Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vokst opp med å få høre om at vi er på verdenstoppen når det gjelder selvmord. Nå har du ødelagt det godt forplantede inntrykket. Takk skal du faen meg ha. :p

 

Men helt ærlig, hvis vi fremdeles hadde hatt den "melankolikulturen" vår uten det gode velferdssamfunnet MÅ vi jo ha ligget svært nær toppen.

Kan nå ikke helt se hvordan vi har en melankolikultur og jeg opplever da særskilt ikke Reprise som noen melankolsk film. Hvilke eksempler vil du trekke fram foruten Bent Hamer sine filmer, Elling og Thomas Dybdahl? :p

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Men helt ærlig, hvis vi fremdeles hadde hatt den "melankolikulturen" vår uten det gode velferdssamfunnet MÅ vi jo ha ligget svært nær toppen.

 

Neh, før velferdssamfunnet var vi altfor kristne til å ta livet av oss.

Jeg snakker om at vi i dag hadde fjernet velferdssamfunnet, ikke eksistert det med noen religion (som jo i grunn er praksis i dag og da vi er så sekulære) og fortsatt med kulturen ellers. Se nå på Russland. Det er jo ikke et land som er veldig kristent. Det samme gjelder Kina (commies you know) hvor selvmordsraten har økt veldig de siste årene. Kinas tall på wikipedia er fra 1999.

Lenke til kommentar

Men helt ærlig, hvis vi fremdeles hadde hatt den "melankolikulturen" vår uten det gode velferdssamfunnet MÅ vi jo ha ligget svært nær toppen.

 

Neh, før velferdssamfunnet var vi altfor kristne til å ta livet av oss.

Jeg snakker om at vi i dag hadde fjernet velferdssamfunnet, ikke eksistert det med noen religion (som jo i grunn er praksis i dag og da vi er så sekulære) og fortsatt med kulturen ellers. Se nå på Russland. Det er jo ikke et land som er veldig kristent. Det samme gjelder Kina (commies you know) hvor selvmordsraten har økt veldig de siste årene. Kinas tall på wikipedia er fra 1999.

Det blir jo en litt vel rask slutning å hevde at det bare velferdssamfunnet som sørger for at folk ikke tar selvmord. Å sammenligne Russland eller de fleste land med Norge blir håpløst. Det er rett og slett for mange faktorer som vil påvirke. Du har rett og slett en bevisbyrde som du vil få problemer med.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_suicide_rate <- for interesserte.

 

Fin avsporing forresten.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Kan nå ikke helt se hvordan vi har en melankolikultur og jeg opplever da særskilt ikke Reprise som noen melankolsk film. Hvilke eksempler vil du trekke fram foruten Bent Hamer sine filmer, Elling og Thomas Dybdahl? :p

Tja, til en viss grad A-ha. Madrugada/My Midnight Creeps og Susanne Sundfør er de første jeg kommer på. Når det kommer til litteratur blir jeg nesten melankolsk bare av å tenke på det. Ok, jeg kommer ikke på så mange filmer nå. :p

 

Jeg har bare alltid hatt et inntrykk av at dette stemmer. Tror jeg fikk det inn på videregående med en samfunnslære/vitenskap/fag-lærer som rakket ned på nordmenn og snakket om hvor lite lykkelige vi var på tross av all lykke som kan måles i tall. Han pratet om at vi hadde en svært høy selvmordsrate. På denne tiden begikk også to bekjente selvmord. Gjennom norskundervisninga forsto jeg ganske fort at de beste historiene var de mest tragiske og elendige. Den beste norske musikken synes jeg alltid har hatt et melankolsk preg, om det så er popmusikk, rock eller black metal. Norske filmer har som kjent alltid hatt dårlige budsjetter og da har det handlet om å fortelle den gode historien. Og den er igjen om det triste.

 

Men dere er velkommen til å overbevise meg om at jeg tar feil. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

"Hvorfor snakker dere om selvmordsstatistikker i filmtråden?"

 

Tipper de har hatt en dobbel bill med Gigli og Mortal Kombat 2 back-to-back......det kan jo få noen og en hver å gripe etter skytevåpen :D

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at han som lager Deathly Hallows 1 og 2, som lagde HP og føniksordnen og halvblodsprinsen som begge var to kraftige fail, blir noe bra..

Skal ikke begynne på Halvblodsprinsen, blir lei meg av å tenke på det.

Books ftw!

 

Må legges til at HP 4 og 3 var begge bra.

 

men forsatt books ftw!

Lenke til kommentar

Ikke enig at de skulle laget det som miniserie, men heller beholdt samme regisør for hele serien fra bok 1 til bok 7. En vanvittig ide med tanke på hvor mange år det har tatt å komme hit, men hadde vært mye bedre og serien kunne faktisk konkurert med Ringenes Herre.

Lenke til kommentar

Ny Harry Potter trailer ute. Lurer på om de klarer å kjøre denne litt vel skakkkjørte serien til en Ok avslutning.

Nesten gitt opp HP på film. Men må vel se den som alle andre HP-filmer jeg har sett. :fun:

 

Idag skal jeg se the elephantman, for første gang. Gleder meg! :)

Alltid kos meg lynch ^^

Den er fantastisk. Som Olum litt lengre opp her gråt jeg også av den. Og det er ganske sjeldent jeg gråter av film.

Lenke til kommentar

Ikke enig at de skulle laget det som miniserie, men heller beholdt samme regisør for hele serien fra bok 1 til bok 7. En vanvittig ide med tanke på hvor mange år det har tatt å komme hit, men hadde vært mye bedre og serien kunne faktisk konkurert med Ringenes Herre.

 

Spørs vel hvilken regissør det eventuelt hadde vært vel. Hvis Chris Columbus hadde fortsatt etter film 2 tviler jeg sterkt på at resultatet hadde vært i nærheten av LotR-nivå.

Lenke til kommentar

Idag skal jeg se the elephantman, for første gang. Gleder meg! :)

Alltid kos meg lynch ^^

 

En av få filmer jeg faktisk gråt av. Fantastisk film og en klar 10/10 for min del. Hva syntes du om den?

 

Kan vel starte med og innrømme jeg også, at det er en av veldig få filmer jeg faktisk har latt noen tårer trille! Skulle aldri tro selv at jeg gjorde det, men fy faen.

 

Dette er en av de beste filmene jeg noen gang har sett. 10/10.

Det er uten tvil et mesterkverk av Lynch. Samt en av den tristeste filmen jeg noen gang har sett.

Måten den bygget seg på, og hvordan han klarte og skape en så enorm følsomhet og respekt.

Han bygde filmen slik at mere vi så til Merrick, til dypere sank han i hjerte mitt, pluss at jeg fikk enorm respekt av meg. Så det var en så dyp sårhet for meg hver gang hadde det vondt eller ble redd. I seg selv er jo det hele helt tragisk. Den taknemeligheten han klarte og utrykke seg for.

 

Kan omtrent ikke sette ord for denne opplevelsen. Jeg hadde satt høyere verdighet til denne personen. Mens andre hadde sett på han som et dyr. Helt sykt.

Spesielt : I am not an animal! I am a human being! I...am...a man! Fantastisk. Ikke spesielt galt skuespill heller!

 

Sikkert jevli dårlig og lese. Er så dårlig på og skrive og formulere ^^

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...