Gå til innhold

- CD’en er død mener EMI


Jarmo

Anbefalte innlegg

Jeg er vel gammeldags, har aldri kjøpt musikk hverken fra VGLista eller iTunes. Liker å kjøpe CD'r, jeg.

7195912[/snapback]

Samme her; handler fremdeles en håndfull CD'r hver måned - slik jeg har gjort siden midten av 80-tallet :)

 

Jeg er dog fristet til å gå for en online abo-løsning der man får tilgang til 'alt' i et digert arkiv for noen hundrelapper i måneden den tiden man er abonnent (altså at man har musiken til låns uten å eie den - til gjengjeld har man tilgang til hundretusener av låter til samme pris som man må gi for å kjøpe 20-30 låter). Men ikke før det finnes en onlineløsning som virkelig har et bredt utvalg.

 

Jeg vil dog sannsynligvis fremdeles kjøpe CD'r paralellt med en slik løsning; for meg er en musikksamling fysiske produkter; det være seg i form av CD eller LP, og ikke en haug med datafiler.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CD'n vil nok kanskje dø ut,men jeg tror det ennå er lenge til at det skjer. Jeg har en grei cd samling som har en rimelig stor affeksjonsverdi for meg pluss noe vinyl hvorav noen nummererte i begrensede opplag,og noe itunes eller lignende kommer jeg aldri til å benytte meg av.Liker å ha musikken min fysisk i hyllene.

Lenke til kommentar
Er en av de tullingene som liker å ha covert stående i hylla, selv om det første jeg gjør er å rippe cden inn på pcen :)

7197220[/snapback]

Samme her. Jeg hører sjeldent på selve cdene, for jeg hører heller fra pcen eller ipod. Men jeg vil alikevel kjøpe cdene fra artister jeg mener gir ut veldig god musikk og eie skivene orginalt.

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår signalene riktig så har de store selskapene intensjoner til å avvikle utgivelser på vinyl og CD med vitende vilje, ergo, ingen ønskelig utlån, videresalg, kopiering eller annen utnyttelse av disse medier i fremtiden.

 

Tipper at grunnen er følgende: Elvis lever fremdeles som pengerbinge.. ;)

Lenke til kommentar
Jeg hører fortsatt på både vinyl og kassett, så tror det tar litt tid før jeg går vekk fra cd.

7197432[/snapback]

Noe av planen er selvsagt at du skal kjøpe musikken din på nytt i et nytt format. Hvor mange trur di ikke det er som har kjøpt musikken sin både to go tre ganger? Fattern har store mengder album på både CD og vinyl. Jeg har stått i ei platesjappe og sett at folk kommer inn og skal ha alle skivene til Led Zeppelin på CD fordi platespilleren skal ryddes bort.

Lenke til kommentar

nå er dette en uttalelse som kommer omtrent en gang i året, så det er ingen grunn til å forvente at hyllene på platekompaniet er tomme i morgen.

 

plateselskapene (de store som det siktes til) er kun ute etter å tjene mest mulig, de hadde helst sett at forbrukerne kjøper fysiske formater, et format de kan *kontrollere*. digitale formater tok kontrollen bort fra plateselskapene og er hovedgrunnen til alt post-napsterstyret om deling av musikkfiler.

 

plateselskapene har vært veldig treige med å innse at slaget om fysisk/digitalt produkt er ute av deres hender. forbrukerne (les: top20-kjøperne) er kun ute etter å ha musikken sin billigst tilgjengelig og med minst mulig styr, noe som ikke er uventet i dagens rema-mentalitet.

 

plateselskapene våkner også opp til at multimillionsalg av et album hører fortiden til og at det ikke lengre er nok med en stor artist/gruppe. samlebåndsmusikk og mtv har stort sett ødelagt musikk som kultur for allmennheten og redusert den til et reklamefinansiert forbruksprodukt.

 

de få banda/artistene som selger stort i dag og som vil fortsette å selge, er de som har vært i gamet i årevis.

 

motpolen til dette er at band/artister ikke trenger plateselskapene mer. internet og internet-communities spres musikk langt fortere enn hva plateselskapene er i stand til. å spille inn, produsere og mikse et album kan gjøres i stua til alle og enhver. det er ikke vanskelig å få egne CDer/plater trykt, men det er enda mye lettere å laste musikken opp til en server...og vips! så har man gått rundt utgiftene til et fysisk produkt og profittmarginen har økt betydelig.

 

utenfor plateselskapkartellet eksisterer det en økende undergrunnskultur (å som jeg hater å bruke det ordet!). private plateselskaper og utgivere håndterer nisjemusikk og sprer utgivelser stort sett uten tanke på profitt. gleden band/artister har i å spille live og ønsket om å spre musikken er drivkraften. ikke minst så er kontrollen og rettighetene til musikken hos banda/artistene.

 

for å adressere artikkelen til OP; merk uttalelsen "Neste år vil vi ikke selge musikk på CD-plater uten å tilby ett eller annet tilleggsmateriale"

 

mao de er ute etter å gi de som kjøper CD noe i tillegg (noe ale Beck?)

denne tanken er på et vis riktig og korrekt syns jeg, men det er litt sent å komme med dette nå. multimediainnholdet i CDer er latterlig dårlig. det hadde ikke skadet å gi forbrukerne mye, mye mer...

 

dersom plateselskapene ikke følger med i svingene så er det mer korrekt å spå deres død, enn CDen. band/artister vil spille og gi ut musikken sin uansett

Lenke til kommentar

Jeg synes det er en synd og skam at det viser seg å kan bli slik, at cd'en dør ut.

Synes det er så altfor, lite matrielt og nærhet i en fil man kjøper, som erstatter cd platen. Dor dem som kanskje ikke er så intresert i hele album, helheter, men bare enkeltsanger, er det sikkert bare like greit, men iallefall ikke for meg.

 

Shopper vinyl, etter den "døde ut", men jeg regner med at CD platene kommer til å være med lenge lenge enda, men kan jo godt tenkes at det ikke blir satset like mye på cd plater lengre. Synd og skam :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg synes det er en synd og skam at det viser seg å kan bli slik, at cd'en dør ut.

Synes det er så altfor, lite matrielt og nærhet i en fil man kjøper, som erstatter cd platen. Dor dem som kanskje ikke er så intresert i hele album, helheter, men bare enkeltsanger, er det sikkert bare like greit, men iallefall ikke for meg.

 

Shopper vinyl, etter den "døde ut", men jeg regner med at CD platene kommer til å være med lenge lenge enda, men kan jo godt tenkes at det ikke blir satset like mye på cd plater lengre. Synd og skam :ermm:

7201422[/snapback]

 

akkurat! pop musikken selger best :S å de som hører på den er de som laster ned :p(vet dette ikke er helt sant men:P)

Men entusistene vil nok kjøpe cder og vinyl i lang tid framover ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ingen peiskos, jeg lever livet mitt foran PC'n når jeg ikke er på jobb :p Har 2 digre høytalere til 11000,- paret ved siden av monitoren.

 

Ripper også alle CD'r jeg kjøper rett inn på PC'n, og stapper dem inn i den (nesten) alfabetisk sorterte hylla.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...