Gå til innhold

"Vennekjøring" -Dine vaner ang betaling


Wazu

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ca, 50 spenn per pers når det gjelder å være sjåfør i helga. Men tar jo ikke betalt om jeg skal samme sted selv.

 

Har dem ikke penger så er det ikke så nøye så lenge jeg har nok drivstoff. Men de jeg kjører skal jo helst dekke drivstoffet jeg bruker.

Lenke til kommentar

Er en uskreven regel her at man betaler for seg når man blir kjørt, og det går begge veier.

 

Fungerer fint for meg, jeg får betalt om jeg kjører, og jeg betaler for meg om jeg blir kjørt. Samme hvem det gjelder.

 

Dette gjelder riktignok bare i helger og slikt når folk skal ut på byen. Tar aldri betalt for å kjøre noen hjem etter skole eller lignende.

Lenke til kommentar

Sykt vikitg å betale når man blir kjørt - uansett. Alle som har bil selv vet hvor dyrt det er med bensin og bilhold i Norge, og med mindre den som kjører har noe igjen for det selv skulle det bare mangle at de fikk litt igjen. Jo, hver situasjon er spesiell - noen "kompiser" er bare sjåfører og noen kjører man like mye rundt på selv. Det kommer an på.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at jeg kun kjører - nesten aldri blir kjørt. Derfor har jeg begynt å betale uoppfordret hvis jeg blir kjørt - og syns det er veldig greit om noen betaler når de sitter på (i hvert fall hvis det er en omvei for meg).

 

Enig med bfisk også, ALLE vet hvor dyrt det er med bil og drivstoff i Norge.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
En liten proaktiv henstilling: Pirattaxi-virksomhet er faktisk ulovlig her i landet Det fremgår av Yrkestransportloven, som blant annet sier:

 

§ 4. Løyve for persontransport med motorvogn

 

(1) Den som mot vederlag vil drive persontransport med motorvogn må ha løyve. Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass.

Og det som er ulovlig etter norsk lov er gjerne ulovlig etter retningslinjene også. (Unntatt er rent prinsipielle diskusjoner av typen "burde det være ulovlig".)

 

Så hold dere til å diskutere vennekjøring.

 

Geir :)

7167308[/snapback]

 

så da er bestemor kriminell når hun gir meg 200kr for å måkke oppkjørselen hennes? noen lover er helt umulig å oppfølge, derfor er det latterlig at disse lovene eksisterer

8014212[/snapback]

 

hvis du mener at å måke er det samme som persontransport, så ja ;)

 

nei du kan gjøre småjobber opp til 1000 kroner uten å skatte for det, men det å kjøre folk = persontransport og det er straffbart fordi du må ha lisens...

 

edit:

 

og den loven må nesten eksistere ellers kan hvem som helst starte enmannsforetak og kjøre taxi ;) da blir det en del dr. bombay-taxier

Endret av Apetiger
Lenke til kommentar

Den paragrafen der stopper da ikke vennekjøring.

 

Står klart og tydelig at det gjelder de som tilbyr persontransport til allmenheten på offentlig sted. Hvis en kompis spør deg om du kan kjøre han, og betaler deg en hundrelapp for det, så er det jo ikke tigjengelig for offentligheten.

 

Har også hørt om folk som har lbitt stoppet av politiet i såkalte "pirattaxikontroller". Så lenge sjåføren kan navngi alle i bilen blir det ikke slått ned på.

Lenke til kommentar

Politiet bryr seg ikke nevneverdig.

 

Er mer enn en gang jeg har stoppet og plukket opp folk som har ringt meg, rett foran politiet. Senest lørdag kveld krysset jeg en politibil sin vei (og det egentlig i en stil som kanskje var litt forhastet) og plukket opp svogeren min, som stod og ventet på meg ved taxi-sentralen.

 

Den paragrafen nevnt setter en stopper for transportvirksomhet som retter seg MOT folk, på offentlig sted. Ikke når folk henvender seg til deg, og tilbyr penger for jobben. I hvert fall ikke når det er egne venner og kjente.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...