Gå til innhold

"PS3 is an engineering masterpiece" sier iSuppli


Knebel

Anbefalte innlegg

Odyssey blir ganske riktig regnet som førstegenerasjon, mens Colecovision regnes som andregenerasjon. 5200 regnes som oftest også som andregenerasjon. VCS2600 regnes også som andregenerasjon, slik du sier. Dette forandrer vel ikke på at man kaller dagens konsoller for syvende generasjon?

 

Her er listen forresten:

Generasjon

1: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_vi...t_generation%29

2: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_vi...d_generation%29

3: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_vi...d_generation%29

4: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_vi...h_generation%29

5: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_vi...h_generation%29

6: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_vi...h_generation%29

7: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_vi...h_generation%29

 

:)

7306615[/snapback]

 

Og med det som utgangspunkt blir det feil fordi 5200 på ingen måte er en andre generasjonskonsoll basert på den måten å telle på.

 

VCS 2600 =1977

VCS5200 = 1982

 

Altså 5 år i mellom disse to maskinene, og da er det strengt tatt 8. generasjon vi snakker om nå. Jeg hadde selv alle disse konsollene og kan underskrive på at de var teknisk like forskjellige som det dagens nye maskiner er forskjellige fra 2000/2001 variantene.

 

Derfor er det enkleste å hoppe over hele generasjonsgreia fordi det i stor grad er et definisjonsspørsmål og et stort tema for masse vurdering :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det enkleste er vel bare å holde seg til det som er sett på som "standarden" nå i stedet for å diskutere noe så meningsløst som definisjon av konsollgenerasjoner. Nå kan vi diskutere det tråden handler om før tråden bli stengt. :p

7306713[/snapback]

 

 

Var du som sa 7. generasjon.

 

Jeg bare mååååååtte si det :)

Lenke til kommentar
Skriver en rapport ang. konsollkrigen som forøvrig er et morsomt tema. Da leser jeg en del her på forumet og forskjellige meninger. Det har blitt laget "spillmaskiner" siden starten av 1950-tallet. Har kommet frem til at Magnavox Odyssey kan regnes som førstegenerasjons spillkonsoll siden det var den første som var laget for "hjemmebruk" da den kom i 1972.

7306502[/snapback]

Eg har òg skrive litt om konsollar og spelhistorie i løpet av studia mine, og er einig med deg. Odyssey høyrer til den første generasjonen, Atari 2600 til den andre. Og der er ganske vesentlege skilnadar mellom dei to. Dei eldste konsollane hadde eit gitt antal spel, som i hovudsak var bygde inn i konsollen. Med Atari 2600 vart det eit klart skille mellom maskinvare og spel, og vi fekk dei første tredje-parts spelutviklarane. Dei "nyvinningane" vi ser som skiller konsollgenerasjonane i dag, ting som større reknekraft, speling over Internett, nedlastbart innhald, og bevegelsessensorar, verkar temmeleg uvesentlege samanlikna med dette.

 

Kay

Lenke til kommentar

Folkens, vi går fremover, ikke bakover. Skal konsoller bruke DVD9 formatet for all framtid? Jeg tror nok ikke Sony puttet Blue-rayen i konsollen for å kunne sette på en høy prislapp og få noen sure gamere på nakken. :!: Etterhvert vil nok spill kreve høyere lagringskapasitet selv med de fantastiske komprimeringsteknologiene vi har i dag, og da blir vel uttalelsene om at Blue-ray er helt unødvendig ganske usaklig? Ingen tvinger dere til å kjøpe konsollen, så da er det vel bare å godta at PS3 inneholder Blue-ray og slutte å sutre. :)

Jeg tror mange ville vært happy om Microsoft hadde bestemt seg for å ha HD-DVD i Xbox 360en sin fra begynnelsen av.

 

Jeg kan være enig og gjerne forstå at 5500kr for en konsoll er mye å betale, men ingen kan klage på at konsollen er for overpriset (hvis du er en av dem, så har tydeligvis ikke fått med deg noen ting).

Lenke til kommentar
Jeg kan være enig og gjerne forstå at 5500kr for en konsoll er mye å betale, men ingen kan klage på at konsollen er for overpriset (hvis du er en av dem, så har tydeligvis ikke fått med deg noen ting).

 

 

Selvfølgelig er det lov til å være kritisk til prisen? Forstår at mange er litt sure vedrørende prisen. Det kan godt tenkes at Blu-ray vil briljere i fremtiden, men per dags dato er svært få som egentlig fatter hva det egentlig er for noe. Personlig har jeg ikke behov for blu-ray nå eller om 5 år, derfor er min subjektive mening at sony bare kunne droppet det hele, for å så senke prisen et par hakk.

Lenke til kommentar
Jeg kan være enig og gjerne forstå at 5500kr for en konsoll er mye å betale, men ingen kan klage på at konsollen er for overpriset (hvis du er en av dem, så har tydeligvis ikke fått med deg noen ting).

 

 

Selvfølgelig er det lov til å være kritisk til prisen? Forstår at mange er litt sure vedrørende prisen. Det kan godt tenkes at Blu-ray vil briljere i fremtiden, men per dags dato er svært få som egentlig fatter hva det egentlig er for noe. Personlig har jeg ikke behov for blu-ray nå eller om 5 år, derfor er min subjektive mening at sony bare kunne droppet det hele, for å så senke prisen et par hakk.

7306980[/snapback]

 

Jeg skjønner deg, men Sony VIL at du skal ha behov for Blue-Ray. I og med at de fronter BD-leiren er ikke dette vanskelig å skjønne. Men om Sony vil miste mange potensielle kjøpere pga dette gjenstår å se. Personlig tror jeg ikke det. :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg skjønner deg, men Sony VIL at du skal ha behov for Blue-Ray. I og med at de fronter BD-leiren er ikke dette vanskelig å skjønne. Men om Sony vil miste mange potensielle kjøpere pga dette gjenstår å se. Personlig tror jeg ikke det. 

 

Får ikke håpe at de senker seg selv med denne BD greia, hadde vært trist. Har allerede begynt å spare til denne konsollen, så for håpe den infrir på det punktet jeg vektlegger ved en konsoll; spillene :)

Lenke til kommentar
Folkens, vi går fremover, ikke bakover. Skal konsoller bruke DVD9 formatet for all framtid? Jeg tror nok ikke Sony puttet Blue-rayen i konsollen for å kunne sette på en høy prislapp og få noen sure gamere på nakken.  :!: Etterhvert vil nok spill kreve høyere lagringskapasitet selv med de fantastiske komprimeringsteknologiene vi har i dag, og da blir vel uttalelsene om at Blue-ray er helt unødvendig ganske usaklig? Ingen tvinger dere til å kjøpe konsollen, så da er det vel bare å godta at PS3 inneholder Blue-ray og slutte å sutre.  :)

Jeg tror mange ville vært happy om Microsoft hadde bestemt seg for å ha HD-DVD i Xbox 360en sin fra begynnelsen av.

 

Jeg kan være enig og gjerne forstå at 5500kr for en konsoll er mye å betale, men ingen kan klage på at konsollen er for overpriset (hvis du er en av dem, så har tydeligvis ikke fått med deg noen ting).

7306943[/snapback]

Det heter blu-ray ikke blue-ray og det heter HD DVD ikke HD-DVD.

 

Personlig har jeg ikke behov for blu-ray nå eller om 5 år.

7306980[/snapback]

Hva vet du om hva du trenger om 5 år? Mente du det samme om DVD i 2000?

Lenke til kommentar
Hva vet du om hva du trenger om 5 år? Mente du det samme om DVD i 2000?

 

Hvorfor skulle jeg trenge det? Tror du virkelig at det ikke finnes dvder om 5 år? Tror ikke BR erstatter DVD, så samme måte som DVD erstattet VHS. Foreløpig har jeg ikke opplevd noen signaler som tyder på det. Personlig synes jeg en dvd-spiller er mer enn bra nok for meg, har ikke behov for bedre bildekvalitet. I tillegg så regner jeg ikke med at jeg får skaffet meg en dyr nok tv innen 5 år, dermed funker det vel ikke i samme grad uansett?

Lenke til kommentar
Hva vet du om hva du trenger om 5 år? Mente du det samme om DVD i 2000?

 

Hvorfor skulle jeg trenge det? Tror du virkelig at det ikke finnes dvder om 5 år? Tror ikke BR erstatter DVD, så samme måte som DVD erstattet VHS. Foreløpig har jeg ikke opplevd noen signaler som tyder på det. Personlig synes jeg en dvd-spiller er mer enn bra nok for meg, har ikke behov for bedre bildekvalitet. I tillegg så regner jeg ikke med at jeg får skaffet meg en dyr nok tv innen 5 år, dermed funker det vel ikke i samme grad uansett?

7308769[/snapback]

 

Uten en HD-tv er det sant som du sier at det billedmessig er relativt overflødig å kjøpe Blu-Ray eller HD DVD. Trenge er vel også et galt ord å bruke, det er vel strengt tatt svært få mennesker som virkelig trenger dvd i dag, det er forsåvidt ikke mange som trenger et fjernsyn heller, men det er en fin ting å ha likevel.

 

Nå har hd-tvsalget tatt av, jeg sjekket opp i tallene for noen måneder siden, og mener å huske at rundt 1/3 av norske husstander har hd-tv i dag, samt at dette tallet innen utgangen av 2007 høyst sannsynlig vil overstige 50%. Vi ligger et stykke foran USA på disse tallene, men tendensen er likevel klar; svært mange sitter på elektronikk som er i stand til å vise HD-signaler. Derfor er det ikke unaturlig at mange forbrukere også er interessert i å utnytte dette, enten gjennom Blu-Ray eller HD DVD. Jeg sier ikke at noen virkelig trenger dette, men når filmene kommer i butikken tror jeg svært mange vil velge det formatet som gir best billedkvalitet. Selvsagt kommer de nye formatene til å leve side om side med dvd i mange år fremover, det er bare naturlig. Mange vil velge å sitte på gjerdet til hybridløsningene blir så billige og utbredte at det blir allemannseie, men før eller siden vil dvd også fases ut. Fordelen med denne overgangen kontra VHS-DVD er at Blu-Ray/HD DVD spillerne også kan spille dvd-plater, og man trenger derfor strengt tatt ikke å børste støv av dvd-spilleren hver gang man tar frem en "gammel" film. Men tror som du at det fremdeles vil være dvd'er i salg om 5 år, selv om det nok selges i langt mindre grad enn nå.

 

PS: (Jeg orker ikke lete fram kildene for tallene mine igjen, det tok meg lang tid forrige gang. Den ene kilden var norsk gallup hvis ikke jeg husker feil. Innlegget er ikke ment å slå fakta inn i skallen på folk, men heller gi et bilde av hvilken retning markedet høyst sannsynlig tar.) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...