Gå til innhold

Jentene, nå også på sesjon, (u)ønsket?


Anbefalte innlegg

Jeg synes jenter burde ha tvungen verneplikt på lik linje med gutter. Jeg synes de fleste argumenter mot dette begynner å bli ganske utdaterte. Selv om fysisk styrke hadde vært et problem for dette, er det nok av stillinger i forsvaret som ikke innebærer å løpe rundt med 25kg på ryggen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes jenter burde ha tvungen verneplikt på lik linje med gutter. Jeg synes de fleste argumenter mot dette begynner å bli ganske utdaterte. Selv om fysisk styrke hadde vært et problem for dette, er det nok av stillinger i forsvaret som ikke innebærer å løpe rundt med 25kg på ryggen.

7084810[/snapback]

Skal du ut i krigen må man tåle litt påkjenninger uansett.

 

Stillinger som hva da?

Lenke til kommentar
Jeg synes jenter burde ha tvungen verneplikt på lik linje med gutter. Jeg synes de fleste argumenter mot dette begynner å bli ganske utdaterte. Selv om fysisk styrke hadde vært et problem for dette, er det nok av stillinger i forsvaret som ikke innebærer å løpe rundt med 25kg på ryggen.

7084810[/snapback]

Skal du ut i krigen må man tåle litt påkjenninger uansett.

 

Stillinger som hva da?

7084840[/snapback]

papir, mekk, kokk,

Lenke til kommentar
Jeg synes jenter burde ha tvungen verneplikt på lik linje med gutter. Jeg synes de fleste argumenter mot dette begynner å bli ganske utdaterte. Selv om fysisk styrke hadde vært et problem for dette, er det nok av stillinger i forsvaret som ikke innebærer å løpe rundt med 25kg på ryggen.

7084810[/snapback]

Korrekt! Snakker om likestilling på nesten alle mulige ting andre veien, men de tingene som involverer jentene i noe de ikke vil snakkes det ikke høyt om.

 

Alt eller ingenting spør du meg... hvis vi i dag si (har ikke peiling, tar bare et tall) får 50.000 på sesjon, men hvis alle jentene også må møte er vi oppe i kanskje 90.000, det vil si at sjansen for å få den beste troppen er større og de som absolutt ikke vil kan enklere slippe unna nå siden det mest sannsynlig er flere å ta av.

Se hvem som vil slite psykisk osv.

 

Eller tenker jeg helt feil?

Lenke til kommentar
Jeg synes jenter burde ha tvungen verneplikt på lik linje med gutter. Jeg synes de fleste argumenter mot dette begynner å bli ganske utdaterte. Selv om fysisk styrke hadde vært et problem for dette, er det nok av stillinger i forsvaret som ikke innebærer å løpe rundt med 25kg på ryggen.

7084810[/snapback]

Skal du ut i krigen må man tåle litt påkjenninger uansett.

 

Stillinger som hva da?

7084840[/snapback]

papir, mekk, kokk,

7084869[/snapback]

Og enkelte stillinger innen samband, mange innen IT, planlegging, administrasjon osv.

Lenke til kommentar
Dere snakker om at det er likestilling hvis kvinner blir kalt inn til hæren, men er det likestilling til kvinnenes eller mennenes fordel?

7084951[/snapback]

Den går jo begge veier... kan godt hende en del kvinner velger å droppe det, selvom det hørtes spennende ut pga. at det er 99% gutter der.

Og det er færre av guttene som da trenger å rekrutteres, så man får de som vil og de med beste ambisjoner dit.

Lenke til kommentar
Er damene i IDF stridende?

7083260[/snapback]

Den informasjon jeg fikk fra samfunnsfagen min sa så, men hvis jeg tar feil så er det bare å rette på meg.

Blandt annet var det bilde av israelske soldater av begge kjønn i strid i boken, men jeg kan fint ta feil

7083286[/snapback]

Er ikke sikker selv. Har googlet litt, men finner ingen entydige svar.

7083302[/snapback]

Etter det eg har blitt fortald av ein dåverande og ein tidlegare IDF-soldat ved eit besøk i Israel for rundt fire år sidan, så er kvinnene i IDF ikkje stridande. I alle fall ikkje i utgangspunktet.

 

For øvrig, for dei som er interesserte i temaet kvinner i forsvaret, vil eg anbefale å søkje litt på Google etter Catherine L. Aspy (eller ta ein kikk på denne artikkelen her, som ho skreiv for Readers Digest/Det Beste for ei tid sidan). Ho har sjølv vore inne i det amerikanske forsvaret, samt at ho har sete i DACOWITS (Defence Department Advisory Committee on Women in the Services), og ho har absolutt sterke meiningar om saker og ting... :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Er damene i IDF stridende?

7083260[/snapback]

Den informasjon jeg fikk fra samfunnsfagen min sa så, men hvis jeg tar feil så er det bare å rette på meg.

Blandt annet var det bilde av israelske soldater av begge kjønn i strid i boken, men jeg kan fint ta feil

7083286[/snapback]

 

Kvinner i IDF er ikke stridende, skjønt IDF har prøvd med kvinner i stridende avdelinger minst én gang. At du har sett israelske kvinner i uniform er ikke så rart, de er med i stabs- og støttefunksjoner.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar
Jeg synes uansett det er tøv at det finnes egne kvinnekrav til spesialstyrker, der burde det ikke tas hensyn til kjønn.

7082761[/snapback]

 

Er det noen som har det?

7086075[/snapback]

Til de norske spesialstyrkene er det ikke egne kvinnekrav. Ikke til noen andre lands spesialstyrker heller som jeg kommer på i farten.

Lenke til kommentar
Jeg synes jenter burde ha tvungen verneplikt på lik linje med gutter. Jeg synes de fleste argumenter mot dette begynner å bli ganske utdaterte. Selv om fysisk styrke hadde vært et problem for dette, er det nok av stillinger i forsvaret som ikke innebærer å løpe rundt med 25kg på ryggen.

7084810[/snapback]

Helt enig med deg.

Skal det være tvunget verneplikt, skal det gjelde begge kjønn!

 

Men til noen av dere andre; Nå har (en del) menn lenge synes at skal vi få godene, må vi også ta pliktene (som f.eks. verneplikt). Og nå som jenter blir innkalt te sesjon er det gæli óg?

Det er et skritt i riktig retning, om ikke anna. Før har jenter som har villet inn i militæret måttet ta kontakt sjøl, og det er store muligheter for at noen jenter ikke tenker tanken engang. Kanskje de blir å gjøre det nå?

Lenke til kommentar

Gjør meg intet at jenter er i forsvaret, men da jeg hadde min førstegangstjeneste så var det jenter der som absolutt ikke skulle ha vært der i det hele tatt og slik som jeg ser det så tør ikke forsvaret i dag å fjerne de jentene som ikke skal være der, noe som vi dessverre måtte lide av under hele førstegangstjenesten.

Er selvsagt også de av det mannlige kjønnet som heller ikke burde være der, men jeg så færre av de og de ble som oftest luket bort etterhvert.

 

Skal det gjennomføres så må det være KRAV til jentene som kommer inn på helt lik linje som mannfolk har i dag og ikke bare pga de er damer/jenter.

Lenke til kommentar

Helt ok for meg ass.. Jeg har samme erfaring her som b-real.

Noen har absolutt ikke noe i forsvaret og gjøre ass.

Men det er jo frivillig for jentene da så de kommer vell og luke ut de som er helt "pudding" slik de gjør med gutta..

 

Og til slutt:

Attachment fjernet av moderator. Moroinnslag fra Humor kan forbli der, så holder vi det litt saklig her på PRS.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Dere snakker om at det er likestilling hvis kvinner blir kalt inn til hæren, men er det likestilling til kvinnenes eller mennenes fordel?

7084951[/snapback]

 

Har det noe å si til hvem sin fordel det er da... likestilling er like stilling uannsett hvem som nyter godt av det. Om det kunn er jenter som skal nyte godt av likestillinga så kan det neppe kalles likestilling mer.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det ønsket i samfunnet av de fleste at alle får mulighet og gjerne også opplysning om muligheter de kan velge.

 

Det at en jente får opplysning om at hun KAN møte til sesjon om hun ønsker dette, vil da aldri kunne sees på som et samfunnsmessig problem? Med mindre man er hysterisk opptatt av å leve i isolat?

Lenke til kommentar
Dere snakker om at det er likestilling hvis kvinner blir kalt inn til hæren, men er det likestilling til kvinnenes eller mennenes fordel?

7084951[/snapback]

 

Har det noe å si til hvem sin fordel det er da... likestilling er like stilling uannsett hvem som nyter godt av det. Om det kunn er jenter som skal nyte godt av likestillinga så kan det neppe kalles likestilling mer.

7088014[/snapback]

Nettopp det jeg ville frem til. Likestilling er til for begge kjønn. Man sier derfor ikke likestilling for kvinner. Man skal bare si "likestilling".

 

Men som sagt så er det ofte diskriminering når men gjør ting. Får en mann en stilling i en jobb der han er bedre kvalfisert er det diskriminering. Får kvinnen jobben er det likestilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...