Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

også enkle sanger som er lette å lære grep på er Postgirobygget med Idyll, består av 4 grep, C,G,EM,D.

Jason Mraz for litt værre spillteknikk : Med Im yours.

 

Er det noen som har noe tips til hvordan "slå" på strengene ? jeg kan rett og slett ikke slå med henda, uten plekter - å da kan det hende jeg slår med plektret 2 cm innenfor strengene, så jeg mister plektret osv ^^

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar
er tabs blitt lovlig nå?

 

http://www.candyrat.com/artists/AndyMcKee/ArtOfMotion/

 

man får hvertfall kjøpt tabs på plateselskapet til artistens nettside, så regner med at det er lovlig. En annen ting er vel de som tabber en sang utifra en bok eller et Hefte og legger det ut på internettet. Det er jo distribuering av copieringsrettighetet materiale, som er ulovlig (er jeg ganske sikker på)

Lenke til kommentar

var jo såklart det jeg tenkte på, problematikken bak gratis tabs er vel at det konkturrerer med tabulaturbøkene. De bak disse bøkene har måttet betale lisens for å gi ut musikk i bokform, men det 'slipper' gratis nettabs. Var mye virvar rundt dette en stund tilbake synest jeg å huske...

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
var jo såklart det jeg tenkte på, problematikken bak gratis tabs er vel at det konkturrerer med tabulaturbøkene. De bak disse bøkene har måttet betale lisens for å gi ut musikk i bokform, men det 'slipper' gratis nettabs. Var mye virvar rundt dette en stund tilbake synest jeg å huske...

 

 

Tabs som er laget av random folk skjønner jeg ikke helt hvordan kan være ulovlig, det er jo bare deres tolkning av en låt? De har jo ikke stjålet noe som helst

Lenke til kommentar
også enkle sanger som er lette å lære grep på er Postgirobygget med Idyll, består av 4 grep, C,G,EM,D.

...

Har du link til hele sangen og hvor man skal spille de forskjellige grepene?

 

 

En annen ting jeg lurer på, hva er Barrégrep?

Såvidt jeg har fått med meg så er barregrep når du holder f.eks hele pekefingeren over alle strengene og så holder noen grep med resten av fingrene. På denne måten kan du f.eks spille en D med alle strengene slik at du får en fyldigere lyd. Visstnok er barregrep noe man må lære seg for ikke være noob..

Lenke til kommentar
ok, altså bruke pekefingeren som en slags capo? Har prøvd dette men syns det er utrolig vanskelig å få til, men så er jeg noob og da(er på 2. uka med gitar). Det er akkurat som om det er for mye fett i fingern til at alle strengene ligger ordentlig nedpå, noen tips?

 

 

Å bruke pekefingeren som capo er riktig :)

Det er en treningssak, etterhvert så klarer du det bedre og bedre. Press skikkelig ned med fingrene, det er nok det som er problemet , du demper dem nok mest hvis du ikke presser hardt. Er vel ikke noen særlige øvelser til dette enn å øve på å gjøre barrégrep; prøv å gjør de så rene som mulig. Men husk at du ikke må anstrenge musklene så mye at det begynner å gjøre vondt, da kan du få diverse skader og sånn som hindrer deg i å spille.

 

Det er også viktig å tenke på hvodan du holder tommelen, jeg vet ikke om jeg gjør det riktig :p Men jeg holder tommelen slik at den peker framover, mot hodet på gitaren, i tillegg til at jeg holder den ca. midt på halsen.

 

Håper dette hjalp noe ihvertall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...