Gå til innhold

"Vennekjøring" -Dine vaner ang betaling


Wazu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ville aldri tatt betalt for å kjøre en venn, gjør du det kan du ikke kalle deg en god venn :ermm:

7621893[/snapback]

Når noen kommer og henter meg kl 3 om natten, så føler jeg meg pill råtten om de ikke får noe for det. De har faktisk tatt seg bryet med å dra seg ut av dvalen for å hente meg. Dessuten går det begge veier. Kjører jeg , får jeg penger, blir jeg kjørt gir jeg penger.

Lenke til kommentar
Jeg ville aldri tatt betalt for å kjøre en venn, gjør du det kan du ikke kalle deg en god venn :ermm:

7621893[/snapback]

Jeg er enig.

 

Det er faen meg det dummeste jeg har hørt. Kan like gjerne si at hvis du ikke betaler kan du ikke kalle deg en god venn

7622850[/snapback]

Noen vennetjenester bør man virkelig kunne gjøre gratis.

Men om noen ber om en kjøretur på en time eller mer, så bør jo vennen betale for bensin, evt bomavgift og mat til sjåfør(Om det skulle være nødvendig.

Det kommer selvsagt ann på hvilke venner det er snakk om. Gode venner skal virkelig slippe å betale, om det kun er småkjøring.

 

Har man en venn som er blakk og ikke kommer seg hjem, og du nekter å hente ham av den grunn, så er du virkelig en dårlig venn.

Men de med masse penger, de har ofte råd til å betale litt, hvis du ellers ville tapt masse på kjøringen.

 

Men skal du uansett samme vei, og en venn ønsker å sitte på, så er det utrolig latterlig at mange tar betalt.

Lenke til kommentar

Om noen kjører eksepsjonelt langt, tilbyr jeg meg alltid å betale. Men f.eks en svipptur til byen er bare flaut for begge parter å begynne å prute på. (forutsatt at det er de som tilbyr seg å kjøre vel å merke, jeg ber folk ytterst sjelden om slike tjenester da).

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Jeg har ikke førerkort enda, men at folk spytter inn litt til bensin innimellom ser jeg som en selvfølge. Jeg har en del venner som nettopp har fått lappen, og jeg gir de gjerne litt penger for å kjøre. Spesielt hvis jeg har sittet på hos han/hun ofte og blitt kjørt steder som kun jeg har interesse av.

 

Men som mange sier så jevner det seg vel ut til slutt når jeg får lappen og kan kjøre de.

Lenke til kommentar

Tar betelt hele tiden jeg. Er det venner av meg så er ikke prisen så ille men får stort sett alltid dekket bensinen.

 

Er det venner av andre kjente så tar jeg mye mer. Sjekker hvor mye de er villige til å gi så vurderer jeg det.

 

Nei, det er faktisk ikke bare utgifter til bensin, men slitasje på motor, drivverk, forstilling og generelt teknisk... så derfor tar jeg mer enn beninspenger!

 

Skal detta være ulovlig så bryr jeg meg ikke. polti kan ikke stoppe deg og beskylde deg for det heller. Hvis de har sett det er en ting...

Lenke til kommentar

De fleste jeg sitter med på tar ikke betalt (vil ikke ha betalt), men jeg jobber på bensinstasjon så jeg spanderer en bilvask på dem.

 

Ellers så har jeg tenkt på små gaver til folk, f.eks kjøpe noe rekvisita til bilene deres. Ikke noe store saker, men en ting som passer bra til bilen. Ny kule til girstang, kanskje noe trekk til nakkestøtter, et par tøffe matter osv. Noe i den duren, litt flottere enn en Wonderbaum, men heller ikke så dyrt som et sett med felger :p Jeg aner ikke priser på slikt, og vet ikke om noen bra steder å handle på (helst nettbutikk). Men dette går vel mer over til bursdagsgave?

Lenke til kommentar
Jeg syns det er umoralsk og ta penger hos venner for å kjøre, særlig om du skal samme veien selv uansett, og, det er tross alt ulovlig.  Jeg syns bensinpenger skal deles opp, men det er også alt.

7333291[/snapback]

 

 

når jeg var 18 var jeg masse "stand bye sjåffis " hjemme , betalingen gikk som regel i at jeg hadde mat og drikke i plenti , og minst like mye bensin på tanken når jeg var ferdig for kvelden , og enkelte kvelder kunne det gå nonen tanker bensin , distansene er jo rimelig lange i nord norge , spess vist mann bare skal en kjapp tur til nabo bygda for og hente en stakkar eller noen gikk tom for "drikkevarer"

 

men somregen kjørte jeg en hele helg på kompisere og da , fra fredag til søndag morgen med avbrudd for søvn , over 100 mil var helt normalt :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg tar selv ikke betalt for å hente venner, men på en annen side sitter ikke kompisene mine fulle på et utested, og vekker meg med mobilen midt på natten pga de trenger transport hjem. Jeg hadde nok hatt litt andre holdninger til det med betaling visst dette var tilfellet. Det hadde vært stress :)

Lenke til kommentar
En liten proaktiv henstilling: Pirattaxi-virksomhet er faktisk ulovlig her i landet Det fremgår av Yrkestransportloven, som blant annet sier:

 

§ 4. Løyve for persontransport med motorvogn

 

(1) Den som mot vederlag vil drive persontransport med motorvogn må ha løyve. Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass.

Og det som er ulovlig etter norsk lov er gjerne ulovlig etter retningslinjene også. (Unntatt er rent prinsipielle diskusjoner av typen "burde det være ulovlig".)

 

Så hold dere til å diskutere vennekjøring.

 

Geir :)

7167308[/snapback]

 

så da er bestemor kriminell når hun gir meg 200kr for å måkke oppkjørselen hennes? noen lover er helt umulig å oppfølge, derfor er det latterlig at disse lovene eksisterer

Lenke til kommentar

Nære venner krever jeg ikke noe for. Men pleier å få litt, bortsett fra de gnitne studentvennene mine som faktisk egentlig er full i penger. (ok holde seg til saken :D ) Men folk som jeg kjenner som jeg egentlig ikke snakker så mye med pleier jeg å kreve litt fra, siden de sikkert aldri kommer til å gjengjelde tjenesten, og jeg ikke har anledning til å spandere bensin og slitasje på bil på alle og enhver.

Lenke til kommentar

Kjører en eldre bil, kjørte tidligere de fleste som ringte (Venner gratis, venners venner måtte betale)

Nå kjører jeg kun venner, orker ikke tlf hele natten, kjørte f.eks. noen venner av en kompiss fra Drøbak til Moss så fikk jeg 50 spenn, det betydde jo at jeg måtte stå opp midt på natten for å tape penger på å kjøre de. (Bruker ca 1l på mila).

 

Kjører til skolen hver dag, og da får vennene mine sitte på. Tar ikke penger fra de, men innimellom spytter de inn penger til bensin (når jeg blakk og har lite bensin osv.)

Par av vennene mine gir meg 100 spenn ca hver 2. mnd mens enkelte har aldri gitt meg noenting for kjøringen (fair enough, skal den veien uansett).

Lenke til kommentar

Det kommer egentlig ann på dette her. Skal jeg et sted, fks til skolen og en kompis sitter på, vil jeg ikke ha penger. Men kjører jeg noen til et bestemt sted, eller må kjøre ekstra, tar jeg gjerne og spør om de/den kan slenge på en liten slant i bensinpenger. Hvis jeg ikke får penger uten å spørre da :)

Lenke til kommentar

Synes det er en uting og ta betalt hvis man skal samme vei, problemt er bare hvis en bestemmer som for og ta betalt, da synes jeg også han burde betale når han sitter på uten at jeg spør.

Jeg tar unasett ikke betalt hvis det er gode kompiser, kan heller spandere noen øl på byen eller noe. Irriterer meg faktisk skikkelig over han som alltid skal ha betalt, hadde jo spart penger på og kjøre selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...