Gå til innhold

spørsmål angående millitæret!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan søke at du skal studere videre, eller du kan ta siviltjeneste. Det blir da å arbeide på spesielle steder, der du får en viss dagslønn, samt dekket husleie og lignende hvis du skulle bo alene.

 

Hvilken svarslipp er det du skal levere inn? Du skal på sesjon uansett... I min erfarlig delte de ut lapper som sa at de visste du var her, og at det blir sesjon om ei stund. Så sender de lapper regelmessig om det samme.

Lenke til kommentar

Du kan søke om siviltjeneste eller du kan søke om å studere videre, men da kommer nok en innkallelse når du er ferdig. Du kan skaffe deg melding fra legen om at du har et eller annet, men da må du faktisk ha det :p

 

Er du i dårlig fysisk form kommer du mest sannsynlig med, for det er mange steder som ikke er like harde fysisk. Du kan si du har selvmordstanker/pykisk ustabil, men dette vil da følge deg videre i livet, ikke noe lurt... Det finnes mange ting du kan gjøre for å unslippe førstegangstjenesten, jeg personlig skal nok søke om siviltjeneste her i tromsø hvis det er mulig, får dekket mange kostander og det er like greit :)

Lenke til kommentar
Folkeskikk er vel øverst på lista...

Ikke for å starte en ny forsvaret vs. dimme-diskusjon, men hvorfor skulle forsvaret være en bedre institusjon til å lære folk folkeskikk enn andre veier man kan gå? Jobb, studier, osv...

 

Trådstarter: Som allerede nevnt, i en alder av 16 blir du ikke innkalt til militæret. Du blir innkalt til sesjon. Der blir du testa for ganske mye forskjellig (fysikk/helse, IQ...), og du har mulighet til å ytre hva du vil og eventuelt ikke vil. Så chill'n litt. :)

Lenke til kommentar

Sesjon er en innkallelse for alle 18-19 år gammel. De skal være der i ei helg, eller så var det i 2 uker... Du skal ikke gjøre noe fysiske øvelser som 3k meter, armhevinger osv. Du skal vente i flere timer på din tur, og når det er din tur skal du ta en IQ-test på 1 time, snakke med differse folk om militæret, måle pulsen, veie deg, måle hvor høy du er o.l. I tromsø skal folk ha sesjon den 3. uka etter 2007, men de som skal på sesjon får nærmere beskjed. Det er straffbart å ikke møte til sesjon.

 

 

Kort sagt: Ta med musikk, du vil vente i timesvis...

Endret av Bruktbilen11
Lenke til kommentar
Sesjon er en innkallelse for alle 18-19 år gammel. De skal være der i ei helg, eller så var det i 2 uker... Du skal ikke gjøre noe fysiske øvelser som 3k meter, armhevinger osv. Du skal vente i flere timer på din tur, og når det er din tur skal du ta en IQ-test på 1 time, snakke med differse folk om militæret, måle pulsen, veie deg, måle hvor høy du er o.l. I tromsø skal folk ha sesjon den 3. uka etter 2007, men de som skal på sesjon får nærmere beskjed. Det er straffbart å ikke møte til sesjon.

 

 

Kort sagt: Ta med musikk, du vil vente i timesvis...

7170437[/snapback]

 

Eh.. er nok ikke sesjon .. Heller opptak til befalskole elns?

 

Sesjon varte for meg ihvertfall, bare i 3t eller noe.. nesten bare venting..

Lenke til kommentar

Forresten får man ta billappen gratis i millitæret? Billigere? hadde vært fint å spare 20-25000,-(litt i så fall).

7171060[/snapback]

 

Kan ta lastebillappen vet jeg.. Ikke gratis, men du sparer vel en 25 000 eller no. Var ihvertfall det da jeg var i militæret(00-01). Fikk ikke no tilbud om lappen på personbil...

Lenke til kommentar
ahh...takker for svar!

Ble sikkert innkalt til sesjon :!:  rart at de sender det "brevet" regelmessig, andre gang jeg har fått det.

 

Da chiller jeg.... i mens :w00t:

 

Forresten får man ta billappen gratis i millitæret? Billigere? hadde vært fint å spare 20-25000,-(litt i så fall).

7171060[/snapback]

Når kostet billappen 20 000- 25 000?

 

gjennomsnittlig er rundt 15K.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...