Gå til innhold

SATA blir hovedgrensesnitt for CD/DVD


Anbefalte innlegg

Er vist en del er som ikke vet hva IDE er for noe. :)

IDE har ingenting med hva slags kabling/koblinger som er brukt mellom hovedkort og HDD/CD/DVD enheter. Det IDE (Integratet Drive Electronics) betyr er at kontrolleren til f.eks harddisken sitter på selve disken. Altså det kretskortet som er på alle sånne enheter i dag, inkludert SCSI.

 

Så IDE disker blir nok ikke borte på temmelig mangen år ennå nei.

7005864[/snapback]

 

Har alltid trodd at SCSI hadde kontrolleren eksternt, sikker på at de går under IDE?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del er det en stor fordel med SATA pA optiske stasjoner og det er hotswap. Min Samsung 32x CD-brenner som kostet 100,- demobrukt pA psdata et par Ar siden bor for tiden under senga og blir tatt frem hver gang et nytt OS skal installeres med medf0lgende avslAing av system og annet stress. Mitt neste problem er at jeg gikk tom for SATA-porter lang tid siden og har heller ingen E-SATA.

Lenke til kommentar
Ellers så synes jeg fortsatt det er ennå mer på tide å fjerne støtten for floppydisker, seriellporter, parallellporter, midi-porten og PS2-porter. De få som trenger noe av dette synes jeg kan kjøpe egne kontrollere og eksterne adaptere. En fjerning vil spare de aller fleste for mye plass på hovedkortene, IO-panelet og litt av kostnadene.

7005429[/snapback]

 

Seriellporten er nok den teknologien som vil leve lengst av disse. I industrien er det fullt av maskiner i mange-millionersklassen som kun kan kontrolleres med en pc med seriellporten kontrollert av selve brikkesettet. USB-adaptere er ubrukelige her, og jeg tviler også på om eksterne kontrollere kan gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Ellers så synes jeg fortsatt det er ennå mer på tide å fjerne støtten for floppydisker, seriellporter, parallellporter, midi-porten og PS2-porter. De få som trenger noe av dette synes jeg kan kjøpe egne kontrollere og eksterne adaptere. En fjerning vil spare de aller fleste for mye plass på hovedkortene, IO-panelet og litt av kostnadene.

7005429[/snapback]

 

Seriellporten er nok den teknologien som vil leve lengst av disse. I industrien er det fullt av maskiner i mange-millionersklassen som kun kan kontrolleres med en pc med seriellporten kontrollert av selve brikkesettet. USB-adaptere er ubrukelige her, og jeg tviler også på om eksterne kontrollere kan gjøre jobben.

7007076[/snapback]

 

Hvorfor skulle ikke eksterne kontrollere klare det?

 

AtW

Lenke til kommentar
Er vist en del er som ikke vet hva IDE er for noe. :)

IDE har ingenting med hva slags kabling/koblinger som er brukt mellom hovedkort og HDD/CD/DVD enheter. Det IDE (Integratet Drive Electronics) betyr er at kontrolleren til f.eks harddisken sitter på selve disken. Altså det kretskortet som er på alle sånne enheter i dag, inkludert SCSI.

 

Så IDE disker blir nok ikke borte på temmelig mangen år ennå nei.

7005864[/snapback]

 

Grunnen til at folk (jeg) kaller P-ATA for IDE-disker er vel fordi ingen brukte termen P-ATA før S-ATA ble en realitet, og dette tar vel litt tid før det går opp for folk flest.

 

Selv nå bruker f.eks Komplett.no termen IDE og S-ATA ; http://www.komplett.no/k/kc.asp?bn=10088

Lenke til kommentar

personlig så håper jeg at mitt neste hovedkort har en haug med e-sata porter,

synes det er mye bedre å samle harddisker utenfor kabinettet,

pluss at mange disker ikke lengre vil stresse psu'en på samme måte som tidligere.. og det vil bli enklere å hotswappe disse samt mindre varme utvikling i kabinettet..

 

bare mine 2 øre :D

 

edit: fant en liten typo

Endret av souljah
Lenke til kommentar
Hvorfor skulle ikke eksterne kontrollere klare det?

 

AtW

7007135[/snapback]

 

Det er prøvd ut og man vet at de ikke fungerer.

 

En av grunnene er at kontrollerprogrammene til mange av disse maskinene ikke kjører under windows, og en ekstern kontroller/adapter er avhengig av en driver som stort sett bare fins for windows.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle ikke eksterne kontrollere klare det?

 

AtW

7007135[/snapback]

 

Det er prøvd ut og man vet at de ikke fungerer.

 

En av grunnene er at kontrollerprogrammene til mange av disse maskinene ikke kjører under windows, og en ekstern kontroller/adapter er avhengig av en driver som stort sett bare fins for windows.

7007294[/snapback]

 

Ok, men hvorfor kan de da ikke bare bruke den samem chippen som det er vanlig å bruke til hovedkort (som det tydligvis finnes dirvere til). Og om det slutter å bli slikt på hovedkort, og det er et marked for seriell-kontrollere så vil det vel komme kort med drivere også?

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er prøvd ut og man vet at de ikke fungerer.

Kommer behovet kommer produktet. Den dagen seriell port ikke er standard i vanlige datamaskiner er det ogsA tilgjengelig alternative kontrollere med mulighet for de systemene hvor behovet er.

 

Synes det var på tide. Har bare skryt å gi S-ATA standaren.

7007219[/snapback]

Bortsett fra kontaktene og kablene hAper jeg. I mitt kabinett er det en "ikke-r0r sone" der SATA kablene gAr fordi de hopper ut bare jeg ser pA de lenge nok.

Lenke til kommentar
Seriellporten er nok den teknologien som vil leve lengst av disse. I industrien er det fullt av maskiner i mange-millionersklassen som kun kan kontrolleres med en pc med seriellporten kontrollert av selve brikkesettet. USB-adaptere er ubrukelige her, og jeg tviler også på om eksterne kontrollere kan gjøre jobben.

7007076[/snapback]

Jeg vet det har vært problemer med drivere til enkelte av de USB-baserte adapterene, men det gjelder ikke alle. PCI-baserte adaptere har jeg ikke hørt om noen problemer med.

 

Dessuten har hele industrien vært på vei over mot USB de siste 5 årene så seriell er stort sett bare for bakoverkompatibilitet med gammelt utstyr nå. Selv mikrokontrollere til vaskemaskiner, brødbakemaskiner, PLSer osv som blir solgt nå har nesten utelukkende integrert USB-kontroller på brikkene. Seriell er på full fart ut også i industrien. USB HASP har også vært vanlig i lang tid. Bedrifter som har produkter med kun seriell eller driver service på slike har nok allerede maskiner med seriell. De ytterst få som skulle trenge nye datamaskiner med seriell har altså full mulighet til å kjøpe en egen kontroller til dette. Jeg ser ikke noen vits i å tvinge dette på de resterende ca 99% av markedet.

 

Enig med resten av tråden i at det bør bli standard med flere SATA-porter på maskinene. 6 bør være et absolutt minimum. (Om det ikke er plass til så mange enheter i små SSF-bokser så bør de gjøres om til eSATA). Helst hadde jeg ønsket at 10 var vanlig på hovedkort som selges løst til over ca 700kr. Og at kontrollerkort med 4 eller 8 ekstra porter var billige. (4-500kr)

Lenke til kommentar

Påstander om at SATA gir bedre ytelse til CD/DVD stemmer ikke, siden de er langt ifra å utnytte PATA. Bruk heller kapasitét fremfor ytelse.

 

Så lenge det er få SATA-porter på hovedkort, så bør PATA være der. Men på sikt kan den fjernes. Men som sagt bør blant annet LTP, COM-port og alt annet som er unyttig fjernes. Ledig plass kan da brukes til en ekstra SATA-kontroller på hovedkortet. 12 - 20 SATA-porter på et billig hovedkort hadde vært supert.

 

At floppy ikke er borte ennå, er ikke så rart. Microsoft presterte jo å lansere Windows XP uten støtte for CD/DVD under installasjonen. Det er eneste grunnen til at jeg fremdeles sitter på en floppy stasjon. Så når Vista får etablert seg, så kan vi omsider gravlegge en forlengst utdatert sliter.

 

Når det gjelder ps/2 pluggen som simen1 vil gravlegge, så kan ikke jeg komme på¨en eneste pc som jeg har sett uten en av de pluggene i bruk. Og for min del så er jeg glad jeg har dem, for jeg har gått tom for USB utganger. Men er klart at viss dem hadde byttet ut dem med to USB utganger så hadde det vel ikke gjort noe. Trenger en haug med ps/2 til USB overganger da...

7006100[/snapback]

Windows XP har da støtte for CD/DVD, men uten støtte for SATA. I de nyeste versjonene er dette omsider fikset.

 

PS/2 er da fine de. Det er noen tilfeller der USB-mus/-tastatur ikke har fungért på grunn av feil med drivere til hovedkort. Om PS/2 blir brukt, så er dette så godt som eliminért.

Lenke til kommentar

PS/2 er da fine de. Det er noen tilfeller der USB-mus/-tastatur ikke har fungért på grunn av feil med drivere til hovedkort. Om PS/2 blir brukt, så er dette så godt som eliminért.

7008042[/snapback]

 

Om det bare er USB på hovedkortet, så er det vel grunn til å anta at driverene er ok, om ikke så vil vel neppe kortet selge særlig godt, og problemet løser seg selv ville jeg tro.

 

AtW

Lenke til kommentar

PS/2 er da fine de. Det er noen tilfeller der USB-mus/-tastatur ikke har fungért på grunn av feil med drivere til hovedkort. Om PS/2 blir brukt, så er dette så godt som eliminért.

7008042[/snapback]

 

Om det bare er USB på hovedkortet, så er det vel grunn til å anta at driverene er ok, om ikke så vil vel neppe kortet selge særlig godt, og problemet løser seg selv ville jeg tro.

 

AtW

7008169[/snapback]

På bærbare så er det stort sett ikke noe valg. Men jeg tenkte på at en skadet driver eller driver som ikke er riktig installért vil kunne forårsake slike problem. Og da er det litt dumt at tastatur og mus ikke fungérer så det blir vanskelig å opprette feilen. Men det er riktig nok ikke mange tilfellene. Gode drivere som er riktig innlagt vil nok gå i 99,99% av tilfellene.

 

Windows XP har da støtte for CD/DVD, men uten støtte for SATA. I de nyeste versjonene er dette omsider fikset.

Hva skjer dersom du trykker F6 under oppstart av installasjonsprogrammet av XP? Du får beskjeden : "Sett diskett i stasjon A:"

7008333[/snapback]

Ja, det er jeg fullstendig klar over. Men det er søtten for SATA, ikke for CD/DVD som mangler. (se innlegget lenger oppe)
Lenke til kommentar

P-ATA enheter kommer ikke nødvendigvis til å bli ubrukelige selv om støtten forsvinner fra hovedkortet. Det finnes P-ATA -> S-ATA adaptere, som gjør at du kan kople din gamle P-ATA harddisk til en S-ATA port. Mulig at det også funker på CD/DVD, har ikke prøvd. Dette kan være en ekstremt nyttig adapter å ha liggende i skuffen, når man trenger en fil fra en gammel harddisk.

 

Angående Floppy, så støtter Windows XP USB Floppy drev selv under installasjon, så P-ATA kontrolleren er ikke nødvendig. Floppy lenge leve...

Lenke til kommentar
Hehe, jeg kan vise deg en bøling PCer med ingen av de to portene i bruk om du ønsker. Personlig har jeg mange flere overganger enn jeg noen gang vil trenge også.

Det kan du sikkert, men ute blant vanlige folk er det i hvertfall ikke normalt, men så henger vel vanlige folk temmelig langt etter vi som skriver på dette forumet.

Er enig i at ps/2 er en av flere ting som bør fjernes, men er ikke det jeg syns bør fjernes først.

 

Har alltid trodd at SCSI hadde kontrolleren eksternt, sikker på at de går under IDE?

Helt sikker. Bare å finne en SCSI disk å sjekke. Men at en SCSI disk er basert på en teknologi som kalles for IDE, så betyr ikke det at er rett å kalle den for det. IDE er vel en forkortelse som er missbrukt mye oppigjennom tidene. Det som blir riktig er vel noe sånt, P-ATA disk, S-ATA disk, og SCSI disk.

 

Windows XP har da støtte for CD/DVD, men uten støtte for SATA. I de nyeste versjonene er dette omsider fikset.

Jeg skrev vel det litt dårlig, er når jeg trykker F6 unfer installasjonen jeg mente.

 

Når jeg quoter flere personer som her, hvordan får jeg på plass navnet til den jeg quoter?

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar
P-ATA enheter kommer ikke nødvendigvis til å bli ubrukelige selv om støtten forsvinner fra hovedkortet. Det finnes P-ATA -> S-ATA adaptere, som gjør at du kan kople din gamle P-ATA harddisk til en S-ATA port. Mulig at det også funker på CD/DVD, har ikke prøvd.

7009001[/snapback]

 

Joda, men prisen er jo såpass at det er omtrent like billig å kjøpe seg en ny DVD-brenner. Kanskje et poeng for harddisker men om du ikke stresser altfor mye med å kjøpe en PATA-løs maskin så ordner det seg nok. Har du mer enn en disk er det som regel billigere med et PATA-kontrollerkort likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...