Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Heyhey, har tenkt litt på det å lære å spille gitar (har brukket foten, så nå er det slutt på sport de neste 8 månedene...), men jeg har et fåtall spørsmål

 

1. Jeg har lite nok penger som det er, så noen leksjoner blir det neppe. Da man skal lære seg selv, hvordan går man fram? bare lære seg notene, øve, deretter teknikker osv.?

 

2. Det med noter, jeg har sett slike noter som "dm7", jeg vet hva dm vil si, men hva betyr sjutallet?

 

3. En kamerat vil selge meg sin fender stratocaster (meget gunstig nybegynnergitar, har jeg hørt) for en uslåelig pris, men den trenger strengebytte. Kan musikkforretninger bytte for meg/hvor mye koster det? Jeg er forsåvidt klønete da det gjelder slike greier, og vil ikke ende opp med en knekt gitar da jeg prøver å bytte strenger (heller vet jeg ikke hvordan det gjøres)

 

4. Dere som har erfaring med å begynne, hvor lang tid tok det deg å virkelig komme seg i gang? Altså, når gikk det fra å pugge hvordan notene var, til å øve seg på mer og mer krevende sanger?

 

1. ultimate-guitar.com er et ypperlig sted for å lære seg å spille gitar.

 

2. Du kan skalen? CDEFGAHC? Se for deg at du har intervaller, some er mellomrom mellom notene. C til D er 1 steg, altså 1. D til E er 1. Altså 1+1=2. Så har du 3 4 5 6 7 osv. Dette gjelder dog for C dur skalaen, andre skaler har andre noter. Du har D som går D, E, F♯, G, A, B, og C♯. Skal du Spille DM (Altså M = major. m = Minor) Så spiller du 1 3 og 5 interval. Altså: D (Grunntone) F# og A. DM7 betyr at du legger på interval nummer 7. Altså C# så du spiller D F# A og C#. Skal du spille dette som en akkord på gitar så spiller du hovedsakelig de tonene med oktaver noen steder.

(Kan skrive en guide til folk på dette om noen har lyst)

 

3. Alle musikkbutikker kan gjøre dette.

 

4. Drit i hva som er hardt og ikke. Finn en sang, lær deg den! Ikke gi opp!

Endret av JuletreDuden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff og huff, den nettsiden var veldig rotete i "lessons" seksjonen, jeg prøvde å finne fram til veldig-veldig basics, men alt var bare kastet sammen, men jeg finner det sikkert etter litt leting.

 

Fant en instrumentbutikk i nærheten som kan bytte strenger for meg, og det var en ganske så rimelig pris (250 kroner inkludert de nye strengene)

 

Jeg skrev visst feil i den forrige posten, jeg mente å skrive at jeg forsåvidt visste hva en "d" var, men dette med minor og major vet jeg nok ingenting om :p Min kunnskap om slike ting går så langt som 2 timer med piano da jeg var sju år gammel, og den informasjonen har forsvunnet mange år siden

Lenke til kommentar

Jeg skrev visst feil i den forrige posten, jeg mente å skrive at jeg forsåvidt visste hva en "d" var, men dette med minor og major vet jeg nok ingenting om :p Min kunnskap om slike ting går så langt som 2 timer med piano da jeg var sju år gammel, og den informasjonen har forsvunnet mange år siden

 

jeg jeg forklarer hva det betyr hovedsaklig :) M er betegnelsen for at du skal bruke 1 3 5 interval, 7 sier du også skal bruke 7 interval. D sier bare hva slags tone du skal basere deg på, som da blir 1. Veldig lett egentlig. Men ikkno å pirke på når du skal begynne å spille gitar.

 

men på ultimate-guitar:

http://www.ultimate-guitar.com/lessons/

http://www.ultimate-guitar.com/lessons/for_beginners/

http://www.ultimate-guitar.com/lessons/the_basics/

 

Lær deg tabulatur også mens du starter. og gå på youtube har du lyst å se hvordan ting gjøres.

Lenke til kommentar

Heyhey, har tenkt litt på det å lære å spille gitar (har brukket foten, så nå er det slutt på sport de neste 8 månedene...), men jeg har et fåtall spørsmål

 

1. Jeg har lite nok penger som det er, så noen leksjoner blir det neppe. Da man skal lære seg selv, hvordan går man fram? bare lære seg notene, øve, deretter teknikker osv.?

 

2. Det med noter, jeg har sett slike noter som "dm7", jeg vet hva dm vil si, men hva betyr sjutallet?

 

3. En kamerat vil selge meg sin fender stratocaster (meget gunstig nybegynnergitar, har jeg hørt) for en uslåelig pris, men den trenger strengebytte. Kan musikkforretninger bytte for meg/hvor mye koster det? Jeg er forsåvidt klønete da det gjelder slike greier, og vil ikke ende opp med en knekt gitar da jeg prøver å bytte strenger (heller vet jeg ikke hvordan det gjøres)

 

4. Dere som har erfaring med å begynne, hvor lang tid tok det deg å virkelig komme seg i gang? Altså, når gikk det fra å pugge hvordan notene var, til å øve seg på mer og mer krevende sanger?

 

1.) Youtube har mange bra leksjoner hvis du søker på guitar lessons

 

2.) Last ned en oversikt over hvordan alle akkordene ser ut, så vil du lære deg det. Som nybegynner trenger du ikke lære teorien bak hva 7-tallet betyr riktig enda :)

 

3.) Er dette en USA-strat? HVilken forsterker tenker du bruke til? Ang. skifte av strenger, lær deg å gjøre dette selv, det er noe du må regne med å gjøre med jevne mellomrom.Ganske sikker på at du finner en forklarende video av dette på Youtube også!

 

4.) Vanskelig å si. Det viktigste er å komme over den første kneika hvor alt virker vanskelig. Deretter vil du oppleve ganske rask progresjon en god periode.

Lenke til kommentar

Da var jeg tilbake med et spørsmål da det gjelder gitarer, vennen min som skulle selge meg sin gamle stratocaster fra fender fikk visst "et bud han ikke kunne takke nei til", så nå er jeg på utkikk etter en gitar. Jeg har lett mye på finn, og det jeg finner er tonnevis av "cort" og "behringer" gitarer som er identiske til stratocasterern fra fender/squire (er ikke helt sikker på disse anvnene, altså)

 

Er slike gitarer fra cort eller behringer billige kopier, eller er de gode kjøp? De er nemlig en de under prisklassene til mange andre gitarer...

Lenke til kommentar

Da var jeg tilbake med et spørsmål da det gjelder gitarer, vennen min som skulle selge meg sin gamle stratocaster fra fender fikk visst "et bud han ikke kunne takke nei til", så nå er jeg på utkikk etter en gitar. Jeg har lett mye på finn, og det jeg finner er tonnevis av "cort" og "behringer" gitarer som er identiske til stratocasterern fra fender/squire (er ikke helt sikker på disse anvnene, altså)

 

Er slike gitarer fra cort eller behringer billige kopier, eller er de gode kjøp? De er nemlig en de under prisklassene til mange andre gitarer...

 

behringer og cort er som regel billige kopier. ser du etter stratocaster så kan du jo ta en titt på denne? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30670213 evt denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30650145

Endret av Jøtul
Lenke til kommentar

har i det siste slitt med å få meg selv til og øve... men har troen på en liten utfordring.

Noen som vet om en god instrumentallåt?

Bare som en pekepinn kan jeg si at Cliffs Of Dover ble litt for vanskelig.

Little Wing. Stevie Ray Vaughan sin versjon, that is :) Lett å lære, vanskelig å spille riktig :)

Lenke til kommentar

Er det no' galt i å bruke pekefingeren, midtfingeren og ringfingeren for power chords istedet for pekefinger, ringfinger og lillefinger? Overallt står det at midtfingeren burde ikke brukes, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor, det er mye lettere (med mindre du har korte fingre, da), og det blir kjappere å bytte...

Lenke til kommentar

Hvordan spiller dere dette?

 

|---------------

|---------------

|-6p4---6^------

|-----6---------

|---------------

|---------------

 

Tenker på den benden som er rett etter hammeronen på D strengen. Veldig vanskelig å bende med ringfingeren etter at man har hamret på strengen under. Fant ut at man kan hamre D strengen med langefingeren for så å bende G strengen med ringfingeren. Noen andre måter? :p

Lenke til kommentar

Jeg ville ha gjort det sånn som du forklarer det over, hamre ned på D strengen med langefingeren og så bende med ringfingeren.

 

Eventuelt kan du spille 6. bånd med lillefinger og bende med ringfingeren.

 

Du må nesten bare spille det sånn som du syns funker best for deg, er ingen fasit egentlig.

 

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvordan spiller dere dette?

 

|---------------

|---------------

|-6p4---6^------

|-----6---------

|---------------

|---------------

 

Tenker på den benden som er rett etter hammeronen på D strengen. Veldig vanskelig å bende med ringfingeren etter at man har hamret på strengen under. Fant ut at man kan hamre D strengen med langefingeren for så å bende G strengen med ringfingeren. Noen andre måter? :p

 

Kommer litt an på om du bender opp eller ned. Hvis du bender ned så kan du bruke ringefingeren på begge strengene, også bare dra den nedover fra 4. streng til 3. og så bende.

 

Å bruke langefingeren blir i hvertfall for min del for mye "arbeid" og for trangt.

 

 

Er det no' galt i å bruke pekefingeren, midtfingeren og ringfingeren for power chords istedet for pekefinger, ringfinger og lillefinger? Overallt står det at midtfingeren burde ikke brukes, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor, det er mye lettere (med mindre du har korte fingre, da), og det blir kjappere å bytte...

 

Ikke noe regel, men det henger litt igjen fra klassisk gitar der en uskreven "regel" er at man skal holde hver finger til sitt band, altså pekefinger, så langefinger på neste band, ringefinger på neste, og lillefinger etter det. Forøvrig er det en vanesak hvilke fingre man bruker. :)

Endret av Xecuter
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En annen variant som gir en litt annen lyd (og som kan funke, nå har jeg ikke testa det med gitar, bare tenkte på det), er at man kan ta pulloff med ring til peke, hamre strengen under med ring igjen, og så ta slide med peke på den siste. Altså slik:

 

 

|---------------

|---------------

|-6p4--s6^------

|-----6---------

|---------------

|---------------

 

Som sagt blir det en litt annen sound, men det kan jo funke.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Noen som har et godt tips til en liten forsterker som egner seg med vrengpedaler? Blir mye heavymusikk, så det er de lydene jeg ønsker mest. Skal kun brukes til å spille for meg selv (hørtes ensomt ut :p) i liten og dårlig isolert leilighet! Har for øyeblikket en peavey valveking 112 combo, det blir litt voldsomt..

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...