Gå til innhold

G80 kommer neste måned?


Anbefalte innlegg

Hallo problemet er ikke å finne noe å bruke CPU-tid til, problemet er å overføre dataproseseringen til andre steder. Og ram er som regel ikke noe problem å bruke opp. Den perfekte motoren vil utnytte alle deler av hw slik at ingen deler "venter" på de andre, men dette er fryktelig vanskelig å få til på en PC siden "ingen" er like, men konsole er derimot så godt som 100% like.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo problemet er ikke å finne noe å bruke CPU-tid til, problemet er å overføre dataproseseringen til andre steder. Og ram er som regel ikke noe problem å bruke opp. Den perfekte motoren vil utnytte alle deler av hw slik at ingen deler "venter" på de andre, men dette er fryktelig vanskelig å få til på en PC siden "ingen" er like, men konsole er derimot så godt som 100% like.

6993246[/snapback]

 

takk for innlegget, så slapp jeg å skrive det selv

Lenke til kommentar
Hallo problemet er ikke å finne noe å bruke CPU-tid til, problemet er å overføre dataproseseringen til andre steder. Og ram er som regel ikke noe problem å bruke opp. Den perfekte motoren vil utnytte alle deler av hw slik at ingen deler "venter" på de andre, men dette er fryktelig vanskelig å få til på en PC siden "ingen" er like, men konsole er derimot så godt som 100% like.

6993246[/snapback]

 

Ja, det er jo greit nok, men de fleste PCer har både mer CPU og mer RAM enn "man trenger" (til spill, go litt gorvt sagt), derfor tror jeg ikke Vista sin funksjonalitet hejlper så veldig mye på ytelsen. Men dette er jo en DX10, og således er det litt på siden. Såvidt jeg har forstått skal vel DX10 føre til litt mindre overhead, og det hjelper jo alltids. Utenom det må jeg innrømme at jeg ikke har nok teknisk innsikt om dette til å vite hva slags ny funksjonalitet dx10 har som blir nyttig for spill.

 

AtW

Lenke til kommentar
DX10 vil ikkje gi noko særleg betre ytelse som folk trur.

Ikke uten videre, men likevel kan det vel sies at effektivitet er nøkkelordet til DX10.

 

Fra en spill utvikler:

The v10 pipeline is substantially more expressive and the general driver/runtime model is much more efficient. Not just the extra raw performance, but the fact that you can also express the same algorithms/effects more efficiently. This can have the knock-on effect that the developers can cram in more work in the same amount of time.

 

 

 

One of my primary interests in D3D10 is the new classes of algorithms it exposes, or the way in which it makes existing algorithms more intuitive and straight-forward. There are a lot less cases where I jump through the hoops to get the API to do what I want, instead, I just do what I want the way I want to.

 

I mentioned it in the previous thread and I'm not 100% sure it'll work, but I can condense the classic water algorithms down to a single geometric pass and one texture pass using D3D10 (from 4 on D3D9). Thats a *lot* less work to be done by the application, API and hardware. What If I choose to invest that "spare time" in making the effect more complex and more accurate/pretty?

Lenke til kommentar
Og for å ikkje nemne at sjølv om programmer sover i bakgrunnen så spiser dei MYKJE minne.

Nei. Hvis du går inn i "spillmodus" i Vista fryses de andre prosessene som spillet ikke trenger. Det er det som er hele poeneget mitt med at man vil kunne utnytte spillpotensialet til en PC med DX10 via Vista.

6991924[/snapback]

 

Det hørtes, for å være helt ærlig, helt latterlig ut :)

 

Windows har alltid swappet programmer til disk hvis de er idle og man trenger mer ram. Hvis programmene kjører så er det gjerne en grunn til det? ;) Hadde tatt seg ut hvis windows terminerte den fine downloaden din bare fordi du startet ett spill :p

 

DX10 har etter det jeg har fått med meg bl.a. en annen drivermodell enn det som finnes nå for å ha mindre lag mellom spillet og hardwaren.

6992716[/snapback]

 

Det høres egentlig ut som dere snakker om spilling i "windowed" eller "fullscreen" modus, hvor man får forskjellig ytelse mellom de 2 modusene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kan jo ikke gå utifra en Beta versjon av Vista som ikke er den nyeste Beaten engang, og ett kort som ikke er ute og si at Vista suger i spill! Det er jo bare latterlig!

 

Når både Ati, nVidia og Microsoft sier at Vista med DX10 kort, om du kjører en DX9 "emulatering" (dvs at du kjører DX9 spill med et DX10kort) eller DX10 så vil Vista kjøre mye bedre enn dagens OS og Kort så stoler jeg på det når det kommer fra alle tre!

 

Og folkens, tror dere virkelig at Microsoft hadde lagt så stor vekt på at Vista har DX10 hvis det hadde vært Dårligere i spill enn f.eks XP? DX10 kommer til og knuse både dagens skjermkort og cruise over DX9...

Lenke til kommentar

Har funnet litt informasjon om dette, det heter "Direct3D Exclusive Mode";

 

It can work in Direct3D exclusive mode which means the entire machine is set to fullscreen and no background application are allowed access to the video hardware. Under Direct3D Exclusive Mode, less CPU is required to play videos and depending on the resolution of the video, playback may be smoother. The downside is that in Direct3D Exclusive mode, your computer is wholly dedicated to video playback and you won't be able to perform any other tasks.
Lenke til kommentar
Kan jo ikke gå utifra en Beta versjon av Vista som ikke er den nyeste Beaten engang, og ett kort som ikke er ute og si at Vista suger i spill! Det er jo bare latterlig!

 

Når både Ati, nVidia og Microsoft sier at Vista med DX10 kort, om du kjører en DX9 "emulatering" (dvs at du kjører DX9 spill med et DX10kort) eller DX10 så vil Vista kjøre mye bedre enn dagens OS og Kort så stoler jeg på det når det kommer fra alle tre!

 

Og folkens, tror dere virkelig at Microsoft hadde lagt så stor vekt på at Vista har DX10 hvis det hadde vært Dårligere i spill enn f.eks XP? DX10 kommer til og knuse både dagens skjermkort og cruise over DX9...

6995512[/snapback]

 

Jeg har ikke sagt at vista suger i spill. Men Beataen som er testet ble gitt ut bare en måned (mer eller mindre) før release i nowember, kortet er å få kjøpt i databutikken, og folk i prisguiden har allerede anmeldt det. Uten at jeg helt skjønner hvorfor testen er mindre relevant bare fordi kortet er relativt nytt.

 

At nye kort på vista yter bedre enn gamle kort på XP er jo det minste man kunne forvente i mine øyne.

 

Jeg tror at på like vilkår så vil VIsta nesten garantert yte dårligere i spill, men det er jo noe man må regne med, og da snakker man noen prsent. Derfor er det bekymringsverdig med så dårlige hastigheter så kort tid foran launch.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg tror at på like vilkår så vil VIsta nesten garantert yte dårligere i spill, men det er jo noe man må regne med, og da snakker man noen prsent. Derfor er det bekymringsverdig med så dårlige hastigheter så kort tid foran launch.

6996439[/snapback]

Her tror jeg du tar skrekkelig feil og det er detjeg mener med innleggene mine...

hvis du mener Vista på et DX9 kort kan det hende at det går dårligere men nVidia har jo sagt at de har laget det nye kortet FOR Vista. De har rett og slett laget kortet for at det skal fungere med DX10 og Vista... noe ingen av dagens kort er.

Lenke til kommentar
Jeg tror at på like vilkår så vil VIsta nesten garantert yte dårligere i spill, men det er jo noe man må regne med, og da snakker man noen prsent. Derfor er det bekymringsverdig med så dårlige hastigheter så kort tid foran launch.

6996439[/snapback]

Her tror jeg du tar skrekkelig feil og det er detjeg mener med innleggene mine...

hvis du mener Vista på et DX9 kort kan det hende at det går dårligere men nVidia har jo sagt at de har laget det nye kortet FOR Vista. De har rett og slett laget kortet for at det skal fungere med DX10 og Vista... noe ingen av dagens kort er.

6998417[/snapback]

 

Disse kortene vil ikke kunne konkurrere på like vilkår, fordi dx10 ikke kommer til xp, i "dx9-modus" tror jeg spill vil yte dårligere med disse kortene i vista enn i XP (og andre kort på markedet også for den saks skyld), Vista er et "tyngre" OS, så at den samme maskinvaren (like vilkår), vil yte dårligere på samme innstillinger i Vista enn i XP finneer jeg medet sannsynlig. Men det er jo noe man forsåvidt mer eller mindre aksepterer når det kommer nye OS. (ihvertfall om det bare er marginalt dårligere)

 

AtW

Lenke til kommentar
Vista er et "tyngre" OS, så at den samme maskinvaren (like vilkår), vil yte dårligere på samme innstillinger i Vista enn i XP finneer jeg medet sannsynlig.

6998507[/snapback]

Jaja nå skjønte jeg hva du mente og det kan nok stemme.

 

Men når Vista får med DX10 kort og det som skal til så tror jeg at Vista rumpekjører XP i spill, også i DX9 emulering!

Lenke til kommentar
Derfor er det bekymringsverdig med så dårlige hastigheter så kort tid foran launch.

AtW

Hvorfor så mange bekymringer og hvorfor sååååå skeptisk til Vista, DX10 og G80 . Et par plasser i denne tråden sier du at du mangler kunnskap. Du kan vel ikke sammenligne med gårsdagens teknologi for den er snart ubønnhørlig utdatert?

Jeg har liggende noen CD-er med gamle spill du kan få oversendt. Tror ikke de virker på Vista, ogde virket heller ikke bedre på XP, og nyere CPU-er for det har jeg prøvd. Men dengang de kom ut var det flotte saker på dentids teknologi.

 

Vista er laget for å møte teknologi som hverken du eller jeg har sett ennå.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Derfor er det bekymringsverdig med så dårlige hastigheter så kort tid foran launch.

AtW

Hvorfor så mange bekymringer og hvorfor sååååå skeptisk til Vista, DX10 og G80 . Et par plasser i denne tråden sier du at du mangler kunnskap. Du kan vel ikke sammenligne med gårsdagens teknologi for den er snart ubønnhørlig utdatert?

Jeg har liggende noen CD-er med gamle spill du kan få oversendt. Tror ikke de virker på Vista, ogde virket heller ikke bedre på XP, og nyere CPU-er for det har jeg prøvd. Men dengang de kom ut var det flotte saker på dentids teknologi.

 

Vista er laget for å møte teknologi som hverken du eller jeg har sett ennå.

6999187[/snapback]

 

Mener du at man bare må regne med at kort som kommer ut nå omtrent bare en måned før launch, og spill som er ganske nye ikke skal fungere skikkelig på Vista? Jeg skjønner for å være helt ærlig ikke helt hva du vil fram til, mener du at det ikke er noe problem om dagens spill skulle få 30-40% mindre ytelse?

 

Jeg håper vista også er laget for å kunne "møte" dagens teknologi også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vista er laget for å møte teknologi som hverken du eller jeg har sett ennå.

6999187[/snapback]

 

Veldig godt poeng der.

 

Det er vel ikke så farlig om du ikke får 200fps i et eller annet "gammelt" spill.

Og bare for å få det ut så brukes DX9 til rendering av vinduer å sånt no i vista.

Og når DX10 bryter med DX9 betyr ikke at alt i dx9 må emuleres i CPU det er jo sikkert mye som relativt kjapt kan konverteres/eller mappes til DX10, når "gamle" funksjoner forsvinner er det sikkert teknologier tilbake til den første DX. Det er funksjoner som "aldri" er i bruk eller er lite effektive som forsvinner.

 

Litt offtopic. (men siden man snakker om spill og vista)

OpenAL (og litt DS) i vista

Lenke til kommentar
Vista er laget for å møte teknologi som hverken du eller jeg har sett ennå.

6999187[/snapback]

 

Veldig godt poeng der.

 

Det er vel ikke så farlig om du ikke får 200fps i et eller annet "gammelt" spill.

Og bare for å få det ut så brukes DX9 til rendering av vinduer å sånt no i vista.

Og når DX10 bryter med DX9 betyr ikke at alt i dx9 må emuleres i CPU

 

Altså testene jeg lenket til var ganske moderne spill, BF2, Fear osv. Jeg tror ikke forskjellene melom XP og Vista kommer pga av DX9-implmentasjonen i Vista, men jeg kan jo ta feil.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vista gameing ytelse:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2850&p=3

 

Gaming/Graphics Performance

Vista 5728 XP SP2

3DMark06 5615 5798

Half-Life 2: Episode 1 (No AA) 94.4 103.6

Half-Life 2: Episode 1 (4x AA) 84.49 86.4

Battlefield 2 (No AA) 55.1 77.96

Battlefield 2 (4x AA) 52 77.11

FEAR (No AA) 52 70

FEAR (4x AA) 32 52

 

så, hvis du spiller fear med 4x AA i 1600x1200 så vil du få 62% høyere fps i xp som i Vista.

 

Det er bra de ihvertfall har optimalisert for 3DMark06 da ;)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...