Gå til innhold

Jentene, nå også på sesjon, (u)ønsket?


Anbefalte innlegg

VG.no melder i dag at alle jenter får brev om sesjon nå i 2007

Men selv om alle jentene får brev så er det fortsatt frivillig om de vil møte til sesjon eller ikke:

Selv om samtlige jenter nå får brev i posten fra Forsvaret, betyr ikke det at de må stille på sesjon. Det skal fremdels være frivillig for den halvdelen av befolkningen. Hensikten med å sende brevene er for å kartlegge hvor mange jenter som kan tenke seg å møte. Tidligere undersøkelser viser at nesten halvparten av jentene har lyst til å møte på sesjon. Og dersom jentene møter opp er det et helt uforpliktende fremmøte.

 

Er dette noe som er ønsket i samfunnet?

Vil dette bidra til bedre likestilling og likebehandling i samfunnet? eller går ikke tiltaket langt nok?

Burde kvinnene innkalles til sesjon på like vilkår som mennene? (Jamfør for eksempel Israels hær)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Et innlegg som bare inneholdt smileys er fjernet fra tråden.

 

Reaksjoner på moderering tas på PM.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Alle vil bli innkalt til sesjon, og for jenter vil det være frivillig oppmøte. Ser absolutt ikke på dette som noe problem, forsvaret trenger absolutt flere jenter, og dersom alle vil bli innkalt, vil nok flere møte opp, og få informasjon om de forskjellige avdelingene og tjenesten.

 

Om du blir innkalt til tjeneste eller ikke er en helt annen sak, har hørt rykter om at hæren skal øke antallet personell her i nord-norge med ganske mye, så det er absolutt stor sjanse for at du blir innkalt, noe du ikke skal ta så tungt.

Lenke til kommentar
Ser absolutt ikke på dette som noe problem, forsvaret trenger absolutt flere jenter

7082477[/snapback]

Dette må du begrunne bedre. Likestilling gjelder ikke i krig - det er ikke hæren med flest kvinner som vinner. (Snarere tvert imot?)

7082568[/snapback]

Det har jeg heller aldri påstått, det er den hæren med de flest dyktige soldatene som vinner, uansett om de har penis eller ikke, og dette her kan gjøre at flere jenter ønsker å finne ut mer om forsvaret. De har fortsatt ikke møteplikt på sesjon, eller verneplikt. Om jeg synes det er rett eller ikke, er en annen diskusjon, men å ha ett par jenter i troppen bidrar absolutt til miljøet, å henge rundt kun 40 gutter ett år blir fort kjedelig.

Lenke til kommentar

Det er en kjensgjerning at menn i hvert fall rent teoretisk har muligheten til å bli betydelig sterkere (i hvert fall fysisk) enn kvinner, og dette er ferdigheter som er avgjørende for en soldats dyktighet. Vi bør jo alltid etterstrebe et forsvar med så dyktige soldater som mulig, men når det er sagt er det ikke godt å vite hvor stor denne forskjellen vil bli i praksis. Jeg synes uansett det er tøv at det finnes egne kvinnekrav til spesialstyrker, der burde det ikke tas hensyn til kjønn.

 

EDIT: Presisjon ...

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Betydelig sterkerere er vel en overdrivelse, og uansett er det behov for annet enn muskelbunter i militæret; den innsatsen og nytten man er i en tjeneste er ikke proporsjonal med antall hang-ups man tar. I tillegg er ofte de jentene som verver seg i minst like god fysisk form som mange av de guttene som blir innkalt.

 

Uansett er jeg enig i at det er tull at det finnes egne "kvinnekrav", diskriminering er diskriminering, uansett om det er "positiv diskriminering".

Lenke til kommentar
Det er en kjensgjerning at menn i hvert fall rent teoretisk har muligheten til å bli betydelig sterkere (i hvert fall fysisk) enn kvinner, og dette er ferdigheter som er avgjørende for en soldats dyktighet. Vi bør jo alltid etterstrebe et forsvar med så dyktige soldater som mulig, men når det er sagt er det ikke godt å vite hvor stor denne forskjellen vil bli i praksis. Jeg synes uansett det er tøv at det finnes egne kvinnekrav til spesialstyrker, der burde det ikke tas hensyn til kjønn.

 

EDIT: Presisjon ...

7082761[/snapback]

Jeg må jo si at Israel klarer seg rimelig bra, militært sett...

Lenke til kommentar
Det er en kjensgjerning at menn i hvert fall rent teoretisk har muligheten til å bli betydelig sterkere (i hvert fall fysisk) enn kvinner, og dette er ferdigheter som er avgjørende for en soldats dyktighet. Vi bør jo alltid etterstrebe et forsvar med så dyktige soldater som mulig, men når det er sagt er det ikke godt å vite hvor stor denne forskjellen vil bli i praksis. Jeg synes uansett det er tøv at det finnes egne kvinnekrav til spesialstyrker, der burde det ikke tas hensyn til kjønn.

 

EDIT: Presisjon ...

7082761[/snapback]

Jeg må jo si at Israel klarer seg rimelig bra, militært sett...

7083195[/snapback]

Er damene i IDF stridende?

Lenke til kommentar
Er damene i IDF stridende?

7083260[/snapback]

Den informasjon jeg fikk fra samfunnsfagen min sa så, men hvis jeg tar feil så er det bare å rette på meg.

Blandt annet var det bilde av israelske soldater av begge kjønn i strid i boken, men jeg kan fint ta feil

7083286[/snapback]

Er ikke sikker selv. Har googlet litt, men finner ingen entydige svar.

Lenke til kommentar
I dagens krifgøring kreves det mye mer enn rå fysisk styrke, så at kvinner kan bidra positivt i hæren er det ingen tvil om. Et positivt innslag synes jeg. Får håpe at flere kvinner møter opp på sesjon og værver seg.

7083309[/snapback]

Hvis du ser på vekten av utstyret til en soldat fra 1945 og 2005, ser du at den har blitt adskillig høyere. Det er riktig at fysisk styrke ikke er alt, men hvorfor velge den kvalifiserte soldaten med dårligst fysikk?

Lenke til kommentar
Likestilling gjelder ikke i krig - det er ikke hæren med flest kvinner som vinner. (Snarere tvert imot?)

7082568[/snapback]

 

Det er nå faktisk sånn at det finnes en stor andel av skarpskyttere rundt om i verden i militæret. En av de tingene som faktisk blir bemerket under skarpskyttertrening er at man ikke skal bli forundret og nøle om man plutselig sikter inn på en kvinnelig skytter.

Lenke til kommentar
Hvis du ser på vekten av utstyret til en soldat fra 1945 og 2005, ser du at den har blitt adskillig høyere. Det er riktig at fysisk styrke ikke er alt, men hvorfor velge den kvalifiserte soldaten med dårligst fysikk?

7083344[/snapback]

Da forutsetter du at kvalifikasjonene ellers er like. Det behøver de ikke være. Den kvinnelige soldaten kan være langt mer kvalifisert på andre og kanskje viktigere områder.

 

Og uansett: Er ikke halvparten av de kvalifiserte tilgjengelige må nødvendigvis nivået på de tilgjengelige bli lavere, når antallet er så stort som her.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Hvis du ser på vekten av utstyret til en soldat fra 1945 og 2005, ser du at den har blitt adskillig høyere. Det er riktig at fysisk styrke ikke er alt, men hvorfor velge den kvalifiserte soldaten med dårligst fysikk?

7083344[/snapback]

Da forutsetter du at kvalifikasjonene ellers er like. Det behøver de ikke være. Den kvinnelige soldaten kan være langt mer kvalifisert på andre og kanskje viktigere områder.

 

Og uansett: Er ikke halvparten av de kvalifiserte tilgjengelige må nødvendigvis nivået på de tilgjengelige bli lavere, når antallet er så stort som her.

 

Geir :)

7083789[/snapback]

Jeg er enig, men kritisk til hvor mye det er å hente når en stor andel av guttene ikke blir innkalt. Ikke-stridende roller, høyere befal etc. er det ingenting i veien for at kvinner har, men man bør tenke seg om to ganger før man sender små jenter ut i skogen med MG-en.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan kvinner stille til sesjon.

 

Men de fleste av dagens norske kvinner? Neppe. Sikkert mange menn også. De vil og de vil, men når det kommer til saken får de det ikke til.

 

I dagen norske samfunn bør ikke kvinner ut i hæren før i kanskje alderen mellom rundt 25 år. 99% av alt under denne alderen er for "jentete". Jeg antar alle har en slags erfaring med at mange unge jenter er dårlige i praksis men gode i teorien?

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...