Gå til innhold

Vistas lanseringsdato er klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kommer nok til å laste ned nyeste vista versjonen så fort som den kommer ut på MSDN. en gang må man jo over til det, så like greit å bli kjent med det før kundene begynner å bruke det, hehe.

 

men det eneste som Virkelig irriterer meg, er de meldingene som popper opp hele tiden hvor man må godta at enkelte programmer får kjøre osv.

vet det er for å øke sikkerheten for "idiot-brukere", men for oss som driver med data professionelt, er det ikke noe annet enn ekstremt irriterende.

er det noen som vet om det går an å deaktivere dette?

er ultimate versjonen det er snakk om, om det skulle være noen forskjell på de.

 

kanskje litt off topic, men..

Lenke til kommentar
Det er foreløpig uklart hva som skjer dersom en Vista-bruker bytter et hovedkort i PC-en. Vil Microsoft anse dette som at brukeren installerer Windows på en ny PC?

 

Har det komme et svar på dette enda?

7138015[/snapback]

 

Jeg vet ikke svaret, men jeg har lest følgende:

 

- Bytte av hovedkort er tillatt ved reklamasjon, men ikke som oppgradering. DVS samme som den nye versjonen av XP lisensen.

 

- Oppgradering av hardware er ikke lov i det hele tatt med OEM. Tror hovedkort, harddisk og CPU ikke er tillatt oppgradert.

 

- Fullversjonen tillater èn oppgradering...? I dag har det vel vært sånn at man har tre installasjoner, og deretter må ringe MS for å få flere.

 

Hvis dette er riktig tolket, så betyr det at fullversjonen tilsvarer to OEM versjoner. Prisen på OEM har til nå vært ca en tredjedel av fullversjonen.

 

Microsoft gjør det vanskelig for seg selv. Alle selvbyggere har nå fått seg to på trynet, da det blir helt umulig å holde maskina oppdatert og samtidig holde seg innenfor lisensbestemmelsene. OEM lisensen har fått en kraftig innstramming og fullversjonen er knapt bedre. Da blir det vanskelig å rettferdiggjøre prisen.

Lenke til kommentar

Akkurat som da WindowsXP ble lansert, foregår det nå en massiv spekulasjon om Vistas - og Microsofts - oppførsel når man av en eller annen grunn skal/må bytte ut HW-komponenter. Svartmalingen av "Livet med Vista" er tildels heftig, men ingen aner jo hvordan dette vil virke i praksis.

 

En ting er at EULA'en er endret, men uttalelser fra MS (til Paul Thurrott) indikerer jo at Vista i praksis "ikke kommer til å bli noe verre" på dette området enn XP har vært. Same shit, new wrapping, om du vil.

 

Men, tar man ikke bekymringene på forskudd, så risikerer man jo at det aldri blir noe av dem. Tenk å la en slik anledning gå til spille ......

 

Om noen uker vil man kunne kjøpe de første retail-boksene med Vista, og da vil det ikke gå lenge før noen sjekker hvor mye som kan skiftes før OS'et begynner å bli ufint. Jeg kommer ikke til kjøpe noen Vista-lisens før jeg får rede på dette.

Lenke til kommentar
Men hvor bør man kjøpe den, nett eller butikk??

7140817[/snapback]

Der den er billigst. Hvilket betyr at vi like gjerne kan vente til den blir lansert før vi bestemmer oss. Jeg har ikke tenkt å sitte med pengene i handa helt til Januar.

 

Er det noen som vet om alle Vista-variantene vil bli tilgjengelige som OEM-versjoner (slik XP var)? Som kun kan kjøpes sammen med et visst stykke hardware, med andre ord.

 

"Ei musematte og ei pakke med rottegift", vil vel Vista-motstanderne kalle det.

Lenke til kommentar
Tror det ble ca. 2500-2800 for Ultimate, som selvfølgelig jeg iallefall skal ha i Januar.

 

Men hvor bør man kjøpe den, nett eller butikk??

7140817[/snapback]

Der den er billigst. (Om ikke angrefristen er veldig viktig. På nett har man 14 dagers angrefrist. Det har man ikke når man kjøper over disk.)

Lenke til kommentar

Finnes det priser på hva Vista vil koste her til lands i de aktuelle utgavene.

Oppgraderingsprisene og vilkår blir spennende lesing.

 

Sitter med en worstation med xp pro lisens og en laptop med xp oem lisens og en Htpc. Kommer nok uansett bare evt. til å oppgradere en lisens.

 

Jeg tenker at disse tullete lisensene slett ikke er for å "ta pirater" men for å blidgjøre de store PC produsentene som Dell, Hp osv.

 

Hvis man begynner å legge inn nye dyre lisenser i regnestykket hver gang man oppgraderer blir det jo snart en del å spare på å kjøpe ferdigmaskiner.

 

Hvis det er sånn Ms virkelig vil ha det ser fremtiden enda lysere ut for Apple som tross alt behandler kundene sine med en viss respekt enda...

 

Det blir uansett spennende å se hvordan utviklingen blir med priser ol. på systemer med neste år med både OsX 10.5 vs. Vista på samme platform (santa rosa osv.) ...

Lenke til kommentar

Vista Ultimate vil nok koste en plass mellom 3500,- og 4000,- i fullversionen.

Så vil prisene fordele seg ned mot Home Basic som vil koste det samme som Home gjør i dag. (ut i fra prisene som er kommet i canada og australia)

 

Oppgraderinger ligger vel på rundt 70% av nypris.

 

OEM blir billigere, men det blir altså spennede å se hvor begrenset denne blir med tanke på oppgraderinger av hw.

 

Edit:

En evt. studentoppgradering til Vista Ultimate er nok løsningen, må bare sørge for på en eller annen måte å få studentstatus igjen til over nyttår ;)

Endret av M_Mickey
Lenke til kommentar
kommer nok til å laste ned nyeste vista versjonen så fort som den kommer ut på MSDN. en gang må man jo over til det, så like greit å bli kjent med det før kundene begynner å bruke det, hehe.

 

men det eneste som Virkelig irriterer meg, er de meldingene som popper opp hele tiden hvor man må godta at enkelte programmer får kjøre osv.

vet det er for å øke sikkerheten for "idiot-brukere", men for oss som driver med data professionelt, er det ikke noe annet enn ekstremt irriterende.

er det noen som vet om det går an å deaktivere dette?

er ultimate versjonen det er snakk om, om det skulle være noen forskjell på de.

 

kanskje litt off topic, men..

7139107[/snapback]

 

Ikke noe problem å deaktivere UAC

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...