Gå til innhold

spørsmål angående millitæret!


Anbefalte innlegg

Jeg er 16 (blir 17 snart) og er blitt innkalt til militære.

Hva skjer hvis jeg sier nei og ikke vil inn i miliæret? må jeg jobbe i barnehager og andre sivil jobber? Eller kan jeg bare ta et friår og tjene penger/begynne med studier?

 

Hvis det er sivil arbeid så joiner jeg militæret!

 

takk for svar! Skal levere svarslippen i dag kl. 15.00....

7167454[/snapback]

 

 

Møt opp på sesjon og si at du rett og slett ikke vil i militæret. som det blir sagt, så er det mange som ikke blir erklert tjenestedyktige. Men vær heller ærlig og si at du rett og slett ikke har lyst i det hele tatt. Kjenner fler som har sagt dette, og sluppet noen form for tjeneste. Det finnes nok av oss i 89 kullet som vil inn til 1 gangstjenesten. selv skal jeg søke om opptak til Fallskjermjeger :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er 16 (blir 17 snart) og er blitt innkalt til militære.

Hva skjer hvis jeg sier nei og ikke vil inn i miliæret? må jeg jobbe i barnehager og andre sivil jobber? Eller kan jeg bare ta et friår og tjene penger/begynne med studier?

 

Hvis det er sivil arbeid så joiner jeg militæret!

 

takk for svar! Skal levere svarslippen i dag kl. 15.00....

7167454[/snapback]

 

 

Møt opp på sesjon og si at du rett og slett ikke vil i militæret. som det blir sagt, så er det mange som ikke blir erklert tjenestedyktige. Men vær heller ærlig og si at du rett og slett ikke har lyst i det hele tatt. Kjenner fler som har sagt dette, og sluppet noen form for tjeneste. Det finnes nok av oss i 89 kullet som vil inn til 1 gangstjenesten. selv skal jeg søke om opptak til Fallskjermjeger :thumbup:

7171132[/snapback]

89 power :thumbup:

Lenke til kommentar
Sesjon er en innkallelse for alle 18-19 år gammel. De skal være der i ei helg, eller så var det i 2 uker... Du skal ikke gjøre noe fysiske øvelser som 3k meter, armhevinger osv. Du skal vente i flere timer på din tur, og når det er din tur skal du ta en IQ-test på 1 time, snakke med differse folk om militæret, måle pulsen, veie deg, måle hvor høy du er o.l. I tromsø skal folk ha sesjon den 3. uka etter 2007, men de som skal på sesjon får nærmere beskjed. Det er straffbart å ikke møte til sesjon.

 

 

Kort sagt: Ta med musikk, du vil vente i timesvis...

7170437[/snapback]

 

 

Noen feil her.

 

Sesjon er en dag.

Sesjon inneholder IKKE fysiske tester, kun medisinske og evneprøver.

Det med straffen er jeg usikker på, men jeg veit at fengselstraff for å ikke møte opp uten gyldig grunn er avskaffet ;)

Lenke til kommentar
Jeg er 16 (blir 17 snart) og er blitt innkalt til militære.

Hva skjer hvis jeg sier nei og ikke vil inn i miliæret? må jeg jobbe i barnehager og andre sivil jobber? Eller kan jeg bare ta et friår og tjene penger/begynne med studier?

 

Hvis det er sivil arbeid så joiner jeg militæret!

 

takk for svar! Skal levere svarslippen i dag kl. 15.00....

7167454[/snapback]

 

Du har vel fått innkallelse til sesjon ja... en test som de bruker for å se hva du passer til om du da passer til noe i militæret.

 

Hint: Gjør du det dårlig på den testen er sjansene store for å slippe unna militærtjenesten noe jeg selv ikke tenkte på da. Husk at langt fra alle blir innkalt og jeg tror ikke de plukker fra nederste hylle akkurat.

 

De som sier at ting du gjør i militæret følger deg senere tar for det meste feil. Dimmer du på grunn av at du har med "ulovlige" midler i bagasjen blir det en sivil sak men dimmer du på grunn av psykiske problemer etc er jeg ganske sikker på at dette forblir militært da jeg har ett par kamerater som har vært i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Jeg er 16 (blir 17 snart) og er blitt innkalt til militære.

Hva skjer hvis jeg sier nei og ikke vil inn i miliæret? må jeg jobbe i barnehager og andre sivil jobber? Eller kan jeg bare ta et friår og tjene penger/begynne med studier?

 

Hvis det er sivil arbeid så joiner jeg militæret!

 

takk for svar! Skal levere svarslippen i dag kl. 15.00....

7167454[/snapback]

 

Du har vel fått innkallelse til sesjon ja... en test som de bruker for å se hva du passer til om du da passer til noe i militæret.

 

Hint: Gjør du det dårlig på den testen er sjansene store for å slippe unna militærtjenesten noe jeg selv ikke tenkte på da. Husk at langt fra alle blir innkalt og jeg tror ikke de plukker fra nederste hylle akkurat.

 

De som sier at ting du gjør i militæret følger deg senere tar for det meste feil. Dimmer du på grunn av at du har med "ulovlige" midler i bagasjen blir det en sivil sak men dimmer du på grunn av psykiske problemer etc er jeg ganske sikker på at dette forblir militært da jeg har ett par kamerater som har vært i samme situasjon.

7171170[/snapback]

 

 

skjønner ikke hvorfor folk vil slippe unna.. Virker som de fleste kunne trenge 12 mnd i forsvaret.. enkelte trenger å få litt skikk på seg. Men det er jo et topp sted for å bli kjent med nye mennesker og få en lærerik opplevelse.

 

Men kanskje liksågreit, slik at vi slipper å ha "drittsekker" i Forsvaret og (jeg snakker generelt sett og ikke om deg/dere).

 

Gleder meg til 1 gangstjenesten jeg da! Sugen på å ta noen år med kontrakt og komme meg ut i felten ;) Afghanistan hadde vært noe *drømme*..

Lenke til kommentar

For å si det slik, nei du får ikke gratis billapp i militæret, de bruker da heller folk med billappen til å kjøre rundt. Desutten så krever det billappen fra før av for å bli sjåfør i militsen.

 

Du har fått en inkallelse til sesjon, noe som vil si testing av din IQ, test for dop og en liten fysisk undersøkelse (Vekt, høyde, syn mm.) Ikke noe store greie. Jeg fikk selv lett utsettelse noen år pga skolegang og lærlingtid, og det er sikkert ikke umulig at du kan slippe unna om du bare sier at du ikke vil inn.

 

Eller gjør som en kammerat av meg gjorde, møtte opp i goth klær og ble sendt vekk, de ville ikke ha han der :p hehe

Lenke til kommentar
Er det stor kjangs for å bli noen form for sjåfør i forsvaret?

Lastebil eller Buss.

 

Er det mulig, så ringer jeg til forsvaret på mandag. :)

7171557[/snapback]

 

 

Det er stor kjans for det... Det er ganske mange som ender opp med å bli sjåfører av div kjøretøyer.. Når du skal til sesjon, si at du ønsker å tjenestegjøre som sjåfør ett eller annet sted ;) så fikser de det nok skal du se! :thumbup:

Lenke til kommentar
For å si det slik, nei du får ikke gratis billapp i militæret, de bruker da heller folk med billappen til å kjøre rundt. Desutten så krever det billappen fra før av for å bli sjåfør i militsen.

 

Du har fått en inkallelse til sesjon, noe som vil si testing av din IQ, test for dop og en liten fysisk undersøkelse (Vekt, høyde, syn mm.) Ikke noe store greie. Jeg fikk selv lett utsettelse noen år pga skolegang og lærlingtid, og det er sikkert ikke umulig at du kan slippe unna om du bare sier at du ikke vil inn.

 

Eller gjør som en kammerat av meg gjorde, møtte opp i goth klær og ble sendt vekk, de ville ikke ha han der :p hehe

7171409[/snapback]

 

Du får ikke dekket B lappen, men man får dekket lappen for stidsvogn, dunno hva slags det er. De har sluttet å teste for dop(urinprøve) ved 2006, de holdt på med det i 2005.

Lenke til kommentar

Hei!

Ser det er mange spørsmål rundt dette med førerbevis og forsvaret.

 

Som vervet soldat så har jeg litt innsikt i hva man får, og ikke får. Her er mine erfaringer.

 

Du får nok ikke dekket "bil-lappen" av Forsvaret. Men det er ikke kjørt!

Forsvaret har nemlig noe som heter "Voksenopplæringen". De har satt av midler pr soldat (for oss grenaderer er dette 20 000 i året)!

 

Du kan søke voksenopplæringen om stipend til f.eks kjøretimer.

 

Men kan kan også søke på andre ting, så sant det er kompetanseheving.

 

Jeg for min del har søkt om stipend til C-lappen. Jeg har fått innvilget 20 000, så da er man godt på vei!

 

Forsvaret er en fin tid! Man får mange venner landet rundt, og hvis man får muligheten til å verve seg etter endt førstegangstjeneste så kan det vanke mye og gode penger, fort.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...