Gå til innhold

- CD’en er død mener EMI


Jarmo

Anbefalte innlegg

Jeg ripper faktisk ikke cder, klarer å ta meg de 15 sekundene det tar å sette på en cd.

7205574[/snapback]

Tar litt mer enn 15 sekunder å leite etter en spesiell CD blant flere hundre. Og du må legge den forrige CDen i coveret sitt og plassere den på riktig plass i samlinga. Mye enklere å søke i en musikkapplikasjon og trykke på play :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har CD nokon gong vore levande?

7213567[/snapback]

 

"levene" som i aktuell.

 

 

Jeg har rippa hele cd samlinga inn på datamaskinen, det er jo en form for forsikring, vist det skulle forekomme en ulykke av noe som helst slag.

Det er jo lett at det skjer uhell med cd plater, og vinyl.

Ja, jeg har "rippet" inn vinylsamlingen min også, for jeg synes det er noe som må til.

 

Selv om jeg har hele cd samlingen på datamaskinen, så betyr ikke det at en mappe med filer skal erstatte Cd platen, eller vinyl platen.

 

-Sigve

Lenke til kommentar

Skjønner meg ikke helt på de som blir lei seg for CD'en sin død. CD er jo ikke det beste formatet du kan få musikk i i og med at det lett blir riper i cd'ene og de kan lett ødelegges. Det jeg håper skjer, er at CD bransjen dør ut, og så får man et helt nytt robust format med veldig høy lydkvalitet, og som er kompitabelt med det meste av musikkspillere man kan gi ut musikk på.

 

Det veldig mange ser ut til å mene her, er at når/hvis CD'en dør ut, så forsvinner det personlige preget til bandet, og man er nødt til å laste ned musikk og ekstra ting fra bandet du liker. Det tviler jeg sterkt på at kommer å hende. Jeg tror derimot det kan være positivt at CD'en dør ut, så lenge vi får et nytt format som nevnt ovenfor. Jeg ville derimot synest det var fryktelig synd, hvis ingenting bortsett fra internett kom etter CD'en var borte.

Lenke til kommentar
Skjønner meg ikke helt på de som blir lei seg for CD'en sin død. CD er jo ikke det beste formatet du kan få musikk i i og med at det lett blir riper i cd'ene og de kan lett ødelegges. Det jeg håper skjer, er at CD bransjen dør ut, og så får man et helt nytt robust format med veldig høy lydkvalitet, og som er kompitabelt med det meste av musikkspillere man kan gi ut musikk på.

 

Det veldig mange ser ut til å mene her, er at når/hvis CD'en dør ut, så forsvinner det personlige preget til bandet, og man er nødt til å laste ned musikk og ekstra ting fra bandet du liker. Det tviler jeg sterkt på at kommer å hende. Jeg tror derimot det kan være positivt at CD'en dør ut, så lenge vi får et nytt format som nevnt ovenfor. Jeg ville derimot synest det var fryktelig synd, hvis ingenting bortsett fra internett kom etter CD'en var borte.

7217112[/snapback]

 

Hva er det beste formatet du kan få musikk i da?

Lenke til kommentar
Skjønner meg ikke helt på de som blir lei seg for CD'en sin død. CD er jo ikke det beste formatet du kan få musikk i i og med at det lett blir riper i cd'ene og de kan lett ødelegges. Det jeg håper skjer, er at CD bransjen dør ut, og så får man et helt nytt robust format med veldig høy lydkvalitet, og som er kompitabelt med det meste av musikkspillere man kan gi ut musikk på.

 

Det veldig mange ser ut til å mene her, er at når/hvis CD'en dør ut, så forsvinner det personlige preget til bandet, og man er nødt til å laste ned musikk og ekstra ting fra bandet du liker. Det tviler jeg sterkt på at kommer å hende. Jeg tror derimot det kan være positivt at CD'en dør ut, så lenge vi får et nytt format som nevnt ovenfor. Jeg ville derimot synest det var fryktelig synd, hvis ingenting bortsett fra internett kom etter CD'en var borte.

7217112[/snapback]

 

Hva er det beste formatet du kan få musikk i da?

7217421[/snapback]

 

tja, den som visste det. Problemet er at cd spilleren er en husholdningsgjenstand og vel så det, så å erstatte den kommer ikke til å være problemfritt. Men jeg ville tro at det finnest teknologi hvor man kan ha musikk av høy kvalitet innpå i i tillegg til å kunne være lett kompitabel med pc, mens stereoanlegg er litt verre. Teknologien finnest, men formatet må vel tilpasses først. Det kunne komme i noe lite og lett, some noe á la nintendo DS spill, men for at det skulle funke så må jo HORDEVIS av personer skaffe seg en avspiller til denne teknologien. Det er der selve utfordringen ligger. Men det jeg ville tro skjer er at når (hvis!) plateindustrien blir enige om et slags format, så vil man sakte men sikkert bytte det ut, altså man vil få stereoanlegg som spiller av både CD'er og det nye formatet på samme måten som man får dvd og vhs spiller i ett produkt, eller som man har både lp og cd spiller på et stereoanlegg.

Lenke til kommentar

Det har kommet mange "avtagere" for CD. Men ingen har slått gjennom.

 

MiniDisk hadde jo sony store ord om. Slo aldri igjennom.

SACD - CD med bedre lyd + 5.1 spor.

DVD Audio - Bruker den ekstra plassen på platen til bedre lyd + 5.1 spor.

 

Ingen av disse formatene har slått gjennom fordi folk flest er fornøyd med lyden CD gir. Vil de ha bedre lyd så hører de på LP som faktisk låter litt bedre enn SACD og DVD Audio i følge mange.

 

Når det gjelder kompabilitet mellom PC og stereoanlegg vil jeg si at den er upåklagelig. Minijack --> RCA.

Lenke til kommentar

Et utklipp fra Panorama.no:

 

-

Alain Levy mener det er flere måter å gjøre CD-platen mer attraktiv for markedet.

- I begynnelsen av neste år vil ingen av våre produkter komme uten tilleggsmateriale, forteller EMIs toppsjef.

En av de som allerede har prøvd seg på det er Beck, med utgivelsen The Information, som ble nektet adgang til den britiske hitlisten på grunn av for mye ekstra stæsj. The Information kunne ikke defineres som et musikkalbum.

-

 

 

Spør du meg kan dette helt klart gjøre CDen mer attraktiv, om de gjør det riktig og ikke drukner det egentlige produktet (musikken) i masse tøv. DVDen har i alle fall en klar fordel med tilleggsmateriale (der det gjøres riktig og bra).

Endret av collet
Lenke til kommentar
Musikkelskere vil nok handle både vinyl og cd i mange år fremover. Tipper det er mest mainstream-VG-lista musikk som kommer til å opphøre å eksistere i cd-format. Gjør meg ingen verdens ting.

7192896[/snapback]

 

første jeg å tenkte ;)

Folk som verdsetter litt "kvalitet" vil nok kjøpe CD eller vinyl ja ;)

Ingen kan si imot at at CDer har MYE bedre lydkvalitet enn en MP3 fil. Hvertfall på et skikkelig annlegg hører man STOR forskjell :thumbup: Jeg vil alltid ha cder framfor filer eller hva det nå blir. er litt ære å eie en cd å bygge opp en stor og flott samlig :)

7194984[/snapback]

 

Jo, man kan lett si imot at CD har mye bedre kvalitet enn mp3, se på ordentlige blindtester mellom skikkelig encodet mp3 vs CD, så vil du se at forskjellen stort sett er veldig små, eller ikke hørbare.

 

Personlig ripper jeg umiddelbart CDer over til harddisken og gjemmer unna CD-platen (har ikke så stor plass), mye mer praktisk og fleksibelt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det har kommet mange "avtagere" for CD. Men ingen har slått gjennom.

 

MiniDisk hadde jo sony store ord om. Slo aldri igjennom.

SACD - CD med bedre lyd + 5.1 spor.

DVD Audio - Bruker den ekstra plassen på platen til bedre lyd + 5.1 spor.

 

Ingen av disse formatene har slått gjennom fordi folk flest er fornøyd med lyden CD gir. Vil de ha bedre lyd så hører de på LP som faktisk låter litt bedre enn SACD og DVD Audio i følge mange.

 

Når det gjelder kompabilitet mellom PC og stereoanlegg vil jeg si at den er upåklagelig. Minijack --> RCA.

7221733[/snapback]

 

Vinyl er vel neppe teknisk bedre enn hverken CD eller DVD-A, men noen mener det høres bedre ut, pga farginen av lyden vinyl gir, som er greit nok, personlig foretrekker jeg å farge lyden med filtrering om jeg ønsker det.

 

CD er vel også i grenseland for hovr bra man trenger for stereo, både frekvensomfanget og S/N er så bra, at om vi i det hele tatt kan høre forskjellen opp til bedre formater, så er antakelig forksjellen liten.

 

AtW

Lenke til kommentar

vinyl er teknisk bedre enn CD fordi det er et analogt medium. lydkvalitet hadde aldri noen faktor når folk valgte CD fremfor vinyl. når musikk først ble gitt ut på CD så var lydkvaliteten heller forferdelig. ettersom CD-formatet og CD-teknologien har modnet har skillet minket drastisk. av og til kommer man også over tilfeller hvor CD-versjonen av et album låter bedre enn vinyl...

 

valget CD fremfor vinyl er først og fremst et valg over hva som er det mest hendige formatet. CD er mindre, mer portabelt, mindre utsatt for skraper og hakk (vel, kanskje ikke).

 

jeg kjøper vinyl fordi jeg vil og fordi, i mangel på bedre ord, så har vinyllyden en sjel og rikdom som CD mangler

Lenke til kommentar
vinyl er teknisk bedre enn CD fordi det er et analogt medium.

 

Det er absolutt ingeting som tilsier at det er noen automatikk i at et analogt medium er bedre enn et digitalt medium, hvilke konkrete aspekter er det du mener vinyl representerer bedre? "sjel og rikdom" synes jeg høres ut som andre ord for "farging av lyden"

 

AtW

Lenke til kommentar

nå kverulerer du bare. leste du resten av posten?

 

poenget er at lydkvalitet har ekstremt lite å si for om et format overtar for et annet.

vinyllyden var ekstremt mye bedre enn CDlyden når CD gjorde sitt inntog, likevell tok CD over fordi det er et mer hendig format og fordi det har større profittmargin enn vinyl

 

digitale formater har ekstremt større profittmargin enn matrielle formater, derfor er de mer populære. i samme slengen så har lyttevanene til folk endret seg. musikk i store mengder er tilgjengelig via f.eks ipod, man trenger ikke være i stua lengre (man så det samme med walkman og discman)

Lenke til kommentar
nå kverulerer du bare. leste du resten av posten?

 

poenget er at lydkvalitet har ekstremt lite å si for om et format overtar for et annet.

vinyllyden var ekstremt mye bedre enn CDlyden når CD gjorde sitt inntog, likevell tok CD over fordi det er et mer hendig format og fordi det har større profittmargin enn vinyl

 

digitale formater har ekstremt større profittmargin enn matrielle formater, derfor er de mer populære. i samme slengen så har lyttevanene til folk endret seg. musikk i store mengder er tilgjengelig via f.eks ipod, man trenger ikke være i stua lengre (man så det samme med walkman og discman)

7228807[/snapback]

 

At folk ikke er opptatt av lydkvalitet gjør ikke din påstand om at analog har bedre lydkvalitet enn digital mere riktig (eller vinyl bedre enn CD).

 

At tidlige CDer ikke var mastret bra sier ingenting om den tekniske kvaliteten, formatet er jo det samme som det alltid har vært (forøvrig er det ganske mye lendig mastering nå også).

 

Jeg kverrulerer ikke, jeg påpeker en påstand som åpenbart er feilaktig, resten av innlegget ditt hadde ikke noe med denne påstanden å gjøre (men jeg har lest den om du lurte).

 

AtW

Lenke til kommentar

huff, får gjøre et nytt forsøk da

 

vinyl er bedre egnet som medium for lyd kontra CD, hvorvidt formatet lever opp til dette konsekvent er noe helt annet. jeg har en fin porsjon plater som skuffer enormt lydmessig

 

og jo, resten av innlegget er relatert; lydkvalitet er en ekstremt liten faktor for A4-musikkjøpere når de velger format, de vil ha det enklest mulig. velkommen til rema-norge.

Lenke til kommentar
vinyl er bedre egnet som medium for lyd kontra CD, hvorvidt formatet lever opp til dette konsekvent er noe helt annet. jeg har en fin porsjon plater som skuffer enormt lydmessig

 

Dette er jo bare en påstand du kaster ut, uten å spesifisere hvorfor du mener det, eller dokumentere eller sannsynligjøre det på noen måte. Jeg kan også si "CD er et bedre egnet medium for lyd kontra CD"

 

At plater har dårlig mastering var det du som brakte på banen, men ja, jeg er enig i at det er noe helt annet.

 

AtW

Lenke til kommentar

det var du som dro dette inn i en CD vs. vinyldiskusjon. jeg svarte med tanke på om lydkvalitet spiller noen rolle for den gemene hopen når de velger format. det gjør den ikke.

 

og om det er en påstand at CDlyd var dårlig kontra vinyllyd i CDens barndom er rimelig enkelt å sjekke. finn deg et 80-tallsalbum og sjekk. legg videre merke til at jeg spesifiserer når dette var gyldig, både her og i tidligere poster...CDlyd er mye, mye bedre nå enn før

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...