Gå til innhold

- CD’en er død mener EMI


Jarmo

Anbefalte innlegg

det var du som dro dette inn i en CD vs. vinyldiskusjon. jeg svarte med tanke på om lydkvalitet spiller noen rolle for den gemene hopen når de velger format. det gjør den ikke.

 

og om det er en påstand at CDlyd var dårlig kontra vinyllyd i CDens barndom er rimelig enkelt å sjekke. finn deg et 80-tallsalbum og sjekk. legg videre merke til at jeg spesifiserer når dette var gyldig, både her og i tidligere poster...CDlyd er mye, mye bedre nå enn før

7229043[/snapback]

 

Jeg dro det inn, fordi det var brukt som et argument "imot" nye mediers suksess. Det jeg kommenterte var: "vinyl er teknisk bedre enn CD fordi det er et analogt medium." Det er direkte feil, analog lagring kan være bedre enne digital og vica versa, ettersom hvordan det er lagret.

 

Jeg har hele tiden forholdt meg til det tekniske (og det var det du snakket om også). At du stadig drar inn mastering til tross for at jeg har nevnt at jeg er enig i dette skjønner jeg ikke. (dvs mye av dagens pop er vesentlig dårligere mastret enn det som var vanlig for et tiår siden). Det har INGENTING med de tekniske kapabilitetene til mediet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vinyl varer jo tilnærmet evig. Har noen plater som har overlevd en lang rekke vors o.l. De har blitt kasta rundt veggimellom, blitt spydd på, fått utallige liter drikkevarer over seg...men spiller like fint. CDer blir ødelagt bare man ser for lenge på de, derfor jeg ripper alle nylig innkjøpte CDer til mp3 så fort som mulig og lar originalen ligge i hylla.

Lenke til kommentar

jeg dro inn mastring fordi du nevnte "farging av lyd" hvorvidt jeg forstod deg riktig og dermed dro det inn feil med tanke på argumentasjon er jeg åpen for. all mixing, produsering av mastring er farging, uavhengig av sluttmedium, det var dette jeg mente

 

men tilbake til "vinyl er teknisk bedre enn CD fordi det er et analogt medium" . CD aldres raskere enn vinyl, både med tanke på holdbarhet og levetid som musikkmedium.

 

om jeg skulle ha sagt "matrielle egenskaper" isteden for "teknisk" er også åpent

Lenke til kommentar
jeg dro inn mastring fordi du nevnte "farging av lyd" hvorvidt jeg forstod deg riktig og dermed dro det inn feil med tanke på argumentasjon er jeg åpen for. all mixing, produsering av mastring er farging, uavhengig av sluttmedium, det var dette jeg mente

 

men tilbake til "vinyl er teknisk bedre enn CD fordi det er et analogt medium" . CD aldres raskere enn vinyl, både med tanke på holdbarhet og levetid som musikkmedium.

 

om jeg skulle ha sagt "matrielle egenskaper" isteden for "teknisk" er også åpent

7229208[/snapback]

 

Jeg regnet det som implisitt at det var lydkvaliteten det var snakk om, men jeg kan godt spesifisere det, det er lydkvalitet det er snakk om. (nå er det jo kanskje enda mer meningløst å si at analog lagring automatisk kan lagres lenger enn et digital lagring, man kan jo godt lagre ting digitalt på vinyl om man ønsker det).

 

Mastering farger lyden, det er jeg enig i, men jeg mener det ikke er jobben til mediet å farge lyden. "når du sier "vinyllyden har sjel og rikdom", og jeg kommeterte at det hørtes ut som farging, så var det igjen snakk om at mediet farget lyden.

 

AtW

Lenke til kommentar

ok, da regner jeg med at de fleste misforståelsene er ordnet opp

 

tilbake til "sjel og rikdom". sier seg selv at denne uttalelsen er en subjektiv beskrivelse vedrørende opplevelsen av musikk og vinyl som medium. og jeg vil tro at du også er enig i at dette er slik man vil ha det. objektiv oppfatning av musikk er en fantasi

Lenke til kommentar
ok, da regner jeg med at de fleste misforståelsene er ordnet opp

 

tilbake til "sjel og rikdom". sier seg selv at denne uttalelsen er en subjektiv beskrivelse vedrørende opplevelsen av musikk og vinyl som medium. og jeg vil tro at du også er enig i at dette er slik man vil ha det. objektiv oppfatning av musikk er en fantasi

7229310[/snapback]

 

En objektiv måling av de tekniske aspektene ved et lagringsmedium er ikke en utopi, vi vet en god del om hørselen, i mine øyne er lagringsmediets oppgave å representere musikken mest mulig korrekt, jeg skjønner at enklete liker lyden vinyl gir bedre (selv om jeg personlig synes det er rart å filtrere lyden via mediet, og ikke andre steder), og det er helt greit. Det bare det at folk stadig påstår at vinyl også er teknisk bedre, og det er ikke det samme.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Jeg ripper faktisk ikke cder, klarer å ta meg de 15 sekundene det tar å sette på en cd.

7205574[/snapback]

Tar litt mer enn 15 sekunder å leite etter en spesiell CD blant flere hundre. Og du må legge den forrige CDen i coveret sitt og plassere den på riktig plass i samlinga. Mye enklere å søke i en musikkapplikasjon og trykke på play :-)

7216372[/snapback]

 

Men da må du også ha tilgang til en pc, og ha godt lydkort. Og så fælt lang tid tar det virkelig ikke å finne fram en cd å sette den i spilleren. Coveret ligger jeg ikke tilbake før jeg er ferdig med cden, altså minimum en gjennomlytting av hele cden. Skal man kun høre en sang fra et album er det gjerne kjekkere med pc, men kosen forsvinner med å ligge alt inn på pcen og kun bruke pcen. Halve sjarmen forsvinner.

Lenke til kommentar
Men da må du også ha tilgang til en pc, og ha godt lydkort. Og så fælt lang tid tar det virkelig ikke å finne fram en cd å sette den i spilleren. Coveret ligger jeg ikke tilbake før jeg er ferdig med cden, altså minimum en gjennomlytting av hele cden. Skal man kun høre en sang fra et album er det gjerne kjekkere med pc, men kosen forsvinner med å ligge alt inn på pcen og kun bruke pcen. Halve sjarmen forsvinner.

7244015[/snapback]

 

 

Så sant... så sant.

 

PCen lager også noe lyd som også kan ødlegge litt for lytteopplevelsen. Selv bruker jeg PCen primært som signalkilde, men ofte skulle jeg ønske at jeg ikke gjorde det. De desibelene som PCen avgir er ganske irriterende. Men LP har etter min mening igjen litt mer sjarm enn CD.

Lenke til kommentar
Men da må du også ha tilgang til en pc, og ha godt lydkort. Og så fælt lang tid tar det virkelig ikke å finne fram en cd å sette den i spilleren. Coveret ligger jeg ikke tilbake før jeg er ferdig med cden, altså minimum en gjennomlytting av hele cden. Skal man kun høre en sang fra et album er det gjerne kjekkere med pc, men kosen forsvinner med å ligge alt inn på pcen og kun bruke pcen. Halve sjarmen forsvinner.

7244015[/snapback]

 

 

Så sant... så sant.

 

PCen lager også noe lyd som også kan ødlegge litt for lytteopplevelsen. Selv bruker jeg PCen primært som signalkilde, men ofte skulle jeg ønske at jeg ikke gjorde det. De desibelene som PCen avgir er ganske irriterende. Men LP har etter min mening igjen litt mer sjarm enn CD.

7245397[/snapback]

 

Det finnes endel alternativer, som feks squeezebox o.l

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...