Gå til innhold

PCI Express 2.0 nærmer seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stilig at de klarer 2.5Gb/s per lane på 10 meter lange kabler. Jeg tror nok at IB og PCIe 2.0 er i ferd med å feste grepet om IO i server markedet.

 

Det skal imidlertid bli spennende å se hva slags effektforbruk PCIe 2.0 får. PCIe 1.0 har jo blandt annet vært med på å dra opp effektforbruket i bærbare maskiner uten integrert GPU i NB. Det har vært foreslått å redusere denne effektkomponenten ved å gå ned til 8-lane PCIe 2.0 som altså har samme båndbredde som 16-lane PCIe 1.0 (kjent som PCIe x16).

 

Ellers er det vel litt i overkant å beklage seg for at maskina som ble kjøpt i går er utdatert fordi et forslag til en fremtidig standard er blitt sluppet...

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Jeg bynne å bli så å si lei av dette her, det kommer noe nytt hele tiden...

Blir jo sånn at man blir utdatert etter 3 måned eller dager etter man han kjøpt seg nokka...

7038965[/snapback]

 

Dataen din er fortsatt like god som før , det er bare ikke den raskeste.

7039023[/snapback]

 

At portteknologien er raskere betyr ikke at maskinen blir raskere av en raskere port, ei heller komponentene som er koblet til den nye porten. S-ATA2 tillater f.eks en teoretisk makshastighet på 3Gbit/s, mens S-ATA klarer 1,5Gbit/s og dagens harddisker er langt ifra å utnytte det.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Det er jo mange nye teknologier som kommer i disse dager, noen av dem i forbindelse med Vista;

 

1. Grafikkort som støtter DX10

2. Hybridharddisker

3. Flerkjerne- og 64-bits prosessorer.

4. Blu-ray og HD-DVD.

5. PCI-Express 2.0

6. m.fler (noen som dere husker i forbifarten?)

 

Men ja, ny teknologi kommer hele tiden. Det er dog ganske mye i disse dager!

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

Dell_9200: Av de 6 teknologiene du nevner så er det bare den første, Direct X10, som har noen dirkete sammenheng med Vista. Resten kommer tilfeldigvis på samme tidspunkt i historien, men har ikke noen direkte sammenheng med Vista. DirectX10 er forsåvidt en microsoft-teknologi så det er ikke rart at det oppgraderes i forbindelse med OSet.

 

Stilig at de klarer 2.5Gb/s per lane på 10 meter lange kabler. Jeg tror nok at IB og PCIe 2.0 er i ferd med å feste grepet om IO i server markedet.

7039045[/snapback]

Joda, tøft det, men jeg synes ikke man bør glemme HTX oppi det hele.

 

jeg for min del bryr meg mindre om dette så lenge den er bakoverkompatibel med dagens kort.

7039008[/snapback]

Enig. Det er viktig etter min mening også. Om det blir kompatibelt så lurer jeg på om det vil bli sånn at hvis man bruker én PCIe-enhet på 2,5Gb/s/spor vil det senke hastigheten på resten av sporene til samme hastigheten? Eller vil det kunne være ulike hastigheter til enhetene?

Lenke til kommentar
Stilig at de klarer 2.5Gb/s per lane på 10 meter lange kabler. Jeg tror nok at IB og PCIe 2.0 er i ferd med å feste grepet om IO i server markedet.

7039045[/snapback]

Joda, tøft det, men jeg synes ikke man bør glemme HTX oppi det hele.

7039415[/snapback]

Det er vel en fare for at HTX faller mellom to stoler. Den er ikke så fleksibel som PCIe og ikke så kraftig som IB. Den mangler også en del industristøtte i forhold til PCIe, men har kost fordeler fremfor IB og gjerne noe latency fordeler også så lenge ingen har IB integrert på samme chip som CPU og MC, eller eventuelt kommer opp med en linkteknologi som enkelt lar seg oversette til IB (CSI?). HTX - IB tar vel i dag 1.3 mikro sekunder. Ikke akkurat racerfart.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Jeg vil ha HTX baserte skjermkort nå !!

 

Link HTX

 

PCIe er gammaldags uansett båndbredde, men Intel vil vel gjerne gjøre det meste ut av det....

7039437[/snapback]

PCIe benytter en mer moderne implementasjon enn HT/HTX, men akkurat for GPU så hadde det teoretisk sett vært greit med HTX fordi HT er integrert på AMD prosessorer og fordi GPU er en stor forbruker av minnebåndbredde med stadig strengere latency krav. Hadde du fått et oppsett som benyttet HTX koplet til en NB som igjen er koplet til CPU hadde hele HTX konseptet vært fullstendig bortkastet. Mas derfor heller om CPU med integrert PCIe 2.0. Det har jo også en reell sjanse for å bli realisert, og vil kunne være lønnsomt å produsere i motsetning til HTX skjermkort som ville blitt noe av det smaleste konseptet, med minst reell ytelsesgevinst vi noen gang har sett til forbrukere. +2 FPS i CS for noe som koster 10k NOK å produsere og distribuere?

 

Hypertransport.org tatt i blank løgn?:

"In current applications, HTX supports up to 6.4 GB/s of bandwidth with an 800 MHz clock vs. 4.0 GB/s of bandwidth with a 2.5 GHz clock for PCI Express. Therefore, HTX delivers 60% better throughput with a proportionally less critical clock rate – i.e. less radiated and inducted noise, better signal integrity"

 

Tviler sterkt på at de har sitt på det tørre her. HT sliter med et av de samme problemene som Intel har med sin FSB, nemlig det parallelle signalgrensesnittet. I motsetning til Ola Dunks oppfatning (som er blitt villedet av markedsføring og generell forum missinformasjon) er nemlig HT en parallell linkteknologi, mens PCIe er seriell og kan derfor kjøre på langt høyere klokkefrekvenser uten å kompromisse med signalintegriteten, noe skaleringen i PCIe 2.0 vel er et klart bevis på.

 

Burde het for hyped transport link. Aldri sett en så middelmådig teknologi få så mye feilinformert støtte. Det geniale med HT er hvordan den brukes i Opteron servere, ikke linkteknologien i seg selv. Den suger lut i forhold til andre linkteknologier.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Dell_9200: Av de 6 teknologiene du nevner så er det bare den første, Direct X10, som har noen dirkete sammenheng med Vista. Resten kommer tilfeldigvis på samme tidspunkt i historien, men har ikke noen direkte sammenheng med Vista. DirectX10 er forsåvidt en microsoft-teknologi så det er ikke rart at det oppgraderes i forbindelse med OSet.

Hybridharddisk er en teknologi som utvikles av Microsoft og Samsung. Samtidig kan man si at først med Leopard og Vista kan den gjevne forbruker utnytte seg av flerkjerne og 64-bits prosessorer.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Det er jo mange nye teknologier som kommer i disse dager, noen av dem i forbindelse med Vista;

 

1. Grafikkort som støtter DX10

2. Hybridharddisker

3. Flerkjerne- og 64-bits prosessorer.

4. Blu-ray og HD-DVD.

5. PCI-Express 2.0

6. m.fler (noen som dere husker i forbifarten?)

 

Men ja, ny teknologi kommer hele tiden. Det er dog ganske mye i disse dager!

7039188[/snapback]

SED TV-apparater er jo rett rundt hjørnet. Det kan vel tenkes at denne teknologien blir benyttet i flatskjermer til PC'er også etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...