Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

''bakgårdsmixer'' har masse rart i seg, så skal ikke se bort fra at det er noen gener langt tilbake som slår til. Er også enkelte som påstår at katter kan bli gravide med flere 'fedre' samtidig, så du kan ha katt A(som er mor) og katt B og C (som er to hanner) og A kan bli gravid med både B og C sine kattunger samtidig.

 

 

 

Det er jo derfor de blir kalt 'ragdolls' :p

Men er helt ekstremt. :p blir nesten beskymret. hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke noe kattehus her på sørlandet dessverre. Plassen de er på koster meg dyrt for å ta bussen dit, men jeg ønsker å kjøpe mat til de.

Hm, Dyrebeskyttelsen Norge har da avdeling i alle fall i Mandal vet jeg ..

 

Ellers er det jo greit å minne om denne;

 

§4. Hjelpeplikt

Enhver som påtreffer et dyr som åpenbart er sykt, skadet eller hjelpeløst, skal så langt mulig hjelpe dyret.

 

Det er ingenting i veien for at du skaffer mat til dem. Men, får du ikke til å hjelpe dem selv, bør du forsøke å skaffe annen hjelp, enten via Dyrebeskyttelsen eller andre organisasjoner evt Mattilsynet (=avlivning).

Endret av jonlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da skaffer jeg mine 2 første katter. Aldri hatt katt før, men alltid likt dem. Må bli innekatter pga bor i 4 etasje i en bygning. Noen erfaring med innekatter her? Jeg er hjemme hver eneste dag, pluss så skal jeg kjøpe stor klatrestativ, så kjedsommhet bør være ingen problem. De er leveringsklare i slutten av mai :)

 

Gutt 1:

04_642467894.jpg

 

Gutt 2:

04_500348700.jpg

 

Stativet jeg nettopp bestilte fra Sverige:

135657338189199700_resized.jpg?width=640&height=793

 

Hadde den kun i blå tho, men fint det også. Ikke dårlig med tanke på at den kun koster 1400,- (1850,- inkl ubrukelige tollen).

 

Noen tips til hva mer jeg bør kjøpe?, fra hvor osv.

 

Og når jeg bør jeg kastrere og vaksinere dem osv? Jeg har litt dårlig råd akuratt nå, så det bør vente i ett par måneder helst.

 

Thanks.

Endret av BadSmile
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du burde få kastrert dem så fort det er forsvarlig (altså når vet sier det er ok). Dette for å forhindre at de vil sloss over territorie og pisse ned leiligheten din i ett forsøk på å markere den som sin egen. Du kan godt kjøpe noen baller med bjeller i og andre leker, ett reisebur du alltid har åpent med ett godt teppe i så de kan bli vandt til å ligge i det når du skal ta dem med til vet, osv. Kjøp også en stor kattedo.

 

Husk å lære dem 'nei' fra begynnelsen av. De er søte og små og uskyldige i begynnelsen men blir fort voksne og da kan det bli vanskeligere å få dem avvent fra uønsket atferd.

Håndter dem på masse forskjellige måter, sjekk gjerne ører, øyne og munn daglig mens dere koser så de er vandt med at du tar på dem. Herj litt med dem så de tåler at du håndterer dem på forskjellige måter. Du skal ikke være slem, men f.eks ta dem på magen, løfte dem opp, hold hodet på plass litt, stuss klørne deres på egenhånd, osv, dette kan være viktig senere for når veterinæren skal undersøke dem eller du skal gi dem medisin på egenhånd.

 

Jeg anbefaler Josera, billig og god kvalitetsfor, de leverer på døren for 50 kr ekstra. Du bestiller josera her: www.nettdyret.no

 

Husk å forsikre dem. Helseforsikring altså. Det koster ca 1000 lapp å forsikre en katt for ett helt år hos Agria.

Husk å få ID chippet kattene. Selv om de skal være innekatter er det greit å ha dem chippet i tilfellet uhellet skulle være ute. Spør om eventuell tatovering av ID på innsiden av ene øret, dette er for å vise andre som finner katten din at den har en chip. Med chip får du 10% avslag eller noe sånt på helseforsikring av katt hos Agria.

 

Lykke til med de små pelsballene, det er herlig å ha pus! :)

 

PS: Hvor fikk du tak i det fantastiske kattestativet???

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Takk for mye god informasjon :)

 

Stativet kan bestilles på http://www.kattlycka.se/

 

Den blir drevet av 1 person som har mye kontakter fra utlandet, derfor så utrolig gode priser.

 

De sender kun D-seriene og M-seriene til Norge. Men man kan eventuelt stikke til Strømstad og hente det på posten der. Frakten er gratis, men man må regne med moms og toll.

 

Send dem mail om man lurer på hva som er tilgjengelig, ser ut som bare blå av den jeg bestilte kun var tilgjengelig, så mye som er utsolgt.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

For et kattestativ! Heldige katter du får :D En av mine fire katter er innekatt og det går veldig greit, selv om leiligheten bare er femti kvadrat. Hun er mye mer sosial enn de andre kattene, men jeg ser fort om hun kjeder seg en dag. Da finner hun på mye rart hehe. Det er nok lurt å velge en type mat som er for innekatter når de blir voksne (de trenger kattungemat som små), ellers blir de fort litt tykke som min er. :p Lykke til :)

 

Husk at kattungene skal være 12 uker når du henter dem.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk lyst å dele min lille kattehistorie.

 

Min katt, Nussi, er nå 13 år gammel. Jeg fikk henne da jeg var 8-9 på grunn av at den katten jeg hadde da (Tassen) trengte en lekekamerat. Det var min far som skaffet henne. Da vi kom hjem med den lille hårballen var reaksjonen fra Tassen en helt annen enn vi hadde forventet. Han var ca. 3 mnd. eldre enn henne, og valgte å gi henne en varm velkomst i form av å terrorisere den lille krabaten.

 

Det han gjorde var å hoppe på henne når hun minst forventet det, jage henne opp på klesskapet (hun klatret faktisk helt opp der på ca. 0.5 som kattunge) og frese til henne hver ledig stund. Dette bekymret oss og vi var redd for at vi måtte gi bort Tassen. Men vi bestemte oss for å se hvordan det utviklet seg. Til all forundring tok det ikke mange ukene før de to plutselig var perlevenner. Etter denne overgangen ble de så sammensveist at Nussi kunne ligge og sove direkte oppå Tassen. Nå var det et hellig bånd mellom dem.

 

Nesten 10 år senere forsvant Tassen. Pappa ventet i flere dager før han bestemte seg for å dra og lete etter ham. Men til ingen nytte. Han hang opp plakater, spurte rundt om folk hadde sett noe og lette forgjeves. Bortevekk. Det gikk uker, så måneder og da hadde han begynt å miste håpet om å se den lille svarte Tassen igjen. Jeg var i utlandet i en periode, så jeg kunne ikke gjøre noe. Etter et år var det klart at han ikke kom igjen.

 

Etter tapet av bestevennen sin begynte Nussi å bli smårar. Hun kom sjeldnere og sjeldnere innendørs, unngikk kontakt med mennesker (inkludert pappa) og ble etter hvert halv vill. Pappa hadde begynt å sette maten utenfor fordi hun nektet å komme innendørs. På dette punktet var jeg redd for at hun også skulle forsvinne.

 

Da jeg flyttet hjem igjen etter nesten 5 år kjente til min store overraskelse Nussi meg igjen. Når jeg besøkte min far kom hun løpende mot meg og skulle ha kos. Dette gjorde hun ikke med noen andre. Et år etter hjemkomsten bestemte jeg meg for å ta over katten, når jeg så hvordan hun hadde det (ble ikke stelt, fikk Coop-mat, var ganske tynn). I tillegg problemer med naboene som hadde sendt klage til borettslaget pga. henne og fikk beskjed om at katten måtte vekk eller så måtte han flytte.

 

Det første jeg gjorde da hun kom til meg var å ta henne med til dyrlegen for å få henne klipt og sjekket. Hun hadde en del problemer som uten tvil kom av dårlig kosthold. I tillegg til det fysiske hadde hun også psykiske problemer. Jeg bestemte meg for å ha henne inne pga. alder og det faktum at jeg ikke bor i et veldig kattevennlig nabolag. Det var mange (inkludert dyrlegen) som mente at det ville bli svært vanskelig, om ikke umulig å venne en katt som har vært ute hele sitt voksne liv til å bare være inne. Og i begynnelsen trodde jeg de kom til å få rett.

 

Den første natten hun var her skrek hun. Jeg hadde henne på badet for at ikke naboen skulle høre henne (hun var HØYLYTT). Jeg klappet henne, preiket til henne og til og med sang for henne. Etter noen timer roet hun seg og både jeg og pus sovnet på badet.

Natt nr. 2 var ikke like ille. Nå hadde jeg henne på soverommet, men hun ville bare bort til vinduet og mjaue mot det. Hun klatret til og med opp på meg for å nå opp (være på faget og oppå folk generelt er noe hun ALDRI gjorde frivillig). Jeg slo på lyset - og til min forbauselse sluttet hun å mjaue. Slo det av, på'n igjen. Slik foretatte det i noen netter og jeg begynte å lure på om det var en dårlig idé å ta henne inn.

 

Ca. en uke etter at hun var kommet hadde hun sluttet med remjingen om nettene. Hun ville dog kun være på soverommet. Jeg lot henne være der hun ville, men hadde alle dørene åpne så hun kunne utforske om hun hadde lyst. Det gikk noen uker før hun begynte å bevege seg ut av rommet om nettene. Enda noen måneder gikk før hun kom inn til oss i stua om dagene.

 

Nå virket hun tryggere på meg (men ikke samboeren), men nektet å være på fanget, bli holdt eller ha særlig langvarig fysisk kontakt. Jeg lette over hele internett etter tips til hvordan man kunne lære en voksen katt til å være på fanget. Alle sa det samme: Hvis en katt ikke vil noe, glem det. Jeg lot meg ikke knekke. Hele mitt liv hadde jeg hatt katter som hoppet opp på fanget ved første anledning, og å ha en katt som ikke vil ha noe særlig fysisk kontakt er kjipt. En dag jeg var i butikken la jeg merke til at de hadde kattegodt. Jeg kjøpte to poser og begynte å "trene" henne. Det jeg gjorde var å legge godbiter på fanget. Hun kom rett opp, spiste den, for såå gå ned igjen. Jeg fortsatte med dette i mange måneder. Jeg la godbiter overalt hun ikke ville oppholde seg. Jeg brukte dem til å med til å lære henne å bruke klorestangen. Kan ikke lære en gammel katt nye triks, sier du? Feil!

 

Etter MYE tålmodighet med henne begynte "treningen" å gi resultater. Nå kom hun forsiktig med én pote om gangen opp på fanget mens jeg satt i sofaen, og kort etter begynte hun å hoppe opp på meg. Nå er hun blitt STIKK motsatt av sitt gamle jeg. Hun kommer løpende etter meg om morgenen når jeg står opp, tasser bort til meg for å hilse når jeg kommer fra jobb og dilter etter meg stort sett hele tiden. Hun godtar til og med å bli holdt nå. Det store utenfor har hun helt glemt. Nå vil hun ikke være ute. Hun blir faktisk redd når jeg tar henne med ut.

 

Og her er gullet mitt i egen person katt:

post-124446-0-29757800-1369641278_thumb.jpg

post-124446-0-93265200-1369641464_thumb.jpg

post-124446-0-53841100-1369641561_thumb.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har noen tips om hvordan man får en katt husvandt? X'en min flyttet ut for en 2++ måneder siden og hun skulle absolutt ha med seg katta, selv om hun har bodd hos meg i nesten 2 år. Fikk henne som kattunge.

 

X'en min bor bare 1-2km fra meg og katta kommer stadig tilbake til leiligheten min når de slipper henne ut. Da blir hun sittende utafor til jeg slipper henne inn.

 

Hjelper det å kastrere henne? Hva bør de gjøre? Hun er ute katt så hun trivest best ute også, så kan liksom ikke bare låse henne inn heller.

 

Jeg sa til henne at dette ble bare styr og at hun kom til å stikke av til meg. :p

Lenke til kommentar

Har noen tips om hvordan man får en katt husvandt? X'en min flyttet ut for en 2++ måneder siden og hun skulle absolutt ha med seg katta, selv om hun har bodd hos meg i nesten 2 år. Fikk henne som kattunge.

 

X'en min bor bare 1-2km fra meg og katta kommer stadig tilbake til leiligheten min når de slipper henne ut. Da blir hun sittende utafor til jeg slipper henne inn.

 

Hjelper det å kastrere henne? Hva bør de gjøre? Hun er ute katt så hun trivest best ute også, så kan liksom ikke bare låse henne inn heller.

 

Jeg sa til henne at dette ble bare styr og at hun kom til å stikke av til meg. :p

 

La nå katten bestemme hvor den skal bo! :-) Det tydeligvis din katt. Ellers pleier det å hjelpe å kastrere, men muligens ikke i dette tilfelle da han ikke har slått seg til ro der enda. Kastrering og å låses inne et par uker vil nok gjøre susen, men jeg må da si katten hører hjemme hos deg,hehe

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Jeg børster og børster og børster, men løshårene fortsetter bare å fly. På nettdyret.no har de en børste som kalles røytebørste, med navnet "de-shedder". Det er en batteridrevet elektrisk børste som vibrerer, og det skal visst få ut mer løshår enn vanlige børster. Er det noen som har noen erfaringer med noe slikt?

Link: nettdyret.no/andis-power-de-shedder-royteborste-katt-m.html

Lenke til kommentar

Jeg børster og børster og børster, men løshårene fortsetter bare å fly. På nettdyret.no har de en børste som kalles røytebørste, med navnet "de-shedder". Det er en batteridrevet elektrisk børste som vibrerer, og det skal visst få ut mer løshår enn vanlige børster. Er det noen som har noen erfaringer med noe slikt?

Link: nettdyret.no/andis-power-de-shedder-royteborste-katt-m.html

 

Hvor gammel er katten? Ute eller innekatt? Hva slags for gir du? Vist den er utekatt, når gav du ormekur sist?

Lenke til kommentar

Jeg børster og børster og børster, men løshårene fortsetter bare å fly. På nettdyret.no har de en børste som kalles røytebørste, med navnet "de-shedder". Det er en batteridrevet elektrisk børste som vibrerer, og det skal visst få ut mer løshår enn vanlige børster. Er det noen som har noen erfaringer med noe slikt?

Link: nettdyret.no/andis-power-de-shedder-royteborste-katt-m.html

Er katten korthåret ville jeg ha kjøpt en børste som heter Furminator. Det kan også hjelpe å bytte for. Spesielt hvis katten får mat fra matbutikken eller Felleskjøpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...