Gå til innhold

Død over fotoforhandleren


Anbefalte innlegg

De små profesjonelle forhandlerene vil nok kunne overleve, men da må de tilby noe veldig spesielt som de store kjedene ikke kan tilby. ;)

7143155[/snapback]

Som god service og kunnskap ;) Ok, så er det litt på kanten, men det er fakta at om man jobber hos en enkeltstående butikk har man gjerne litt mer tilhørighet og forhold til selve butikken, medansatte og ledelsen (gjerne én person som man ser hver dag) og blir gjerne lenger enn om man jobbet i en "anonym" kjede eller stor nettbutikk. Stort gjennomtrekk i en bedrift gjør jo kunnskapsnivået lavere.

 

Nå skal jeg ikke si noe om Elkjøp og Japan Photo spesielt, for det er sikkert hyggelig å jobbe der, men jeg har jobbet i samme butikk i over fire år. To av de andre har jobbet der i godt over 20 år. Den fjerde (og siste) fast ansatte har riktignok jobbet der i kun et år, men personen hun tok over for, jobbet der i ca. fem år. Ekstrahjelpene er også blitt ganske "gamle" i butikken. De jeg kjenner som har jobbet i større kjeder, har beholdt jobben i type en og to år før de går "drittlei" og finner seg noe annet.

 

Ellers er det viktig å prøve å konkurrere på pris, og da kommer jo kundene uansett. Internett og kjedene drar prisene nedover, men på mer populære produkter synes jeg vi klarer å holde følge.

7143425[/snapback]

 

Var innom sidene deres på nettet, og jeg er imponert over det lave prisnivået dere klarer å holde selv om butikken er ganske liten. Ellers er jeg enig med deg angående kunnskap og profesjonalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten tilleggsinformasjon for de som tror det er mye penger å tjene på dette markedet. Det er tid for å bestille varer fra Canons julekampanje for tiden. Butikker som er med i Canons fordelsprogram, Canon-Ringen, får felles reklame i VG nærmere jul. Et av kameraene som det skal reklameres for, er det 50 kroner fortjeneste på (Canon har fastsatt pris som fremkommer i reklamen). Og det skal forhandlerne leve på? Her gjelder det å presse på kunden ekstrautstyr i store mengder (presse og presse... man informerer vel heller om nyttig ekstrautstyr som vesker og minnekort, som det forøvrig heller ikke er noe å tjene på).

Lenke til kommentar

Evt kanskje informere kunden om at canon langt fra er de beste kameraene for de aller fleste for øyeblikket?

 

Dersom ALLE forhandlere faktisk hadde arbeidet bedre for å avdekke kundens behov, og ikke bare selge canon til han som har hørt av kompisens bestemor at "canon er bra, kjøp canon" - så hadde ikke forhandlerne hatt så lav margin på canon heller, prispresset hadde sunket.

 

ja, jeg vet jeg er skarp nå, men tenk etter - jeg har da et poeng?

 

 

Finnes svært mange bedre alternativer enn canon på markedet i dag - ixus65/60 holder ikke mål i sin prisklasse, og dmcfx7 vil være et bedre kamera for de aller fleste enn ixus850.

 

I tillegg har pentax mye bra, og ikke minst nikon og fuji.

Lenke til kommentar
Evt kanskje informere kunden om at canon langt fra er de beste kameraene for de aller fleste for øyeblikket?(...) Finnes svært mange bedre alternativer enn canon på markedet i dag - ixus65/60 holder ikke mål i sin prisklasse, og dmcfx7 vil være et bedre kamera for de aller fleste enn ixus850.

 

I tillegg har pentax mye bra, og ikke minst nikon og fuji.

7170518[/snapback]

Enig med deg i det. Er jo det man vurderer når man får så lav fortjeneste, å "ta en Elkjøp" ( :tease: ) ved å ha minimalt av det produktet på lager og prøve å få kunden over på noe annet man har større fortjeneste på. Men til prisen vi må selge dette kamera, så er det vanskelig å finne like gode kamera til samme pris (vet ikke om jeg har lov til å si hvilket kamera det er og til hvilken pris, men det er faktisk et ganske godt tilbud... bare ikke for butikkene :) ).

Lenke til kommentar
Evt kanskje informere kunden om at canon langt fra er de beste kameraene for de aller fleste for øyeblikket?(...) Finnes svært mange bedre alternativer enn canon på markedet i dag - ixus65/60 holder ikke mål i sin prisklasse, og dmcfx7 vil være et bedre kamera for de aller fleste enn ixus850.

 

I tillegg har pentax mye bra, og ikke minst nikon og fuji.

7170518[/snapback]

Enig med deg i det. Er jo det man vurderer når man får så lav fortjeneste, å "ta en Elkjøp" ( :tease: ) ved å ha minimalt av det produktet på lager og prøve å få kunden over på noe annet man har større fortjeneste på. Men til prisen vi må selge dette kamera, så er det vanskelig å finne like gode kamera til samme pris (vet ikke om jeg har lov til å si hvilket kamera det er og til hvilken pris, men det er faktisk et ganske godt tilbud... bare ikke for butikkene :) ).

7170661[/snapback]

Vet godt du kødder ang å ha minimalt på lager, men må presisere uansett at vi har en meget fin annonsegaranti, og alle varer tas godt inn av :).

 

Svært sjelden vi er utsolgt for canon - annonsert eller ei. Dårlig kundebehandling å være tom.

Lenke til kommentar
Vet godt du kødder ang å ha minimalt på lager, men må presisere uansett at vi har en meget fin annonsegaranti, og alle varer tas godt inn av :).

 

Svært sjelden vi er utsolgt for canon - annonsert eller ei. Dårlig kundebehandling å være tom.

Du jobber åpenbart i en av de priviligerte butikkene som får varene de bestiller inn da?

 

Min erfaring med Elkjøp (i Tromsø) er at de i hovedsak ikke har inne de tilbudsvarene som jeg skal ha. Det hender, selvfølgelig, men det er mer enn én gang jeg har vært innom, og "de tre de fikk inn forsvant tidligere i dag". Mulig det bare er Tromsø-butikken som har lav prioritet hos kjeden sentralt, men det har også skjedd flere ganger at de ikke har fått varene i det hele tatt, og har måttet selge erstatningsprodukt fra dag 1 i kampanjeperioden.

 

Når det er sagt, jeg har handlet ganske mye på Elkjøp (særlig hvitevarer), og det skyldes først og fremst at de har bra produkter til en rimelig penge, noe som er viktig for meg som student. Og på hvitevare-siden har jeg også blitt tilbudt bra erstatningsprodukter, så sånn sett fungerer jo annonsegarantien. Men det er unektelig litt frustrerende å ikke kunne regne med at butikken har tilbudsvarene inne, spesielt hvis det egentlig bare er ett produkt som er aktuelt (som situasjonen var i vår ang. videokamera). Og som du sier, det er dårlig kundebehandling å være tom - selv om man kan få et bra erstatningsprodukt...

Lenke til kommentar
Du jobber åpenbart i en av de priviligerte butikkene som får varene de bestiller inn da?

7180477[/snapback]

Det helt feil at det ikke av og til spekuleres i å ha minimalt med lager av enkelte produkter i elektrokjedene. Det er gjerne produkter som nærmer seg utfasing, eller kjipe produkter det ikke er noen fortjeneste på og som det er lett for selgerne å selge seg opp fra, men av og til gjør avdelingslederne (som har budsjettansvar) noen "lure" trekk, og tar inn bare 10 av noe man ellers hadde solgt 100 av, og sørger for å "bare" tape 10000 i stedet for 100000.

 

Jeg jobbet i mange år på ett av de største Elkjøpvarehusene i Norge, og kan underskrive på at det er grenseløst frustrerende å være selger når de annonserte varene ikke kommer til rett tid, og det skjer alltid at noe ikke kommer. Det er egentlig ikke så rart, med tanke på antallet varer i sortimentet. Det kommer da ofte veldig an på det konkrete produktet hva du blir møtt med i butikken. Om det er et kjipt produkt, som butikken (og dermed selgeren) tar stort tap på, så blir du gjerne møtt med et "sorry, utsolgt" og ferdig med det. Selgerne har rett og slett en personlig interesse av ikke å hjelpe deg med å få tak i produktet. Er det et produk med litt fortjeneste, eller man får tak i et godt erstatningsprodukt (noe man ofte gjør), så vil situasjonen være en helt annen, og man tar imot forhåndsbestillinger etc.

 

Det er også et faktum at selgerens jobb er å overtale deg til å kjøpe et annet produkt enn det annonserte. Personlig syns jeg egentlig ikke det er noe galt med det, de er jo selgere, og min personlige erfaring er at det alltid er lurt å kjøpe noe bedre enn det kjipe annonseproduktet, men enkelte selgere gjør det på en utrolig klønete måte (og helt i strid med Elkjøp-policy), nemlig ved å snakke ned det annonserte produktet i stedet for å snakke opp noe annet. Sånt bidrar til å undergrave kjedenes troverdighet (noen som så tullingen i hvitevareavdelingen på Lefdal på FBI denne uken?).

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Det helt feil at det ikke av og til spekuleres i å ha minimalt med lager av enkelte produkter i elektrokjedene. Det er gjerne produkter som nærmer seg utfasing, eller kjipe produkter det ikke er noen fortjeneste på og som det er lett for selgerne å selge seg opp fra, men av og til gjør avdelingslederne (som har budsjettansvar) noen "lure" trekk, og tar inn bare 10 av noe man ellers hadde solgt 100 av, og sørger for å "bare" tape 10000 i stedet for 100000.

I mitt tilfelle med videokameraet var det muligens Panasonic som slet med å levere kameraer, men jeg vil jo påstå det er utrolig korttenkt av Elkjøp å ikke ha varer på lager, evt. garanti om at de kommer, før de kjører store kampanjer. Kan være de hadde et stort ønske om å bli kvitt alle JVC-GR346-kameraene som de hadde som erstatningsprodukt, men de kjører nå fremdeles samme priser på begge kameraene (Panasonic NV-GS37 som jeg kjøpte). Særlig når Elkjøp uken etter fortsatt har samme kamera i kampanjen, men åpenbart må vite at de ikke kan levere - siden hovedlageret har vært utsolgt siden tirsdag uken før.

 

Det er også et faktum at selgerens jobb er å overtale deg til å kjøpe et annet produkt enn det annonserte.

Mulig det er det fra kjedens synspunkt, men fra kjøperens synspunkt er selgerens jobb å selge deg det riktige produktet for deg. Noen ganger er det det annonserte produktet, andre ganger et annet. Jeg for min del hadde en del "strenge" kriterier til videokamera, og for å matche det jeg hadde sett ut, måtte Elkjøp veldig langt opp i pris på andre produsenter. Hva om jeg hadde sett meg ut et 3CCD-kamera? Sony 3CCD koster skjorta, skulle gjerne fått det til veil. pris av Panasonic NV-GS180 :o)

 

Personlig syns jeg egentlig ikke det er noe galt med det, de er jo selgere, og min personlige erfaring er at det alltid er lurt å kjøpe noe bedre enn det kjipe annonseproduktet,

Det spørs jo helt hva annonseproduktet er... Når det er produktet som mange steder er best i test i sin klasse, lønner det seg sjelden å kjøpe noe annet, med mindre du går opp en klasse også i pris. Elkjøp kjører relativt gode tilbud på Nikon D70s-kit for tiden, skulle jeg kjøpt det, ville det ikke vært noe alternativ med noe annet enn D80 i stedet for, til samme pris.

 

Men det er jo nettopp derfor vi vil ha fotobutikker - fordi der har de rett kompetanse. Selgerene der prøver ikke å prakke på deg en D200 når du spør om en D80. Har de ikke D80, blir du sjelden spurt om du vil ha noe annet - du må spørre om de har noe annet. Og det synes jeg er helt greit :o)

Lenke til kommentar

Jøss! Dette ble langt, og sikkert ikke like interessant alt sammen...

 

I mitt tilfelle med videokameraet var det muligens Panasonic som slet med å levere kameraer, men jeg vil jo påstå det er utrolig korttenkt av Elkjøp å ikke ha varer på lager, evt. garanti om at de kommer, før de kjører store kampanjer. Kan være de hadde et stort ønske om å bli kvitt alle JVC-GR346-kameraene som de hadde som erstatningsprodukt, men de kjører nå fremdeles samme priser på begge kameraene (Panasonic NV-GS37 som jeg kjøpte). Særlig når Elkjøp uken etter fortsatt har samme kamera i kampanjen, men åpenbart må vite at de ikke kan levere - siden hovedlageret har vært utsolgt siden tirsdag uken før.

Det som oftest skjer når en produsent ikke klarer å levere et annonseprodukt er at produsenten/importøren blir nødt til å levere et erstatningsprodukt, som normalt skal være så likt som mulig med det annonserte, og helst "bedre". Imidlertid kan som kjent "bedre" være vanskelig å definere. Jeg har ikke jobbet på Elkjøp på snart ett år, så jeg har mistet oversikten over de ulike videokameraene og tør ikke si noe om den ene modellen mot den andre her. Elkjøp har ganske tøffe kontrakter med leverandørene sine, og de som ikke leverer får svi økonomisk, men det er klart at det hjelper deg fint lite som kunde når du står der i butikken.

 

Det at produkter som er klin umulige å få tak i for butikkene annonseres gjentatte ganger er naturligvis også irriterende. Ikke minst for selgerne, som må håndtere litt ekstra misfornøyde kunder. Problemet er at annonseavisene produseres i enorme opplag, og det er ikke gjort i en håndvending å rette en feil eller fire når det er hundrevis av produkter som annonseres. Distribusjonen er også bestilt månedsvis i forveien - det samme er eventuell reklametid på TV. Samtidig er det absolutt nødvendig for de store elektrokjedene å ha minimalt med lager. Som nevnt tidligere i tråden er marginene små, og det er ganske krise å bli sittende med et usolgt lager.

(jeg glemmer aldri luringen som var overbevist om at jeg måtte ha minst 50% margin på en Nintendo 64 (han var håndtverker), så han skulle ha massevis av rabatt på en maskin jeg i realiteten tapte penger på. Da jeg ikke ville gi rabatt snudde han seg og gikk, noe jeg syns var helt greit. Det var utrolig morsomt å se på ham gå ut fra butikken mens han tittet seg over skulderen og åpenbart ventet på at jeg skulle komme løpende etter ham og tilby en pris "especially for you my friend!" - man må kanskje ha vært i den situasjonen for å synes det er morsomt? :))

 

Det er også et faktum at selgerens jobb er å overtale deg til å kjøpe et annet produkt enn det annonserte.

Mulig det er det fra kjedens synspunkt, men fra kjøperens synspunkt er selgerens jobb å selge deg det riktige produktet for deg. Noen ganger er det det annonserte produktet, andre ganger et annet. Jeg for min del hadde en del "strenge" kriterier til videokamera, og for å matche det jeg hadde sett ut, måtte Elkjøp veldig langt opp i pris på andre produsenter. Hva om jeg hadde sett meg ut et 3CCD-kamera? Sony 3CCD koster skjorta, skulle gjerne fått det til veil. pris av Panasonic NV-GS180 :o)

Jeg formulerte meg kanskje litt klønete. Det er i det lange løpet best for kjeden at du får det riktige produktet og ikke føler deg lurt på en eller annen måte, og det er man selvfølgelig klar over. For en kjede med 30 dagers returrett er nettopp behovsanalyse en av selgerens viktigste oppgaver, men man har naturligvis aldri lyst til å selge med tap. Elkjøps (og presumptivt andre kjeders) bonusordning vil imidlertid gi behovsanalysen et sterkt innslag av "hvilket produkt passer for kunden, OG gir meg maksimal fortjeneste"... Man kan da ofte velge å prioritere fortjeneste foran behov, så lenge det funker greit nok til at kunden ikke kommer tilbake med det. Her er veldig mye avhengig av hvilken type selger du treffer på.

 

Spesielt har de PC'ene og store hvitevarene som annonseres en tendens til å være ekstremt kjipe (men naturligvis riktige for enkelte!), både for selger og kjøper, og produktene velges slik at de passer for de færreste kjøperne (igjen: oftest, ikke alltid) og det er mulig å tjene noen ekstra hundrelapper på å selge et annet produkt. Afseth sliter jo nettopp med det problemet at Canon har valgt feil produkt (fra butikkens synspunkt) til sin julekampanje, og dermed bidrar til å undergrave fotoforhandlerne.

Det spørs jo helt hva annonseproduktet er... Når det er produktet som mange steder er best i test i sin klasse, lønner det seg sjelden å kjøpe noe annet, med mindre du går opp en klasse også i pris. Elkjøp kjører relativt gode tilbud på Nikon D70s-kit for tiden, skulle jeg kjøpt det, ville det ikke vært noe alternativ med noe annet enn D80 i stedet for, til samme pris.

7209179[/snapback]

...men det er trolig enten a) grei fortjeneste, eller b) veldig lett å selge "opp" til 400D eller noe lignende til de "uinvidde". Det vil, som sagt, alltid være noen tilbudet passer for. Jeg er heller ikke i tvil om at de fleste vil være bedre tjent med å kjøpe sitt første kamera i en fagbutikk med kompetente ansatte.

Lenke til kommentar
Elkjøp har ganske tøffe kontrakter med leverandørene sine, og de som ikke leverer får svi økonomisk, men det er klart at det hjelper deg fint lite som kunde når du står der i butikken.

Nå er jo dette ett enkelt tilfelle, men mitt inntrykk er at Elkjøp ikke er en spesielt stor kunde hos Panasonic. Hvor mye leveringsproblemene sved for Panasonic, vet jeg heller ikke, har en mistanke om at de egentlig betød veldig lite. Men de er jo i en veldig spesiell situasjon innen videokameraer nå om dagen - det er veldig få av konkurrentene på mini-DV som har modeller som matcher...

 

Det at produkter som er klin umulige å få tak i for butikkene annonseres gjentatte ganger er naturligvis også irriterende. Ikke minst for selgerne, som må håndtere litt ekstra misfornøyde kunder.

Men her er vel ikke heller de fleste butikkene spesielt tydelige synes jeg - det skulle være en smal sak å sette opp en plakat blant de andre produktene at dette annonserte produktet er ikke ankommet, og at et annet produkt er satt opp som erstatningsprodukt. I stedet velger de fleste butikker den arrogante løsningen - de tar vekk all informasjon om produktet og later som det ikke eksisterer. Tanken er sikkert at man skal spørre en selger, som igjen kan prøve å selge et annet produkt, men jeg blir i hvert fall mer irritert over at de har latt meg lete en god stund først, for å så få beskjed om at de ikke har produktet. Tviler på at jeg er alene...

 

Elkjøps (og presumptivt andre kjeders) bonusordning vil imidlertid gi behovsanalysen et sterkt innslag av "hvilket produkt passer for kunden, OG gir meg maksimal fortjeneste"... Man kan da ofte velge å prioritere fortjeneste foran behov, så lenge det funker greit nok til at kunden ikke kommer tilbake med det. Her er veldig mye avhengig av hvilken type selger du treffer på.

Aner ingenting om hva slags bonus-ordninger kjedene har, men jeg tror alle selgere til syvende og sist tjener på å ikke legge noe vekt på de bonusordningene, men bare sørge for å plukke rett produkt. Det handler tross alt ikke bare om å få kunden til å ikke komme tilbake med produktet, men også få kunden til å komme tilbake når han skal ha et nytt produkt. Da er det viktigere at selgeren treffer enn at han ikke bommer, hvis du skjønner...

 

Spesielt har de PC'ene og store hvitevarene som annonseres en tendens til å være ekstremt kjipe (men naturligvis riktige for enkelte!), både for selger og kjøper, og produktene velges slik at de passer for de færreste kjøperne (igjen: oftest, ikke alltid) og det er mulig å tjene noen ekstra hundrelapper på å selge et annet produkt.

Er heller ikke med på den filosofien - hvis produktet i katalogen ikke egentlig passer meg, går jeg ikke til den butikken. Mulig jeg tenker mer selv enn gjennomsnittet av kundene, men hvis jeg drar til Elkjøp for å kjøpe et kjøleskap som jeg har sett i katalogen, så vil jeg ha dét kjøleskapet, fordi jeg på forhånd har tenkt igjennom at det passer til min bruk. Hvis kjøleskapet som er annonsert ikke passer meg, drar jeg ikke til Elkjøp i det hele tatt - i hvert fall ikke for å spørre om det annonserte kjøleskapet...

 

...men det er trolig enten a) grei fortjeneste, eller b) veldig lett å selge "opp" til 400D eller noe lignende til de "uinvidde". Det vil, som sagt, alltid være noen tilbudet passer for.

Mulig de har grei fortjeneste, men de selger nå D70s med 18-70-objektivet til 200 kr mindre enn de billigste i prisguiden (hhv. 7300,- og 7500,-).
Lenke til kommentar
Det helt feil at det ikke av og til spekuleres i å ha minimalt med lager av enkelte produkter i elektrokjedene. Det er gjerne produkter som nærmer seg utfasing, eller kjipe produkter det ikke er noen fortjeneste på og som det er lett for selgerne å selge seg opp fra, men av og til gjør avdelingslederne (som har budsjettansvar) noen "lure" trekk, og tar inn bare 10 av noe man ellers hadde solgt 100 av, og sørger for å "bare" tape 10000 i stedet for 100000.

 

Jeg jobbet i mange år på ett av de største Elkjøpvarehusene i Norge, og kan underskrive på at det er grenseløst frustrerende å være selger når de annonserte varene ikke kommer til rett tid, og det skjer alltid at noe ikke kommer. Det er egentlig ikke så rart, med tanke på antallet varer i sortimentet. Det kommer da ofte veldig an på det konkrete produktet hva du blir møtt med i butikken. Om det er et kjipt produkt, som butikken (og dermed selgeren) tar stort tap på, så blir du gjerne møtt med et "sorry, utsolgt" og ferdig med det. Selgerne har rett og slett en personlig interesse av ikke å hjelpe deg med å få tak i produktet. Er det et produk med litt fortjeneste, eller man får tak i et godt erstatningsprodukt (noe man ofte gjør), så vil situasjonen være en helt annen, og man tar imot forhåndsbestillinger etc.

 

Det er også et faktum at selgerens jobb er å overtale deg til å kjøpe et annet produkt enn det annonserte. Personlig syns jeg egentlig ikke det er noe galt med det, de er jo selgere, og min personlige erfaring er at det alltid er lurt å kjøpe noe bedre enn det kjipe annonseproduktet, men enkelte selgere gjør det på en utrolig klønete måte (og helt i strid med Elkjøp-policy), nemlig ved å snakke ned det annonserte produktet i stedet for å snakke opp noe annet. Sånt bidrar til å undergrave kjedenes troverdighet (noen som så tullingen i hvitevareavdelingen på Lefdal på FBI denne uken?).

7207918[/snapback]

 

Etter min mening er dette totalt mangel på kundeservice og ingen respekt for kundene. At det er en selgers jobb å overtale deg til å kjøpe et annet produkt enn det annonsert er ikke mye kundeservice, men det er vel heller ikke det man forventer av de store kjedebutikkene. Der må man bare spisse albuene før man går inn.

Endret av Jostop
Lenke til kommentar
Etter min mening er dette totalt mangel på kundeservice og ingen respekt for kundene. At det er en selgers jobb å overtale deg til å kjøpe et annet produkt enn det annonsert er ikke mye kundeservice, men det er vel heller ikke det man forventer av de store kjedebutikkene. Der må man bare spisse albuene før man går inn.

7211197[/snapback]

En selger er en selger. Du går ikke på Elkjøp for å få service - du går dit for å få ting billig, og det gjør du. Nordmenn har gjentatte ganger vist at de setter lav pris fremfor kvalitet (Rema 1000, VG, Elkjøp etc...) og da er det den typen butikker vi har fått. Elkjøp er akkurat hva "det norske folk" ønsker seg.

 

Jeg har ikke noe spesielt behov for hverken å forsvare eller angripe Elkjøp, og hensikten min med å hoppe inn i denne tråden var utelukkende å korrigere Alastors innlegg.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Eg har planer om å kjøp meg kamer snart. Kjøper seffølgelig på den billigste plassen, gjerne på nettet.

Bur på ein liten tettstad, eg gidder ikkje sjekke priser på dei lokale data butikkene ein gang. Som regel er utvalget gammalt og dårlig.

 

Gjikk forbi ein databutikk for eit par år sida, da stilte dei ut GeForce 3 skjermkort i vinduet... resten av verden hadde hatt Geforce 4 kort lenge da...

 

Er sikkert sammeleis i fotobutikkene. Dei som handler der, får kjøpt det gamle greiene til blodpris.

Lenke til kommentar
Bur på ein liten tettstad, eg gidder ikkje sjekke priser på dei lokale data butikkene ein gang. Som regel er utvalget gammalt og dårlig.
Hvis dere faktisk har en seriøs fotobutikk der, så kan det lønne seg, også for deg personlig, å faktisk finne ut at den er der. Hvis det er et lite tettsted du bor på, så kan det ikke ta så lang tid å finne ut av dette :)

 

Ellers kan det være farlig å kjøpe på det billigste stedet. Se bare på prisguiden, der kommer ofte Pixmania opp med billigste pris. For mange har det ført til et ganske så dyrt kamera til slutt. Les webshopguiden før du ukritisk bestiller det billigste stedet.

Lenke til kommentar

Det er synd folk tar seg jobber på steder de selv ikke ville kjøpt noe. Fotografer bør selge fotoutstyr som bigesjeft til fotovirksomheten sin, og for å få bedre priser selv. Ekstrahjelp til kasse og fremkalling er greit, så lenge det er ordentlige fotografer som står bak, og som er tilgjengelige til kunden mye av tiden. At de er på oppdrag tror jeg nok kunden ville akseptere.

Lenke til kommentar
Det er synd folk tar seg jobber på steder de selv ikke ville kjøpt noe. Fotografer bør selge fotoutstyr som bigesjeft til fotovirksomheten sin, og for å få bedre priser selv. Ekstrahjelp til kasse og fremkalling er greit, så lenge det er ordentlige fotografer som står bak, og som er tilgjengelige til kunden mye av tiden. At de er på oppdrag tror jeg nok kunden ville akseptere.

7215209[/snapback]

Det ville vært skadelig for fotobransjen og kundene om det utelukkende var fotografer som drev og jobbet i bransjen. Veldig mange fotografer har en meget sterk tilhørighet til et bestemt merke, og er ofte så profesjonelle at de ikke klarer å se en mindre profesjonell persons enklere behov.En venninne av meg skulle kjøpe et DSLR, og en av hennes venner (fotograf på mer profesjonell basis) advarte henne mot Nikon (kun Canon gjaldt i hans øyne), og at kun 5D var bra nok om hun ville ta gode bilder... knapt nok det virket det som. Hun kjenner også andre fotografer, og alle som hadde Canon fnøs av hennes planer om å kjøpe Nikon. Vel... hun endte opp med et Nikon D70 etter å ha prøvd det mot 350D.

 

Jeg tar bilder selv, men ikke profesjonelt. Jeg mener allikevel at jeg vet nok om bilder, kamera og det tekniske til at jeg kan hjelpe kundene like bra som en fotograf kan. Delvis fordi jeg er nærmere kundens nivå, og har lettere for å uttrykke meg på en måte som kunden forstår, og delvis fordi jeg har det som heltidsjobb og derfor lærer mye mer om det tekniske, forskjeller, tilgjengelig tilbehør og hvordan man bruker andre kamera enn akkurat mitt eget, fordi jeg ikke har det kun som bigeskjeft. Jeg verken driver butikken jeg jobber i, eller er ekstrahjelp, men jeg tror jeg ville vært en dårligere ressurs for kunden om jeg var fotograf på siden av, og derfor kun jobbet deltid/ikke 100% i selve butikken.

 

Alle jeg jobber sammen med er genuint interessert i foto, men ingen er fotografer på en slik måte at vi tar oppdrag som dermed går ut over vår hovedjobb. Derfor kan kunden være sikker på at de som jobber i den fotobutikken vet mest mulig om det som teller for kunden. Profesjonelle fotografer går uansett til steder som retter seg mot profesjonelle, som f.eks Interfoto. Der ville en vanlig kunde, som vil ha et D50, D80 eller lignende, risikert å føle seg noe fortapt.

Lenke til kommentar
Det er synd folk tar seg jobber på steder de selv ikke ville kjøpt noe.

7215209[/snapback]

Jeg vet ikke om du sikter til meg her, men jeg har ingen motforestillinger mot å handle på Elkjøp. Jeg stoler imidlertid ikke på selgerne der lenger enn jeg kan kaste dem. Så lenge man vet hva man skal ha er Elkjøp et finfint sted å handle. De som ikke burde handle der - de som ikke vet hva de trenger - er imidlertid de som handler mest der. De hadde trengt fagbutikker (og ikke, som Afseth helt riktig påpeker, fotografer, som har en tendens til å være merkelojale inntil det parodiske).

Lenke til kommentar
Det er synd folk tar seg jobber på steder de selv ikke ville kjøpt noe. Fotografer bør selge fotoutstyr som bigesjeft til fotovirksomheten sin, og for å få bedre priser selv. Ekstrahjelp til kasse og fremkalling er greit, så lenge det er ordentlige fotografer som står bak, og som er tilgjengelige til kunden mye av tiden. At de er på oppdrag tror jeg nok kunden ville akseptere.

7215209[/snapback]

Det ville vært skadelig for fotobransjen og kundene om det utelukkende var fotografer som drev og jobbet i bransjen. Veldig mange fotografer har en meget sterk tilhørighet til et bestemt merke, og er ofte så profesjonelle at de ikke klarer å se en mindre profesjonell persons enklere behov.En venninne av meg skulle kjøpe et DSLR, og en av hennes venner (fotograf på mer profesjonell basis) advarte henne mot Nikon (kun Canon gjaldt i hans øyne), og at kun 5D var bra nok om hun ville ta gode bilder... knapt nok det virket det som. Hun kjenner også andre fotografer, og alle som hadde Canon fnøs av hennes planer om å kjøpe Nikon. Vel... hun endte opp med et Nikon D70 etter å ha prøvd det mot 350D.

 

Jeg tar bilder selv, men ikke profesjonelt. Jeg mener allikevel at jeg vet nok om bilder, kamera og det tekniske til at jeg kan hjelpe kundene like bra som en fotograf kan. Delvis fordi jeg er nærmere kundens nivå, og har lettere for å uttrykke meg på en måte som kunden forstår, og delvis fordi jeg har det som heltidsjobb og derfor lærer mye mer om det tekniske, forskjeller, tilgjengelig tilbehør og hvordan man bruker andre kamera enn akkurat mitt eget, fordi jeg ikke har det kun som bigeskjeft. Jeg verken driver butikken jeg jobber i, eller er ekstrahjelp, men jeg tror jeg ville vært en dårligere ressurs for kunden om jeg var fotograf på siden av, og derfor kun jobbet deltid/ikke 100% i selve butikken.

 

Alle jeg jobber sammen med er genuint interessert i foto, men ingen er fotografer på en slik måte at vi tar oppdrag som dermed går ut over vår hovedjobb. Derfor kan kunden være sikker på at de som jobber i den fotobutikken vet mest mulig om det som teller for kunden. Profesjonelle fotografer går uansett til steder som retter seg mot profesjonelle, som f.eks Interfoto. Der ville en vanlig kunde, som vil ha et D50, D80 eller lignende, risikert å føle seg noe fortapt.

7215544[/snapback]

Men du ville kjøpt noe der selv...

Lenke til kommentar
Etter min mening er dette totalt mangel på kundeservice og ingen respekt for kundene. At det er en selgers jobb å overtale deg til å kjøpe et annet produkt enn det annonsert er ikke mye kundeservice, men det er vel heller ikke det man forventer av de store kjedebutikkene. Der må man bare spisse albuene før man går inn.

7211197[/snapback]

En selger er en selger. Du går ikke på Elkjøp for å få service - du går dit for å få ting billig, og det gjør du. Nordmenn har gjentatte ganger vist at de setter lav pris fremfor kvalitet (Rema 1000, VG, Elkjøp etc...) og da er det den typen butikker vi har fått. Elkjøp er akkurat hva "det norske folk" ønsker seg.

 

Jeg har ikke noe spesielt behov for hverken å forsvare eller angripe Elkjøp, og hensikten min med å hoppe inn i denne tråden var utelukkende å korrigere Alastors innlegg.

7212048[/snapback]

Jaja. Først så mente du vel at du korrigerte k-ryengs innlegg og ikke mitt?

 

Jeg kan ikke si så mye annet enn at jeg er uenig i en god del av det anew sier her, og enig i en del. Men selgerens oppgave er å finne det som passer til deg - IKKE å bare pushe et annet kamera. En selgers oppgave er å finne rett løsning til deg som kunde - og annonseproduktene vi har er gode produktet som passer til mange. Vi annonserer selvfølgelig ikke dårlige produkter..!

 

Og visst skal man få god kundeservice på elkjøp. Det er noe vi får inn med morsmelka under opplæringa. At enkelte selgere driter i det kan godt hende (de finnes overalt i alle kjeder og bransjer de), men man blir opplært til at kundeservice er det viktigste vi driver med, og at alle kunder skal gjøres fornøyde om de er misfornøyde (igjen, det skjer kanskje ikke alltid - men vi jobber da mot et mål om at det skal være sånn).

 

I dag har jeg blant annet gitt med kunde 12 mnds liveabo sammen med en xbox360 fordi kunden hadde fått beskjed fra kundetelefonen vår om at det fulgte med en ny xbox360 (noe det ikke gjør). Det "tapte" jeg penger på..men tror du kunden ble fornøyd eller..?

 

Slikt gjøres hver dag der jeg jobber - og i andre butikker og.

Lenke til kommentar
Men du ville kjøpt noe der selv...

7242553[/snapback]

Hos en som var fotograf av yrke? Ikke hvis jeg skjønte at merketilhørigheten var den personens viktigste kall her i livet. Da ville jeg gått et annet sted hvor de er litt mindre farget av merker enn det fotografer ofte er. Ville hatt mye større tiltro til en person som fortalte om fordeler og ulemper om forskjellige kamera, og ikke bare fordeler om et merke og ulemper om et annet. Har vært borte i sånne i andre bransjer... de har aldri fått en krone av meg.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...