Gå til innhold

Historiens største feilsteg


Simon Aldra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At ikke romerne trappet opp kristenforfølgelsene før den kristendommen fikk feste, må vel være blant topp 3, minst.

7843955[/snapback]

 

Hvorfor ikke da si at misjonsbefalingen var det største feilsteget? "Gå ut og gjør hele verden til mine disipler" tok jo nær sagt formen til "gå ut og gjør hele verden til deres slaver i mitt navn" helt fram til opplysningstida, sånn ca.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Det interessante er jo at Sovjet hadde 15 millioner soldater mot grensen til Tyskland. Tyskland angrep med rundt 1.8 millioner.

 

Det er virkelig imponerende, rent teknisk, det må innrømmes.

7258000[/snapback]

 

 

vel, aksemaktene hadde nærmere 4 millioner under våpen og Sovjet hadde nærmere 3 når Barbarossa startet.

 

At den forskjellen på den operasjonelle kvaliteten var så stor er imponerende ja.

Lenke til kommentar

Jeg mener historiens største feilgrep er bensinbilen. Den første bilen som ble funnet opp var faktisk elektrisk, og lenge diskuterte man om man skulle gå den veien eller satse på olje. Men så ble store oljelagre funnet og man bevegde seg bort fra el-bilen. Om man allerede da hadde utviklet teknologi for el-bilen hadde kanskje ikke CO2 problemet vært like stort idag?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det snakkes mye om Hitlers inngrepen mot Sovjet gjennom Operasjon Barbarossa som det største feilsteget i historien her ser jeg, så tenkte jeg skulle kaste meg inn i diskusjonen :)

Jeg leste for en stund tilbake intervjuer med flere av nazitoppene hvor blant annet Hermann Göring snakket om nettopp denne sovjet konflikten. Göring hadde selv ment at å angripe sovjet ikke var noe særlig lurt, men det ble tilslutt helt nødvendig. Man hadde i utgangspunktet hatt planer om å legge under seg hele Nord-Afrika og dermed sikre seg total kontroll over Middelhavet. Noe som igjen ville ha gjort det veldig vanskelig for de allierte og da særlig britene å ta nazistene. Men ettersom Sovjet med Molotov i spissen stadig stilte større krav til Tyskland om bl.a. kontroll over Finland og Bulgaria kunne ikke Hitler vente lenger. Hadde Sovjet fått viljen sin ville Tyskland blitt sperret inne av Sovjet både i nord og øst, og dermed fått en lang forsvarslinje ved et sovjetisk angrep. Dette kunne ikke Hitler akseptere og bestemte seg til tross for protester fra bl.a. Göring for å angripe Sovjet. Det var særdeles delte meninger om dette, og Ribbentrop gav også uttrykk for dette til sovjets ambassadør. En annen viktig ting i tillegg til Molotovs trusler og krav var at Sovjet holdt på å bygge opp en ny hær og offiserkorps etter Moskvaprossesene som hadde ført til at den røde arme var helt uten ledere. Hitler visste at det var nå eller aldri, og dette demonstrerte de også ved den enorme progresjonen de hadde den første sommeren, før de møtte den sovjetiske vinteren.

Hvis vi ser litt lengre frem i forhold til snuoperasjonen i Stalingrad og tyskernes tap så tror jeg man skal være litt forsiktig med å si at dette er helt uten videre grunnen til at Tyskland tapte krigen, og at Sovjet hadde greid det alene. Göring nevner jo også dette at de fikk den beryktede to-frontskrigen. Tyskerne som nå var i ferd med å få på plass et bedre forsyningssystem i Sovjet måtte plutselig også konsentrere seg om en ny vestfront. Som utentvil ble veldig vanskelig å håndtere. Dette gjorde jo også at en allerede hardt presset tysk krigsindustri som var på bristepunktet nå ikke lenger hadde en sjanse. Om den sovjetiske industrien hadde vært mange ganger større enn den tyske så er det vanskelig å beskrive den amerikanske som Göring fryktet som mest. Så Tyskland ble rett og slett skvist selv om jeg vil si de gjorde en heroisk innsats med tanke på faktisk hvor lenge de holdt stand.

 

Jeg vil derfor konkludere med at det er vanskelig å se noen store historiske blundere i 2. v.k. siden det her var sterke ideologiske, taktiske og personlige agendaer som styrte. Jeg er av den oppfatning at hadde Hitler maktet å erobre Storbritannia, så hadde nok ting sett litt annerledes ut. Da ville de allierte ikke hatt noen felles "base" og dermed også vanskeligere å utføre overlord. Noen historiske blundere vil jeg kalle angrepet på Pearl Harbour som var det dummeste japsene kunne gjort. Selv om de senket den amerikanske stillehavsflåten så ville de aldri kunne maktet å hamle opp med det amerikanske krigsmaskineriet i det lengre løp, dessuten hadde de sine problemer i Kina allerede. En annen velkjent en er selvfølgelig Vietnamkrigen, uten at jeg trenger å nevne hvorfor :)

Lenke til kommentar
At ikke romerne trappet opp kristenforfølgelsene før den kristendommen fikk feste, må vel være blant topp 3, minst.

7843955[/snapback]

 

Hvorfor ikke da si at misjonsbefalingen var det største feilsteget? "Gå ut og gjør hele verden til mine disipler" tok jo nær sagt formen til "gå ut og gjør hele verden til deres slaver i mitt navn" helt fram til opplysningstida, sånn ca.

7854570[/snapback]

Ble ikke dette brukt fram til 94 da?? Tenker på apartheid

Lenke til kommentar
At ikke romerne trappet opp kristenforfølgelsene før den kristendommen fikk feste, må vel være blant topp 3, minst.

7843955[/snapback]

 

Hvorfor ikke da si at misjonsbefalingen var det største feilsteget? "Gå ut og gjør hele verden til mine disipler" tok jo nær sagt formen til "gå ut og gjør hele verden til deres slaver i mitt navn" helt fram til opplysningstida, sånn ca.

7854570[/snapback]

Ble ikke dette brukt fram til 94 da?? Tenker på apartheid

8230551[/snapback]

 

Dette har da ingenting med kristendommen å gjøre!

Duster.

 

Visste dere forresten at kristendommen innen romerriket hovedsakelig var en slavereligion? Dvs, religionen til slavene...

Lenke til kommentar
Jeg vil derfor konkludere med at det er vanskelig å se noen store historiske blundere i 2. v.k. siden det her var sterke ideologiske, taktiske og personlige agendaer som styrte.

8229965[/snapback]

 

Enig med deg; invasjonen av Russland var uungåelig. Det var ikke selve invasjonen som var en tabbe, men man kan finne en rekke tabber på det litt lavere plan. Og invasjonen var egentlig ikke dømt til å tape, hadde bare tyskerene justert seg ørlite.

Lenke til kommentar
Kommunismens inntog i moderne tankegang er det størte feilsteg verden har sett.

 

Samt Karl Marxs fødsel...

8232059[/snapback]

 

 

Nå har man aldri sett Karl Marx sin ideologi i praksis, så burde kanskje være litt forsiktig med å påstå akkurat det.

Endret av duckamuck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...