Gå til innhold

Død over fotoforhandleren


Anbefalte innlegg

But minilabs are not only bad from an economical point of view, but also needed space and speed (not print per hour but customer per hour) They are much to slow.
Med dagens volum av filmer og digital fremkalling, så er en minilab mer enn nok for en liten, enkelt butikk med tanke på hurtighet. Den klarer fint 4-5000 print på 7 arbeidstimer, og mer om man er villig til å jobbe overtid. Noe som ikke er nødvendig nå for tiden. Det er sjelden noen ønsker å bruke kiosk-løsninger (de få som gjør det sender vi opp til dere i Akersgaten :) ), og med tanke på volum så er en minilab mye raskere (ikke 20 sekunder pr. bilde, men ca. ett-to sekunder, dog med noe lengre ventetid før første bilde kommer ut). Man klarer altså fint en digitalordre på godt under et kvarter om kunden ønsker, og når vi vurderte kiosk-løsning (har blitt lagt på is pga. plassproblem i butikk) virket kostnad pr. print mye høyere enn for en minilab.

 

big laboratories that can produce dramaticly cheaper by same quality as the minilabs.
Kan man med et eksternt laboratorie tilby "billig-fremkalling" på to dager? Få kunder synes to dager er lenge, men en del synes en uke blir i lengste laget.

 

You will feel it when you can´t get service for your machine anymore and the customers are going elsewhere since your maxchine is "temporarely out of function".
Vel, de få gangene vi har stoppet produksjonen etter vi kjøpte vår nye maskin (to år?), så er det på grunn av planlagt rens og service. Det varer ikke mange timene. Firmaet som vi kjøpte vår Noritsu av (Fototek) gikk nylig konkurs pga. et par dumme valg tidligere, men er blitt kjøpt opp av Fototek danmark. I tillegg er det flere servicesentere i Norge (et av de nylig startet opp) som utfører service på disse maskinene. Uansett takler vi stort sett små feil selv uten bruk av disse. Så å insinuere at vi pga minilab'er blir en ustabil leverandør blir helt feil. Vi klarer, selv om en feil skulle oppstå, å levere 2 dagers levering til planlagt tid, og mye raskere enn ukesfremkalling som mange andre tilbyr. Sist gang vi ikke klarte å levere i tide, var når den gamle maskinen trakk sitt desidert siste sukk (varte mye lenger enn det som er normalt på sånne maskiner grunnet gode rutinger med rens og service), og vi måtte vente på levering av ny maskin.

 

About your experience with our quality: Have you made this experience in the last two monthes?
Dette er 3-4 uker siden. Og det var mer enn "5%" forskjell i kvalitet.

 

Sorry for this long answer, but I get really nervous if people give the impression that pictures that are cheap must be automaticly bad at the same time...
Det har heller ikke vært min intensjon, men jeg baserer det jeg har skrevet ut fra min egen oppfatning. Kanskje var det en feil med maskinen den dagen som ble oppdaget først etter at en del bilder ble sendt ut? Ikke vet jeg, men kvaliteten var virkelig dårlig.

 

can you really fit a smallfilm in your Noritsu? ;-) Never mind, I got the point *laugh*
Plass får den, men om vi får gjort noe fornuftig med den, ja, det er en annen sak :!:

 

Jeg forstår fordelen med store maskiner, men mange kunder forventer raskere levering enn én uke på billig-fremkalling, og for en liten butikk som oss er det nyttesløst å knytte oss til et større fremkallingssted og tjene like mye penger som oss. Vi har avtale med VSFL i Sverige om fremkalling av dias, og skulle vi benyttet deres store laboratorie til andre ting, hadde vi måttet skru opp prisene på fremkalling, kopiering og andre tjenester. Større kjeder, som Japan Photo og Elkjøp, kan få gode avtaler med store aktører utenfor Norden og tilby billigere produkter enn om de hadde laget det selv på en minilab. Men for en liten enkeltstående butikk er det ingenting å tjene på det, fremfor bruk av minilab. Og for oss som vektlegger kvalitet fremfor pris, er det også godt å vite at vi kan stå inne for resultatet som leveres, og ikke være avhengig av en ekstern aktørs policy om kvalitet. Ellers synes jeg ikke prisene hos oss er så ille heller jeg, med tanke på hva du får :) Når vi kaprer personer som stamkunder etter at de har vært rundt "hele Oslo" på jakt etter god nok kvalitet, så sier det litt.

 

EDIT:

red.: wow, now I see the posting published and I have to realize it is far too long. I´ll be shorter next time, promissed!

Hehe... samme oppdaget jeg også plutselig med tanke på mitt eget innlegg. Lurer på om noen andre enn oss to gidder å lese hverandres innlegg? ;) Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Afseth,

hei Ladies,

 

I guess our points are clear, you and sjeffen keep the Minilab, we change from 3 kiosk to 6 kiosk per shop and everybody is happy...

 

But I think we have a typical "ViMenn" discussion here, about speed, space and percentage of quality. I would be very interested in what the Ladies say! Women bring about 80% of all pictures to the shops: Where are they in this forum?

 

As this thread is about "död" of photo shops - and pictures are the heart of any photo shop - what makes you go to a photo shop or let you use the Internet? Or both?

 

Stephan

Lenke til kommentar
Women bring about 80% of all pictures to the shops: Where are they in this forum?
De er ute og faktisk tar de bildene som leveres til butikkene :D Vi menn bare kjøper utstyret og tar oss av diskusjonen :) Neida, jeg er enig med Stephan... la oss få damenes synspunkter på dette.

 

Men en slags konklusjon på hele denne diskusjonen må vel være at det alltid vil være et visst behov for fotoforhandlere, for det er mange som ønsker videre eksistens for disse. Det vil bli langt færre enn det er i dag, og til slutt står vi nok igjen med stort sett større kjeder. Men fotoforhandlere vil man også i fremtiden finne som fysiske butikker, enten som den lille butikken "på hjørnet", som Japan Photo eller som Elkjøp.

Lenke til kommentar
Men en slags konklusjon på hele denne diskusjonen må vel være at det alltid vil være et visst behov for fotoforhandlere, for det er mange som ønsker videre eksistens for disse. Det vil bli langt færre enn det er i dag, og til slutt står vi nok igjen med stort sett større kjeder. Men fotoforhandlere vil man også i fremtiden finne som fysiske butikker, enten som den lille butikken "på hjørnet", som Japan Photo eller som Elkjøp.

7128719[/snapback]

 

Jeg tror dette er en fornuftig konklusjon. Jeg tror uansett at de lokale butikkene vil kunne konkurrere i massemarkedet på fotoutstyr videre framover, dvs kompaktkameraer, bilder osv.

 

Det som er vanskelig, vil jeg tro, er entusiastmarkedet, og der blir det nok ikke enklere heller. Vi er kravstore, og vet hva vi vil ha. For meg virker det som om mange butikker synes omsetningen til dette segmentet er for liten til å satse på, og at de derfor nedprioriterer det. Og her blir det nesten en form for "kritisk masse". Hvis en butikk først er stor nok, så får den et godt rykte blant entusiastene, og så handler folk der. Dermed kan man ta inn enda mere varer, ansette kompetente folk, selge til greie priser, og dermed selge enda mere. Og dermed kan det kan bli lønnsomt.

 

Motsatt kan butikkene lett spare seg ihjel gjennom å prøve å ha minst mulig på lager osv, og dermed ikke få solgt noe heller. Der tror jeg mange butikker er i dag.

 

Jeg tror det handler om at noen tør å satse. Og at de lokale butikkene prøver å fokusere på de fordelene de tross alt har over nettbutikkene, og utnytte dem best mulig. Men for å kunne gjøre det må de først forstå at 80-tallet er over, og at Internett er kommet for å bli som en reell konkurrent.

 

Stig

Lenke til kommentar
But minilabs are not only bad from an economical point of view, but also needed space and speed (not print per hour but customer per hour) They are much to slow.
Med dagens volum av filmer og digital fremkalling, så er en minilab mer enn nok for en liten, enkelt butikk med tanke på hurtighet. Den klarer fint 4-5000 print på 7 arbeidstimer, og mer om man er villig til å jobbe overtid. Noe som ikke er nødvendig nå for tiden. Det er sjelden noen ønsker å bruke kiosk-løsninger (de få som gjør det sender vi opp til dere i Akersgaten :) ), og med tanke på volum så er en minilab mye raskere (ikke 20 sekunder pr. bilde, men ca. ett-to sekunder, dog med noe lengre ventetid før første bilde kommer ut). Man klarer altså fint en digitalordre på godt under et kvarter om kunden ønsker, og når vi vurderte kiosk-løsning (har blitt lagt på is pga. plassproblem i butikk) virket kostnad pr. print mye høyere enn for en minilab.

 

big laboratories that can produce dramaticly cheaper by same quality as the minilabs.
Kan man med et eksternt laboratorie tilby "billig-fremkalling" på to dager? Få kunder synes to dager er lenge, men en del synes en uke blir i lengste laget.

 

You will feel it when you can´t get service for your machine anymore and the customers are going elsewhere since your maxchine is "temporarely out of function".
Vel, de få gangene vi har stoppet produksjonen etter vi kjøpte vår nye maskin (to år?), så er det på grunn av planlagt rens og service. Det varer ikke mange timene. Firmaet som vi kjøpte vår Noritsu av (Fototek) gikk nylig konkurs pga. et par dumme valg tidligere, men er blitt kjøpt opp av Fototek danmark. I tillegg er det flere servicesentere i Norge (et av de nylig startet opp) som utfører service på disse maskinene. Uansett takler vi stort sett små feil selv uten bruk av disse. Så å insinuere at vi pga minilab'er blir en ustabil leverandør blir helt feil. Vi klarer, selv om en feil skulle oppstå, å levere 2 dagers levering til planlagt tid, og mye raskere enn ukesfremkalling som mange andre tilbyr. Sist gang vi ikke klarte å levere i tide, var når den gamle maskinen trakk sitt desidert siste sukk (varte mye lenger enn det som er normalt på sånne maskiner grunnet gode rutinger med rens og service), og vi måtte vente på levering av ny maskin.

 

About your experience with our quality: Have you made this experience in the last two monthes?
Dette er 3-4 uker siden. Og det var mer enn "5%" forskjell i kvalitet.

 

Sorry for this long answer, but I get really nervous if people give the impression that pictures that are cheap must be automaticly bad at the same time...
Det har heller ikke vært min intensjon, men jeg baserer det jeg har skrevet ut fra min egen oppfatning. Kanskje var det en feil med maskinen den dagen som ble oppdaget først etter at en del bilder ble sendt ut? Ikke vet jeg, men kvaliteten var virkelig dårlig.

 

can you really fit a smallfilm in your Noritsu? ;-) Never mind, I got the point *laugh*
Plass får den, men om vi får gjort noe fornuftig med den, ja, det er en annen sak :!:

 

Jeg forstår fordelen med store maskiner, men mange kunder forventer raskere levering enn én uke på billig-fremkalling, og for en liten butikk som oss er det nyttesløst å knytte oss til et større fremkallingssted og tjene like mye penger som oss. Vi har avtale med VSFL i Sverige om fremkalling av dias, og skulle vi benyttet deres store laboratorie til andre ting, hadde vi måttet skru opp prisene på fremkalling, kopiering og andre tjenester. Større kjeder, som Japan Photo og Elkjøp, kan få gode avtaler med store aktører utenfor Norden og tilby billigere produkter enn om de hadde laget det selv på en minilab. Men for en liten enkeltstående butikk er det ingenting å tjene på det, fremfor bruk av minilab. Og for oss som vektlegger kvalitet fremfor pris, er det også godt å vite at vi kan stå inne for resultatet som leveres, og ikke være avhengig av en ekstern aktørs policy om kvalitet. Ellers synes jeg ikke prisene hos oss er så ille heller jeg, med tanke på hva du får :) Når vi kaprer personer som stamkunder etter at de har vært rundt "hele Oslo" på jakt etter god nok kvalitet, så sier det litt.

 

EDIT:

red.: wow, now I see the posting published and I have to realize it is far too long. I´ll be shorter next time, promissed!

Hehe... samme oppdaget jeg også plutselig med tanke på mitt eget innlegg. Lurer på om noen andre enn oss to gidder å lese hverandres innlegg? ;)

7128026[/snapback]

 

Nå har jeg stor respekt for deg og alle andre her som på en måte har "rett" til å kjøre dette "debattforumløpet". Jeg setter orda i gåseøyne, men det er ikke så negativt ment som det kanskje kan oppfattes som. Men du er inne på noe, det at kanskje ikke alle synes dialogen mellom deg og Japanfoto egentlig har noe med tråd-temaet å gjøre. Jeg var (og er ) egentlig positivt overrasket over at tråden tok seg opp igjen etter at den første gang "avsporet " med lokal-problematikk/lokalisering av ny Japan-butikk etc. Jeg forsvarer temaet i tråden på denne måten, for jeg tror eller forestiller meg i alle fall, at temaet har en viktig, for ikke si alvorlig problematikk, og det handler bl.a. om framtida på ulike nivåvåer for mange. Ikke bare framtida til fotobutikkene men til de mange av oss som ikke "er profesjonelle", og kanskje heller ikke "knipser" i hytt og pine, men som likevel er avhengig av dere og fotobutikkene og vår egen framtid. For den saks skyld, også våre barn.

Gjennom debattene som jeg har forsøkt å følge med på denne sida, har jeg lært noe og kanskje flere ting. Men i alle fall har jeg forstått at faget Foto innehar en verden av kunnskap som jeg ganske raskt har enorm respekt for. Jeg har nok vært klar over at "det var der", det er ikke det, men likevel........

Jeg har respekt, generellt, for alle fag slik sett, bare for å ha sagt det.

Denne sida her, med debatter, hjelp, råd, synspunkter,.....tenker jeg...... burde kanskje blitt brukt i en eller annen koordineringsform med "fotobutikkene" som mener de ønsker eller vil overleve i den utviklinga vi er inne i. Jeg tror, utenom at at kanskje denne debatten her, denne linken, burde ha fått sin egene "heading" på Akam-debattsiden, slik at alle nye kunne hente "modningsstoff".

I alle fall, jeg tror at den "lokale" debatten om "fotolab" etc. burde finne sted i en annen link/tråd, da jeg synes denne er alt for viktig til å miste "tråden".

Endret av allanalda
Lenke til kommentar
I alle fall, jeg tror at den "lokale" debatten om "fotolab" etc. burde finne sted i en annen link/tråd, da jeg synes denne er alt for viktig til å miste "tråden".

7129270[/snapback]

Jeg er delvis enig med deg. Men samtidig er den godt forankret i temaet "død over fotoforhandleren" ettersom en minilab kan bety forskjellen på liv eller død for mindre forhandlere. Kan man ikke tjene nok penger på kamera og utstyr, kan man spe på med det som minilaben og spesielle tjenester genererer av inntekter. Japan Photo sin mistro på minilab'er har for så vidt ikke så mye med temaet å gjøre, men da kommer man inn på forskjellen mellom de store og de små. De store kan bruke eksterne lab'er og kanskje spare store summer i forhold til små, som har best fortjeneste på egen minilab. Fortjenesten blir, som alltid, størst hos de store som har størst volum og størst grunnlag for prisdiskusjon og billig frakt pr. ordre. Samtidig gjenspeiler det det faktum at små forhandlere gjerne liker å kunne stå for det de leverer, og derfor gjør jobben selv. Og det er gjerne det de små forhandlerne overlever på... at folk føler de får personlig service av den som faktisk gjør jobben, enten det er vanlig fremkalling og kopiering, eller mer avanserte jobber som retusjering og overspilling av smalfilm.

Lenke til kommentar
I alle fall, jeg tror at den "lokale" debatten om "fotolab" etc. burde finne sted i en annen link/tråd, da jeg synes denne er alt for viktig til å miste "tråden".

7129270[/snapback]

Jeg er delvis enig med deg. Men samtidig er den godt forankret i temaet "død over fotoforhandleren" ettersom en minilab kan bety forskjellen på liv eller død for mindre forhandlere. Kan man ikke tjene nok penger på kamera og utstyr, kan man spe på med det som minilaben og spesielle tjenester genererer av inntekter. Japan Photo sin mistro på minilab'er har for så vidt ikke så mye med temaet å gjøre, men da kommer man inn på forskjellen mellom de store og de små. De store kan bruke eksterne lab'er og kanskje spare store summer i forhold til små, som har best fortjeneste på egen minilab. Fortjenesten blir, som alltid, størst hos de store som har størst volum og størst grunnlag for prisdiskusjon og billig frakt pr. ordre. Samtidig gjenspeiler det det faktum at små forhandlere gjerne liker å kunne stå for det de leverer, og derfor gjør jobben selv. Og det er gjerne det de små forhandlerne overlever på... at folk føler de får personlig service av den som faktisk gjør jobben, enten det er vanlig fremkalling og kopiering, eller mer avanserte jobber som retusjering og overspilling av smalfilm.

7129338[/snapback]

Ja, jeg forstår problematikken. Er innforstått med at en må finne flere bein å stå på i næringa. Det er ikke det. Jeg bare følte at i forhold til temaet så ble ikke lokale problematikker helt "patent".

Endret av allanalda
Lenke til kommentar
Bare for å presisere så mener jeg på ingen måte at 2000-3000 kr er mye penger i denne sammenhengen. Litt ekstra service er også noe jeg setter langt mer pris på enn avslag i penger. (blant annet det at jeg kan gå i butikken med kameraet om det skulle være noe galt, så kan man diskutere med en person før man evt må sende det inn hvis det ikke er noe som kan rettes på der og da..jeg er så uproff at for meg er dette en fordel nesten samme hva det er jeg kjøper...om det er utstyr til mine andre hobbier eller om det er snakk om elektronisk utstyr.)

 

Ser at innlegget mitt kunne tolkes som noe gammeldags, men det var vel mer ment som at om man "smiler til verden, smiler verden tilbake". Altså: jeg tror det er lettere å få hjelp gang nr 20 man er innom og kjøper noe enn gang nr 20 man er innom for å tafse på ting man likevel kjøper på nett. Altså: jeg forstår at man blir noe lei av de man oppfatter at bare er innom for å "ta på" varen.

7125675[/snapback]

 

Det med reklamasjon/reparasjon ved feil kan jo være et av de beste argumentene for å handle lokalt, spør du meg.

 

Igjen så skisserer du en type "adferd" fra butikken sin side som ville gjøre at en kunde som meg ville holdt meg unna. Hvis jeg sto på en butikk og opplevde at en annen kunde fikk bedre service enn meg, med bakgrunn i at han hadde handlet der 20 ganger før, så ville jeg snudd på hælen og brukt pengene mine et annet sted.

 

Jeg har ikke sansen for den "opptjeningen av bonus" som du skisserer som fordelene til den lokale butikken. Man kan være ny i byen, ny i foto eller hva som helst som kan ha gjort at man ikke har fått bygd seg opp det kundeforholdet du snakker om. Hvordan skal butikken rekruttere nye kunder da?

 

Denne typen opplegg er selvsagt glimrende for de som har handlet i butikken i årevis og nyter fordelene av et godt kundeforhold. Men kunder i dag orker ikke å være trofaste mot en butikk for å kanskje komme på stamkunde-lista om noen år. Begynner en butikk å forskjellsbehandle kunder, tror jeg det går dårlig i lengden.

 

Jeg tror mange butikker har jaget bort kundene på denne måten. Og spesielt tror jeg mange "spesialforretninger" har gått til grunne på at de ender opp nærmest som en klubb kun for medlemmer, og at de dermed ikke klarer å tiltrekke nok nye kunder.

 

Men dette er min oppfatning da. Andre har selvsagt lov til å være uenige. :)

 

Stig

Lenke til kommentar

Hei Allanalda,

 

100% agree, eventhough we were not completely out of the topic, we drifted into a technical discussion. Sorry for that!

 

But still it would be interesting what the ladies think about the strenght and weaknesses between small shops, chains, electro chains and internet....

 

Stephan

Lenke til kommentar
Hei Allanalda,

 

100% agree, eventhough we were not completely out of the topic, we drifted into a technical discussion. Sorry for that!

 

But still it would be interesting what the ladies think about the strenght and weaknesses between small shops, chains, electro chains and internet....

 

Stephan

7129456[/snapback]

Stephan,

I anderstand all what you are saying (and think) it is not a problem. I meet a wery proff ovner of Japanfoto in Drammen, he had a another "fotobutikk" also, near Oslo. If I had lived in Drammen I can garanti you, I had take my new camera there.!

Allan

Endret av allanalda
Lenke til kommentar
Hei Allanalda,

 

100% agree, eventhough we were not completely out of the topic, we drifted into a technical discussion. Sorry for that!

 

But still it would be interesting what the ladies think about the strenght and weaknesses between small shops, chains, electro chains and internet....

 

Stephan

7129456[/snapback]

Stephan,

I anderstand all what you are saying (and think) it is not a problem. I meet a wery proff ovner of Japanfoto in Drammen, he had a another "fotobutikk" also, near Oslo. If I had lived in Drammen I can garanti you, I had take my new camera there.!

Allan

7129524[/snapback]

Stefan,

I have to take this in Norwegian, I anderstand that you anderstand ....

Innehaveren i Japanfoto i Drammen var etter min mening et godt eksempel på det vi her er inne på av problemer/problematikker.

Jeg hadde et stort behov for å få info om kamera (dslr). Jeg var på ferie i Norge og forbredet meg på et kamerakjøp

(Derfor går jeg nå over i den prinsippielle diskusjonen med et praktisk eksempel):

Jeg innledet samtale med ham, men hver gang en ny kunde kom inn, enten denne skulle kjøpe kamerabag, fremkalle noe eller noe annet, så gav jeg signal om at jeg kunne vente. Når han så ble ledig/et øyeblikk hvor ingen var i butikken, var vi tilbake i temaet. Jeg følte at han var med på dette. Jeg valgte denne framgangsmåten fordi jeg var og er er klar over at skal han ha denne butikken må han ha inn penger. Derfor, siden jeg var i en slags "teoretisk fiklestatus" så forholdt jeg meg til den status jeg der og da var i.

Dette er en form for mekanisme(mellommenneskelig) som jeg tror vi alle må forsøke å leve etter hvis vi skal overleve sammen.

Hilsen allan

Endret av allanalda
Lenke til kommentar

Hei Allan,

 

I understand Norwegian very well, no problem, just writing is still a hazzle...

 

Thanks for the very warm words about our shop manager (we have no shop owners) in Drammen. Talking about surviving of photoshops, it is a big advantage if you can get help from shop to shop to keep the customers.

 

Our old shop manager moved to his family very up north and we could not find a new one. So our shop manager Geir from Oslo Byporten took both shops for a while. Now we have Thomas, our new shop manager and Geir has returned to Oslo Byporten last week. A normal photoshop can "die" when the owner or the No 1 sales person is gone.

 

Also a perfect example for "the last man standing will survive": In Drammen we were running with a zero in result the last years, not very satisfying to be honnest. But now two neighboring photo shops have closed and we suddenly have additional turnover and enough trust in the future that we completely rebuild the shop from the scratch in end November and invest arround 800.000 Nok in the location. Result: instead of having 3 half dead shops, the customer will have one (hopefully) perfect one. This will not lead to a monopoly with high prices, because we have the same prices everywhere and also have to fight the netshops. Since we have more customers, we can also invest in people again and and and...

 

I know it is a bit selfish, but I think for the customers it can be very positive if the marked gets "cleaner"....

 

Stephan

Lenke til kommentar
I know it is a bit selfish, but I think for the customers it can be very positive if the marked gets "cleaner"....

Uten tvil, det var noe av det jeg antydet tidligere (eller var det i en annen tråd?), med Tromsøs mange men små butikker. Ingen er gode, og selv om det er dumt å ta fra dem levebrødet sitt, ville de hatt mye å tjene på å slå seg sammen (selv om griser flyr før den tid kommer). Selv om det er viktig med mangfold og konkurranse, er det også et gammelt ordtak som sier "sammen er vi sterke", noe mange av dagens småbutikker, ikke bare innen foto, burde tenke over...
Lenke til kommentar
I know it is a bit selfish, but I think for the customers it can be very positive if the marked gets "cleaner"....

Uten tvil, det var noe av det jeg antydet tidligere (eller var det i en annen tråd?), med Tromsøs mange men små butikker. Ingen er gode, og selv om det er dumt å ta fra dem levebrødet sitt, ville de hatt mye å tjene på å slå seg sammen (selv om griser flyr før den tid kommer). Selv om det er viktig med mangfold og konkurranse, er det også et gammelt ordtak som sier "sammen er vi sterke", noe mange av dagens småbutikker, ikke bare innen foto, burde tenke over...

7130747[/snapback]

 

Helt enig.

Kommer til å gå med de små fotoforhandlerne som det har gått med små elektroforretninger. Det finnes ikke mange elektroforretninger som ikke ligger under en av de "store" elektrokjedene.

Lenke til kommentar
Kommer til å gå med de små fotoforhandlerne som det har gått med små elektroforretninger. Det finnes ikke mange elektroforretninger som ikke ligger under en av de "store" elektrokjedene.

Og det er forsåvidt greit så lenge kjedene holder fokus på å levere det elektrokjedene ikke leverer, utvalg, fagkunnskap og kompetanse, at man faktisk får gode velmente råd, og at man med et stort utvalg får gode tips som man vha. bruksområde selv må bestemme seg for; ikke "dette kameraet har vi fordi det er best i alt, det er best for deg også".

 

Selgere i klesbutikker må være gode i å lese størrelse, stil og figur/fasong, for å finne klær som passer kundene. Hvis du bommer på en størrelse, gir du kunden dårlig selvtillit, bommer du på stilen liker ikke kunden det du velger, og bommer du på figur/fasong passer ikke klærne, uansett om størrelse og stil er rett ellers. Jo dyrere klær du selger, jo viktigere er dette, for da føler kunden at han/hun får noe igjen for pengene.

 

Akkurat det samme gjelder detaljhandelen og særskilt spesialbutikkene. Fotobutikken må ha nok utvalg til å treffe de aller fleste kundene, og samtidig kompetansen til å plukke ut det eller de kameraene som er rett for kunden. Helst uten å spørre alt for mye (man ser gjerne på hva kunden ser på hva de er på jakt etter, både kameratype og prisklasse), men dersom man bommer bør man jo heller spørre enn å bomme på nytt.

 

Det er dette som er spesialbutikkens utfordring; ha kompetanse og utvalg nok til å kunne finne "det rette" kameraet for den enkelte kunde. Da må du helst ha minst 6-7 DSLR og 15-20 kompaktkameraer inne (eller i det minste kunne skaffe til veie en demomodell på et kamera på max et par dager), og vite hva de er gode på og ikke er gode på. Det er dessuten en stor fordel at batteriene er oppladet, slik at kunden kan ta bilder der og da, og de på resultatet. Gjerne på stor skjerm (PC). Når en selger klarer å lese behovet til kunden, betaler de gjerne noen kroner ekstra, fordi de føler at de har fått noe igjen for det, selv om de kunne fått det 300 kr billigere på nett.

Lenke til kommentar
@ K-Ryeng: Only 15% of our customers choose the express pictures, because the "week-pictures" are so much cheaper. So we have high volume and have double transport cost (back and fourth). Posten has not given us an acceptable offer yet, but they said they come back with a new proposal ;-) so stay tuned.

Jeg antar at mesteparten av det dere har av bilder i dag er digitalt, selv om det sikkert også er en del film. Film må selvfølgelig sendes, det er greit.

 

Men digitale bilder bør vel dere kunne laste inn på maskiner i butikken og overføre elektronisk til hovedlabben deres? Det vil jo i så fall redusere fraktmengden ganske betraktelig, dersom dere sender lagringsmediene i dag. Mulig dere må lage et system for at bildene ikke skal bli borte i systemet, men det vil jo i 99% av tilfellene være mer effektivt. Da vil jo kunden også kunne få igjen minnekortet sitt med én gang, noe mange vil sette pris på (jeg vil helst ikke risikere å sende minnekortet mitt langt vekk hver gang jeg skal fremkalle bilder; skjønt jeg ville vel alltid brent ut en CD).

 

Hvis dere vil satse i Tromsø, er Posten tåpelige hvis de lar være å gi et bra tilbud. Tror ikke det er noen hemmelighet at de tjener en god del på fotosendinger av ymse slag, både i form av reklame (fotoposer) og ikke minst bildeleveranser. Jeg vet ganske godt hvor mye bilder som sendes, og en aktør til betyr nok ikke rent lite for Posten, selv med milliardoverskudd flere år på rad. Spesielt ikke hvis de får med Ekspress-avtale fra Tromsø til Tyskland eller hvor dere har hovedlabben deres. De er i en periode hvor mange aktører konkurrerer om kundene, og selv om postmonopolet er videreført en liten stund til, vet jo de fleste hvilken vei det går.

PS: Et lite tips er å snakke med bedriftskontoret her i Tromsø i stedet for å snakke med Posten sentralt. Hvis dere likevel har en person i byen en gang, kan det være en idé. En slik avtale er av litt større dimensjoner her enn i Oslo, relativt sett...

Lenke til kommentar
I know it is a bit selfish, but I think for the customers it can be very positive if the marked gets "cleaner"....
Ja, og det er vel nettopp dette som er i ferd med å skje, de svake forhandlerne forsvinner.

 

Men jeg synes fortsatt at de små, men profesjonelle forhandlerne bør få lov til å leve som en motvekt til de store, pengesterke kjedene. Jeg tror alle ser at det i veldig mange tilfeller er visse fordeler med å handle hos en liten, enkeltstående butikk fremfor store kjeder som Japan Photo og Elkjøp (så fremt de er profesjonelle), så at markedet blir alt for "clean" er ikke noe vi bør håpe på.

Lenke til kommentar
Men jeg synes fortsatt at de små, men profesjonelle forhandlerne bør få lov til å leve som en motvekt til de store, pengesterke kjedene. Jeg tror alle ser at det i veldig mange tilfeller er visse fordeler med å handle hos en liten, enkeltstående butikk fremfor store kjeder som Japan Photo og Elkjøp (så fremt de er profesjonelle), så at markedet blir alt for "clean" er ikke noe vi bør håpe på.

Du har rett i dette. Men jeg tror ikke de fleste vanlige forbrukere taper så mye på å bare ha de store kjedene (hvor mange forbrukere taper på å handle kjøleskap eller komfyr på Elkjøp). De vil ha de konsumentkameraene billigst mulig, og hvis kjedebutikken konkurrerer med nettbutikken på pris, handler de der.

 

De små kjedeuavhengige butikkene bør nok mange steder satse hovedsaklig på proff/entusiast-markedet, jeg tror det er i det markedet de har lettest for å klare seg. I Oslo er det kanskje stort nok marked til at det er rom for andre, men ellers tror jeg markedet egentlig er litt for trangt.

 

Når forbrukerne er modne for nye utfordringer, søker de mer spisskompetanse, enten på egenhånd gjennom Internet-fora, eller gjennom spesialbutikkene. Men det er klart, det er farlig balansegang hvor mye man skal spesialisere seg i markedet også. Jeg synes Interfoto (www.interfoto.no) og Preus Foto (www.preuspro.no) har funnet den ene siden, for proff/entusiast-markedet, mens FotoVideo og JapanPhoto har truffet på den andre siden. Alle sammen har de konkurransedyktige priser med de fleste rene nettbutikkene, selv om de på enkelte produkter er dyrere enn hos andre.

Lenke til kommentar
I know it is a bit selfish, but I think for the customers it can be very positive if the marked gets "cleaner"....
Ja, og det er vel nettopp dette som er i ferd med å skje, de svake forhandlerne forsvinner.

 

Men jeg synes fortsatt at de små, men profesjonelle forhandlerne bør få lov til å leve som en motvekt til de store, pengesterke kjedene. Jeg tror alle ser at det i veldig mange tilfeller er visse fordeler med å handle hos en liten, enkeltstående butikk fremfor store kjeder som Japan Photo og Elkjøp (så fremt de er profesjonelle), så at markedet blir alt for "clean" er ikke noe vi bør håpe på.

7136857[/snapback]

 

De små profesjonelle forhandlerene vil nok kunne overleve, men da må de tilby noe veldig spesielt som de store kjedene ikke kan tilby. ;)

Lenke til kommentar
De små profesjonelle forhandlerene vil nok kunne overleve, men da må de tilby noe veldig spesielt som de store kjedene ikke kan tilby. ;)

7143155[/snapback]

Som god service og kunnskap ;) Ok, så er det litt på kanten, men det er fakta at om man jobber hos en enkeltstående butikk har man gjerne litt mer tilhørighet og forhold til selve butikken, medansatte og ledelsen (gjerne én person som man ser hver dag) og blir gjerne lenger enn om man jobbet i en "anonym" kjede eller stor nettbutikk. Stort gjennomtrekk i en bedrift gjør jo kunnskapsnivået lavere.

 

Nå skal jeg ikke si noe om Elkjøp og Japan Photo spesielt, for det er sikkert hyggelig å jobbe der, men jeg har jobbet i samme butikk i over fire år. To av de andre har jobbet der i godt over 20 år. Den fjerde (og siste) fast ansatte har riktignok jobbet der i kun et år, men personen hun tok over for, jobbet der i ca. fem år. Ekstrahjelpene er også blitt ganske "gamle" i butikken. De jeg kjenner som har jobbet i større kjeder, har beholdt jobben i type en og to år før de går "drittlei" og finner seg noe annet.

 

Ellers er det viktig å prøve å konkurrere på pris, og da kommer jo kundene uansett. Internett og kjedene drar prisene nedover, men på mer populære produkter synes jeg vi klarer å holde følge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...