Gå til innhold

Død over fotoforhandleren


Anbefalte innlegg

Jeg er utrolig utålmodig, og når jeg først har bestemt meg for at jeg vil kjøpe noe vil jeg ha det med en gang. Hater å vente på ordrebehandling, og jeg sjekker pakkespor hos posten minst ett par ganger om dagen.

Trålte derfor gjennom de fleste fotoforhandlerene i Tromsø da jeg skulle kjøpe kamera. Det var tre ting som gikk igjen: Høye priser, dårlig utvalg og kunnskapsløse selgere. Mulig jeg var uheldig med hvem som var på jobb, vil jo tro at en fotoforhandler ansetter noen med kunnskaper. Men når de ansatte ikke vet forskjellen på minnekort, da begynner jeg å lure.

Antakelig litt sent nå, men det er to fotobutikker i Tromsø som har litt peil og til dels utvalg (i hvert fall på Canon og Nikon) (og ingen av dem ligger i sentrum): Elitefoto på Jekta vest i Giæverbukta og Landbakks foto på Pyramiden i Tromsdalen. Jeg liker Elitefoto best, btw. De andre butikkene i Tromsø har jevnt over høyere priser og dårligere service.

 

Men jeg er enig - skulle gjerne hatt både JapanPhoto og FotoVideo også i Tromsø...

7103606[/snapback]

 

Jeg er ny av året i byen og har dermed trålet litt rundtpå sjappene etterhvert jegog. Fra hjembyen hadde jeg en preferanse for Preus, men Tromsøsjappa levde ikke helt opp til den, dog ikke nederst på lista, orker jeg ikke dra ut av sentrum er det hit jeg går.

Click! eller hva det heter på Nerstranda (Steen og Strøm) havner totalt på bunn, her blir du ikke spurt om du ønsker hjelp om du så står der i 20min som eneste kunde i butikken og tilogmed ser på "dyre" dslr'er. Samtlige ganger jeg har vært der har det vært jenter på under 18 (jeg dømmer ikke hunden på hårene) som ikke hadde andre forskjeller enn størrelsen å si om D70S vs 350D.

Pyramiden har jeg ikke besøkt, men Elitefoto på Jekta var en liten drøm, her var det en noe eldre, dog meget oppdatert og kunnskapsrik herre som betjente, og vi snakket foto i langt over halvtimen, selv om jeg bare skulle ha en film for å legge over LCD skjermen min. Thumbs up!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ny av året i byen og har dermed trålet litt rundtpå sjappene etterhvert jegog. Fra hjembyen hadde jeg en preferanse for Preus, men Tromsøsjappa levde ikke helt opp til den, dog ikke nederst på lista, orker jeg ikke dra ut av sentrum er det hit jeg går.

Click! eller hva det heter på Nerstranda (Steen og Strøm) havner totalt på bunn, her blir du ikke spurt om du ønsker hjelp om du så står der i 20min som eneste kunde i butikken og tilogmed ser på "dyre" dslr'er. Samtlige ganger jeg har vært der har det vært jenter på under 18 (jeg dømmer ikke hunden på hårene) som ikke hadde andre forskjeller enn størrelsen å si om D70S vs 350D.

Jeg har truffet på eieren et par ganger, og han kan sakene sine. Men ellers er det ganske tynt i rekkene, ja...
Pyramiden har jeg ikke besøkt, men Elitefoto på Jekta var en liten drøm, her var det en noe eldre, dog meget oppdatert og kunnskapsrik herre som betjente, og vi snakket foto i langt over halvtimen, selv om jeg bare skulle ha en film for å legge over LCD skjermen min. Thumbs up!

Jepp, og min erfaring er at de som jobber der fotograferer ikke rent lite selv også. Bare man ser på utvalget i montrene, forstår man det. De har vanligvis 3-4 DSLR-modeller utstilt, og ofte en liten samling med L-optikk på hyllen. I tillegg til en del billigere optikk, selvfølgelig. Elitefoto har ikke så verst priser heller (der er nok Landbakks foto litt dyrere).
Lenke til kommentar
Hele denne diskusjonen om nedleggelser, konkurser etc. av fotobutikker,  handler  om en økonomisk (politisk) utviklingen alle samfunn lik vårt, gjennomgår. Dette økonomiske systemet er slik innretta at de til enhver tid  ”svakeste” leddene blir fjernet. Dette  kaller vi strukturrasjonalisering. Denne utviklinga er villet og ønsket av de som planlegger samfunnet vårt. For noen år tilbake var det større forståelse for å hindre skadevirkningene av ei slik utvikling. Idag er denne forståelsen ”tatt av vinden”.  Denne utviklinga (strukturrasjonaliseringa) førte til at skipsbyggerindustrien på det nærmeste ble rasert, bøndene gjennomgikk (og gjennomgår) den samme nedlegginga, småbedriftene, nærbutikkene, osv.osv.. Så, selvfølgelig, kunne man bare sette seg ned og vente på neste konkurs, i fotobransjen for eksempel. Men det er det nå endel her i Forum som slår til lyd for å reagere på. Cirrrus starta denne tråden med et flott innlegg.

Selv om jeg har vært opptatt av prisene på internett-foto-butikkene (jeg også) så betyr det ikke at jeg deler den blinde bejaende utviklinga hva angår priser på kamera med tanke på internetthandel. Jeg er avgjort klar over også de samfunnsmessig negative konsekvensene av internetthandelen.

......................

7106658[/snapback]

 

Det er vel mildt sagt delte meninger om at det er skadelig at bedrifter, som går dårlig, legger ned. Jeg ser ikke de store skadevirkningen ved akkurat det. Hadde man oppjustert den tåpelig lave grensa for mva-fritak ved import hadde vi fått forsterket virkningen. Fra min ungdomstid husker jeg hvor mange platebutikker det var, og litt senere hvor mange som drev med videoutleie. Den omstruktureringen som har funnet sted er både ønskelig og nødvendig. Like lite som man trenger videoutleie og platebutikk "på hvert hjørne", trenger man "et hav" med fotobutikker. Enten man liker det eller ei, har dagens fotoapparater blitt en del av forbrukerelektronikken vi alle omgir oss med. De som driver seriøs fotografering i motsetning til "knipsing" er, som før, i mindretall - selv om de nok er i flertall på dette forumet. Med internett har vi fått en kanal til å skaffe oss "input" fra mange flere personer enn spesialisten i den lokale fotosjappa. Hvilke motiver han hadde for å anbefale det ene merket framfor det andre kan man bare spekulere i.

 

Om man er en idealist som ønsker å betale mer for varene, kun for å opprettholde bedrifter etter ens egen vurdering av bedriftens forretningsmodell, så gjerne for meg. Selv gjør jeg en samlet vurdering av egne og andres tidligere erfaringer, evt. tester, prisnivå og lagerstatus før jeg bestiller.

Endret av fishlake
Lenke til kommentar
Med internett har vi fått en kanal til å skaffe oss "input" fra mange flere personer enn spesialisten i den lokale fotosjappa. Hvilke motiver han hadde for å anbefale det ene merket framfor det andre kan man bare spekulere i.

 

Om man er en idealist som ønsker å betale mer for varene, kun for å opprettholde bedrifter etter ens egen vurdering av bedriftens forretningsmodell, så gjerne for meg. Selv gjør jeg en samlet vurdering av egne og andres tidligere erfaringer, evt. tester, prisnivå og lagerstatus før jeg bestiller.

Jeg er interessert i å betale litt ekstra for tilgjengelighet. Det har vært mer enn én gang at jeg har hatt bruk for noe med en gang, og absolutt ikke har hatt tid til å vente på postgang. Kort fremkallingstid av bilder har også vært veldig nyttig, selv om Extrafilm garanterer bildene innen én uke er ikke alltid det tidsnok.

 

Jeg er også interessert i å vurdere kameraer opp mot hverandre fysisk, og dét er noe angreretten ikke gir deg mulighet til, med mindre du prøver og sender tilbake alle kameraene du ikke skal ha (som enten tar svært lang tid, eller krever store utlegg, selv om du får igjen mesteparten, samt at det koster penger i porto). Angreretten er selvfølgelig nyttig dersom du bestiller et merke på nettet som ingen av butikkene fører (at du ikke vil ha noe av det du prøver i butikken er selvfølgelig en legitim grunn for å prøve uten å kjøpe noe), og du finner ut at det ikke passer for deg likevel. Men dersom du skal ha et kamera som butikkene fører, bør man kjøpe det i butikken dersom du har vært der og prøvd kameraet. Da er åpenbart tjenesten de tilbyr verdt noe for deg, og da synes jeg (som mange andre her) at du bør unne dem å ta litt for det...

 

Så lenge sånne mennesker finnes, mennesker som vil ta i produktene før de kjøper, er det marked for fysiske butikker. Men de menneskene må også vite at de er nødt til å betale litt for tilbudet, dersom det skal være der. Det er ingen selvfølge at det skal være sånn, og det er ikke gratis. Tør ikke tenke på hvor mye penger f.eks. butikker som Lømork må betale i husleie sentralt i Oslo, dersom de ikke er i den heldige situasjon at de eier bygget selv. De er der for folk som vil prøve, og de folkene må innse at det koster.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Jeg er interessert i å betale litt ekstra for tilgjengelighet.

7110682[/snapback]

Ja, så var det dette med tilgjengelighet da ! Som det er sagt mange ganger tidligere, så bor ikke alle i større byer, og vareutvalget kan være så som så i de butikkene som finnes. En kan selvfølgelig be butikken bestille inn et eksemplar slik at en kan få prøve / holde i det men da føler en også et visst press til å kjøpe det. Lettere å forholde seg til en nettbutikk da.

Lenke til kommentar
Ja, så var det dette med tilgjengelighet da ! Som det er sagt mange ganger tidligere, så bor ikke alle i større byer, og vareutvalget kan være så som så i de butikkene som finnes. En kan selvfølgelig be butikken bestille inn et eksemplar slik at en kan få prøve / holde i det men da føler en også et visst press til å kjøpe det. Lettere å forholde seg til en nettbutikk da.

Mens hadde en større andel av de som bor på landsbygden brukt de spesialbutikkene som finnes, hadde de kanskje hatt omsetning til å ha større utvalg inne til enhver tid...

 

Det er selvfølgelig en begrensning på hvor mange butikker som er levedyktige på et visst innbyggertall, men jeg er ganske sikker på at når den siste fotobutikken i et lite bygdesenter må kaste inn håndkleet pga. håpløst salg, vil den bli savnet. For all del - de små butikkene må gjøre sin del også, ved å presse kostnader og priser så mye som mulig, og sørge for tjenester som gjør at bygdefolket bruker dem. De må holde seg oppdatert, og som i alle butikker må de ha varer som ikke har gått ut på dato. Det er nok her de fleste går i fellen, noe andre har vært inne på når det gjelder Lømork også. Å være butikkeier i dag er ingen dans på roser, det er knallhardt arbeid i å holde seg oppdatert. Markedet er i mange sammenhenger mye flinkere til å oppdatere seg, og går gjerne videre før man har rukket å få med seg siste nytt dersom man ikke er på hugget.

 

Dette er en balansegang i markedsanalysen som er uhyggelig skarp, og et lite feilskjær får gjerne store konsekvenser. Det ser vi tydelig mellom Lømork og FotoVideo, selv om overgangen ikke er på langt nær så stor i et marked som Oslo tross alt er, på landsbygden er det betydelig vanskeligere. Likevel er heller ikke Oslo større enn at det bare er plass til noen få virkelig store fotobutikker. Det blir lettere for kjeder (som FotoVideo har blitt, og JapanPhoto), fordi enkelte produkter er det tilstrekkelig at kjeden har tilgjengelig for demo, ikke alle butikkene. Det er ikke mange kamerakjøp er så hastepregede at det er umulig å vente et par dager på et demokamera, hvis du vil se på det før du kjøper. Jeg er likevel ikke sikker på at disse kjedene utnytter den muligheten så godt som de kunne/burde, men det er jo ingen butikker fra disse kjedene i Tromsø likevel, så det spiller ingen rolle.

 

JP Stoney - regner med du leser denne tråden - du vet ikke om JP kommer til Tromsø snart? Vi får jo Kiwi om ikke så lenge, sannelig på tide med et JapanPhoto-senter også :o)

Lenke til kommentar

hei k-ryeng,

 

yes indeed, I follow denne tråden, one of the most interesting ones I´ve followed so far!

 

It is very tempting to go to Tromsö, we have a couple of offers for very nice locations. Our Driftssjef Carl-Magnus Engen is busy with this project at the moment. But the decission has not been taken yet, we have problems to fix our picture logistic at reasonnable cost... we do not believe at all in the future of minlabs, so we need fast and cheap transport...

 

If you have an idea for solving it, we can open within a couple of weeks. We have five komplete sets of brand new produced furniture for new shops waiting in our warehouse ;-)

 

Stephan

Lenke til kommentar
It is very tempting to go to Tromsö, we have a couple of offers for very nice locations. Our Driftssjef Carl-Magnus Engen is busy with this project at the moment. But the decission has not been taken yet, we have problems to fix our picture logistic at reasonnable cost... we do not believe at all in the future of minlabs, so we need fast and cheap transport...

 

If you have an idea for solving it, we can open within a couple of weeks. We have five komplete sets of brand new produced furniture for new shops waiting in our warehouse ;-)

Jeg vet også om flere steder som burde være høyaktuelle dersom dere kommer, men dere vet åpenbart hvor dere kan være...

 

Rask og billig transport ja... Det mest åpenbare er selvfølgelig Posten (som post-ansatt er jeg vel egentlig inhabil, men det får gå). Jeg vet at Posten satser ganske hardt på logistikk for tiden, og at de jobber med å være bedre enn konsesjonskravene. Jeg regner med at dere vil kunne få gode avtaler, og mellom Oslo og Tromsø skal det vanligvis gå relativt kjapt (Posten har leid egne fraktfly for den distansen, de bruker ikke lenger (bare) rutefly). Det er i hvert fall verdt å sjekke ut, hvis dere ikke har gjort det. Det går jo tross alt en del bilder på en 15-20 kilos ekspresspakke :o)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Japan Photo tror ikke på fremtiden til minilab'er. Vil derfor tipse JPStoney og Japan Photo om et par ting. Skal man være en fullverdig leverandør av foto og fremkalling, er man nødt til å kunne tilby bilder på timen. Én av grunnene til at vi overlever der jeg jobber, er at vi kan gjøre mer eller mindre spesielle fremkallingstjenester i løpet av en times tid. En minilab kan gjøre det meste; fremkalling av digital/film, kopiering og restaurering av bilder uten negativ, scan/papirkopi av dias/negativ, minnekort over til CD, enkel retusjering, forstørrelser og en liten drøss med andre tjenester som det faktisk er mye penger i. Andre tjenester som er greit å tilby, og som vi tjener mye penger på, er overspilling av smalfilm/16mm, videokopiering til/fra de fleste formater og lignende. Dette kan imidlertid ikke forventes på timeslevering, men noen ønsker dette i løpet av en dags tid, og da må man ha utstyret der man er. Man bør derfor ikke basere seg 100% på en sentrallab.

 

Mye av grunnen til at mange fotobutikker overlever, er at de oppleves som en totalleverandør. Leverer man ikke bilder/produkter på en time, føler jeg at man ikke kan kalle seg totalleverandør, for timesfoto er noe de fleste ser på som en selvfølge i dag.

 

Mitt tips til Japan Photo, er derfor å investere i en minilab også i sin evt. nye Tromsø-filial. De få gangene vi ikke leverer timesfoto (pga. månedsservice på maskinene, underbemanning eller lignende) får vi mange sure kunder i løpet av en dag. Tilby et bredt spekter av tjeneste på timen, og hold på kundene :) Er nok flere butikker som har gått under fordi de ikke leverer nok produkter som de kan tjene penger og trekke kunder på.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg synes det blir litt feil å nærmest "refse" kundene for deres illojalitet. Butikker (enten de selger foto eller annet) er markedsøkonomi i praksis. Butikkeierne kan ikke drive å være sure for at kundene ikke velger å handle hos dem. Det er DERES jobb å sørge for at butikken deres er konkurransedyktig, og attraktiv nok til at de tiltrekker seg nok kunder til å tjene penger. Punktum. Så kan man ha en masse tanker om hvor synd det er med kjøpmannen på hjørnet osv, men å laste dette over på forbrukerne blir feil, synes jeg.

 

Forbrukere/kunder er av natur illojale. Vi kjøper der vi føler vi gjør et best mulig kjøp, ut fra de kravene/kriteriene vi stiller. Og nå i dagens internett-samfunn er det klart at de lokale butikkene merker konkurransen bedre enn noen gang.

 

Det sier seg selv at den lokale butikken ikke kan konkurrere med en nettbutikk som selger store kvanta over hele landet, og som ikke har butikklokaler osv. Men den lokale butikken har fortsatt NOEN muligheter for å tiltrekke kunder:

- Utvalg

- Fagkunnskap

- Man får varen med en gang

- Ikke alt for stive priser

 

Men disse fordelene/mulighetene har de lokale butikkene mye godt latt glippe fra seg. I stedet framstår de som lite kunnskapsrike, med stive priser og dårlig utvalg. Skal du ha noe annet enn det typiske "kitet", så "må de bestille", og da tar det ukevis, samt at prisen er veil pris. (Du vet, den prisen som importøren oppgir, men som man stort sett ALDRI må betale i butikkene)

 

Mulig jeg gjør meg upopulær nå, men en sånn fotoforhandler trenger jeg egentlig ikke. Jeg kommer aldri til å handle der uansett. Jeg er for lokale butikker, men jeg driver ikke ren veldedighet overfor dem heller.

 

Jeg bor i Tromsø, og er ikke imponert over fotobutikkene her heller dessverre. Dyrt og lite utvalg. Endel fagkunnskap har de riktignok, men hva hjelper det når de tildels ikke har varer? Den største fordelen; den med å se på og prøve varene før du kjøper har de klart å skusle bort. Slik jeg ser det har fotobutikkene mye godt utspilt sin rolle. Om 10 år er de stort sett borte, sammen med platebutikkene, musikkinstrumentbutikkene og de andre "spesialforretningene".

 

Og ærlig talt er jeg ikke sikker på hvor mye jeg kommer til å savne dem. Internett har gjort at en vanlig fyr som meg kan få tak i varer jeg ALDRI hadde muligheten til da jeg var avhengig av den lokale butikken.

 

Stig

Lenke til kommentar
I stedet framstår de som lite kunnskapsrike, med stive priser og dårlig utvalg. Skal du ha noe annet enn det typiske "kitet", så "må de bestille", og da tar det ukevis, samt at prisen er veil pris. (Du vet, den prisen som importøren oppgir, men som man stort sett ALDRI må betale i butikkene)
Skjær ikke alle over en kam :) Mulig det er normen i Tromsø, men i Oslo finnes flere butikker som har alt det du etterlyser her, nemlig kunnskap, gode priser og stort utvalg. Kan riktignok ikke snakke så mye for de andre, men samtlige som jeg jobber sammen med, er genuint interesserte i foto og har drevet med dette i flere år (opp til 40 år). Prisene er i mange tilfeller det samme som eller i nærheten av internettpriser (noen ganger også billigere) og utvalget på minst 50 forskjellige digitalkamera gjør at enkelte kunder synes det er for mye. Flere blir overrasket over utvalget av ekstrautstyr også.

 

Skal man ha noe annet enn det vanlige "kitet", så går det ann å trikse og mikse litt. Eneste ulempen kan være at kunden ikke får alt i samme eske.

Lenke til kommentar
I stedet framstår de som lite kunnskapsrike, med stive priser og dårlig utvalg. Skal du ha noe annet enn det typiske "kitet", så "må de bestille", og da tar det ukevis, samt at prisen er veil pris. (Du vet, den prisen som importøren oppgir, men som man stort sett ALDRI må betale i butikkene)
Skjær ikke alle over en kam :) Mulig det er normen i Tromsø, men i Oslo finnes flere butikker som har alt det du etterlyser her, nemlig kunnskap, gode priser og stort utvalg. Kan riktignok ikke snakke så mye for de andre, men samtlige som jeg jobber sammen med, er genuint interesserte i foto og har drevet med dette i flere år (opp til 40 år). Prisene er i mange tilfeller det samme som eller i nærheten av internettpriser (noen ganger også billigere) og utvalget på minst 50 forskjellige digitalkamera gjør at enkelte kunder synes det er for mye. Flere blir overrasket over utvalget av ekstrautstyr også.

 

Skal man ha noe annet enn det vanlige "kitet", så går det ann å trikse og mikse litt. Eneste ulempen kan være at kunden ikke får alt i samme eske.

7121313[/snapback]

 

Butikker som du nevner her burde jo ha gode muligheter til å konkurrere med nettbutikkene. Men fremover tror jeg det blir så godt som umulig for en hvilken som helst butikk å overleve uten og også være på nett. Finnes vel ingen annen plass man når ut til flere brukere. Og når alt kommer til alt så kan butikken ha omså hvor mye utstyr inne, men uten proffilering av butikken får du ikke fortalt potensielle kunder at du er der.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest denne tråden funderer jeg på om det er min høye alder som gjør meg villig til å betale litt ekstra for litt god hjelp.

Nå opplever jeg jo at en del her mener at det ikke finnes ordentlige fotobutikker, fordi de selv kan så meget mer enn betjeningen.

Vel, selvom man går på skolen eller jobber så kan man jo først og fremst prøve å ikke nødvendigvis gå i butikken på lørdag, når man er sikker på at alle andre er der, og at man antageligvis har minst personell med enorme kunnskaper på jobb. Så kan man jo vurdere deretter.

 

For min del gjelder det ikke bare kamerakjøp at jeg ønsker å handle lokalt, men også når jeg handler utstyr til en del av mine andre frititdsaktiviteter. Dette handler ikke bare om å støtte lokalt næringsliv, men om at jeg føler at det er en situasjon hvor jeg gir vekk noen kroner mot at jeg har et tilbud som er av et helt annet kaliber enn XXL og Elkjøp. Når man kan gå i butikken og spørre om det eller det eksisterer, eller om det er mulig å få tak i den eller den tingen, også får man enten et svar, eller man får legge igjen telefonnummeret sitt, og blir ringt opp så snart de har funnet svaret. Oftest har de en annen løsning om de ikke har akkurat det jeg leter etter, og det setter jeg personlig pris iallfall.

 

Nå ble jo dette rimelig generelt, men for meg handler det ikke om å være naiv, eller om å være idealistisk, for meg handler det om at noen ganger må jeg gi noe for å få noe tilbake, ergo gir jeg fra meg noe mer penger enn nødvendig, og får tilbake en butikk hvor jeg får et personlig kundeforhold, god hjelp og som oftest også gode tilbud. Det er jo også en sak. Ofte opplever jeg at når man har opprettet et godt kundeforhold vil det raskt i de fleste butikker bli slik at man får litt ekstra hjelp, eller kanskje man får litt avslag om man handler store ting. Dette er noe man aldri opplever om man handler over nett, fordi det aldri blir et personlig kundeforhold.

 

Men så er nok ikke jeg noen typsik diskusjon.no bruker heller ;)

 

edit: et par av sikker mange stavefeil

Endret av Coppernica
Lenke til kommentar
Mitt tips til Japan Photo, er derfor å investere i en minilab også i sin evt. nye Tromsø-filial.

Jeg tror nok også det kan være lurt. Min oppfatning er at mange bruker nettbaserte løsninger eller sender inn CD/minnebrikke til en fotolab dersom det ikke haster så veldig likevel, mens de går til fotobutikken når de må ha produktet i løpet av en time, i løpet av dagen eller tre dager (veldig få nettbaserte løsninger som kan garantere bildene på tre dager).

 

Men samtidig synes jeg at tanken til JP er bra, at de vil heller tilby 100% optimal kvalitet til dem som kan vente litt på fremkallingen. Personlig kjenner jeg ikke til forskjellene mellom minilabber og større fotolabber, men det er jo selvfølgelig naturlig at man må inngå kompromisser for å gjøre ting mindre.

 

Uansett - jeg ønsker i hvert fall Japan Photo hjertelig velkommen til Tromsø (skjønt været her i dag er ikke fullt så velkomment)!

 

:o)

Lenke til kommentar
Men samtidig synes jeg at tanken til JP er bra, at de vil heller tilby 100% optimal kvalitet til dem som kan vente litt på fremkallingen. Personlig kjenner jeg ikke til forskjellene mellom minilabber og større fotolabber, men det er jo selvfølgelig naturlig at man må inngå kompromisser for å gjøre ting mindre.
Hovedsaklig hastighet, mer automatisert arbeide og kanskje kostnader som er forskjellen. Uten å kritisere Japan Photo for mye (la meg presisere at følgende er mine personlige erfaringer), så har jeg sett bilder fra deres store laboratorie (ligger vel i Tyskland?) som er dårligere enn bildene fra minilab'en der jeg jobber. Dynamikk og farger var faktisk langt bedre fra vår minilab, og selv om vi skrudde opp lysstyrken på bildet, så var det mindre blasst enn JP sitt resultat og flere detaljer kom frem i bildet. Så det viktigste i denne prosessen er å bruke gode "råvarer" (papir, kjemi), at man kan det man driver med (instillinger, oppsett av farger/kontrast/chroma+, fornyermengde av kjemi, riktig blanding av kjemi, papirtester, vedlikehold/service, rens og masse annet) og at bildene blir justert manuelt. Om man bruker stor lab eller minilab har etter min erfaring null eller umerkelig påvirkning på kvaliteten.
Lenke til kommentar
Skjær ikke alle over en kam :)  Mulig det er normen i Tromsø, men i Oslo finnes flere butikker som har alt det du etterlyser her, nemlig kunnskap, gode priser og stort utvalg. Kan riktignok ikke snakke så mye for de andre, men samtlige som jeg jobber sammen med, er genuint interesserte i foto og har drevet med dette i flere år (opp til 40 år). Prisene er i mange tilfeller det samme som eller i nærheten av internettpriser (noen ganger også billigere) og utvalget på minst 50 forskjellige digitalkamera gjør at enkelte kunder synes det er for mye. Flere blir overrasket over utvalget av ekstrautstyr også.

7121313[/snapback]

 

Det er klart, at hvis slike butikker fantes i mitt nærmiljø, ville jeg vurdere seriøst å handle der. En fotoforhandler som det du beskriver her, tror jeg knapt jeg har vært inne i noen gang.

 

Problemet er at dårlige butikker har gjort at man har blitt nødt til å gjøre sin egen "research" før man kjøper ting. Og så oppdager man at de tingene man egentlig vil ha ikke engang finnes i den lokale butikken. Og da handler man på nettet. Og når man først har blitt vant med det, trenger man til slutt ikke den lokale forhandleren, eventuelt vet man ikke hva man går glipp av.

 

Mitt poeng var at de lokale forhandlerne spilte bort sitt beste kort, nemlig det med god kontakt med kunden og muligheten til å se på/få varen på dagen. Utover det er det egentlig ikke noen spesielle fordeler med å handle lokalt.

 

For 15-20 år siden aksepterte vi de høye prisene, det lave utvalget osv, fordi vi ikke hadde noe valg. Akkurat som at vi stort sett så det som gikk på NRK, siden det ikke var noen alternativ. :) I dag er det ikke sånn mer, og de butikkene som ikke skjønner det, har ikke livets rett etter min mening.

 

Stig

Lenke til kommentar
Etter å ha lest denne tråden funderer jeg på om det er min høye alder som gjør meg villig til å betale litt ekstra for litt god hjelp.

Nå opplever jeg jo at en del her mener at det ikke finnes ordentlige fotobutikker, fordi de selv kan så meget mer enn betjeningen.

 

Nå ble jo dette rimelig generelt, men for meg handler det ikke om å være naiv, eller om å være idealistisk, for meg handler det om at noen ganger må jeg gi noe for å få noe tilbake, ergo gir jeg fra meg noe mer penger enn nødvendig, og får tilbake en butikk hvor jeg får et personlig kundeforhold, god hjelp og som oftest også gode tilbud. Det er jo også en sak. Ofte opplever jeg at når man har opprettet et godt kundeforhold vil det raskt i de fleste butikker bli slik at man får litt ekstra hjelp, eller kanskje man får litt avslag om man handler store ting. Dette er noe man aldri opplever om man handler over nett, fordi det aldri blir et personlig kundeforhold.

7123336[/snapback]

 

Ingen benekter vel at det finnes butikker der fagkunnskapen er god. Men jeg tror dessverre de etterhvert er unntakene.

 

Det å være med å støtte lokalt næringsliv er jeg forsåvidt enig i, men spørsmålet er hvor mye. Det var jo dette som knekte lokalbutikkene på dagligvarer. De hadde mindre utvalg, høyere priser og tildels dårligere kvalitet på varene (dårlig dato osv). Spørsmålet blir da: Hvor mye er man villig til å ofre for å støtte det lokale næringslivet? Svaret på det varierer fra person til person.

 

Hvis den lokale butikken kan konkurrere som noenlunde med andre butikker på pris, så velger jeg selvsagt den lokale butikken. Jeg er villig til å betale 200 kr for å handle lokalt, men ikke 1000.

 

Når det gjelder kundeforhold, så tror jeg ærlig talt det er noe som hører gamle dager til. Å drive å opprette et godt kundeforhold til en butikk, har jeg aldri hatt noe igjen for. Og hvis kundeforholdet gir avslag i pris, så antar jeg at de tar det igjen på prisene til alle de andre kundene.

 

Er det en type butikker jeg systematisk unngår, så er det de som gir spesialpriser til kompiser og bekjente og såkalt "gode kunder", mens alle andre må betale for det. Jeg vet av etpar butikker som egentlig har gravd sin egen grav på den måten.

 

For å være ærlig er dette en ting jeg liker med nettbutikker: Det at alle betaler lik pris. Jeg synes det er mye mere ryddig enn prising etter bekjentskap og trynefaktor.

 

Stig

Lenke til kommentar
Er det en type butikker jeg systematisk unngår, så er det de som gir spesialpriser til kompiser og bekjente og såkalt "gode kunder", mens alle andre må betale for det. Jeg vet av etpar butikker som egentlig har gravd sin egen grav på den måten.

 

For å være ærlig er dette en ting jeg liker med nettbutikker: Det at alle betaler lik pris. Jeg synes det er mye mere ryddig enn prising etter bekjentskap og trynefaktor.

 

Stig

7124763[/snapback]

Helt enig med deg. Men samtidig så irriterer det meg at kunder krever avslag på mange hundre kroner når de kjøper en vare til 2-3000 kroner. Det er greit å spørre, men å kreve... Vi har rett og slett ikke rom til å gi avslag, da konkurransen er så hard at fortjenesten på et kamera til 4-5000 kroner kan være et par hundrelapper totalt. Noen ler til og med av meg da jeg sier dette og kaller meg bokstavelig talt for en løgner da de forventer at vi har 80% fortjeneste på kamera og utstyr. Har også solgt kamera til venner og bekjente, men noen spesialpris kan de ikke vente. Vi har også noen kunder som er "bedre" enn andre i den forstand at de kjøper mye, men de forstår samtidig at fortjenesten er lav, og spør derfor meget sjelden om noe avslag. Faktisk, de som handler for størst summer, forventer meget sjelden avslag. Det er de som handler for et par tusenlapper som krever mest av både service og rabatter. Hadde nylig en kunde som handlet for 150-200.000 kroner... han ba ikke om en krone i avslag (noen av produktene måtte spesialbestilles, så jeg vet ikke hva sjefen tok i avanse der, men kunden godtok første pris han fikk).

Lenke til kommentar

Bare for å presisere så mener jeg på ingen måte at 2000-3000 kr er mye penger i denne sammenhengen. Litt ekstra service er også noe jeg setter langt mer pris på enn avslag i penger. (blant annet det at jeg kan gå i butikken med kameraet om det skulle være noe galt, så kan man diskutere med en person før man evt må sende det inn hvis det ikke er noe som kan rettes på der og da..jeg er så uproff at for meg er dette en fordel nesten samme hva det er jeg kjøper...om det er utstyr til mine andre hobbier eller om det er snakk om elektronisk utstyr.)

 

Ser at innlegget mitt kunne tolkes som noe gammeldags, men det var vel mer ment som at om man "smiler til verden, smiler verden tilbake". Altså: jeg tror det er lettere å få hjelp gang nr 20 man er innom og kjøper noe enn gang nr 20 man er innom for å tafse på ting man likevel kjøper på nett. Altså: jeg forstår at man blir noe lei av de man oppfatter at bare er innom for å "ta på" varen.

Lenke til kommentar

Hei Afseth, K-Ryeng,

 

some misunderstanding here!

 

I have not said anything against express pictures, but aigainst Minilabs. Japan Photo has digital express pictures in all shops!

 

But minilabs are not only bad from an economical point of view, but also needed space and speed (not print per hour but customer per hour) They are much to slow. We produce express pictures on our kiosk solutions within 20 seconds per picture. On three to six machines at the same time. The quality is very good (600 dpi), self calibrating system. And the customer can directly choose the picture at the kiosk and sees them instantly coming out of the machine. Minilabs are stucked between the kiosk systems and the big laboratories that can produce dramaticly cheaper by same quality as the minilabs.

 

This is the reason why Konica Minolta, Gretag, Agfa, Kodak have stopped to produce minilabs. Noritsu and Fuji - the last remaining serious supplier have combined the business in one joint venture. And this is going so bad, that Fuji will sell their shares completely to Noritsu and drop out of the business. So it is not about opinions but about facts: The minilabs are dead as a duck. You will feel it when you can´t get service for your machine anymore and the customers are going elsewhere since your maxchine is "temporarely out of function". I really believe that you "love" your machine and are perfectly trained in operating it and that you do the outmost to make your customer happy. And maybe your customers are willing to pay a little extra for it. But the vast majority of the customers is not willing to pay 100% more money for maybe 5% better pictures. Quite sad, but true. We made the test. We have in our Pro-Shop in Oslo Akersgaten a perfect functioning

digital minilab for several years. We charge the same price for Minilab (run by a real good minilab employee) and for kiosk pictures. The customers clearly use the kiosk systems, except for posters (not possible on kiosk)...

 

About your experience with our quality: Have you made this experience in the last two monthes? We have shifted our production to the premium department of our supplier, we now completely use Fuji paper and chemistry. And not the cheap fuji chrystal as other use, but Fuji Supreme Type 2 - clearly the best paper money can buy. Produced with original Fuji-hunt chemistry - the best chemistry money can buy.

 

Sorry for this long answer, but I get really nervous if people give the impression that pictures that are cheap must be automaticly bad at the same time...

 

@ Afseth again: Video/smallfim-on-DVD: totally agree, very nice service, we have it in all our shops (not express, who needs 10 years old videos in express?), but what has that to do with minilab, can you really fit a smallfilm in your Noritsu? ;-) Never mind, I got the point *laugh*

 

@ K-Ryeng: Only 15% of our customers choose the express pictures, because the "week-pictures" are so much cheaper. So we have high volume and have double transport cost (back and fourth). Posten has not given us an acceptable offer yet, but they said they come back with a new proposal ;-) so stay tuned.

 

@ SFG: 100% agree, a photodealer - web or shop or both - has to fullfill the need of the customers, otherwise it is useless. As I mentionned earlier, we don´t expect mercy or help from the red cross, we have to deliver value for money, that´s all...

 

Have a nice evening

 

Stephan

 

red.: wow, now I see the posting published and I have to realize it is far too long. I´ll be shorter next time, promissed!

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...