Gå til innhold

Windows Vista allerede knekt


Anbefalte innlegg

1 Vil tro MS har kalkulert hvilken pris som er optimal i forhold til fortjeneste.

 

2 Kopibegrensninger er vel ikke designet for å være absolutt, men som et irritasjonsmoment som kanskje fører personer over på orginalen (som DuffyKey) eller personer som ikke har kunnskapen til å bruke kopi.

 

En sperre må da heller ikke være så omfattende at det blir unødvendig vanskelig å bruke programmet for personer med lovlig lisens.

 

Det vil vel også være bedre for MS å ha 100 millioner som bruker kopiert SW enn 100 millioner nye Linux brukere. De som bruker kopiert versjon er da potensielle fremtidige kunder både privat og i jobb sammenheng og de reklamerer kanskje også ovenfor venner og bekjente. Selvfølgelig ville det vært best for MS om bare alle kjøpte SWn deres, men de lever vel i den virkelige verden.

 

Angående oppdateringer så risikerer de å skade seg selv mer enn personer med kopi av sw om de ikke lar de oppgradere, da alle problemer vil være negativt for MS. At de legger egne patcher vil bare forsterke mitt punkt 2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Selskapets plan er å deaktivere piratkopier med en oppdatering som lastes ned via Windows Update"

 

Hvordan har de tenkt til å gjennomføre dette? Man kan vel bare la være å hente ned oppdateringen? Å bake det inn i en kritisk oppdatering vil være direkte ansvarsløst i mine øyne.

 

AtW

7296480[/snapback]

 

 

Here we go again... :roll:

Lenke til kommentar
"Selskapets plan er å deaktivere piratkopier med en oppdatering som lastes ned via Windows Update"

 

Hvordan har de tenkt til å gjennomføre dette? Man kan vel bare la være å hente ned oppdateringen? Å bake det inn i en kritisk oppdatering vil være direkte ansvarsløst i mine øyne.

 

AtW

7296480[/snapback]

 

 

Here we go again... :roll:

7296602[/snapback]

 

Om du ikke har noe å bidra med annet enn å være oppgitt over noe (du sier ikke engang hva), så foreslår jeg at du holder det for deg selv, eller knaksje sender det som PM, innlegget ditt sånn som det er nå framstår som lite annet enn spam. Hvis du har noe å si om saken, så utdyp.

 

AtW

Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan man ikke klage dersom noe man har piratkopiert slutter å fungere fordi det er piratkopiert, man må hvertfall ikke klage på MS.

 

En annen ting er hvorfor MS velger å gjøre ett stort nummer utav piratkopiering, i det store og hele vil jeg tro at piratkopiering har hjulpet MS til den posisjonen de faktisk har. Hadde kopisperrene deres vært perfekte ville ingen kunnet piratkopiert Windows, noe som ville ført til at folk måtte kjøpt Windows eller brukt ett annet OS. I praksis ville nok det siste skjedd i større grad. De fleste bruker ikke piratkopier fordi de ikke vil ha en lovlig lisens, men fordi en lovlig lisens er såpass dyr. For en student er ~1300kr(for OEM) endel penger. Tror faktisk det ville vært en mer langsiktig strategi for MS å gjøre lisensene enklere for brukerne å forholde seg til i stedet for å sette "hardt mot hardt".

Lenke til kommentar
"Selskapets plan er å deaktivere piratkopier med en oppdatering som lastes ned via Windows Update"

 

Hvordan har de tenkt til å gjennomføre dette? Man kan vel bare la være å hente ned oppdateringen? Å bake det inn i en kritisk oppdatering vil være direkte ansvarsløst i mine øyne.

7296480[/snapback]

Faktum er vel at vi ikke vet hvordan MS har tenkt å gjennomføre dette, og dermed er det lite fruktbart å kaste fram hypoteser som man så argumenterer mot.

 

Men, hvis man ikke tar sorgene på forskudd, så risikerer man at det ikke blir noe av dem; min teori er at de kommer til å (forsøke å) benytte en slags WGA-mekanisme til å sjekke gyldigheten av lisensen.

Lenke til kommentar
"Selskapets plan er å deaktivere piratkopier med en oppdatering som lastes ned via Windows Update"

 

Hvordan har de tenkt til å gjennomføre dette? Man kan vel bare la være å hente ned oppdateringen? Å bake det inn i en kritisk oppdatering vil være direkte ansvarsløst i mine øyne.

7296480[/snapback]

Faktum er vel at vi ikke vet hvordan MS har tenkt å gjennomføre dette, og dermed er det lite fruktbart å kaste fram hypoteser som man så argumenterer mot.

 

Men, hvis man ikke tar sorgene på forskudd, så risikerer man at det ikke blir noe av dem; min teori er at de kommer til å (forsøke å) benytte en slags WGA-mekanisme til å sjekke gyldigheten av lisensen.

7296765[/snapback]

 

Kanskje har jeg dårlig fantasi, men jeg ser ikke helt for meg hvordan de kan gjøre det uten enten å bake det inn i en kritisk oppdatering, eller gjøre det slik at man kan la være å henten den, begge disse alternativene snakket jeg jo om, det førsnevnte er det dårligste i mine øyne, og med det sistnevnte, så kan man jo ganske greit la være å hente det ned, noe som gjør situasjonen omtrent den samme som i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vi vil vel få ein del "nyhende" som dette i tida framover. Det vil vere eit kappløp mellom MS og dei som ønskjer å cracke Vista fram til neste utgåve av Windows kjem. Så vil det starte på nytt igjen.

 

Microsoft kan ikke være så smarte som de tror de er. Helt tydelig. Hvor ofte finner man en piratkopi av for eksempel et program som koster 300 kroner? Såfremst det gir valuta for pengene?

 

Et produkt som er bra, gir valuta for pengene - og er billig for et vanlig menneske - vil ikke bli utsatt for like mye piratkopiering.

Veit ikkje om du vil kalle det "program", men spel blir i alle fall piratkopiert. Utan å ha nokon konkrete tal å vise til blir det i alle fall påstått at utviklarane/utgivarane tapar ein del på dette. I tillegg har vi jo film og musikk som blir piratkopiert sjølv om prisen er relativt lav.

Lenke til kommentar
"Selskapets plan er å deaktivere piratkopier med en oppdatering som lastes ned via Windows Update"

 

Hvordan har de tenkt til å gjennomføre dette? Man kan vel bare la være å hente ned oppdateringen? Å bake det inn i en kritisk oppdatering vil være direkte ansvarsløst i mine øyne.

 

AtW

7296480[/snapback]

 

 

Here we go again... :roll:

7296602[/snapback]

 

Om du ikke har noe å bidra med annet enn å være oppgitt over noe (du sier ikke engang hva), så foreslår jeg at du holder det for deg selv, eller knaksje sender det som PM, innlegget ditt sånn som det er nå framstår som lite annet enn spam. Hvis du har noe å si om saken, så utdyp.

 

AtW

7296627[/snapback]

kindings er inne på det.

 

Microsoft har INGET ANSVAR WHATSOEVER over folk som har piratkopiert programvare. Jeg ser imidlertid det at å bake den inn i en kritist oppdatering vil kunne skade lovlige sluttbrukere og det er noe ansvarsløst.

 

Kommentaren min henviser til tidligere diskusjoner der det virker som om du mener at folk på piratkopiert programvare skal ha like bra forutsetninger som de som sitter på lovlige lisenser med tanke på sikkerhet og stabilitet. Helt bak mål spør du meg...

 

Du mener det tydeligvis fortsatt.

Endret av Martin A
Lenke til kommentar
kindings er inne på det.

 

Microsoft har INGET ANSVAR WHATSOEVER over folk som har piratkopiert programvare. Kommentaren min henviser til tidligere diskusjoner der det virker som om du mener at folk på piratkopiert programvare skal ha like bra forutsetninger som de som sitter på lovlige lisenser med tanke på sikkerhet og stabilitet. Helt bak mål spør du meg...

 

Du mener det tydeligvis fortsatt.

7296907[/snapback]

 

Hovedproblemet er ikke folk som piratkopierer, hovedproblemet er alle de andre som blir affisert av at disse menneskenes maskiner blir overtatt, flere zombie-maskiner som kan sende ut spam, virus, dos o.l er en ulempe for ALLE på nett, ikke bare de med kopiert Vista.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hovedproblemet er ikke folk som piratkopierer, hovedproblemet er alle de andre som blir affisert av at disse menneskenes maskiner blir overtatt, flere zombie-maskiner som kan sende ut spam, virus, dos o.l er en ulempe for ALLE på nett, ikke bare de med kopiert Vista.

 

AtW

7296928[/snapback]

 

 

Det er sant. Noe som er helt horribelt.

Lenke til kommentar

Før eller siden så må Microsoft skjønne det at ingen vil betale den summen som de forventer av kundene sine at de betaler for Windows.

 

Hvis MS (Microsoft) hadde vurdert å redusere prisene sammenlignet med annet software som ligger tilgjengelig rett og slett så tror jeg faktisk at de kunne tjene ganske mye penger. Tenk deg at du fikk kjøpe Ultimate-utgaven av Vista for en pris som vi alle kunne si oss råd til..ville ikke du da ha kjøpt en utgave av Windows? Det ville jeg ha gjort. Det er det som er det største problemet til Microsoft synes jeg. Ved å presse prisene slik de gjør i dag til det som er imo hinsides noe som helst annet prisnivå innenfor noen logikk så skyver de seg ut av det å yte tjeneste for kundene sine rett og slett.

 

Slik som verden er i dag så er det flere og flere som får PC og samfunnet blir mere og mere basert på at man har tilgang på PC' med internett og alt annet elektroniske utstyr som er tilgjengelig på markedet i dag. Og siden Windows (slik som jeg ser det..) er det operativsystemet som de fleste bruker i dag så blir det så totalt galt å presse prisene så skyhøyt opp. Se på Windows Home Edition. Hvor mange har ikke skjønt det at de må nesten ha den versionen av Windows som har flest muligheter for at de skal kunne gjøre ting på en pc? Jeg vet ikke hvor mange personer man har hjulpet som ikke kan så mye med data og ønsker om å kunne ta ibruk dippedutter som de har kjøpt men så har de ikke OS'et for å gjøre det rett og slett og da tyr de heller til en datakyndig person som kan ordne dem en version av XP som kan gi de akkurat det de ønsker: Nemlig et produkt som virkelig kan gjøre det de ber.

 

Det er en av grunnene til at jeg tror at Microsoft kommer til å feile i framtide dessverre for se på den brukermassen som sitter på en ulovlig versjon av Windows og utifra min egen personlige erfaring så er den brukermassen UTROLIG stor.

Folk vil ikke betale flere tusen kroner for et produkt selv om det er noe de kommer til å bruke utrolig mye. Windows er bare en nødvendighet rett og slett for min del. Jeg har intet ønske om å flytte min PC-virksomhet over til et UNIX-basert system, jeg liker ting grafisk rett og slett og det kommer det også til å bli i framtiden. Det er så utrolig mange som ikke kan sette seg ned og begynne å lære seg et OS som f.eks Linux for det blir for vanskelig for de rett og slett.

Greit nok at vår generasjon har et litt annet utgangspunkt for dette og at vi er mere og mere tekniske og har en bedre forståelse for hvordan å benytte ting, men ikke alle har det og folk vil ikke kjøpe en ting de vil sette seg ned å bruke flere hundre timer på å lære å bruke ordentlig noe som jeg personlig mener at man må dessverre på de alternativene man har i dag. Selvsagt, det er løsninger..det er ikke det jeg sier, men folk vil ha noe de kjenner...noe de kan stole på. Og hadde MS senket prisene på sitt operativsystem så tror jeg de kunne ha tjent mye mere på det en faktisk.

Lenke til kommentar
Før eller siden så må Microsoft skjønne det at ingen vil betale den summen som de forventer av kundene sine at de betaler for Windows.

7297044[/snapback]

Veldig godt sagt.

Jeg vil ikke tro at det er bare ungdommer som bruker piratkopiert Windows.

Mange voksne vil nok også ty til dette når alternativet er å blakke seg helt.

 

Rart at de ikke skjønner det?

Lenke til kommentar
Før eller siden så må Microsoft skjønne det at ingen vil betale den summen som de forventer av kundene sine at de betaler for Windows.

 

Hvis MS (Microsoft) hadde vurdert å redusere prisene sammenlignet med annet software som ligger tilgjengelig rett og slett så tror jeg faktisk at de kunne tjene ganske mye penger. Tenk deg at du fikk kjøpe Ultimate-utgaven av Vista for en pris som vi alle kunne si oss råd til..ville ikke du da ha kjøpt en utgave av Windows? Det ville jeg ha gjort. Det er det som er det største problemet til Microsoft synes jeg. Ved å presse prisene slik de gjør i dag til det som er imo hinsides noe som helst annet prisnivå innenfor noen logikk så skyver de seg ut av det å yte tjeneste for kundene sine rett og slett.

 

Slik som verden er i dag så er det flere og flere som får PC og samfunnet blir mere og mere basert på at man har tilgang på PC' med internett og alt annet elektroniske utstyr som er tilgjengelig på markedet i dag. Og siden Windows (slik som jeg ser det..) er det operativsystemet som de fleste bruker i dag så blir det så totalt galt å presse prisene så skyhøyt opp. Se på Windows Home Edition. Hvor mange har ikke skjønt det at de må nesten ha den versionen av Windows som har flest muligheter for at de skal kunne gjøre ting på en pc? Jeg vet ikke hvor mange personer man har hjulpet som ikke kan så mye med data og ønsker om å kunne ta ibruk dippedutter som de har kjøpt men så har de ikke OS'et for å gjøre det rett og

slett og da tyr de heller til en datakyndig person som kan ordne dem en version av XP som kan gi de akkurat det de ønsker: Nemlig et produkt som virkelig kan gjøre det de ber.

 

Det er en av grunnene til at jeg tror at Microsoft kommer til å feile i framtide dessverre for se på den brukermassen som sitter på en ulovlig versjon av Windows og utifra min egen personlige erfaring så er den brukermassen UTROLIG stor.

Folk vil ikke betale flere tusen kroner for et produkt selv om det er noe de kommer til å bruke utrolig mye. Windows er bare en nødvendighet rett og slett for min del. Jeg har intet ønske om å flytte min PC-virksomhet over til et UNIX-basert system, jeg liker ting grafisk rett og slett og det kommer det også til å bli i framtiden. Det er så utrolig mange som ikke kan sette seg ned og begynne å lære seg et OS som f.eks Linux for det blir for vanskelig for de rett og slett.

Greit nok at vår generasjon har et litt annet utgangspunkt for dette og at vi er mere og mere tekniske og har en bedre forståelse for hvordan å benytte ting, men ikke alle har det og folk vil ikke kjøpe en ting de vil sette seg ned å bruke flere hundre timer på å lære å bruke ordentlig noe som jeg personlig mener at man må dessverre på de alternativene man har i dag. Selvsagt, det er løsninger..det er ikke det jeg sier, men folk vil ha noe de kjenner...noe de kan stole på. Og hadde MS senket prisene på sitt operativsystem så tror jeg de kunne ha tjent mye mere på det en faktisk.

7297044[/snapback]

 

 

Når ble Windows dyrt? Hvor mange timer om dagen bruker du Windows? Du nevner billige alternativer, bruk da heller disse. Om du liker grafikken får du bruke OSX eller betale for Vista. Jeg er enig i at de som ikke er datakyndige blir lurt trill rundt ang. OS. Det går an å fortelle forhandler hva man skal bruke maskinen til og få tips derfra også. Mange voksne er flinke til å spørre godt om ting og tang når de skal kjøpe nye, dyre ting.

 

Hvis grunnen til at du ikke bruker inux er fordi det tar tid å lære seg det er det vel rimelig at du skal betale for et produkt som tar disse byrdene av skuldrene dine? Eller er vi nordmenn så SV'ifiserte at vi skal få alt og bare ligge og motta?

Lenke til kommentar

Til de som mener at Microsoft vil tjene mer penger på å sette ned prisen for å få bukt med piratkopiering så tror jeg nok de ansvarlige i et så stort selskap har klart å gjøre betydelig bedre analyser av markedet enn det man kan gjøre på et forum uten tilgang til de markedsdataene Microsoft (forhåpentligvis) sitter på. Hvis forumbrukerne her faktisk gjør bedre analyser av Microsoft sitt OS marked enn det deres ekspertavdeling gjør så er det kanskje på tide med ny ledelse..

Lenke til kommentar
"Selskapets plan er å deaktivere piratkopier med en oppdatering som lastes ned via Windows Update"

 

Hvordan har de tenkt til å gjennomføre dette? Man kan vel bare la være å hente ned oppdateringen? Å bake det inn i en kritisk oppdatering vil være direkte ansvarsløst i mine øyne.

 

AtW

7296480[/snapback]

 

Er det ikke mer ansvarsløst å bruke piratkopiert programvare in the first place da? :D

7296495[/snapback]

 

Nei, det synes jeg ikke, for det første forventer jeg mer av MS, både kunnskapsmessig, og med hensyn på ansvar for sikkerhet. For det andre er det slik, ihvertfall i dag (det er dette jeg er redd endrer seg), at du kan ha et sikkert og kopiert system.

 

Om dette endrer seg, så vil millioner ha usikre systemer, som er en stor ulempe for alle som er koble til nettet, mer spam, mer Dos, mer virus osv.

 

AtW

7296526[/snapback]

 

De har jo allerede gjort dette med windows XP. Både sp1 og sp2 hadde innebygd en funksjon som utelukket maskinen din for oppgradering hvis du hadde brukt en piratnøkkel til aktivering.. og dette var jo kritiske oppgraderinger..

Lenke til kommentar
Når ble Windows dyrt? Hvor mange timer om dagen bruker du Windows? Du nevner billige alternativer, bruk da heller disse. Om du liker grafikken får du bruke OSX eller betale for Vista. Jeg er enig i at de som ikke er datakyndige blir lurt trill rundt ang. OS. Det går an å fortelle forhandler hva man skal bruke maskinen til og få tips derfra også. Mange voksne er flinke til å spørre godt om ting og tang når de skal kjøpe nye, dyre ting.

 

Hvis grunnen til at du ikke bruker inux er fordi det tar tid å lære seg det er det vel rimelig at du skal betale for et produkt som tar disse byrdene av skuldrene dine? Eller er vi nordmenn så SV'ifiserte at vi skal få alt og bare ligge og motta?

7297155[/snapback]

 

for meg sier det seg selv at windows har vært overpriset lenge når man ser hvor mye profitt microsoft og bill gates har hatt opp gjenom årene, greit man skal kunne bli millionær på gode ideer(delvis stjålet fra andre) men verdens rikeste på ganske få år?

neppe noen i microsoft som hadde mista jobben eller ikke overlevd om det hadde priset det litt lavere, men igjen så har de jo så og si monopol så de gjør jo som de vil.

Lenke til kommentar
Hvis MS (Microsoft) hadde vurdert å redusere prisene sammenlignet med annet software som ligger tilgjengelig rett og slett så tror jeg faktisk at de kunne tjene ganske mye penger. Tenk deg at du fikk kjøpe Ultimate-utgaven av Vista for en pris som vi alle kunne si oss råd til..ville ikke du da ha kjøpt en utgave av Windows? Det ville jeg ha gjort.

7297044[/snapback]

Hvor mye kunne du tenke deg å betale for Vista Ultimate?

Eller for Vista Home Premium, for den del?

 

Med utgangspunkt i den prisen kan man jo regne ut ca. hvor mange flere nye kunder MS trenger for å tjene like mye som i dag. Og så kan man vurdere hvor sannsynlig det er at det skjer. (Jeg tipper at MS allerede har gjort dette regnestykket og trukket sine konklusjoner utfra hva som tjener MS best.)

 

Bevares vel, jeg ville også foretrekke at Vista ble rasende billig, men dette gjelder egentlig alt jeg kjøper. Slik det er nå må jeg veie alternativene opp mot hverandre og eventuelt konkludere med at jeg fortsetter med XP en god stund til. Det er ingen menneskerett å kjøre Vista Ultimate.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke at folk synes det er så forferdelig dyrt. Et operativsystem er et verktøy som vil bli brukt mye. Med tanke på hva man kan få gjort med det forsvarer det prisen. Med Windows er jo også support lagt inn i prisen du betaler. (noe som mange benytter seg av selv om storparten av brukerne her på forumet nok klarer seg uten)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...