Gå til innhold

Hva er den perfekte PC til videoredigering?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her har du et oppsett som greit tilfredsstiller kravene til Adobe Premier for høykvalitets video.

 

Redigeringsmaskin.

 

Når det gjelder vanlig bildebehandling er ikke kravene særlig store.

 

Det er valgt to interne disker og en ekstern (FW). 250 GB brukes som systemdisk. 400 GB som redigeringsdisk. Og den 320 GB eksterne disken brukes til å lagre ferdig materiale og sikkerhetskopier (etter min mening svært viktig).

 

Du kan gjerne bruke to 250 GB harddisker i RAID0 til redigeringsdisk.

 

Kabinettet har greit plass til 4 harddisker uten noe ekstra, og ved hjelp av drevrammer er det plass til 4 til 6 harddisker i tillegg.

Lenke til kommentar

Skal det være sjangs for å redigere i HD, MÅ han kjøre RAID0 med kjappe disker. Jeg kopierte handlevognen til Bolson, og gjorde noen endringer.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=37803

 

Endringene er som følger:

3 stk Western Digital Raptor 74 GB. En som system-disk, og to stk i RAID0 for cache, render og lagring. Prosjekter du er ferdig med å redigere, vipper man over på den 400 GB disken, og frigjør plass igjen på redigeringsdisken (RAID-settet).

Videre har jeg byttet ut skjermkortet til et PNY Quadro FX 1500. Grunnen til dette er at man da har to DVI-utganger, samt en HD-utgang. Redigering på bare en skjerm blir knotete og lite oversiktlig, og preview kjører du på et HD-TV, slik at man får et rimelig korrekt bilde på hvordan det til slutt vil se ut.

Man får aldri nok RAM når man redigerer. 2 GB RAM er i minste laget når man skal redigere i HD, så et minimum på 4 GB er å anbefale.

Til slutt har jeg lagt til et FireWire kort, siden onboard FireWire ikke støtter 1394B, noe som er nødvendig for HD.

Jeg vil også anbefale xeon prosessorer, og helst dual dualcore, men det er strengt tatt ikke nødvendig til redigering i HDV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...