Gå til innhold

Nå trenger vi 1200-1300watt psu.


Anbefalte innlegg

Tja , moderne skjermkort trekker en del strøm på 12V railen og dermed så risikerer man ganske fort å komme opp mot hva strømforsyningen greier å levere.

 

Selv om man i utgangspunktet tilsynelatende har nok med en 400W strømforsyning så betyr ikke dette at man har nok "strøm" når man oppnår peak rates i systemet, I alle fall min hovedregel er at man bør finne ut hvor mye strøm man kommer til å ha behov for og så plusse på ca 20-30%.

 

I mitt tilfelle så har jeg et behov for omtrent 350W plusser jeg på 30% så burde jeg ha strengt tatt ha kjøpt inn en strømforsyning på 455W.

 

Grunnen til at man bør ligge over hva man trenger er at man får som regel et mer stillegående system, man risikerer ikke at strømforsyning blir overbelasted og min erfaring tilsier at det spenningene blir mer stabil enn ved høy belastning.

 

Så , skal man kjøre SLI / Crossfire så anbefaler jeg heller at man kjøper litt for mye enn at man havner på litt for lite, feilsøking i flere timer for å så finne ut at det var strømforsyningen er altid like morsomt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har akkurat byttet fra en RaidMax 630w (med 2 12v-rails, en på 18A og en på 20A) til en Fortron Source Epsilon 700w (4 rails på 18A hver).

Ah, denne setninga pluss det at du kjører 2x Gainward 7900gt 512 overbeviste meg at det ikke er strømforsyninga mi som er problemet. Har sittet og lurt på om det faktisk KUNNE være psu'en (Seasonic M12 600w) sin skyld (fordi den bare har 18A på hver rail) at mitt Gainward 7950GT ikke fungerer normalt, men nå utelukker jeg den tanken.

7141318[/snapback]

 

M12 har vel uansett bare en "felles" rail, de bare sier at det deles opp for å oppfylle det latterlige opplegget med separate rails, man kan trekke laaangt over 18A på "en enkelt" rail der, man skal jo aldri utelukke produskjonsfeil, men seasonic har til vanlig beinstabile forskyninger.

 

AtW

Lenke til kommentar
Leser dere bare litt av artikkelen eller hele, det står ettertrykkelig quote: Power supply requirements for the 7950 GX2 are important to note. A single 7950 GX2 requires a 400W power supply that has a dedicated PCI-E power dongle.

7086551[/snapback]

Ja, men kan ett skjermkort kjlre en pc alene? + at det og si at DET kortet krever 400w er idioti!

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå er dommen klar. Har fått testet systemet med en FX700-GLN, og kan konstatere at den var for liten.. Maskinen ville ikke boote opp med alt. Måtte bestille en galaxy 1000 watt for og få systemet opp og gå. Da hadde jeg jo rett allikavel. Det må store sterke strøm forsyningewr til på moderne pcer.

 

Hans.

Endret av kaeksen
Lenke til kommentar
Nå er dommen klar. Har fått testet systemet med en FX700-GLN, og kan konstatere at den var for liten.. Maskinen ville ikke boote opp med alt. Måtte bestille en galaxy 1000 watt for og få systemet opp og gå. Da hadde jeg jo rett allikavel. Det må store sterke strøm forsyningewr til på moderne pcer.

 

Hans.

7308416[/snapback]

 

Tør jeg spørre hva slgas system du har? FX700 leverer 680 Watt på 12V, selv med en 8800 GTX i sli så er det over 300 watt igjen på railen til resten av systemet, det er mer enn nok til så godt som ethvert system.

 

Hvordan merker du at PSUen er for liten?

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå er dommen klar. Har fått testet systemet med en FX700-GLN, og kan konstatere at den var for liten.. Maskinen ville ikke boote opp med alt. Måtte bestille en galaxy 1000 watt for og få systemet opp og gå. Da hadde jeg jo rett allikavel. Det må store sterke strøm forsyningewr til på moderne pcer.

 

Hans.

7308416[/snapback]

 

Merkelig. Han Nvidia-fyren sier følgende i nettmøtet på Dagbladet:

 

"Actually, the amount of power these cards use is actually a lot less than you may think. It uses only a little more power than an X1950XTX, but of course it is twice as fast."

Adam Foat

 

Altså kan jo ikke 8800-kortene være sååå krevende. Går ut i fra den mannen vet hva han snakker om.

 

For de som ikke har lest nettmøtet med Adam Foat:Nettmøte med Adam Foat

Lenke til kommentar
Fant litt mer info på nettet.

 

post-71163-1161068694_thumb.jpg

7086743[/snapback]

PS. Dette er faktisk effektforbruk inkludert tapet i PSU. Hvis vi regner med at PSU har 80% virkningsgrad så er tallene for hva PSU må levere faktisk 20% lavere enn det der. Tar jeg ikke feil så er det et heftig system de har testet der. (X6800, gf7900GTX SLI ++) (Har du linken?)

 

Ellers så har jeg sett tester av geforce 8800GTX + Kentsfield der effektforbruket har kommet opp i nesten 400W (levering fra PSU inni PCen). Dvs. at man trenger 400W PSU for å levere nok til det, men det kan jo være fint å ha litt å gå på så da kan det nok lønne seg å kjøpe så mye som 500W PSU. Effektbruken målt ved stikkontakten er alltid rundt 20% høyere enn det PSU faktisk leverer fordi man må regne med tapet i PSU.

Lenke til kommentar

Noen effektkrevende systemer:

- Anandtech klarte å få en hel PC med Core 2 Extreme QX6700 (4 kjerner) til å trekke opp til 230,5W fra stikkontakten under en benvhmark. Dvs. rundt 184W internt i PCen. Link

- Her klarte de å få en hel PC med geforce 8800GTX til å trekke 274W fra stikkontakten. Dvs. rundt 219W internt.

- Her kom de opp i maksimalt 301W fra stikkontakten

- Nvidia mener 8800GTX trekker inntil 145,5W alene. Link

- HardOCP får sitt system med geforce 8800GTX opp til hele 345W inkludert tap i PSU.

Lenke til kommentar

-M2n32-sli Deluxe Wifi Edition.

-Amd 64 x2 4600+.

-Geil Pc2 6400c4 Plus (800mHZ) Timings: (4-4-4-12).

-Thermaltake Mozart TX Sort, Aluminium.

-Zalman CNPS9500 AM2 Ultra Quiet CPU Cooler.

-Enermax Galaxy 1000W, Modulære Kabler, 18 SATA, ATX/EPS, 4xPCI-E, 24pin.

-NEC DVD-brenner AD-7173 IDE Black.

-Amitech Mini PC tastatur USB.

-Logitech Cordless Mouse M/N:M-RP67

-Gainward GeForce 7950GX2 1GB,1.4ns GDDR3 ,PCI-Express,"BP7950GX2-1000-TV-DD",HDCP.

-Systemdisker Raid0: 2xWD Harddisk 150.0GB SATA 10000RPM 3.5" 16MB "Raptor" :WD1500ADFD.

-RaidController: Promise SATA300 SuperTrak EX8350.

-Raid5 : 8xWD Harddisk 500.0GB 7200RPM SATA II 3.5" 16MB "Caviar SE" :WD5000KS. (3.5terra)4terra)500 are safty.

-Raid5: Diverse 500 harddisker.

-Pluss endaflere disker både ide og sata.

-Steelpad 4d Gaming mousepad.

-PC Smart-UPS 750VA. (not Ordered yet)

-Dell 2407 WFP 1920x1200 16ms LCD.

-Windows Vista x64 Ultra Edition.

-Masse kule vifter med lys :p

 

Nå går den ihvertfall, med alt på utenom noen disker jeg skal putte inn senere.

Endret av kaeksen
Lenke til kommentar

Det hadde jo kasnkje vært en ide å si litt tidligere at du tydligvis har godt over 10 disker, 10 disker på spinup bruker samlet seg en del mer effekt enn et Skjermkort (om man antar at de spinner opp samtidig). Det er ikke usannsynlig å overlaste en rail med så mange disker. Nå har du jo allerede en ny forskyning, men det kunne vært en ide å prøvd noen av diskene dine på en annen rail i 700-watteren. (og kanskje kjøp en sånn hendig liten størmmåler på clas ohlson, så kan du se hva maskina faktisk trekker).

 

Litt kvasi-OT, angående det med å prøve en annen rail, fisnnes det noen overganger fra PCIe-plugger til molex/s-ata å få tak i?

 

AtW

Lenke til kommentar
Det hadde jo kasnkje vært en ide å si litt tidligere at du tydligvis har godt over 10 disker, 10 disker på spinup bruker samlet seg en del mer effekt enn et Skjermkort (om man antar at de spinner opp samtidig). Det er ikke usannsynlig å overlaste en rail med så mange disker. Nå har du jo allerede en ny forskyning, men det kunne vært en ide å prøvd noen av diskene dine på en annen rail i 700-watteren. (og kanskje kjøp en sånn hendig liten størmmåler på clas ohlson, så kan du se hva maskina faktisk trekker).

 

Litt kvasi-OT, angående det med å prøve en annen rail, fisnnes det noen overganger fra PCIe-plugger til molex/s-ata å få tak i?

 

AtW

7309195[/snapback]

 

Testa de på andre railer, men funka ikke. Ble rett og slett for svak. Tydelig at harddiskene trekker litt mye strøm. Ellers må det sies at raid controlleren har spin kontroll innebygd(Promise ex8350).

Endret av kaeksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...