Gå til innhold

En flom av AMD Athlon 64 X2


Anbefalte innlegg

Og FX 7x CPUene vil altså bli de eneste med støtte for 4x4, og de kan komme både til AM2 og F.

 

K9 fant jeg svaret på selv, det er navnet på AMD sine firekjerne CPUer!

skal komme i løpet av 2007. Den kommer da sikkert til AM2 og AM3 som altså må være to like Slotter, bare den ene har brikkesett til DDR2 og den andre til DDR3?

 

Nei forresten AMD har jo integrert Minnekontroller, da blir det vel nesten bare formen på minneslottene som blir forskjellig på AM2/3?

 

Eller, har kanskje DDR2 og 3 samme slotter?

 

Isåfall kunne jo AM3 blitt bare ett AM2 kort med K8L/K9 i! snakk om god integreringsjobb!

Intels overgang til COre 2 Duo blir jo ett skrekkeksempel i forhold, det at de beholdt sokkelen har ikke ført til annet enn masse misforstålser. Nesten absolutt alle måtte kjøpe nytt Hk likevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og FX 7x CPUene vil altså bli de eneste med støtte for 4x4, og de kan komme både til AM2 og F.

 

K9 fant jeg svaret på selv, det er navnet på AMD sine firekjerne CPUer!

skal komme i løpet av 2007. Den kommer da sikkert til AM2 og AM3 som altså må være to like Slotter, bare den ene har brikkesett til DDR2 og den andre til DDR3?

 

Nei forresten AMD har jo integrert Minnekontroller, da blir det vel nesten bare formen på minneslottene som blir forskjellig på AM2/3?

 

Eller, har kanskje DDR2 og 3 samme slotter?

 

Isåfall kunne jo AM3 blitt bare ett AM2 kort med K8L/K9 i! snakk om god integreringsjobb!

Intels overgang til COre 2 Duo blir jo ett skrekkeksempel i forhold, det at de beholdt sokkelen har ikke ført til annet enn masse misforstålser. Nesten absolutt alle måtte kjøpe nytt Hk likevel.

6937789[/snapback]

AMD har vel sagt selv at neste generasjon cpuer skal passe på sokkel AM2, så de må være pinkompatible. Jeg tror forskjellen blir at AM2 blir DDR2, og AM3 for DDR3 (noe senere).
Lenke til kommentar
Og FX 7x CPUene vil altså bli de eneste med støtte for 4x4, og de kan komme både til AM2 og F.
Ja, det har jeg ikke funnet noe klart svar på - begge deler er mulig. Simen1 luftet en tredje mulighet - at 4x4 får en egen sokkel.

 

K9 fant jeg svaret på selv, det er navnet på AMD sine firekjerne CPUer!

skal komme i løpet av 2007. Den kommer da sikkert til AM2 og AM3 som altså må være to like Slotter, bare den ene har brikkesett til DDR2 og den andre til DDR3?

 

Nei forresten AMD har jo integrert Minnekontroller, da blir det vel nesten bare formen på minneslottene som blir forskjellig på AM2/3?

 

Eller, har kanskje DDR2 og 3 samme slotter?

6937789[/snapback]

DDR2 og DDR3 er ikke slot-kompatible, så hovedkortene må tilpasses minnestandarden. Det kan forsåvidt tenkes at vi får se hovedkort med begge typer. AM3-prosessorenes integrerte kontrollere vil støtte begge minnestandardene - den eneste kombinasjonen mellom prosessorer og hovedkort som ikke vil virke, er AM2 CPU + AM3 hovedkort (fordi AM2-prosessorer ikke har minnekontroller for DDR3).
Lenke til kommentar

Denne siden: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=32594 sier jo litt. Har hørt att folk kaller the inquirer for se og hør (blæh) , og denne er litt gammel, men likevel:

Her mener de ganske sikkert at 4x4 blir AM2 sokkel, og hvis det de sier om at socket F kun har 667 Mhz minnestøtte, (det burde de ihvertfall klare å finne ut av) ville jeg sagt at 4x4 på socket F er ganske utelukket.

Da blir det heller AM2 eller en spesialversjon.

 

Edit: Kom på det nå, 4x4 systemet har jo to minnekontrollere, altså to linjer med Dual channel DDR2, men likevel synes jeg DDR2 800 burde være ett krav her.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar
Her mener de ganske sikkert at 4x4 blir AM2 sokkel, og hvis det de sier om at socket F kun har 667 Mhz minnestøtte, (det burde de ihvertfall klare å finne ut av) ville jeg sagt at 4x4 på socket F er ganske utelukket.

Da blir det heller AM2 eller en spesialversjon.

6937928[/snapback]

Det stemmer at Opteron støtter maks DDR2-667, men den nokså moderate minnehastigheten gjenspeiler ikke noe annet enn Opterons minnekontrollere, som tross alt følger server-standarder, har strenge krav til stabilitet, og bruker Reg-minne. Det er noe helt annet enn non-Reg entusiastminne fra Corsair, for å si det på den måten. For den saks skyld har jo AM2 singlecore-prosessorer også standard minneklokke på DDR2-667, så jeg synes ikke du gir et særlig bra argument. På 4x4-plattformen vil også hver prosessor ha eget minne, så det er ihvertfall ikke båndbredden det skal stå på, selv om de "bare" skulle støtte DDR2-667.

 

En ting er jeg ganske sikker på: Hvis 4x4 kommer til Socket F, vil det nok kreve Reg-minne, for å unngå forvekslinger samt inkompatibilitet med Opteron og eksisterende socket F-kort. I og med at 4x4 skal være rettet mot entusiaster i desktop-segmentet, virker det lite sannsynlig.

 

Som sagt, hvis AM2 har pinnene som trengs for ekstra HT-linker, er det neppe noe i veien for å bruke den sokkelen. Men nå sier vel de fleste ryktene at det ikke blir AM2...

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Skal tro hvor lavt strømforbruket til X2 3800+ EE SFF blir på 65nm?

6945816[/snapback]

Sikkert nøyaktig det samme på maks hastigeht (35W), men muligens noe mindre enn nå på laveste hastighet. Sansynligvis vil det komme noen raskere 35W-modeller med 65nm. Kanskje 4200+ og 4600+.

 

Ellers så er det ikke overraskende at AMD leder an med lavest varmeutvikling over Core 2 Duo til tross for at Intel har lavere TDP. Dvs. Intel regner TDP på en annen måte enn AMD slik at de ikke blir helt sammenlignbare. Når AMD sier 65W så mener de det, men en Intel CPU med 65W kan godt bruke 10% mer. I tillegg er det vanskelig å finne hovedkort til Core 2 Duo som har brikkesett som ikke utvikler veldig mye varme.

 

F.eks utvikler brikkesettet Intel P965 like mye varme som en Pentium III 667MHz.

 

Lurer på prisen på AM2 X2 5400/5600/5800+

6943831[/snapback]

Sansynligvis legger de seg over dagens 5200+ og presser ikke den så mye i pris. Dette for å konkurrere mot C2D E6700 og X6800. Jeg vil gjette prisene i desember blir slik:

4600+: 1800kr (nå 2000kr)

5200+: 3000kr (nå 3400kr)

5400+: 3600kr

5600+: 4400kr

6000+: 6500kr

Lenke til kommentar
Skal tro hvor lavt strømforbruket til X2 3800+ EE SFF blir på 65nm?

6945816[/snapback]

Sikkert nøyaktig det samme på maks hastigeht (35W), men muligens noe mindre enn nå på laveste hastighet. Sansynligvis vil det komme noen raskere 35W-modeller med 65nm. Kanskje 4200+ og 4600+.

6946180[/snapback]

Siden AMD da skal bruke noe lavere spenning, så er det mulig for de å få ennå lavere strømforbruk. Spørsmålet blir om de da klokker disse opp maksimalt. Men jeg er spent på hvor lavt AMD kan få strømforbruket.
Lenke til kommentar

Litt off-topic i en AMD-tråd, men kanskje relevant(?) for diskusjonen allikevel. Her er litt info fra Tom's Hardware om Intels nye firekjerners prosessorer. ...De kommer nå i november!

 

Intel CEO announces Core 2 Quad

Quad-core Clovertown server CPU to launch on 16 November

First quad-core workstation, server announced

Intel's Core 2 Quadro Kentsfield: Four Cores on a Rampage

Lenke til kommentar
X2 3800+ med 25w effektivt er virkelig interresant for HTPC og Shuttles etc. Nesten mer så enn å bygge HTPC med gamle cpu'er.

6947868[/snapback]

 

 

de 35W cpuene simen1 linka til hos shg.no var syyyyykt dyre. ca 120% dyrere sån ca.

 

vill man ikke klare det samme selv med under-volting :hmm: 3800+ klokker jo fint noe som gjør at de kan undervoltes en del

Lenke til kommentar
de 35W cpuene simen1 linka til hos shg.no  var syyyyykt dyre. ca 120% dyrere sån ca.

 

vill man ikke klare det samme selv med under-volting :hmm:  3800+ klokker jo fint noe som gjør at de kan undervoltes en del

6948249[/snapback]

Ja, hvis det er til en HTPC vil jeg hevde at man trygt kan undervolte og underklokke de vanlige modellene noen hakk, uten at ytelsestapet får merkbare konsekvenser. Så lenge man kontrollerer stabiliteten er det jo ikke noen fare ved undervolting.
Lenke til kommentar
Jeg kan for moro skyld prøve å undervolte min 3800+ etterpå idag, bare for å se hvor lav volt jeg kan kjøre for fortsatt å opprettholde samme stabilitet og ytelse som stock.

 

Jeg har dårlige erfaringer med undervolting fra før, så vi får se om jeg har rett eller ei :)

6948330[/snapback]

 

 

ja det hadde vært litt arti og sett hvor langt du komm. mener jeg leste om en kar her på forumet som kjørte en 165 opty på 1,2 ca. og da kunne han klokke til 2,050.

 

regner med de 35W cpuene går på lavere volt, men er det noen som vet hvor lav?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...