Gå til innhold

Død over fotoforhandleren


Anbefalte innlegg

Som mange sikkert har skjønt, er jeg en tro tilhenger av spesialforretninger, som fotbutikker. Jeg og de få som er enige med meg er tydeligvis i mindretall.

 

I den siste tiden har trenden blitt tydeligere og tydeligere: fotoforhandleren i Norge skal kun være til for å svare på spørsmål, få anledning til å ta på og prøve ut utstyr, samt fremkalle de bildene vi "skulle hatt i går".

Det bestilles fra nettet, fra statene og Hong Kong og det kjøpes på Ebay over en lav sko. Noen bruker sågar agenter som tar seg betalt for dette uten at de tilbyr noen form for garantier eller service.

Samtidig klages det over at norske fotoforhandlere er så dyre. At de overpriser tilleggsutstyr, tar seg rått betalt for etterbestillinger, scanninger og spesialarbeider som etterbehandling osv. Det er tydelig at det er svært få som legger merke til at fotoforhandleren presser prisene så godt han kan, spesielt på varer det er stor konkurranse på, men et sted MÅ de jo tjene sine penger. Lokaler og utsyr skal betales. Lønninger, skatt, arbeidsgiveravgift, lisenspenger osv osv. Dette skal betales, som alle andre næringsdrivende. Forståelsen for dette er tydelig liten.

 

Folk fremkaller bildene på samme stedene som de kjøper seg kjøleskap og støvsuger. Støvsugerselgere er selvfølgelig MEGET dyktige på foto. Som alt annet.

Men når bildene er gule og blasse og totalt mangler kontrast, ja da går vi til fotoforhandleren og lurer på om ikke han kan finne ut hva som er galt med kameraet.

"Hvor skal jeg kjøpe minnekort, hvem fremkaller bilder, hvor kan jeg få scannet et dias, hvor finner jeg ekstra batteri, hva skal jeg velge og, ikke minst, hvem kan selge meg dette uten å tjene penger?" Stadig er disse spørsmålene oppe, på dette forumet og på mange andre forum.

Når det er blitt så ille at folk ikke skjønner at man får tilleggsutstyr til kameraet hos fotobutikken og må spørre hvor man kan finne det, ja da er det på tide å legge ned hele bransjen. Kundene blir mer og mer kravstore, noe som er bra, men totalt illojale og uten forståelse for andres profesjon og det faktum at fotohandlere også må tjene penger.

Hvor mange av dere har vært hos en fotoforhandler for å prøve ut, holde i, spørre om og få gode råd før dere går hjem på nettet og bestiller billigste utgave sendt hjem i posten?

 

Muligens er dette fordi (noe jeg har en følelse av) majoriteten på forum som dette er av dessertgenerasjonen, født og oppvokst med internett, og har derfor gått glipp av den gode fagpraten som man finner i spesialbutikker. Dette gjelder ikke bare foto, men sportsbutikker, jernvarehandel, urmaker osv osv.

 

Ble et langt innlegg dette, og jeg regner med det vil bli lest, ledd av og gitt mange gode forklaringer på hvorfor det overhodet ikke er vits i å handle her til lands i en butikk når man får det så mye billigere i Hong Kong eller på nettet. Værsågod, det er hver enkelt sitt valg.

Jeg har fått ut min mening nå, og kommer nok ikke til å kommentere dette noe utover dette innlegget uansett. Jeg vet at det også finnes en god del andre her som verdsetter faghandelen like mye som meg.

Det eneste jeg ber dere om, tenk over dette neste gang dere går inn døra på fotobutikken for å sikle på og holde i et nytt kamera eller objektiv. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser poengene dine, men nå er det slik at det finnes endel fotobutikker(i Oslo ihverfall) som har priser som er like gode og oftest bedre enn de 'etablerte' allround nettbutikkene. Noen av disse fotobutikkene har nettbutikk i tillegg. De klarer å konkurrere fordi de har spesialisert seg på dette området og kjøper inn i relativt store kvanta. Dessverre er det slik at mange av de gamle fotobutikkene ble for trege i den 'digitale omstillingsprosessen' og gikk under av den grunn. Slik er nå engang markedskreftene.. Forøvrig er de norske prisene ganske så konkurransedyktige i forhold til de fleste land når man plusser litt på for reklamasjons/service-fordelen.

Lenke til kommentar
Jeg ser poengene dine, men nå er det slik at det finnes endel fotobutikker(i Oslo ihverfall) som har priser som er like gode og oftest bedre enn de 'etablerte' allround nettbutikkene. Noen av disse fotobutikkene har nettbutikk i tillegg. De klarer å konkurrere fordi de har spesialisert seg på dette området og kjøper inn i relativt store kvanta. Dessverre er det slik at mange av de gamle fotobutikkene ble for trege i den 'digitale omstillingsprosessen' og gikk under av den grunn. Slik er nå engang markedskreftene.. Forøvrig er de norske prisene ganske så konkurransedyktige i forhold til de fleste land når man plusser litt på for reklamasjons/service-fordelen.

6821919[/snapback]

 

Det har du rett i, men det er desverre mange som ikke har oppfattet dette.

Lenke til kommentar

Meget godt innlegg, Cirrus. Er mange kunder som kommer innom for å prøve kamera hos oss, og deretter kjøpe på nettet eller fra utlandet. Det de ikke vet, er at de fleste under samtalen blir avslørt. Kan ikke kutte ut service'n av den grunn, men de fleste hadde vært ganske flaue om de visste at vi vet :)

 

Når det gjelder fremkalling av digitalbilder, så er vi en god del dyrere enn f.eks Elkjøp, og da går de fleste unge, kravstore (kravstore på pris) kundene videre, mens de eldre kvalitetsbevisste, som har prøvd både oss, Elkjøp og andre, er villige til å betale litt mer. Vi har jo også en god del tjenester som Elkjøp ikke gir. Prøv å få Elkjøp til å scanne et dias på CD på en time for eksempel. Tror ekspeditøren bak kassa vil se dumt på diaset og spørre om bilder virkelig ble laget så små før. Og lever en super8/smalfilm og spør om å få den på DVD. Å dytte smalfilmen inn i en VHS spiller gir ikke spesielt vellykket resultat, for å si det sånn.

 

Nåja, godt at noen ser nytten av fotoforhandlere. Vi HAR faktisk mer å fare med enn store billig-billigkjeder selv om mange ikke tror det. Og at prisene er høyere enn i utlandet? Vel, enkelte kamera selges med tap for å i det hele tatt få de ut fra lageret... man må satse på at kunden kjøper ekstrautstyr i tillegg, for det er der fortjenesten ligger. Men med økt fokus også på dette, så er konkurransen på vei opp også der. Hva skal fotoforhandlere leve av når f.eks Elkjøp går så sterkt inn for å sikre seg mest mulig monopol? De kan ikke tjene et øre på fremkallingen sin, så dette gjøres KUN for å dra kunder vekk fra fotoforhandlere og til Elkjøp. Her burde vel konkurransetilsynet tatt en titt.

Lenke til kommentar
Som mange sikkert har skjønt, er jeg en tro tilhenger av spesialforretninger, som fotbutikker. Jeg og de få som er enige med meg er tydeligvis i mindretall.

6821657[/snapback]

 

Støtter synet ditt 110%. Har i noen andre tidligere tråder tatt til orde for noe det samme, men det har ikke vært lett å få gehør for at service, tilgjengelighet, gode

råd og kunnskap faktisk har en egenverdi. I min verden er det å bruke tiden til en

dyktig selger med god fagkunnskap, for så å snu ryggen til vedkommende

og deretter spare et par hundrelapper på å bestille fra utlandet nærmest for

svindel å regne.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er veldig enig i mye av dette. Og synes selv det er bedre å handle i en lokal fotobutikk, en å handle over nett.

Men jeg tror nok vareutvalget kan spille en liten rolle her.

Det er vell få fotobutikker som har mulighet for å holde et like stort varespekter på "utstilling" som nettbutikkene. Selvfølgelig så er det sjeldent et problem for fotobutikkene å få dette bestilt innen rimelig tid, men da tenker nok mange at da kan de heller bestille det fra nettet selv.

 

De beste og flittigste fotobutikkene vil nok aldri falle fra. Det vil nok alltid være nok av fotoentusiaster som heller går i en "live" fotobutikk.

 

Synes ihvertfall det blir som å gå i en godtebutikk når man går inn i en skikkelig fotobutikk og alt det fine utstyret lyser mot deg ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan bare (for)svare for min egen del. Bestiller det aller meste over internet, både fra Norge og utlandet uten at det gir meg noe dårlig samvitighet, da jeg heller ikke sliter ned dørstokken hos fotobutikkene, eller andre, for å se på og å tafse på. Grunnen til at jeg bestiller over nettet er at jeg bor et par timers kjøring fra nærmeste seriøse fotobutikk og må også gjennom et par bommer og betal for parkering noe som fordyrere det yterligere. Og grunnen til at jeg bestiller fra utlandet er åpenbart at det er mye penger å spare, f.eks kommer jeg til å sende en større bestilling snart som ville ha blitt ca 35% dyrere ved å handle i Norge. Bestiller jeg på nettet, kommer desuten pakken på døra.

Lenke til kommentar

Tilbud og etterspørsel, som alt annet.

 

Hvis kundene etterspør pris, og dere tilbyr service, vel da går det ille. Markedet regulerer seg selv. Det vil alltid være en viss andel av kundene som etterpør service, og det vil vel overleve et tilstrekkelig antall fotobutikker som kan dekke det disse kundene krever. Men ikke fler.

 

Som det er hintet til kjøper folk både kjøtt og brød på Rimi ;)

Som dagligvarekunder etterspør de aller fleste av oss pris. Vi vil betale minst mulig for brød og melk. Derfor har landhandleren på hjørnet avgått med døden, og jævligheter som Rema og Rimi er overalt. Men det er endel av oss som ønsker utvalg og service for spesielle anlendinger, derfor eksisterere det også (der det er mange nok kunder) små spesielbutikker for delikatesser og mer eksklusive deligvarekjeder som Centra.

 

Jeg utvikler software. Alle helst vil jeg lage de beste og mest gjennomarbeidede systemene jeg kan, og så får kunden betale det det koster å lage perfekt software med alle funksjoner han noen gang vil kunne få behov for og 24 timers support for alle spørsmål han kan ha. For eksempel for fotobutikken du jobber i. Men det har ikke kunden råd til, for han handler ikke av meg for å sørge for at jeg holder meg i business, men for å drive sin egen. Så vi blir enig om hvilken funksjonalitet som er viktigst, hvilket nivå vi skal legge oss på ikke-funksjonelle krav (oppetid, hastighet etc) og kanskje en kontrakt for respons på support-henvendelser. Og så får han det han betaler for.

 

De samme systemene kan han få kjøpt for en fjerdedel av prisen fra outsourcing i India. Det kan jeg ikke slå. Så jeg må tilby noe mer. Jeg tilbyr fysisk nærhet, fordi det er en myte at IT gjør oss uavhengig av sted, det er ikke noe så oppklarende som et formiddagsmøte rundt et bord. Og jeg tilbyr høy forståelse av kundens foretningsdomene, som ofte kan være vanskelig å gjøre når man kommer fra forskjellige land og ulike kulturer. I tillegg jobber jeg for et anerkjent konsulentselskap som ikke kommer til å gå konkurs dersom jeg bestemmer meg for å flytte til USA eller heller jobbe med kjeramikk :D

 

Fotografer (og spesielt hobbyfotografer) handler ikke for å gjøre fotobutikkene en tjeneste. De har sine egne ønsker og krav til varene, og det er butikkene som må endre seg etter kundene og ikke omvendt. Det betyr jo ikke at det ikke er lov å gjøre kundene oppmerksomme på hva det faktisk er de tilbys og hva alternativene er :)

 

Jeg synes Japan Foto virker som de har klart seg ganske bra. Både nettbutikk og fysiske butikker. Da er jeg mindre flau over å klå på kameraene i butikken og bestille i ro og mak på nettsiden.

Lenke til kommentar

Jobber jo selv i butikk og kjøper såklart der eller på nettet, men har vært innom et par fotobutikker i byen og jeg er ikke imponert over hva de kan.

 

Jeg selger stort sett tele & data selv, men kan faktisk ofte mer enn de hvis jeg har spurt om hjelp (i håp om å lære noe nytt eller fordi de har andre merker).

 

Kanskje det bare er her i byen og kanskje jeg har vært uheldig med hvem jeg har snakket med, men litt kjipt hvis noen i en elektrobutikk vet mer om foto enn en som jobber i en fotobutikk..?

Lenke til kommentar

Litt for lett å bare skylde på kundene når mange fotobutikker forsvinner.

 

Grunnen til at mange har "konka" er vel også at de ikke har fulgt med i timen.

Det holder ikke lenger med 3-4 digitalkameraer i utstillingen, fjorårets modell kanskje, men priset i henhold til veiledende (villledende) pris fra leverandøren.

 

 

PS. Tenker nå ikke på spesialbutikkene i Oslo sentrum, men mer på alle de andre fotobutikkene som er spredd rundt i landet.

Lenke til kommentar
Litt for lett å bare skylde på kundene når mange fotobutikker forsvinner.

 

Grunnen til at mange har "konka" er vel også at de ikke har fulgt med i timen.

Det holder ikke lenger med 3-4 digitalkameraer i utstillingen, fjorårets modell kanskje, men priset i henhold til veiledende (villledende) pris fra leverandøren.

 

PS. Tenker nå ikke på spesialbutikkene i Oslo sentrum, men mer på alle de andre fotobutikkene som er spredd rundt i landet.

Kan vel være enig i dette. Mange butikker med elendig utvalg, skjønt her i Tromsø er det ikke _helt_ håpløst, selv om det er stort sett Nikon og Canon det går i.

 

Det som også er bekymringsfullt, er jo det som andre har vært inne på, med kompetansen i fotobutikkene. Det er dessverre mange ansatte i fotobutikker som ikke har særlig peil på foto. En del hederlige unntak finnes, heldigvis, men særlig dersom man kommer etter ordinær arbeidstid (noe mange kunder er nødt til!), er det veldig ofte at det er ikke-kompetent betjening.

 

Et siste problem jeg har lagt merke til med mange fotobutikker (selv om det ikke alltid er deres feil), er at de ikke har nok varer på lager. Især gjelder dette spesialutstyr, men også ordinære forbrukerkameraer. Ofte er det bare utstillingsmodellen igjen, og jeg er generelt ikke veldig interessert i sånne. Hvis jeg skal gå ut av en butikk med en åpnet eske, vil jeg ha åpnet den...

Lenke til kommentar

Fulgt med i timen ja. Det ligger nok mye av essensen. Sitter selvsagt ikke på tall fortjeneste osv, men vil definitift påstå en virksomhet som Fotovideo har fulgt med i timen og skjønt at internett er kommet for å bli, og uten gode nettsider i kombinasjon med gode priser og god service, samt god markedsføring.

 

Fotovideo har på få år gått fra å være et lite 'kjellerfirma' til å bli (en av) landets ledende fotoforretninger og blir brukt som referanse.

Et annet eksempe, Lømorks foto i Oslo. For 5-6 år siden var de en av landets beste fotoforretning med stor kompetanse. De har definitivt ikke fulgt med i timen og er nå redusert til en forretning som stort sett bare fremkaller filmer, selger Roland Cederquist cd'er og ett og annet kompaktkamera (litt på spissen).

 

Så som overalt eller i samfunnet, forretningsdrivende må tilpasse seg markedet.

 

Internett er kommet for å bli og så lenge som man må bruke penger for å skaffe seg ting her i verden, vil prisen være svært avgjørende for hvor forbrukeren ender opp med å legge pengene.

 

Å trekke frem Hong Kong handlere og ebayere i denne sammenhengen er ikke vesentlig siden de kun står for en ørliten andel av den fotohandlende befolkning. Det er ikke der problemet ligger. Selv på et forum med 'nettnerder' som dette, er det et nok mindretall som har handlet fotoutstyr av betydning fra utlandet.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Å trekke frem Hong Kong handlere og ebayere i denne sammenhengen er ikke vesentlig siden de kun står for en ørliten andel av den fotohandlende befolkning. Det er ikke der problemet ligger. Selv på et forum med 'nettnerder' som dette, er det et nok mindretall som har handlet fotoutstyr av betydning  fra utlandet.

Absolutt et poeng. Jeg tror brorparten av ebay-handelen er på småting som batterier (ofte 3. parts), stropper, filtre og i noen tilfeller et og annet objektiv. Ting som det ikke gjør noe om man ikke har sett eller tatt i, og beløper som man i verste fall har råd til å tape (selv om det er mange trygge forhandlere også på ebay).

 

Det er jo likevel absolutt et aldri så lite paradoks at man kan få f.eks. en nakkestropp til Nikon for langt under 100 kr inkl. frakt fra Kina/Hong Kong, mens billigste nettbutikk i Norge ligger på rundt 170 kr + frakt. Ofte vil bare frakten i Norge bli dyrere enn hele kjøpskostnaden fra Hong Kong... Faktisk er det sånn at jeg tror en del fotobutikker vil tjene rått på å kjøpe slikt utstyr selv på ebay og selge det videre til mindre enn dagens innkjøpspris. Skjønt, Nikon/Canon etc. vil neppe være henrykt.

Lenke til kommentar

Hvor man bor er en del av svaret også, greit nok for dere som bor i en by med noen unde god(e) fotoforettning(er)... Jeg har vært innom alle steder som selger fotoutstyr her, og ikke sett et eneste dSLR utstilt.! Det er ganske så utrolig... Og betjeningen er mest interesert i å selge fjorårets bestselgere av kompaktkamera...

 

Ei heller hadde noen noe ekstrautstyr til mitt S2IS på lager, men det forventet jeg heller ikke..

 

Men når 350D koster 5995 på fotovideo og 9995 på fotoforetningen, og må bestille, så gjett hvor det handles...?

Lommeboka er tynn og det viktigste i livet er seg selv og sitt eget vell & ve, kan man spare noen tusen så gjør vel de fleste det...

 

Hadde prisforsjellen vært mindre så hadde jeg nok handlet i fotobutikk, Vertfall om de hadde hatt varen inne!, men så har ikke jeg sett en vellutstyrt fotobutikk siden jeg var i Tronheim for 1år siden, så jeg kan vel ikke uttale meg...?

Lenke til kommentar

Jeg er i samme situasjon som Scorpioen84, bor i en relativt liten by med ganske så få fotobutikker. Nå er det en liten stund jeg sjekket prisene her men da jeg sjekket så kostet feks en sigmablitz 1000kr mer her en på postordre og da sier valget seg selv. Hadde den bare vært ett par hundrelapper dyrere her så hadde jeg lett handlet lokalt fremfor postordre.

 

En annen ting er at kompetansen ikke alltid er så høy. Betjeningen er ofte skoleelever med helgejobb/kveldsjobb. De gjør så godt de kan men det er ofte ikke godt nok. Skal man gi råd så må man vite man gir råd om.

 

Så ViSomIkkeBorIOslo[tm] har ofte ikke noe valg, såfremt man ikke er stinne av penger og rett og slett driter i prislappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...