Gå til innhold

Spise før og etter trenning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spis vanlig 2-3 timer før trening og etter så tar du noe me masse karbohydrater, eks pasta o.l. en banan funker også bra mens du trener ;)

7172339[/snapback]

Pasta er trege karbohydrater dette lønner seg kanskje ikke rett etter trening.

 

Uanset hvorfor sier alle det er så viktig å trene lenge etter man spiser? Jeg ca 1 time etter jeg har spist middag.

Lenke til kommentar
Spis vanlig 2-3 timer før trening og etter så tar du noe me masse karbohydrater, eks pasta o.l. en banan funker også bra mens du trener ;)

7172339[/snapback]

Pasta er trege karbohydrater dette lønner seg kanskje ikke rett etter trening.

 

Uanset hvorfor sier alle det er så viktig å trene lenge etter man spiser? Jeg ca 1 time etter jeg har spist middag.

7172407[/snapback]

Det er vel fordi man best utnytter energien i den maten du har spist, 1-2 timer etter du har spist.

Lenke til kommentar
Børr vel ete mellom 3 og 1 og ein halv time før du trenar.

Protein får du i det nok av visst du et skikkeli og variert mat, og passar på å ete frukt :)

 

Protein-kapslar er ikkje nødvendig visst du får i deg nok protein. Får du for masse, blir det proteina omgjort til feitt og lagra i kroppen.

7165565[/snapback]

 

Det er ikke mye proteiner i frukt.

Endret av |NiXoN|
Lenke til kommentar
Børr vel ete mellom 3 og 1 og ein halv time før du trenar.

Protein får du i det nok av visst du et skikkeli og variert mat, og passar på å ete frukt :)

 

Protein-kapslar er ikkje nødvendig visst du får i deg nok protein. Får du for masse, blir det proteina omgjort til feitt og lagra i kroppen.

7165565[/snapback]

Blir man feit av protein?

Protein kan omdannes til fett i kroppen, men bare halvparten av aminosyrene, og det er en meget energikrevende prosess. Derfor skjer det normalt ikke. Det skjer nesten bare dersom du provoserer kroppen gjennom å spise masse protein, og bare litt fett. Et relativt høyt proteininntak er derimot forbundet med god form, ettersom proteinet krever mye energi når det omsettes. Dessuten er protein det mest mettende næringsemnet, om man tar hensyn til energiinnholdet. Det gjør at du holder deg mett lenger, og ikke får trang til å småspise fast food eller godteri. Nye studier tyder dessuten på at protein kan stimulere fettforbrenningen, da det øker utskillelsen av et hormon som heter glukagon.

 

Dette hormonet hjelper fettcellene til å frigjøre lagret fett slik at det kan transporteres til musklene og forbrennes. Protein er dessuten viktig fro at du skal få en rask og effektiv innhenting når du trener hardt. Protein er således et meget viktig næringsemne som du ikke bør spise for lite av. Sørg for at du spiser minst 4 ganger per dag (inkludert mellommåltider) og at det finnes noe proteinrikt i det du spiser (f. eks. melkeprodukter, fisk, kylling, bønner og linser) i hvert måltid. Følger du den anbefalingen er ditt proteininntak med all sannsynlighet tilstrekkelig.

 

 

Ikke svar på noe du ikke har peiling på.

Endret av Fatty
Lenke til kommentar
Er vel trege karbohydrater og proteiner før trening og raske proteiner og raske karbohydrater etter trening (?)

 

Raske proteiner finner du i: Melk, cottage cheeze og proteinpulver og kanskje mer mat.

 

Raske karbs finner du i: F.eks banan og rosiner.

7172300[/snapback]

Raske proteiner i melk og cottage cheeze?

Nei du, det er nok for det meste Kasein. Det er faktisk veldig lite Myseproteiner i vanlig kost, slik at et inntak av Myseprotein etter trening vil være det mest optimale.

 

Nå er jeg ikke jeg helt inne i GI-tabellene, men pasta er vel ikke så veldig trege karbs?

 

 

Når det gjelder inntak bør man spise 30-60 min før styrketrening, avhenging av hva du inntar. Er man av typen som tar en shake før trening holder det å ta den 30 min før.

 

Før cardiotrening bør man vente to timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...