Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en morgan strat med forsterker til rundt 2000. Den låter horribelt gjennom forsterkeren, men når jeg kjører den gjennom guitar rig på PC-en låter den faktisk svært godt prisen tatt i betraktning. Om du bruker forsterkerpengene på guitar rig (Kjøp Guitar Rig 2 med Guitar Rig 3 software på sound1.no til 3000. Svinebillig. Eneste forskjellen er at du får Guitar Rig 2 pedalen fremfor Guitar Rig 3) kan jeg love deg at du mest sannsynlig får bedre kvalitet enn de billige Morgan ampene ;) Ligger så mange amp modeller og effekter i Guitar Rig at det er skummelt. Merk. Ikke kjøp bare software versjonen, fordi du trenger A: Et lydkort med ASIO støtte, eller B: En guitar rig pedal(som forsåvidt er A) Et slikt lydkort koster rundt 1000,-, så det er like greit å kjøpe hele Guitar Rig.

 

Her demonstrerer Dweezil Zappa Guitar Rig 2 med en SG gitar. Eruption, Back in Black, og noen gode gamle Zappa låter om jeg ikke hører helt feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter og tenker litt her...

 

Det kommer mange nybegynnere her som lurer på hva de skal kjøpe av gitar og de fleste får anbefaling å spare litt til og så kjøpe en gitar som virkelig duger en stund.

 

Jeg selv kjøpte en billig jævel av en nylongitar for 5 år siden eller så som låter noe helt jævlig for de som har spilt en stund, men jeg må si jeg elsker denne gitaren. Det som er tingen med crappy gitarer er at lyden ikke resonnerer så lenge så spiller man feil så kan det allikevel høres bra ut om man spiller feil.

 

Jeg kjøpt meg en stålstrenger til flere tusen en stund etter jeg kjøpte nylonstrengern fordi jeg tenkte kanskje det var gitaren sin skyld at jeg ikke hørtes ut som personen på CDen til boka jeg hadde osv, men det viste seg altså være feil. Det var jo delvis skylden, men jeg merker meg at jeg har blitt mye flinkere til å spille ved å konstant prøve å spille bedre på nylonstrengern enn å spille på den dyre stålstrengern. Stålstrenger gjør at du får vondt i fingrene rimelig fort og du måå bare gi deg tidligere. Samtidig så høres enhver feil du spiller 10x så ille ut, fordi den er så mye mer merkbar. Prøver man på barregrep høyt på halsen til en stålstrenger så innser man også fort at det her klarer man aldri, så best å gi opp med en gang.

 

Jeg sitter altså å lurer på om vi ikke gir nybegynnerene feil råd her. Kan det være at det er bedre å anbefale en crappy nylonstrenger enn en Gibson LP med forsterker til 10.000 kr?

 

Jeg ble selv veldig glad bare jeg hørte at låta lignet såvidt på "Let it be" som igjen gjorde at gitargleden ble 10x bedre og man fortsatte å spille. Spilte jeg på den dyre stålstrengern hørtes det helt jævlig ut fordi jeg bomma så jævlig og jeg gadd ikke mer.

 

Noen som tror det kanskje kan være noe i det her?

Lenke til kommentar

Men nå snakker du jo om to vidt forskjellige ting. En akustisk stålstrenger til en billig penge er noe heelt annet enn en gibson lp. Jeg har absolutt ingen invendinger mot å anbefale en nybegynner en gibson lp, det er jo meget gode gitarer. Akustisk stålstrenger derimot, er vanskelig(ere) å starte med (men det går fint det også vel å merke), så da kommer det litt an på ønsket til vedkommende som vil ha gitar.

 

Og en spillbar el-gitar ligger på andre prisskikt enn spillbare nylongitarer.

 

__________

edit: må nesten stille deg et retorisk spørsmål på et sitat fra deg:

Jeg selv kjøpte en billig jævel av en nylongitar for 5 år siden eller så som låter noe helt jævlig for de som har spilt en stund, men jeg må si jeg elsker denne gitaren.

Tror du ikke du hadde elsket gitaren minst like mye om det hadde vært en god spansk heltre nylongitar til 10.000,-?

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

det er jo også en vanesak... du har hatt en gitar i 5 år, og så får du deg en ny... det er klart du er vant til å ha helt annerledes strengtykkelse og avstand mellom strengene. :)

 

da jeg fikk fenderen min var det uvant ettersom jeg hadde en gitar som idag hadde gått for under 100-lappen, men idag er det mottsatt: Stratocasteren er knall og Crappocasteren (ja, en dårlig kopi...) suger max.

 

dersom du hadde begynt med stålstrengeren hadde du hatt motsatt tanke :)

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg la for første gang ut video av meg selv på youtube i kveld. Tenkte jeg kunne poste den her, har lyst på litt seriøs kritikk :)

Det er en cover av en av mine favorittsoloer; Fade to Black.

 

Jeg er ganske fornøyd med resultatet, jeg la merke til en del sure bends og slikt, men orket ikke å ta opp flere ganger, var så mye styr.

Kom gjerne med kritikk, tilbakemeldinger og tips, jeg er klar for å bli slaktet jeg nå. Har bare spilt i 11 måneder, så vær litt forskiktig med kniven :ninja:

 

 

-

 

Martin :)

Lenke til kommentar

|----------------------------------------------------------------|

|----------------------------------------------------------------|

|------------------9--7-----7-7---7--7---6--6---------------|

|---9-9---9--9---9--7-----7-7---7--7---6--6---------------| X4

|---9-9---9--9---7--7-----5-5---5--5---4--4---------------|

|---7-7---7--7-------------------------------------------------|

 

|---------------------------------------------------------------------------------------------------------|

|---------------------------------------------------------------------------------------------------------|

|---------------------------------------------------------------------------------------------------------|

|---------------------------------------------------------------------------------------------------------|

|--7-------9--------7------10--9--7---9---10---12--10---9---10--10--9--7--9----------7------|

|------------10--7---------------------------------------------------------------------10--7----------|

 

|---------------------------------------------------------------------------------|

|---------------------------------------------------------------------------------|

|---------------------------------------------------------------------------------|

|---------------------------------------------------------------------------------| X2

|-------7---9---10---12--12---10---9---10--10--9--7--9----------7-----|

|-----------------------------------------------------------------10--7---------|

 

|---------------------------------------------------------------------------------------------------------------|

|---------------------------------------------------------------------------------------------------------------|

|---------------------------------------------------------------------------------------------------------------|

|---------------------------------------------------------------------------------------------------------------|

|-7--7--9-----------7---7---9-----------7---7---9---10---12--12---10---9---10--10--9--7--9------7-|

|-----------10---7--------------10---7-------------------------------------------------------------10--7-|

 

|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------|

|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------|

|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------|

|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------|

|---3---3----5----------3---3----5----------3---3---5--6---8---8---6---5---6---6--5--3--5------------|

|----------------6---3---------------6---3----------------------------------------------------------6----3---|

 

|------------------------------------------------------------------------------|

|------------------------------------------------------------------------------|

|------------------------------------------------------------------------------|

|------------------------------------------------------------------------------|

|----------3---3---5--6---8---8---6---5---6---6--5--3--5-------------3-|

|---------------------------------------------------------------6----3--------|

 

gjorde det anyways :p

 

håper bare ikke at forumet ødelegger rekkefølgen, for jeg gidd ikke edite :p

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar

Hehe stilig det, skal prøve å komme med litt konstruktiv kritikk, og tips ;)

Du har en nybegynnerfeil. Du stresser. Vanlig for alle som har begynt med musikk in-general. Jeg gjør og det av og til når jeg spiller uten en rytme. Derfor gjør jeg sjelden det :)

Jeg vil anbefale at du finner en metronom, en basic drum loop, eller noe slikt, og spiller oppå den. Du er litt offbeat til tider, en rytme fikser det fort. Ellers svært brukbart. Kunne blitt litt bedre med litt røffere tone.

Endret av Greblak
Lenke til kommentar
Noen som har tips til "snarveier" til hvordan lære barre-grep ?

 

Faen meg helt umulig...

 

- Men innsalgene som kommer her er vel noe ala "øving gjør mester" ?

 

 

Hvor lenge har du spilt og hva spiller du på?

 

Barré er ikke så enkelt å få til. Du må egentlig bare trene opp muskelen til å kunne presse hardt nok på strengene, gjøre fingrene vandt til det. Det er vel ingen spesiell snarvei.

 

Du kan jo sjekke om noen av disse leksjonene hjelper? :)

Lenke til kommentar

Føler at jeg er veldig dårlig til å ha spilt så lenge.. :p men kan ha noe med fremgangsmåten også da, begynte å 8`ende klasse, lærte meg da noen enkle sanger av en kamerat, fleste av dem forenklet, spilte bare de. gikk liksom ikke over til noe nytt. Så hadde jeg et langt opphold, så begynte jeg i 10`ende klasse igjen, spiller riktignok vær dag nå, føler at jeg lærer mye mer enn da jeg ikke lærte noe nytt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...