Gå til innhold

1080p på Xbox 360


Rævalution

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
man har ikke noe bruk for hverken BR eller HD-DVD hvis man skal sitte der og se på det med en TV som støtter bare 720p, da kan man like gjerne fortsette å se på DVD.

6900438[/snapback]

Det må være det mest idiotiske utsagnet eg har høyrt på lenge.

Eg har ein TV som berre støttar 720p og henholdsvis 1080i.

Når eg køyre ein transport stream med 720p materiale inn på TV'en - er det ei heilt anna oppleving. DVD er for meg no kjedelig, med tanke på at XBOX 360 DVD spelaren ikkje oppskalerar noko særleg. (Men det blir jo fiksa med software update no snart)

 

På ei PAL DVD har du max 576i og på ei NTSC plate har du 480i

Eg er usikker på om du kan få vanlig DVD i progressive. Uansett, det er ein god del lågare enn 720p.

 

Så, å seie at 720p ikkje er vits, og at ein like godt kan sitte med vanlig DVD då, er ganske idiotisk. Det fortel litt om dine kunnskapar når det kjem til detta området.

Lenke til kommentar

det artigste er jo at på skjermstørrelser under 50" kommer man ikke til å se særlig forskjell på 720P og 1080P.

 

Om du virkelig vil merke hva 1080P er god for må du jo investere i prosjektor der de billigste 1080P ligger på 40000kr. Eller f.eks. Pioneer sin 50" 1080P til 80000.

 

Mange vil si; "her er en 36" med 1080P til 17000,-", men faktum er at sånne skjermer har ALTFOR dårlig videoprosessorer, slik at den endelige billedkvaliteten faktisk blir dårligere enn 720P.

 

 

 

 

Men nå har altså microsoft sagt at utviklere kan lage spill i 1080P til xbox 360 om de vil. Da er Xbox 360 på den fronten på høyde med PS3. Med sin Hd-dvd addon er jo da xbox 360 minst like fremtidsrettet som PS3

Lenke til kommentar
Det må være det mest idiotiske utsagnet eg har høyrt på lenge.

Eg har ein TV som berre støttar 720p og henholdsvis 1080i.

Når eg køyre ein transport stream med 720p materiale inn på TV'en - er det ei heilt anna oppleving. DVD er for meg no kjedelig, med tanke på at XBOX 360 DVD spelaren ikkje oppskalerar noko særleg. (Men det blir jo fiksa med software update no snart)

 

På ei PAL DVD har du max 576i og på ei NTSC plate har du 480i

Eg er usikker på om du kan få vanlig DVD i progressive. Uansett, det er ein god del lågare enn 720p.

 

Så, å seie at 720p ikkje er vits, og at ein like godt kan sitte med vanlig DVD då, er ganske idiotisk. Det fortel litt om dine kunnskapar når det kjem til detta området.

 

Tror det har mindre med kunnskaper å gjøre og mer om sunn fornuft. Det har blitt anslått at de billigste BR/HD-DVD-spiller kan koste rundt 5000 kroner, hvis du skal ha en god spiller kan vi fort snakke fra 8000 - 20 000 og oppover.

 

Selv en god DVD-spiller ligger i dag på rundt 10 000 kroner og du får dem opp til rundt 60 000.

 

Jeg ser ikke helt vitsen med en såpass stor investering hvis TV'en din ikke støtter formatet fullt ut. Men det blir jo opp til enhver og bedømme.

 

Men for all del, hvis du vil sitte der med din 720p-TV og kjøpe en spiller av et nytt format til mange tusen kroner som TV'en din bare klarer å vise halvparten av kvaliteten til, så vær så god. For meg så er det det som er idiotisk.

Endret av BTK
Lenke til kommentar

Men for all del, hvis du vil sitte der med din 720p-TV og kjøpe en spiller av et nytt format til mange tusen kroner som TV'en din bare klarer å vise halvparten av kvaliteten til, så vær så god. For meg så er det det som er idiotisk.

6900575[/snapback]

 

Men så er jo halvparten av kvaliteten alikevel over dobbelt så bra som DVD og det må jo telle for noe?

Lenke til kommentar

No trur eg du er litt ute og syklar, BTK :). Eg har ein TV som støttar 720p og 1080i, ein god DVD-spelar som skalerar opp til 720p (kostar 1500, ikkje 10 000), samt ein PS2 og ein eldre (men brukbar) DVD-spelar, som begge spelar av DVD i 576i. Mine erfaringar er som følgjer:

* PS2en og den eldre DVD-spelaren gir eit greit, men langt frå imponerande bilete.

* Den oppskalerande DVD-spelaren gir eit markert betre bilete enn dei som ikkje skalerar opp.

* Videoklipp i 720p spelt av frå PC-en er vesentleg betre enn både skalert og uskalert DVD.

 

Basert på dette vil eg påstå at Bluray (eller HD-DVD) med 720p/1080i IKKJE er vekkasta i det heile. Langt ifrå, eg vil seie det er ei god investering om ein ønsker å få fullt utbytte av ein "HD-Ready" TV. TVen min kosta litt i overkant av 21 000, so då er ikkje 5500 i mars 2007 ei uoverkommeleg investering for å få ei maskin som spelar både spel og filmar i HD.

 

Kay

Lenke til kommentar
Tror det har mindre med kunnskaper å gjøre og mer om sunn fornuft. Det har blitt anslått at de billigste BR/HD-DVD-spiller kan koste rundt 5000 kroner, hvis du skal ha en god spiller kan vi fort snakke fra 8000 - 20 000 og oppover.

 

Selv en god DVD-spiller ligger i dag på rundt 10 000 kroner og du får dem opp til rundt 60 000.

 

Jeg ser ikke helt vitsen med en såpass stor investering hvis TV'en din ikke støtter formatet fullt ut. Men det blir jo opp til enhver og bedømme.

 

Men for all del, hvis du vil sitte der med din 720p-TV og kjøpe en spiller av et nytt format til mange tusen kroner som TV'en din bare klarer å vise halvparten av kvaliteten til, så vær så god. For meg så er det det som er idiotisk.

6900575[/snapback]

Sunn fornuft?

Eg kan ikkje tenka meg eit einaste med-menneske med sunn fornuft som i det heile tatt vurderar å kjøpa ein DVD spelar til 60.000,-.

Formatet fullt ut, eller ikkje.

Og 1500 for ein HD-DVD spelar, som spelar opp til 1080p syns eg ikkje er vondt. Sjølv om TV'en min, som i dine auger er heilt ubrukeleg berre kan visa opptil 1080i.

Korleis du kan prestera å skriva noko slikt, og i tillegg bruka ord som sunn fornuft er for meg eit mysterium..

Lenke til kommentar
Altså. Du kjem ikkje til å få sjå 1080-spel på 360, bortsett frå kanskje eit kortspel. Dette er fordi 360-hardwaren ikkje er bygd (i stand til) for å levere det. Dette er tall-magi, verdien er null og niks. ;)  360-utviklarar har allereie problem med å lever spel med stabil framerate på 30fps, dei kjem ikkje til gå opp til 1080p for å gjere det endå meir umuleg.

6899341[/snapback]

 

Og akkurat det samme sliter Sony med på PS3... Neste generasjonskonsoller greier nok 1080P med god grafikk og bra framerate, men ikke denne.

6899359[/snapback]

 

Har til dags dato ikkje sett eit Ps3-spel som slit med framerate; tvert om.

Sjå på Resistance, MGS osv.

Virtua Tennis 3 er forøvrig bekrefta til 1080p. 360 var ikkje meint for 1080p, Ps3 er det. ;)

6899377[/snapback]

 

Har faktisk til gode å se se de spilla du snakker om på ps3, kansje det har noe med at ps3 ikke har kommet ut ennå?

Lenke til kommentar
No trur eg du er litt ute og syklar, BTK smile.gif. Eg har ein TV som støttar 720p og 1080i, ein god DVD-spelar som skalerar opp til 720p (kostar 1500, ikkje 10 000)

 

Hvis du tror man kan få en bra DVD-spiller for 1500 kr så er det du som er ute og sykler.

 

Sunn fornuft?

Eg kan ikkje tenka meg eit einaste med-menneske med sunn fornuft som i det heile tatt vurderar å kjøpa ein DVD spelar til 60.000,-.

Formatet fullt ut, eller ikkje.

Og 1500 for ein HD-DVD spelar, som spelar opp til 1080p syns eg ikkje er vondt. Sjølv om TV'en min, som i dine auger er heilt ubrukeleg berre kan visa opptil 1080i.

Korleis du kan prestera å skriva noko slikt, og i tillegg bruka ord som sunn fornuft er for meg eit mysterium..

 

Du er klar over at TV'en din bare oppskalerer til 1080i,- ikkesant?

Endret av BTK
Lenke til kommentar
No trur eg du er litt ute og syklar, BTK smile.gif. Eg har ein TV som støttar 720p og 1080i, ein god DVD-spelar som skalerar opp til 720p (kostar 1500, ikkje 10 000)

 

Hvis du tror man kan få en bra DVD-spiller for 1500 kr så er det du som er ute og sykler.

 

Sunn fornuft?

Eg kan ikkje tenka meg eit einaste med-menneske med sunn fornuft som i det heile tatt vurderar å kjøpa ein DVD spelar til 60.000,-.

Formatet fullt ut, eller ikkje.

Og 1500 for ein HD-DVD spelar, som spelar opp til 1080p syns eg ikkje er vondt. Sjølv om TV'en min, som i dine auger er heilt ubrukeleg berre kan visa opptil 1080i.

Korleis du kan prestera å skriva noko slikt, og i tillegg bruka ord som sunn fornuft er for meg eit mysterium..

 

Du er klar over at TV'en din bare oppskalerer til 1080i,- ikkesant?

6901086[/snapback]

 

nedskalerer fra 1080i mener du vel? til 1366x768 eller en av de andre nær 720p oppløsningnene som panelene har.

 

Ellers har jeg lest igjennom noen av innleggene dine her i tråden og synes du tar feil i en del ting. 1080p displayer ikke så utbredt i USA ennå. USA er et enormt land, og klart, leser du bare innlegg i forumene der fra de mest innbarka hdtv entusiastene så kan det jo virke slik. Men for det store flertallet så er ikke 1080p så utbredt.

 

Videre så virker det som du synes 720p er bortkasta å se på? Eller var det en annen som skrev det? Mulig jeg blander noe sammen her, men åkke som, her går det mye på skjermstørrelse og sitteavstander. Alt av hva jeg har lest av anmeldelser og artikler når det gjelder slikt utstyr tar med de momentene. Og 1080p innhold (blueray/hd-dvd f.eks) skalert ned og vist på en 720 display er virkelig, virkelig bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ
Jeg aner at en del av xbox-gutta kommer til å gå bort fra 1080p er ikke mulig/nødvendig med dette, samt at ps3-gutta vil tone ned viktigheten av 1080p  :!:

6899225[/snapback]

Jeg står fast ved at både 1080p og Blu-Ray/HD-DVD er unødvendig, tror ikke forskjellen fra 720p til 1080p er så diger at den er verdt å ofre en store mengde systemsressurser på.
Lenke til kommentar
No trur eg du er litt ute og syklar, BTK smile.gif. Eg har ein TV som støttar 720p og 1080i, ein god DVD-spelar som skalerar opp til 720p (kostar 1500, ikkje 10 000)

 

Hvis du tror man kan få en bra DVD-spiller for 1500 kr så er det du som er ute og sykler.

6901086[/snapback]

Eg har ein Oppo OPV971H, og det er ein god DVD-spelar, i følge omtalar, i følge brukarane på AVForum.no, og i følge mi eiga erfaring. Ellers hadde Hifi-klubben inntil nyleg ein som heitte Argon DVD2006, som òg skal vere ein god (og oppskalerande) DVD-spelar. Den kosta noko slikt som tusen kroner. Eg er sikker på at du får spelarar som bankar desse dersom du er av dei som er villig til å bruke eit femsifra beløp på å spele av DVDar. Men det tyder ikkje at der ikkje finnast rimelege spelarar som òg er svært gode.

 

Ellers hoppa du over resten av innlegget mitt, der eg skildra mine eigne, heilt konkrete erfaringar. Video i 720p og 1080i er VESENTLEG betre enn vanleg DVD. I alle fall er det det på ein 40" LCD. Dette er ikkje spekulasjon frå mi side, eg har utstyret i stova mi, og har sett det med eigne auge.

 

Kay

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Eg tvilar på den 10Mb eDRAMEN kjem til å TENE på at oppløysinga går opp til 1080p, for å sei det slik. Ein interessant framgongsmåte du nemner der, men ser me på spel til no har alle rammebuffer-operasjonane den skulle levere "gratis" som 4xAA og HDR ikkje vorte innfridd sjølv i 720p.

Og ein ting til, eg trur det snart må bli slutt på å skulde så altfor mykje på ukjend hardware, budsjett og tidspress osv. når det kjem til kvaliteten. 360 har vore ute i eit år no, og utviklarane hadde også tid på seg før det til å gjere seg kjend med hardware.

6899661[/snapback]

Vel, PS2 har også eDRAM, men det har tatt utviklerne der også ganske lang tid før vi har fått "bra grafikk" fra den konsollen (I forhold til hva Sony hypa den konsollen). Selv synes jeg (subjektiv mening) at spillene med "bra grafikk" på PS2 kom etter 2004. Som også gikk flytende...

For å trekke en paralell på din kommentar om hvor "lenge" X360 har vært ute i forhold til hva som er laget for/til den...

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

So, Microsoft just announced that the Xbox 360 will play your existing DVDs back in high-definition -- in addition to being able to play back legitimate HD-DVD content if you're interested -- and they're gonna do it in 1080p. In the bullet point war, Sony better hope that extra Blu-ray disc space is worth it; they'll have a chance to prove it at TGS this week.

 

Microsoft's TGS press briefing:

HD-DVD add-on hits Japan Nov. 17th for ¥19,800

 

unskyld meg, jeg har egentlig ikke peiling, men kan ikke det microsoft holder på med samenlignes med å ta et bilde i photoshop og rezise det?

 

man kan ikke på magisk sett øke bildekvaliteten til et bilde, jeg vil da tro det samme gjelder dvd filmer. så det å spille av en vandlig DVD i HD vil ha minilmal effekt på kvaliteten.

 

er jeg på bertur?

Lenke til kommentar
Hvis du tror man kan få en bra DVD-spiller for 1500 kr så er det du som er ute og sykler.

 

Jeg har opplevd at dyre dvd/divx spillere er utrolig ustabil når man skal f.eks spille av en divx film.enter er de ustabil eller så er de så kresen på måten divx filmer er komprimert at de rett og slett ikke spiller divx filmer...mens en dvd/divx spiller til 1000-1500,- sluker så og se det meste av divx filmer du kjører i gang..og det sier mye...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...