Gå til innhold

256MB vs. 512MB skjermkort


Toseliten

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

lurte litt på hvor mye jeg vil tjene i ytelse på et skjermkort av typen: Sapphire Radeon X1900XT 512MB GDDR3

framfor et av typen: Asus Radeon X1900XT 256MB GDDR3

 

Nå har jeg en Samsung SyncMaster 930BF 19" LCD skjerm med max oppløsning på 1280 x 1024.

Vil de ekstra 256MB minne først begynne å virkelig telle ved høyere oppløsninger? eller vil jeg kunne nyte godt av de ekstra MB minne i form av høyere instillinger i spill som f.eks. Oblivion / Vanguard ?

 

:)

Endret av Toseliten
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan få X1900XT 256 ned i 1900kr, så jeg synes ikke de MB er hvert en 1000lapp. Det er min mening.

 

Jeg tror at du vil merke litt forskjell på 1280x1024, men ikke mye.

Skrevet

Takk for tips,

etter en god del surfing har jeg funnet det samme emnet i et svensk forum:

sweclockers

 

der det henvises til en test.

 

Viste seg at et 512MB kort var ca. 10% kjappere ved 1280x1024. Forskjellen ble større etterhvert som oppløsningen økte. Det pga. at teksturene blir så store at minne må lånes fra RAM, slik jeg har forstått det.

 

Nå koster et 512MB kort en god del mer enn 256MB, slik at jeg tror jeg velger det på 256 ettersom jeg er låst til 1280 x 1024 uansett.

Skrevet

512MB har egentlig bare noe poeng dersom texturene og andre data (det er hovedsakelig texturene som tar mye plass) er så store at de ikke får får plass i ditt 256MB minne på kortet. Dersom denne grensen overgås, så vil du nok få merkbart bedre ytelse på et 512MB kort. Kanskje ikke fullt så mye i FPS i becnhmarks, men du vil unngå at at spiller fryser i et brøkdel av et sekund for å hente inn nye data fra RAM til skjermkort minnet, og sånt kan kraftig minske den totale opplevelsen som du får.

 

Så... i mine øyne er det inget poeng i 512MB ved mindre du er av typen som bare _må_ kjøre på maksimale detaljer uansett OG du regner med å ha dette kortet et par år framover. De aller aller fleste spill opp til nå er nemmelig designet med 256MB som sin maks grense da dette er standarden på high-end kort. Det er derfor skjeldent du får bruk for mer enn 256 selv om du kjører på maks detaljer, og da vil de ekstra 256MB videominne gjøre veldig lite nyttig for deg.

 

Men... selvfølgelig forventer jeg at dette vil endre seg framover. Over de neste 2 årene vil nok 512MB bli mer eller mindre stanrdard for high-end kort, og framover vil vi nok se flere og flere spill som sikter sine "maks grafikk instillinger" mot 512MB minne. Da blir det selvfølgelig meget gunstig å ha et 512MB kort for maksimal opplevelse, men akkurat nå så er det bare en håndfull spill som faktisk tar i bruk så mye minne, og de som gjør det (slik som Doom3's ultra-high detail) gir deg som regel lite eller ingenting igjen for det siden det ikke er blitt lagt noe skikkelig arbeid inn i å optimisere spillet for å bruke 512MB videominne.

 

-Stigma

Skrevet
Nå koster et 512MB kort en god del mer enn 256MB, slik at jeg tror jeg velger det på 256 ettersom jeg er låst til 1280 x 1024 uansett.

Helt enig, 512 MB versjonen er ikke verdt 1000 mer. Forskjellen er jo bare på +- 4 fps.

Skrevet

Det som kan være en ting er at MS har vist ganske heftige minnekrav for å bruke 3d-akselerert desktop, faktisk så mye at om du har 2 skjermer, så kan det være nødvendig med 512 meg. Jeg vet ikke om disse tallene er overdrevne, eller reelle, men det kan jo være noe å undersøke.

 

AtW

Skrevet

Er det slik at hvis man har 2 skjermer, så vil ytelsen på spill gå ned?

Har 2 skjermer og har ikke tenkt veldig mye på det. Vil jeg få økt ytelse hvis jeg fjerner den ene?

Skrevet
512MB har egentlig bare noe poeng dersom texturene og andre data (det er hovedsakelig texturene som tar mye plass) er så store at de ikke får får plass i ditt 256MB minne på kortet.

Framebufferet kan ta en betydlig del av kaka, faktisk overskride 256MB med HDR+AA i høy oppløsning. Dvs man går tom for minne før man engang kommer til annen grafikk data som texturer og vertex/animasjons data (der sistnevnte også begynner å ta en del plass idag). Så 512MB kan raskt gjøre nytte for seg i dag (ATi kort mer enn nVidia ser det ut som) og det vil neppe ta så lang tid som 1-2år før det virkelig begynner å bli nyttig.

Skrevet (endret)
512MB har egentlig bare noe poeng dersom texturene og andre data (det er hovedsakelig texturene som tar mye plass) er så store at de ikke får får plass i ditt 256MB minne på kortet.

Framebufferet kan ta en betydlig del av kaka, faktisk overskride 256MB med HDR+AA i høy oppløsning. Dvs man går tom for minne før man engang kommer til annen grafikk data som texturer og vertex/animasjons data (der sistnevnte også begynner å ta en del plass idag). Så 512MB kan raskt gjøre nytte for seg i dag (ATi kort mer enn nVidia ser det ut som) og det vil neppe ta så lang tid som 1-2år før det virkelig begynner å bli nyttig.

6860715[/snapback]

 

Men kan de 512MBene forsvare 1000-lappen?

Endret av Wingman069
Skrevet (endret)
Kan få X1900XT 256 til litt over 1900kr på netshop, så hvis du vet av et X1900XT til under 2500kr er jeg veldig interessert :w00t:

6860885[/snapback]

Tror du tenker på X1900GT nå jeg. Stor forskjell.

6862735[/snapback]

Nei han mente XT. Den kostet 1900,- i går. Koster vel 2200,- nå.

Endret av Pels

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...