Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke fått kommet meg til å se Nokas enda, men har hørt fra flere hold at den er tragisk. Likevel jeg bare se den. Det er et eller annet med norkse filmer som gjør at de har en viss underholdningsverdi uansett hvor dårlig de er, spesielt om de er spilt inn i gjenkjennelige omgivelser.

Enda ikke sett den, men den har da fått bredt over god kritikk. Stort sett 5 i alle aviser mener jeg å huske. Hvem er "fra flere hold"? Kompissene dine som knapt er intr i film? :p

 

For en god anmeldelse, ta en titt på Montages.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Hva er galt med lærere når de bruker SPOILERSCENENE fra Fight Club for å vise eksempler på filmatiske virkemidler? Greit at de viser fra den, men de trenger da faen meg ikke å vise spoilerscenene, når 20 av 30 stk i klassen ikke har sett den?! Jævlig unødvendig!

 

Edit: får ikke postet svar til under enda av en eller annen grunn

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar

Fikk ikke Rovdyr også 5er i nok så mange aviser?

Den fikk treer i de tre store avisene. Altfor høyt sådan, men heller ikke terningkast fem. Ditt forsøk på å undergrave norsk kulturjournalistikk failed :p

De har en tindens til og gi litt høyt terningkast til norske filmer. Både Fritt Vilt og Skjult fikk da 4er.

Mener Rovdyr fikk 5 flere plasser, bla. på filmfeber.no.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått kommet meg til å se Nokas enda, men har hørt fra flere hold at den er tragisk. Likevel jeg bare se den. Det er et eller annet med norkse filmer som gjør at de har en viss underholdningsverdi uansett hvor dårlig de er, spesielt om de er spilt inn i gjenkjennelige omgivelser.

Enda ikke sett den, men den har da fått bredt over god kritikk. Stort sett 5 i alle aviser mener jeg å huske. Hvem er "fra flere hold"? Kompissene dine som knapt er intr i film? :p

 

Jupp :p

 

Så kommer nok til å sen den uansett.

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Hvordan skal læreren kunne bruke eksempler fra filmer, da? Skal elevene NEKTE å lære pensumet fordi de tilfeldigvis ikke har sett filmen han skal bruke eksempel fra? Stryke på eksamen? Lukke ørene og drite i lærdommen? Tull og tøys.

 

At 20 av 30 elever i en filmklasse ikke har sett FC er værre å tenke på enn at lærern avslørte et par spoilers.

 

Da tenker jeg "oki så det er bare taperne som ikke gidder andre fag som velger filmlinja"

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Hvordan skal læreren kunne bruke eksempler fra filmer, da? Skal elevene NEKTE å lære pensumet fordi de tilfeldigvis ikke har sett filmen han skal bruke eksempel fra? Stryke på eksamen? Lukke ørene og drite i lærdommen? Tull og tøys.

 

Nei jeg vet ikke jeg, kanskje det finnes en annen film en FC som de kan bruke? De er jo laget noen filmer iløpet de siste tiårene vel? 0 problem at hun brukte FC som eksempel, men var det nødvendig å ødelegge filmopplevelsen for de som kom til å se den? Jeg kunne brukt et par minutter å komme frem med eksempler som passet temaet like så godt, og uten å ødelegge NOENTING.

 

At 20 av 30 elever i en filmklasse ikke har sett FC er værre å tenke på enn at lærern avslørte et par spoilers.

Greit, da kan jeg vel uten problemer spoile Fight Club, Usual Suspects og Oldboy og andre "store" filmer i denne tråden da, siden det er værre at de ikke har sett filmene enn å få filmen spoilet.

 

Går forresten andre klasse Medier og kommunikasjon, ikke filmlinja.

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Men så handler dette om å lære teknikker som er brukt i filmen, ikke om vi bare har sett den eller ikke.

Og jeg kunne ha brukt noen minutter for å finne lignende teknikker uten å ødelegge for noen...

Lenke til kommentar

Litt skremmende at ikke alle som går på en filmlinje har sett Fight Club, men samtidig: folk som lager film er ikke nødvendigvis veldig opptatt av å se film. Går på filmvitenskap på høgskolenivå (kun teori) og det er overraskende få av de som lager film på praktiske film/tv-linjer som ikke er særskilt eehh... "besette" (dårlig variasjon av "belest"). Skremmende tanke at mange av de som skal lage framtidens norske filmer ikke har gjort seg godt kjent med filmhistorien. Filmutdannelse gjør deg kanskje til en god håndverker, men du blir ingen kunstner av det. Til det må man nok se film - en masse av det.

 

Uansett, dagens konsumertips: Snakk med lærerern. Skal vedde på at han kan gjøre mer med problemet ditt enn det vi kan.

Endret av tjalla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...