Gå til innhold

"PS3 is an engineering masterpiece" sier iSuppli


Knebel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
It’s also worth mentioning that even the PS2 CPU had more than twice the GFLOPS of the original Xbox’s CPU, but it didn’t necessarily lead it to being the performance winner.

7299760[/snapback]

 

Nei det er jo et velkjent faktum at ps2 var svakest av alle 3 konsoller forrige generasjon. Noe som er paradoksalt med tanke på at ps2 hadde så fine tall å vise til.

Lenke til kommentar
I forhold til X360, mener du?

Blu-ray som standard.

Enkel installasjon av et fullblods Linux operativsystem (så lenge det støtter PowerPC-prosessorer).

Bytte av harddisk er en lek, og bryter ikke garantirett.

Regionfri (Til en viss grad)

 

Men dette har jeg ikke tid til på jobb ...

7299779[/snapback]

Haha, bluray er ein bonus meinar du?

Er du så trangsynt?

 

Ser ikkje du at SONY tvinger deg til å velge deira format? Den BR spelaren er ikkje verd mange kronene om HD DVD blir film-standarden.

Og pr. idag er det vel 300+ HD DVD filmar ute, og noko rundt 60-70 BR filmar? (Om det i det heile er så mange)

Lenke til kommentar
It’s also worth mentioning that even the PS2 CPU had more than twice the GFLOPS of the original Xbox’s CPU, but it didn’t necessarily lead it to being the performance winner.

7299760[/snapback]

 

Nei det er jo et velkjent faktum at ps2 var svakest av alle 3 konsoller forrige generasjon. Noe som er paradoksalt med tanke på at ps2 hadde så fine tall å vise til.

7299817[/snapback]

Den hadde flest GFLOPS - og derfor tenker jo folk at såklart er den kraftigst. Det bevis jo berre at sjølv om PS3 har eit ørlite forsprang på GFLOP fronten, er den ikkje mykje sterkare.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at de fleste normale forbrukere ikke har rukket å sette seg inn i forskjellen mellom HD-DVD og Blue-Ray enda, og da vil selvsagt PS3 sørge for at BD får en kickstart i markedet. Om dette holder til seier er selvfølgelig usikkert. Men flere produsenter har gang på gang uttrykt bekymring over forvirringen rundt formatene, og det faktum at en del potensielle forbrukere velger å sitte på gjerdet til "krigen" er avgjort. Nå har det blitt utviklet brikker som skal gjøre det enklere og mer økonomisk gunstig å produsere standalone hybridspillere, slik at den jevne forbruker ikke trenger å velge side eller bekymre seg for om filmsamlingen blir verdiløs. Har desverre ingen linker her og nå, men vet at mange produsenter ønsker å satse på slike hybridspillere, noe som utelukkende er positivt for oss. (Så lenge situasjonen er slik den er, at det eksisterer to format ved siden av hverandre.)

 

Konklusjonen min blir da at det ikke er feil å si at Blue-Ray på PS3 er en bonus, på samme måte som det er en fin bonus at x360 vil kunne kjøre HD-DVD med addon. :)

Lenke til kommentar

For min del er ikke PS3 mer for pengene, det er ikke det at den ikke kommer med mye flott stash for de 5500. Det er bare det at jeg ikke har bruk for det.

 

Blueray? Med komprimerings deknikkene, samt optimalisering av kode syns jeg spillene som er levert på dvd plater idag er gode/store nok. Samt at jeg tviler spillutviklere vil utnytte den ekstra plassen like godt som på en dvd, rett og slett fordi det blir for tidkrevende og dyrt. Jeg har heller ikke tenkt å kjøpe noen HD-DVD eller Blueray filmer, så det hjelper ikke stort her.

 

Linux? Jeg hater linux, kan vel takke min høyskole lærer for det. Men, om jeg ville hatt linux, så kunne jeg brukt min PC til dette (dog om man ikke har PC blir jo saken annerledes selvfølgelig).

 

Bytte ut harddisk: Der vinner PS3, jeg ser nytten i det. Godt pluss i margen.

 

Kontrollene: Jeg hater kontrollene, og at det kommer andre i tillegg hjelper ikke stort siden konsollen da blir enda dyrere. Husker selv blemmer på tomlene etter lange økter på min onkels PS2, og etter å ha prøvd God of War hos en kompis kjentes kontrollen ubehagelig liten og lett ut.

 

Online: Hvordan Sony sin online tjeneste vil stille seg mot live er jeg veldig forvirret over, mest på grunn av at det kommer mange motsiende informasjon fra diverse steder. Mangel på headset støtte derimot (iallefall ifølge en av kildene som ble posted på dette forumet) med mindre utviklerne selv brukte tid på det så ser det ut til at Sony fortsatt har litt å pusse på.

 

Mediasenter: Den er ett media senter, og virker som den er veldig god til akkurat det. Mye bedre enn 360, men for en som bare vil spille spill så syns jeg den virker for dyr. Kanskje når prisene går ned så blir den verd det, i mine øyne, men nå virker den ganske så dyr.

Lenke til kommentar

Då bør du gå og lesa om float berekninger. PS3 er nesten superdatamaskin på det området ;)

 

PlayStation 3's Cell CPU achieves 204 GFLOPS single precision float and 15 GFLOPS double precision

 

GFLOPS is something that gets thrown around a lot, but it should be clear that the peak theoretical GFLOP numbers for both these CPUs are:

# 115GFLOPS Theoretical Peak Performance for 360 CPU

# 218GFLOPS Theoretical Peak Performance for PS3 CPU.

 

These CPU theories will not be achieved in real world performance. What IBM did when testing for theoretical peaks on both CPUs can't really be considered as representative of how the processors would actually perform in real world situations, because of the type of testing done is too controlled. It’s a much too perfect of an environment and game development is going to involve an unforgiving environment that doesn’t cater so well to the perfect environment the CPUs were tested under.

 

The GFLOP numbers for the PS3 were calculated based on 8 running SPE, so the fact that the PS3 uses only 6 SPE for game applications lowers the peak theoretical even further, as majority of the floating point work on the PS3’s CPU is done via the SPE. Each SPE has a peak theoretical of 25.6GFLOPS. So the total peak theoretical performance for all 6 SPE would be 153.6GFLOPS, but why is that number also not achievable?

 

In IBM’s controlled testing environment, their optimized code on 8 SPE only yielded a performance number of 155.5GFLOPS. If it took 8 SPE to achieve that, no way 6 will be able to and that testing was done in a fashion that didn’t model all the complexities of DMA and the memory system. Using a 1Kx1K matrix and 8 SPE they were able to achieve 73.4GFLOPS, but the PS3 uses 6 SPE for games and these tests were done in controlled environments. So going on this information, even 73.4GFLOPS is seemingly out of reach, showing us that Sony didn’t necessarily lie about the cell’s performance as they made clear the 218GFLOPS was “theoretical.” But just like Microsoft they definitely wanted you to misinterpret these numbers into believing they were achievable.

 

Even while taking all of this into consideration, the CPUs can’t reach those crazy performance numbers; the PS3’s cell still comfortably comes out on top in terms of overall floating point capability, but it should be known that the available power on the PS3’s cell will be significantly more difficult to harness than the available power on the 360’s CPU.

 

It’s also worth mentioning that even the PS2 CPU had more than twice the GFLOPS of the original Xbox’s CPU, but it didn’t necessarily lead it to being the performance winner. This time around, while the cell has the GFLOPS advantage, its advantage isn’t quite as big as the PS2 CPU had on the Xbox. This teaches us that there is more than one meter of real world performance.

Til sIDDIs :-)

7299760[/snapback]

 

Og var ikkje det akkurat det eg sa? Spel baserer seg for det meste med integers og ikkje float. Spel utnytter heller ikkje fleire tråder veldig effektivt så konklusjonen er som den alltid har vore. PS3 er kraftigare spessielt på flytttall, men for spel så er den altfor vanskeleg å programmere for at den så og sei aldri vil bli utnytta 100% effektivt.

Lenke til kommentar
Så lenge vi ikke får det som Sony lovet, så ja

Hvorfor betale 5.500 for en maskin som leverer dårligere spill grafisk enn X360

Det var mye snakk om hvor bra maskinen skulle bli, og når den kom ut ville den knuse X360.

 

Har du sett et eneste spill på PS3 enda? Ikke det nei, da skal du vel være litt forsiktig med å uttale deg på bagrunn av egen tolkning av 3.part kilder..

Noen liker mora, andre liker dattera. For min egen del synte jeg PS3 klinger best i ørene, men jeg sier ikek at XBOX360 suger av den grunn.

 

Haha, bluray er ein bonus meinar du?

Er du så trangsynt?

 

Ser ikkje du at SONY tvinger deg til å velge deira format? Den BR spelaren er ikkje verd mange kronene om HD DVD blir film-standarden.

Og pr. idag er det vel 300+ HD DVD filmar ute, og noko rundt 60-70 BR filmar? (Om det i det heile er så mange)

Og om BluRay vinner kampen er HD-DVD spillerene ikke verdt et øre.. Puss egne briller før du påberoper andre trangsynthet. Striden om HD-DVD vs BluRay er på ingen måte avgjort. Det er soleklart at Sony vil ha deg over på Blu-Ray, men HD-DVD produsenter vil ha deg over på sitt format. Hva er forskjellen?

 

Blueray? Med komprimerings deknikkene, samt optimalisering av kode syns jeg spillene som er levert på dvd plater idag er gode/store nok. Samt at jeg tviler spillutviklere vil utnytte den ekstra plassen like godt som på en dvd, rett og slett fordi det blir for tidkrevende og dyrt. Jeg har heller ikke tenkt å kjøpe noen HD-DVD eller Blueray filmer, så det hjelper ikke stort her.

 

Tror kanskje det er du som får gå litt i skole her. En fullgod BR-spiller skal man ikke kimse av. Den vil føre til vesentlig støre utbredelse av BR-material og synergien kan komme deg til gode senere.

Sony har vel heller aldri sagt de skal gi ut spill på blueray, men om utviklingen av spillene trenger plassen så ligger hardwaren der til benyttelse. XBOX360 må man jo kjøpe tilleggutstyr til og gir man ut spill i HD-DVD så blir det bare noen ekslusive brukere som får tilgang til spillet. Den problematikken slipper man med PS3.

Hvis du tar en titt på en HD-film så skjønner du at ditt utsagn om å aldri kjøpe HD-film kanskje kvalifiserer til et fremtidig dementi..

 

Linux? Jeg hater linux, kan vel takke min høyskole lærer for det. Men, om jeg ville hatt linux, så kunne jeg brukt min PC til dette (dog om man ikke har PC blir jo saken annerledes selvfølgelig).

 

Jeg har ikke noe spesielt forhold til Linux selv, men se mulighetene det kan gi deg da. PS3 blir med enkle og ikke minst gratis programvare en fullblods mediaspiller som kan streame film og musikk med all verdens codecer i HD-format.. Det er selvsagt frivillig, men muligheten ligger i maskinen.

 

 

Nå forsvarer jeg PS3 og blir sikkert puttet i fanboy-båsen. Diskusjonene omkring PS3 og XBOX360 er så totalt unyasnerte at jeg blir kvalm av mindre. Spesielt ifjor før noen av boksene var lansert. Diskusjonen om PS3 idag er også helt på trynet i og med at 'ingen' her på forumet faktisk har sett eller testet den.

God helg.

Lenke til kommentar
Haha, bluray er ein bonus meinar du?

Er du så trangsynt?

 

Ser ikkje du at SONY tvinger deg til å velge deira format? Den BR spelaren er ikkje verd mange kronene om HD DVD blir film-standarden.

Og pr. idag er det vel 300+ HD DVD filmar ute, og noko rundt 60-70 BR filmar? (Om det i det heile er så mange)

Og om BluRay vinner kampen er HD-DVD spillerene ikke verdt et øre.. Puss egne briller før du påberoper andre trangsynthet. Striden om HD-DVD vs BluRay er på ingen måte avgjort. Det er soleklart at Sony vil ha deg over på Blu-Ray, men HD-DVD produsenter vil ha deg over på sitt format. Hva er forskjellen?

7301924[/snapback]

Det er ikkje det som var poenget mitt.

Folk gir SONY credit for at dei er så snille å puttar inn BR, og det verkar som om du også ser på det som ein bonus.

Så folk som syns at SONY er gode og kjekke, og gir dykkar BR spelar fordi dei er snille, er trangsynte.

Microsoft TVINGAR ikkje XBOX 360 kundane til noko som helst format.

Dei held seg til DVD standarden.

 

Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Tror kanskje det er du som får gå litt i skole her. En fullgod BR-spiller skal man ikke kimse av. Den vil føre til vesentlig støre utbredelse av BR-material og synergien kan komme deg til gode senere.

Sony har vel heller aldri sagt de skal gi ut spill på blueray, men om utviklingen av spillene trenger plassen så ligger hardwaren der til benyttelse. XBOX360 må man jo kjøpe tilleggutstyr til og gir man ut spill i HD-DVD så blir det bare noen ekslusive brukere som får tilgang til spillet. Den problematikken slipper man med PS3.

Hvis du tar en titt på en HD-film så skjønner du at ditt utsagn om å aldri kjøpe HD-film kanskje kvalifiserer til et fremtidig dementi..

 

En, jeg går IT på høyskolen, andre år. Så skole går jeg nok allerede. Nummer 2, tror det er du som bør få med deg fakta. HD spilleren spiller kun HD FILMER, ikke spill, bare filmer. Alle spill kommer i standard DVD. Og noen av PS3 spillene er jo oppe i...16GB? Uten at de er nesten dobbelt så store som spill på DVDer. Mitt utsagt med å kjøpe HD-Film er noe jeg selv står for, jeg kjøper kanskje filmer...1 gang i året? Til noen andre, bursdag eller jul. Har sett HD film, og selv om det ser bra ut syns jeg DVD ser bra nok ut, og syns ikke prisen er verd det derfor.

 

Jeg har ikke noe spesielt forhold til Linux selv, men se mulighetene det kan gi deg da. PS3 blir med enkle og ikke minst gratis programvare en fullblods mediaspiller som kan streame film og musikk med all verdens codecer i HD-format.. Det er selvsagt frivillig, men muligheten ligger i maskinen.

 

Det er sant, sa selv at mitt synspunkt angående linux er ganske negativt rettet. Men, jeg tviler på at PS3 sin linux er "gratis" i den forstand, tenker det ligger litt innbakt i pakken.

 

Mitt poeng er, at selv om PS3 er fantastisk som mediasenter, så er den ikke verd det for de som ikke vil ha ett mediasenter, men en maskin å spille noen av favoritt spillene sine på.

Lenke til kommentar

Underlig hvilke veier denne tråden her har gått, fra spekulering i definisjonen på supercomputer, Flips og flops til den sedvanlige 'muskelmassen til min pappa og din pappa'.

 

Jeg ønsker å gjøre en ting klart, selv om xbox sia har satt meg i en bås, så er det ikke slik at jeg ønsker å glorifisere noen ting. Jeg ønsker derimot at det er en viss likevekt mellom det kontinuerlige og tilnærmet ensidig negative synet som er her på forumet angående dette alternativet. Hva som er grunnen til det vil jeg ikke begi meg ut å spekulere i.

 

Jeg kom inn her på forumet som de fleste, med en temmelig objektiv og nøktern synsvinkel til jeg så hvilken overmakt det egentlig er her inne. Da var egentlig valget klart. Jeg liker meg best blant det eksklusive mindretall.

 

Vel, til topic;

 

Analysen jeg postet er foretatt av et uavhengig selskap som spesialiserer seg på hardware analyser. I dette tilfellet har de foretatt en analyse på differansen mellom anbefalt utsalgspris og kostnadene med å utvikle to konsoller. Dette har de gjort ved å benytte kjente komponentkostnadener. Man skal ingenlunde være ukritisk til noen slags form for analyser, men å forkaste hele greia pg.a. definisjon på supercomputer synes jeg er temmelig transparent. Her går man bevisst inn for å diskreditere på bakgrunn av noe som egentlig ikke angår saken.

 

Analysen sier at PS3, og X360 for den sags skyld på langt nær er verdt de kronene man må gi for de. For de som ikke kunne bry seg med å lese analysen er det faktisk DET den dreier seg om, og ikke det jeg nevner i den første linjen her.

Det var det budskapet jeg ønsket å bringe til folket. Jeg synes at det er synd at noen føler seg truet av dette og synes at det er rett og slett forjævlig at man kan finne på å poste noe slikt makkverk fordi det ikke passer med det synet de har på dette produktet. :)

 

PS: Om man søker på nyhetshistorikken til iSuppli, vil man se at de har gjort samme analysen for X360 da den ble gitt ut. Man må desverre betale for denne.

 

:)

Lenke til kommentar
It’s also worth mentioning that even the PS2 CPU had more than twice the GFLOPS of the original Xbox’s CPU, but it didn’t necessarily lead it to being the performance winner.

7299760[/snapback]

 

Nei det er jo et velkjent faktum at ps2 var svakest av alle 3 konsoller forrige generasjon. Noe som er paradoksalt med tanke på at ps2 hadde så fine tall å vise til.

7299817[/snapback]

Den hadde flest GFLOPS - og derfor tenker jo folk at såklart er den kraftigst. Det bevis jo berre at sjølv om PS3 har eit ørlite forsprang på GFLOP fronten, er den ikkje mykje sterkare.

7299862[/snapback]

Nå har ikke jeg mye peiling på GFLOPS og hva det er, men xbox hadde hvertfall minst dobbelt så rask CPU.

Lenke til kommentar

haha vil ikke akkuratt kalt PS3 en super PC....

256 MB RAM? HAHA bra til gaming console men som PC er det ALT! for lite

og 20 & 60 gb harddisk? kan ikke har mye PC stuff på den...

PS3 er en bra spille console/Media Center men ikke PC

med 256 MB RAM vil linux ikke funke så bra siden en vanlig ubuntu installsjon bruke 200 MB RAM og når rammen er brukt opp vil PS3en bruke harddisken og PS3 sin harddisk er veldig treg

Lenke til kommentar
haha vil ikke akkuratt kalt PS3 en super PC....

256 MB RAM? HAHA bra til gaming console men som PC er det ALT! for lite

og 20 & 60 gb harddisk? kan ikke har mye PC stuff på den...

PS3 er en bra spille console/Media Center men ikke PC

med 256 MB RAM vil linux ikke funke så bra siden en vanlig ubuntu installsjon bruke 200 MB RAM og når rammen er brukt opp vil PS3en bruke harddisken og PS3 sin harddisk er veldig treg

7302541[/snapback]

 

 

Det finnes jo de som bruker ordentlige linux distrubisjoner og ikke bare leker geek :)

 

Linux er skalerbart. Trenger ikke å bloate det vettu :)

Lenke til kommentar
Det er ikkje det som var poenget mitt.

Folk gir SONY credit for at dei er så snille å puttar inn BR, og det verkar som om du også ser på det som ein bonus.

Så folk som syns at SONY er gode og kjekke, og gir dykkar BR spelar fordi dei er snille, er trangsynte.

Microsoft TVINGAR ikkje XBOX 360 kundane til noko som helst format.

Dei held seg til DVD standarden.

 

Ser du forskjellen?

7301971[/snapback]

 

Folk gir Sony "credit" for å ha implementert en såpass dyr spiller som standard. Likevel er prisen "lav" i forhold til teknologien som følger med. (Det er vel det tråden handler om?) Negativt fordi Sony tvinger den på deg, ja. Men ingen tvinger deg vel til å kjøpe PS3?

 

Microsoft tvinger ingen, nei. Men skal du ha HD-DVD-spilleren til X360, så ender du opp med en ekstra duppeditt og enda ei strømforsyning. Synes det hele er litt rotete ... Men det er jo, som du sa, helt opp til brukeren om han vil ha denne spilleren.

 

Jeg mener bestemt å huske at du har holdt deg ganske saklig i diskusjonene rundt neste generasjon konsoller. Nå virker du derimot trangsynt og forhastet i dine uttalelser. Hvorfor?

 

Edit: La til litt ... Og endret noen leifer.

Endret av frostbitten
Lenke til kommentar
Folk gir Sony "credit" for å ha implementert en såpass dyr spiller som standard. Likevel er prisen "lav" i forhåld til teknologien som følger med. (Det er vel det tråden handler om?) Negativt fordi Sony tvinger den på deg, ja. Men ingen tvinger deg vel til å kjøpe PS3?

 

Microsoft tvinger ingen, nei. Men skal du ha HD-DVD-spilleren til X360, så ender du opp med en ekstra duppeditt og enda ei strømforsyning. Synes det hele er litt rotete ... Men det er jo, som du sa, helt opp til brukeren om han vil ha denne spilleren.

 

Jeg mener bestemt å huske at du har holdt deg ganske saklig i diskusjonene rundt neste generasjon konsoller. Nå virker du derimot trangsynt og forhastet i dine uttalelser. Hvorfor?

 

Edit: La til litt.

7302589[/snapback]

Eg kan ikkje forstå kvifor folk skal gi eit multi-milliard selskap "credit" for at dei sel med tap. Det har jo ingen verdas betydning for oss. Det einaste som betyr noko for oss kundar er kva me legg over disken på expert, elkjøp eller best buy, når me kjøp produktet. Kva SONY betalar for komponentane er heilt irrelevant!

 

Nei, ingen som tvingar deg til å gå til innkjøp av PS3- men hvis du er kjempefan av Metal Gear Solid - er henda dine bitt fast. Og då blir du påtvungen ein Bluray spelar i same slengen.

Er enig i poenget ditt med ekstra kabelrot med HD DVD stasjonen til 360 - det er eit mareritt. Men folk som absolutt treng HD DVD, overlev slikt.

 

Eg prøv så godt eg kan å vær objektiv, men når folk lovprisar eit selskap som kun er ute etter pengane dine - då blir det kok.

Ikkje meininga å virka trangsynt, men eg vil berre at nokre folk skal ta hovudet utav ræva si :) (Ikkje nåken spesielle folk i tankane her:))

 

Men forstår du kva eg vil fram til?

 

PS: eg har no XBOX 360, og storkosar meg med den, noko eg ikkje legg skjul på. Skal og ha PS3, fordi eg trur den har kjempepotensial som media senter.

Endret av dark by design
Lenke til kommentar
Nei, ingen som tvingar deg til å gå til innkjøp av PS3- men hvis du er kjempefan av Metal Gear Solid - er henda dine bitt fast. Og då blir du påtvungen ein Bluray spelar i same slengen.

Det at den har blu-ray spiller gjør jo at MGS-utviklerne ikke må begrense seg til 8-9 GB som man kan få på en DVD. Jeg ville heller sagt at man får en blu-ray spiller på kjøpet siden de har trukket i fra så mye penger og selger med tap sånn at man ikke merke det så godt at den er dyr å produsere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...