Gå til innhold

Jentene, nå også på sesjon, (u)ønsket?


Anbefalte innlegg

Javel, men i krig handler det vel mer om liv og død enn likestilling?

7093455[/snapback]

Hva mener du med det argumentet egentlig? Jeg synes nå at likestilling skal gjelde mens man er i live, og dør man i krig så er man vel ikke så optatt av problemstillingen lengre. :) Jeg kan ikke se noen grunner for at menn skulle være mer egnet for å ofre livet i krig enn kvinner er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er dette noe som er ønsket i samfunnet?

Vil dette bidra til bedre likestilling og likebehandling i samfunnet? eller går ikke tiltaket langt nok?

Burde kvinnene innkalles til sesjon på like vilkår som mennene? (Jamfør for eksempel Israels hær)

 

Nå kan man vel si det slik, at med den morderiske innstillingen Israel har til sine naboer så MÅ alle mann til pumpene for å holde vannet unna...

 

 

Personlig så synes jeg det er både viktig og riktig at unge kvinner kommer på sesjonen. Det er mange viktige funksjoner innad i forsvaret som trenger kvinnehoder, og i de funksjonene som allerede har kvinner har det ført til en uforbeholden suksess.

 

Når det gjelder kvinner i krig så er jeg enig i at de trengs, MEN kall meg nå gammeldags, sjåvinistisk eller hva det nå måtte være, ute ved fronten tror jeg de ikke bør være. Menn har fra naturens side fått utlevert en rekke stygge egenskaper som egner seg i nærkamp, hvilket jeg tror på et fysiologisk nivå kvinner ikke kan matche.

 

Men er dette reell likestilling? Vel, er det i det hele tatt mulig og oppnå full likestilling som det blir beskrevet? Jeg mener dette er en utopi, men det er jo klart at man kan gjøre et kompromiss i Hæren også..

 

Hørte forøvrig en ganske så lystig kommentar fra en eller annen høytstående offiser på radioen. "Det er jo klart at i avdelinger der jenter og gutter er samlet, har det ført til en voldsom trivsel" Undertegnede registrerer at overkommandoen også har hørt om fenomenet "feltmadrass" :!:

Lenke til kommentar

Legg ned hele verneplikten. MEN skal vi tvinge menn inn i forsvaret så må ikke kvinner tvinges inn, MEN da må de gjøre enn annen type gratis arbeide for staten 1 år. Strikking, sying ja.. kanskje siviltjeneste. Høres dumt eller hva? Høres ut som noe 1920-aktig kommunisme der vi tvinger kvinner til slik slavetjeneste. Men tvinger vi menn så bør kvinner tvinges til noe og...

Lenke til kommentar
Legg ned hele verneplikten. MEN skal vi tvinge menn inn i forsvaret så må ikke kvinner tvinges inn, MEN da må de gjøre enn annen type gratis arbeide for staten 1 år. Strikking, sying ja.. kanskje siviltjeneste. Høres dumt eller hva? Høres ut som noe 1920-aktig kommunisme der vi tvinger kvinner til slik slavetjeneste. Men tvinger vi menn så bør kvinner tvinges til noe og...

7093717[/snapback]

Hvorfor lukter jeg kvinnesyn av 1906?

Lenke til kommentar
Javel, men i krig handler det vel mer om liv og død enn likestilling?

7093455[/snapback]

Hva mener du med det argumentet egentlig? Jeg synes nå at likestilling skal gjelde mens man er i live, og dør man i krig så er man vel ikke så optatt av problemstillingen lengre. :) Jeg kan ikke se noen grunner for at menn skulle være mer egnet for å ofre livet i krig enn kvinner er.

7093607[/snapback]

Ikke hvis man må ofre hundrevis av liv bare fordi noen har valgt kvinner med lavere kvalifikasjoner istedenfor menn som de krever høyere kvalifikasjoner av.

Lenke til kommentar
Legg ned hele verneplikten. MEN skal vi tvinge menn inn i forsvaret så må ikke kvinner tvinges inn, MEN da må de gjøre enn annen type gratis arbeide for staten 1 år. Strikking, sying ja.. kanskje siviltjeneste. Høres dumt eller hva? Høres ut som noe 1920-aktig kommunisme der vi tvinger kvinner til slik slavetjeneste. Men tvinger vi menn så bør kvinner tvinges til noe og...

7093717[/snapback]

Hvorfor lukter jeg kvinnesyn av 1906?

7094128[/snapback]

 

Du lukter likestilling a la 2010 forhåpentligvis. Legg merke til at jeg ikke vil at noen skal tvinges til arbeid for staten, men hvis menn blir det skal kvinner gjøre det og.. Og at de er usikket for militæret gjør ingenting. Det er masse de kan gjøre. Er du uenig så begrunn.

Lenke til kommentar
Legg ned hele verneplikten. MEN skal vi tvinge menn inn i forsvaret så må ikke kvinner tvinges inn, MEN da må de gjøre enn annen type gratis arbeide for staten 1 år. Strikking, sying ja.. kanskje siviltjeneste. Høres dumt eller hva? Høres ut som noe 1920-aktig kommunisme der vi tvinger kvinner til slik slavetjeneste. Men tvinger vi menn så bør kvinner tvinges til noe og...

7093717[/snapback]

Hvorfor lukter jeg kvinnesyn av 1906?

7094128[/snapback]

 

Du lukter likestilling a la 2010 forhåpentligvis. Legg merke til at jeg ikke vil at noen skal tvinges til arbeid for staten, men hvis menn blir det skal kvinner gjøre det og.. Og at de er usikket for militæret gjør ingenting. Det er masse de kan gjøre. Er du uenig så begrunn.

7094996[/snapback]

Enig med deg. Men tror ikke de er uskikket.

Lenke til kommentar
Kvinner egner seg hvertfall ikke i militæret. Det er bevist igjen og igjen. Da må de i så fall delegeres til rene støtteroller i hjemlandet. Kvinner bør ikke delta i stridende enheter, eller enheter som kan havne i kamp. Derimot er de utmerkede piloter. Bare de ikke blir skutt ned og tatt til fange.

7093980[/snapback]

 

Lang erfaring på det området eller?

Det der er bull fra ende til annen.

 

Jeg er sikker på at du kan gi eksempler på kvinner som har dritt på draget både i fredstid og i krig... men det finnes ikke noe mindre eksempler på menn som gjør det samme.... For hvert eksempel med en kvinne du kan finne, så kan jeg antagelig finne hundre eksempler med menn...

 

Jeg har tjenestegjort med noen kvinner i befalstillinger som jeg mye heller ville skulle hatt komandoen over min tropp enn de fleste mannlige befal jeg vet av.

Idioter kommer i utgaver med to forskjellige kjønn vet du.

 

Personlig så mener jeg at alle jenter skal inn til sesjon og få valget mellom ordinær førstegangstjeneste i ett år eller 16 måneder siviltjeneste. Akkurat på lik linje som menn. Det er nok lettere for menn også i dag å velge siviltjeneste enn det var før.

Det er nok å ta tak i, og å betale jentene 110,-/dagen for å gjøre sammfunnsnyttig arbeid hadde løst mye av det. :thumbup:

 

Til noen av dere debattanter... det finnes faktisk flere typer soldater enn de som løfter 80kg++ i benken og springer rundt med lett luftvernartilleri på hver arm og skyter fra hofta...

Absolutt de fleste stillinger i forsvaret vil ikke en jente med normal sunn fysikk ha noe problem med å fylle.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Personlig håper jeg at jeg ikke blir innkalt, pga utdanning, men jeg synes det er helt greit at det er frivillig for jenter. Men jeg synes det burde være flere jenter som går førstegangstjenesten, tenker ikke på likestilling her, men det har vell litt å gjøre med det også. Men tror det er best at jenter også blir innkaldt, men tror fortsatt at det vil være best om det er frivillig for jenter.

Lenke til kommentar
Personlig håper jeg at jeg ikke blir innkalt, pga utdanning, men jeg synes det er helt greit at det er frivillig for jenter. Men jeg synes det burde være flere jenter som går førstegangstjenesten, tenker ikke på likestilling her, men det har vell litt å gjøre med det også. Men tror det er best at jenter også blir innkaldt, men tror fortsatt at det vil være best om det er frivillig for jenter.

7102628[/snapback]

Frivillig for alle!

Lenke til kommentar
Jeg synes uansett det er tøv at det finnes egne kvinnekrav til spesialstyrker, der burde det ikke tas hensyn til kjønn.

7082761[/snapback]

 

Er det noen som har det?

7086075[/snapback]

Til de norske spesialstyrkene er det ikke egne kvinnekrav. Ikke til noen andre lands spesialstyrker heller som jeg kommer på i farten.

7086171[/snapback]

I de norske spesialstyrkene er det faktisk egne kvinnekrav, og det er veldig urovekkende at kvinner kan komme inn på andre premisser enn menn. En spesialstyrke er en spesialstyrke og ikke noe lekeplass der vi praktiserer idioti foran fornuft. Like krav for kvinner og menn burde innføres i militæret omgående.

Lenke til kommentar
Personlig håper jeg at jeg ikke blir innkalt, pga utdanning, men jeg synes det er helt greit at det er frivillig for jenter. Men jeg synes det burde være flere jenter som går førstegangstjenesten, tenker ikke på likestilling her, men det har vell litt å gjøre med det også. Men tror det er best at jenter også blir innkaldt, men tror fortsatt at det vil være best om det er frivillig for jenter.

7102628[/snapback]

Frivillig for alle!

7103166[/snapback]

 

Er jo veldig få som bli innkaldt nå til dags. Dessuten, hadde det vært fritt for alle, hadde det sikkert oppslutningen på førstegangstjenesten vært halvert. Det tror iallefall jeg.

Lenke til kommentar

Kan godt være en plikt for alle men kanskje forskjellige oppgaver for menn og kvinner, evt. kan kvinner kvalifisere seg til militæret men med samme krav som menn.

 

Men dette tolker vel kvinnene som diskriminering hvis de f.eks. blir satt til kokkestillinger o.l.?

 

Husker på barne- og ungdomskoler var det f.eks. alltid lavere krav til jentene på idrettsdagene. Tolker det også som om en del lærere gir bedre karakterer til jentene og gjør mange av dem til "gullunger".

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Jeg synes uansett det er tøv at det finnes egne kvinnekrav til spesialstyrker, der burde det ikke tas hensyn til kjønn.

7082761[/snapback]

 

Er det noen som har det?

7086075[/snapback]

Til de norske spesialstyrkene er det ikke egne kvinnekrav. Ikke til noen andre lands spesialstyrker heller som jeg kommer på i farten.

7086171[/snapback]

I de norske spesialstyrkene er det faktisk egne kvinnekrav, og det er veldig urovekkende at kvinner kan komme inn på andre premisser enn menn. En spesialstyrke er en spesialstyrke og ikke noe lekeplass der vi praktiserer idioti foran fornuft. Like krav for kvinner og menn burde innføres i militæret omgående.

7103314[/snapback]

 

Er du helt sikket på dette? Så vidt jeg vet har det aldri vært en kvinnelig spesialjeger i Norge, har ingen kilder, men er bombesikker på at jeg har lest det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...