Gå til innhold

Hva er den perfekte PC til videoredigering?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kan en del om software, men er ikke fullt så oppdatert på markedet når det kommer til hardware, dermed er dette forumet perfekt!

 

Kan noen gi tips/eksempler på pcer eller deler som fungerer dødsbra til videoredigering? Da tenker jeg mye plass på harddisken og en rask pc som takler mye film uten hakking og lag!

 

- Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt ann på hva slags redigerinssoftware du skal bruke. Er det Avid, så bør du velge nøyaktig slik maskin som står i maskinvarekravene, da tenker jeg spesiellt på hovedkort og skjermkort pga kompabilitet. De fleste Avid pakkene er meget kresne på akkurat det. RAM, CPU og disk kan du bare pøse på som du vil.

Avid Liquid Chrome HD Elite som vi bruker, liker best ATI FireGL V7300 eller høyere, og HP XW8200 eller HP XW8400 arbeidsstasjoner. Disse maskinene er totalt utdaterte, og er i bunn og grunn elendige, men alikevel krever codec-kortet samt softwaren en av disse to for å fungere. Det er sikkert mulig å prøve noe annet, men det blir mye prøving og feiling med diverse hovedkort, biosversjoner og drivere for å få det til å stemme.

 

EDIT: Også Adobe har en liste over maskiner som oppfyller kravene dems.

Endret av spiffers
Lenke til kommentar

Nye Mac Pro rocker vilt! En ok maskin for redigering bør ha 4GB RAM, og man bør også koste på et Quadro kort. Når man titter i webshoppen til Apple og setter opp et råskinn der, så kommer man ut på omtrent samme summen som om man plukker deler med identisk ytelse fra Komplott. Og ikke minst har man da 3 års serviceavtale med on-site service hvis avstand til nærmeste Apple Center ikke overskrider 14 km. :D

Lenke til kommentar

Woah! Takk for svarere, kara!

 

Til dere som lurer på hva pcen skal brukes til så er det følgende:

 

- Den skal fungere som en arbeidsstasjon som skal brukes til redigering av video

- Skal lages flashmateriale der

- Og ja, den skal brukes som en fremviser for film også!

- Pc ikke mac, i første runde!

 

Det jeg er ute etter er en pc som dekker behovene mine slik at det ikke oppstår problemer med pcen når den brukes!

 

Ett spørsmål til: Det skal kjøpes inn Adobe Flash til animasjoner og prestasjoner, vet noen om det billigste stedet å få kjøpt det? Finnes Flash til under 7k?

 

Keep postin' homies!

Endret av Petter89
Lenke til kommentar
Ett spørsmål til: Det skal kjøpes inn Adobe Flash til animasjoner og prestasjoner, vet noen om det billigste stedet å få kjøpt det? Finnes Flash til under 7k?

 

Keep postin' homies!

7280870[/snapback]

 

Lag deg en konto (mailbox i USA) på JetCarrier.

 

Da kan du bestille programvare på f.eks. Amazon.com og en del andre amerikanske nettbutikker. På Amazon.com kan du bestille for direkte leveranse til Norge for noe programvare (uten bruk av JetCarrier), men det ser ikke ut til å gjelde Adobe programvare. Pris for Flash på Amazon.com er $ 699. Frakt til Norge med JetCarrier ca 355 kr. Og så kommer mva i tillegg. Inklusive mva og frakt blir da prisen under kr 6000,-.

 

Og JetCarrier er enkel å bruke.

 

Når det gjelder hardware, hva du skal bruke av program har stor betydning for valg. Også hvilket budsjett du har tenkt deg.

Lenke til kommentar
Ta en kikk på denne siden

http://www.boxxtech.com

7281314[/snapback]

 

Og her koster den billigste boksen ca 30 000 inkl mva (eks frakt), og det uten skjerm. Tror nok trådstarter klarer seg med noe til omtrent halve prisen.

 

Både AMD X2 og Core 2 Duo yter så bra med semiprofesjonell programvare og Flash at jeg ikke tror det skal bli problemet. Trolig fungerer et standard skjermkort til ca 2 000 også bra.

Lenke til kommentar
denne greier seg å vis du vil kan du bare bytte ut Core 2 Duo E6300 med Core 2 Duo E6600

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=29478

kabinette her er med modulære kabler slik at du ikke trenger å ha et hav av kabelsalat

7281699[/snapback]

 

Alt for lite diskplass ;)

7281797[/snapback]

sleng inn en slik en til da

https://prisguiden.no/product.php?product_id=28581

eller finn en hd på 500gig så holder det til filmredigering

Lenke til kommentar

Tenker å bruke noe sånt som Adobe Premiere.

Om det blir brukt dv, hdv eller hd vet jeg ikke, men jeg tror det blir HDV eller HD.

 

Må ha en hardcore pc som kan brukes til behandling av film og bilde.

Den skal ikke spilles spill på, så ingen grunn til at dere finner noen super freesh pc til gaming!

Endret av Petter89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...