Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Noen som har et godt tips til en liten forsterker som egner seg med vrengpedaler? Blir mye heavymusikk, så det er de lydene jeg ønsker mest. Skal kun brukes til å spille for meg selv (hørtes ensomt ut :p) i liten og dårlig isolert leilighet! Har for øyeblikket en peavey valveking 112 combo, det blir litt voldsomt..

 

Vrengpedaler er dårlige.

 

Mange vil si meg imot her, men vis du ser etter en billig forsterker, med gode lyder (både for heavymusikk og alt annet) og effekter, vil jeg anbefale deg en moduleringsforsterker som en liten Line 6 Spider. Disse har ganske OK lyd, med masse lyder og effekter å velge mellom. Pluss de fleste har hodetelefon-inngang.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Dette er vel rette tråden å lufte noen synspunkter.

 

Lurer temmelig mye på hvordan vanskelighetsgraden egentlig er når det gjelder gitarspill. Er i en familie der nesten alle har talenter for musikk. Men spille instrumenter har jeg problemer med, hvertfall gitar.

Har prøvd i noen perioder, men det å gjenta de grepene og det der får meg bare til å gi opp.

Er det sånn med gitar, at når man trener begynner det med tiden gå av seg selv..?

Det med strenger og grep virker helt forferdelig.

Lenke til kommentar

Hva er anslaghånda? Jeg bruker fingeren til å sette under strengene så de andre fingrene finner riktig streng. For det meste spiller jeg med plekter, med mindre det er fingerspill. Den gnisser ikke mot strengene. Jeg lurer på om det er senebetennelse, men den har da ikke så slitsom funksjon? Det er dessuten 1-2 måneder siden jeg spilte mye gitar. Da måtte jeg slutte fordi jeg hadde vondt i alle fingrene på begge hendene.

Lenke til kommentar

Anslagshånda er hånda du slår på strengene med.

 

Du bruker en teknikk som kalles "anchoring" med lillefingeren, altså? Det er noe mange meget gode gitarister gjør (Steve Morse, blant annet), men det kan skape problemer i håndledd osv.

 

http://chainsawguita...-why-is-it-bad/

 

Vil anbefale deg å prøve å løse opp i høyrehånda når du spiller og ikke ankre med lillefingeren. Det krever litt trening, men det er veldig greit å finne strengene også uten det referansepunktet som lillefingeren gir. Høres ut som at du er ganske stram i hånda og armen når du spiller, og om du ikke har senebetennelse nå vil du få det etter hvert ved å slite så mye på muskulaturen i armen.

 

Vet ikke hvor lenge du har spilt, men om du sliter med at teknikken din gir deg problemer ville jeg anbefalt en gitarlærer som kan se på hva du gjør feil og få rettet på det.

 

 

EDIT: Angående Steve Morse, så har han fått problemer med carpal tunnel syndrom (musearm på godt norsk) på grunn av ankringen sin, så selv om han spiller som en gud betyr ikke det at teknikken er bra for han.

Endret av Stonemeister
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som regel noe galt når det begynner å gjøre vondt.

 

Du sa du hadde vondt i fingrene på venstre hånd også. Er det bare fingertuppene på grunn av slitasje fra strengene eller er det i leddene? Førstnevnte løses jo veldig greit med tida, når man utvikler tykkere hud der. Hvis det er leddene bør du finne en mer behagelig måte å holde på halsen også. Generelt skal du være veldig løs og ledig med begge hendene. Begynner du å stramme muskulaturen går det utover spillingen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

E strengen min går fra 82,5 Hz til 413Hz til 160Hz. Betyr det at jeg burde skifte streng, eller er det bare unøyaktigheter i måleren?

 

Hei,

 

For meg ser det ut som du bruker en litt 'dårlig' & unøyaktig tuner. For alle frekvensene du oppgir er jo overharmoniske (eller svært nær) av lav-E. Din tuner fanger altså opp disse, ikke noe skummelt med det :)

 

Se tabellen nedenfor for vanlige frekvenser ved kammertone 440Hz:

 

The standard guitar tuning is the following, starting from the thinnest string:

E4 ————- 1st———- 329.63Hz

B3 ————- 2nd——— 246.94 Hz

G3 ————- 3rd——— 196.00 Hz

D3 ————- 4th——— 146.83 Hz

A2 ————- 5th——— 110 Hz

E2 ————- 6th——— 82.41 Hz

Dvs, grunnfrekvens for (lav-)E2 = 82,4Hz

2ndre harmoniske for E2 = 164,8Hz . Det tilsvarer nok din 160.

5te harmoniske for E2 = 412,0Hz. Det tilsvarer nok din 413.

____

GAu

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...