Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Rar retting av matteprøve?


Anbefalte innlegg

Jeg går første året på videregående skole nå og har hatt blant annet om lineær regresjon. Vi har lært at vi skal sette verdiene inn i en tabell på kalkulatoren så finner den funksjonsuttrykket som passer best for oss. På en oppgave under vår siste prøve så var spørsmålet: "Finn en lineær funksjon som passer bra med tabellen." Da tasta jeg inn på kalkulatoren og skrev i oppgaven:

y = ax + b

y = 2092,2x + 13391,2.

Jeg satt altså bare tallene fra kalkulatoren inn i funksjonsuttrykket y=ax+b, som er det vi har lært. Jeg fikk ikke poeng og det stod som kommentar: "Forklar hvordan du har kommet fram til dette!" Vi fikk også utdelt fasit ved siden av prøven der det er skrevet hvor man skal gå inn på kalkulatoren og hva man skal taste. Jeg selv mener at det er unødvendig å ha med dette i besvarelsen. Er det flere her som er enig med meg?

 

I en annen oppgave så var det om lekkasje i en sylinder fylt med olje. Antall liter etter x antall timer er gitt ved:

y = 3000 + 3000 * 0,95^x.

Så var det en oppgave som lød: "Sylinderen står oppreist. Hvor på sylinderen er lekkasjen?"

Jeg hadde dårlig tid mot slutten så jeg skrev: "Lekkasjen er på midten, i og med at det aldri vil bli mindre enn 3000 liter." Det var kanskje litt tynt, men selv synes jeg at jeg burde fått poeng for det. Det eneste som stod var: "Forklar bedre hvordan du tenker! Hvorfor?"

 

Karakteren jeg fikk var 5 og det var to deloppgaver pluss disse to her jeg ikke greide, av i alt 20. Hvis jeg hadde fått poeng for disse, noe jeg synes jeg burde fått, hadde jeg vært veldig nærme, om ikke på, karakter 6. Noen her som synes at det har noe for seg å klage på rettinga? Jeg tenkte å gjøre det i mattetimen på mandag.

 

Edit: Fikk jagd bort noen Leif'er

Endret av PureChaos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi fikk også utdelt fasit ved siden av prøven der det er skrevet hvor man skal gå inn på kalkulatoren og hva man skal taste. Jeg selv mener at det er unødvendig å ha med dette i besvarelsen. Er det flere her som er enig med meg?
Forutsatt at besvarelsen var feil, syns jeg det bare er fint at læreren legger ved detaljerte framgangsmåter sånn at du og andre kanskje lærer den riktig metoden til neste prøve.

 

Jeg hadde dårlig tid mot slutten så jeg skrev: "Lekkasjen er på midten, i og med at det aldri vil bli mindre enn 3000 liter." Det var kanskje litt tynt, men selv synes jeg at jeg burde fått poeng for det. Det eneste som stod var: "Forklar bedre hvordan du tenker! Hvorfor?"
Det lærere er opptatt av, og alltid vil være, er ikke om svaret er riktig, men om du har brukt riktig metode eller tenkt riktig for å løse oppgaven. Her etterlyser læreren bare dokumentasjon på hvordan du har tenkt.

 

:)

Lenke til kommentar
Vi fikk også utdelt fasit ved siden av prøven der det er skrevet hvor man skal gå inn på kalkulatoren og hva man skal taste. Jeg selv mener at det er unødvendig å ha med dette i besvarelsen. Er det flere her som er enig med meg?
Forutsatt at besvarelsen var feil, syns jeg det bare er fint at læreren legger ved detaljerte framgangsmåter sånn at du og andre kanskje lærer den riktig metoden til neste prøve.

 

Jeg hadde dårlig tid mot slutten så jeg skrev: "Lekkasjen er på midten, i og med at det aldri vil bli mindre enn 3000 liter." Det var kanskje litt tynt, men selv synes jeg at jeg burde fått poeng for det. Det eneste som stod var: "Forklar bedre hvordan du tenker! Hvorfor?"
Det lærere er opptatt av, og alltid vil være, er ikke om svaret er riktig, men om du har brukt riktig metode eller tenkt riktig for å løse oppgaven. Her etterlyser læreren bare dokumentasjon på hvordan du har tenkt.

 

:)

7261417[/snapback]

 

1. Jeg fikk riktig på oppgaven under der jeg brukte funksjonen, så den var nok riktig. Problemer er at vi har lært at vi skal gå inn på kalkulatoren og taste det vi skal, vi har ikke fått en eneste beskjed som hintet om at vi skal skrive i oppgavene hva vi taster på kalkulatoren. Det har heller ikke vært nødvendig på noen av de andre oppgavene der jeg har brukt kalkulator.

 

2. Jeg er delvis enig, men jeg føler at jeg besvarte oppgaven. Likningen er y = 3000 + 3000 * 0,95^*. Jeg mener at den selv viser at det ikke kan bli mindre enn 3000 liter, jeg glemte å legge til at vi i en annen oppgave fant ut at den var full ved 6000 liter. Så jeg mener at jeg burde fått poeng for konklusjonen jeg trakk ut av de to opplysningene.

Lenke til kommentar

Jeg holder med matte lærer`n din, du kan ikke alltid stole på kalkulatorer eller pcèr,forklar hvordan du kom frem til svaret,du skal videre her i livet, det å plotte inn på en sansynlighetsberegner som feks kalkulatorer ol. er enkelt men det,men det utvider ikke akkurat tankegangen den til den som bruker den.

Du kan tenke deg dataen streiker, kalkulatoren er tom for strøm,transportarbeiderne streiker,du får ikke tak i noen ting,det er forventet DU kan ordne opp,men Du har ingen hjelpemidler som virker,hva gjør du da?

Når jeg gikk på skolen fikk vi ikke rett før regnestykket var lina opp helt korrekt fra A til Å,og vi fikk ikke bruke kalkulator

Lenke til kommentar

Når vi sitter på prøver og har kalkulator som hjelpemiddelog vi er blitt lært opp til å bruke den, så mener du at vi skal legge den fra oss og gjøre alt med bare penn og papir? Hovedgrunnen til at vi bruker kalkulator for lineær regresjon er for å få den som passer aller best. Vi har ikke lært noen formel for å regne ut dette, utenom kalkulator eller å se på grafen og finne sånn ca. Da mener jeg at det burde være tilstrekkelig å bruke kalkulatoren. Det var også egne oppgaver der det stod at vi skulle vise alle mellomregninger, som var ment for at vi skal vise at vi forstår ting uten kalkulator.

Lenke til kommentar

Fint om tråden kan holdes on-topic. Snakk ang hvilken skole man går på kan taes på PM.

 

Jeg er enig med læreren. Jeg har alltid lært at man skal begrunne svaret. Om begrunnelsen er at du tastet det inn på kalkulator, så skriv det. Da vet læreren at du ikke bare tipper.

Det er ikke svaret som teller, men hvordan du kom fram til det.

Lenke til kommentar

Jeg har samme erfaring som macfjott. Gjennom hele ungdomsskolen og VGS ble det hele tiden messet at vi måtte dokumentere og beskrive hvert eneste tall og svar ikke gitt i oppgaven eller vist utregning på. Å få null poeng når svaret bare ble skrevet av kalkulator var vanlig prosedyre dersom du ikke samtidig dokumenterte trykkene på kalkulatoren.

Lenke til kommentar

Hvis du regner ut noe på kalkulatoren skal du skrive hvordan du gjorde det. Dette fordi man bare ikke kan skrive svaret, men også vet hvordan man gjorde det - selv om det er på en kalkulator.

 

Edit: Det gjelder forsåvidt for den andre oppgaven også. Du må vise hvorfor det er slik, ikke bare skrive svaret.

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar

Du skal også skrive hvordan du gjør det på kalkulator av den enkle grunn at fremgangsmåten varierer mye fra kalkulator til kalkulator.

 

Ved eventuell eksamen er sannsynligvis flere typer kalkulator lovlig og sensor kan umulig ha kjenskap til alle. Eksempelvis er det noen kalkulatorer som kan forenkle algebraiske uttrykk direkte, dermed vil f.eks en slik oppgave ikke vise hva du har lært hvis du bare skriver kalkulatorsvaret og ikke noe annet.

 

Husk at læreren ikke bare skal hjelpe deg med å lære, men også med å bestå en eventuell eksamen og de krav det stilles til en eksamensbesvarelse. Noe av det viktigste vi lærte på vgs var at du ved enhver besvarelse må tenke på hvem som den er ment mot (dvs hvem som skal rette den).

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Ser visst ut som at de fleste her hadde en annen oppfatning enn meg. Kanskje det bare er ønsket om å få 6 som gjør at jeg synes jeg burde fått litt mer poeng. Jaja, får vel heller bare skrive mer på de neste prøvene, men jeg har aldri blitt fortalt tidligere at oppgaver vi bare har lært å løse på kalkulator trenger en forklaring på hva vi skal trykke på. Får vel bare huske det til neste gang.

Lenke til kommentar

jeg går også på lambertseter vgs, og har T matte i VG1. Vi hadde akkurat samme prøve som deg for noen dager siden.

 

Min besvarelse på oppgave 1 var ikke noe bedre enn din, og jeg fikk full score for det. På oppgave 2 skrev jeg følgende, og fikk fullt med poeng for det også:

 

Når x stiger, vil 0,95^x = 0 (skrev sånn bølgete likhetstegn, får ikke det til her). da vil

y = 3000 + 3000 * 0

y = 3000 + 0

y = 3000

 

siden tanken rommer 6000 liter er lekkasjen midt på tanken.

 

Jeg mener ikke at det skal være nødvendig å forklare step-by-step hvilke knapper du trykket på kalkulatoren, og mener at du burde fått poeng for regresjonsoppgaven din.

 

Læreren min skrev det som en liten kommentar at jeg burde forklart litt bedre akkurat hvilken funksjon på kalkulatoren som ga meg svaret mitt på en annen kalkulatoroppgave (oppgaven var: etter hvor mange timer er innholdet i tanken 4500 liter), men ga meg fortsatt full score.

 

Forresten, hvilken klasse går du i? kanskje du går i klassen min :tease:

Endret av JeyKey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...