Gå til innhold

Tråden for cognac-elskere


Patience

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 år senere...

Tid for å fortelle om noen av mine favoritter. For min del er tilsetninger fyfy, så jeg er kanskje litt forutinntatt når det kommer til produsenter. Her kommer det nå uansett noen linker, merk at jeg har ikke rangert etter hva jeg liker best, det er varierende hva slags cognac jeg har lyst på, samt at dagsform og setting har litt å si. Jeg bruker svært sjeldent kaffe ved siden av cognac, såframt ikke jeg er i ett selskap der de serverer noe Braastad (-skitt imho). Litt San Pellegrino eller ellers vann med kullsyre er førstevalget ved siden av en god cognac for min del!

 

A E Dor Vielle Réserve no 11

Har du vunnet i lotto? Veldig dyrt, men en av mine absolutte favoritter. Svært komplekst smaksbilde, en fylde og en ettersmak som jeg ikke har smakt maken til hos noen andre. Det finnes mange både dyrere og billigere enn denne, men ingen som passer mine smaksløker bedre, selvfølgelig i forhold til de jeg har smakt. Anbefales på det sterkeste!

 

A E Dor Rare Fine Champagne

Kan anses for å være VSOP'en til A E Dor, selv om de ikke bruker slike betegnelser for ofte. En prisverdig cognac som gir deg mye smak for pengene. Denne er blant mine favoritter fordi den er smaksrik, men ikke for dominant på smak, slik at man tar gjerne to litt tidlig på kvelden.

 

Brillet VSOP reserve Grand Cru

Til denne prisen vil jeg anse denne som ett funn. Bruker denne til de aller fleste situasjoner der man vil ha en "enkel" cognac. Byr på mildhet og ren smak. Førstevalget etter midnatt smile.gif

 

Delamain Pale & Dry XO

Ren smak, samtidig som den byr på et utvidet smaksbilde i forhold til enklere kvaliteter. Ikke av de rimeligste, men verd prisen. Passer godt som avslutning på ett godt måltid. Lett å like.

 

J. Normandin-Mercier Petite Champagne

Ikke ofte man ser denne produsenten representert, noe jeg syns er forferdelig synd. De byr på mye smak som sitter en stund. Anbefales.

 

Ragnaud-Sabourin Alliance no 35

Når jeg virkelig skal kose meg blir det ett lite glass av denne. Svært kompleks og smaksrik cognac. Blant mine absolutte favoritter etter en bedre middag. Prisen byr kanskje på noen utfordringer, men jeg klarer å få skrapt sammen til noen flasker i året. Spesielt siden den har gått ned i pris fra over 1500,- for noen år tilbake. Bare ikke gi alle vennene dine en smak... wink.gif

 

Tror vi har ganske lit smak. Min "hverdags Cognac" er Ch. de Montifaud VSOP.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...

Ikke kjöp Prunier Fins Bois XO på småflaske. Vet det står den er 16 år men den er veldig spiss og mineralsk. Minner mer om en akevitt enn cognac. Brut kan väre godt, men som Bertelsens Symfonie XO så blir dette mer som en skarp akevitt eller whisky. Den har dog god rancio, treolje/oljet gane men det skulle bare mangle på 16 år.

 

Det du isteden skal kjöpe på småflaske, er Delamain pale & dry for 9kr mer. Den er sinnsykt god og rund med törr finish også er den faktisk 22 år selvom det ikke står på flaska.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Har smakt den selv, og det er den beste cognac jeg har smakt til den prisen.

 

Den er lagret i minimum 20 år, men for å få prosenten ned fra ca 56% fra tönna til 40% så tilsetter de ikke vann som mange andre cognachus. Istedenfor tilsetter de veldig gammel paradiscognac som har synket til 15%. Deretter etterlagrer de cognacen i 2 år til for smakens skyld. Dessuten har de ikke i treolje og sukker eller karamellsöl som mange andre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Forslag til hva man bør prøve nå? Akkurat ferdig med enda en Bache Gabriellsen VSOP.

Bache VSOP er veldig søt og rund, liker du den stilen så finnes det noen alternativ. De Luze Xo er vel på samme vis veldig søt og rund. Jeg liker for tiden mer urørt Brut cocnac så er ikke så veldig glad i De Luze selv.

Lenke til kommentar

Prunier Tres Vielle Grande Champagne XO er et sinnsykt godt kjøp i Norge. Kun Ca 520kr på polet. Hele 950kr i Sverige og 1150kr i dollar i USA.

Dette er eldgammel Brut, yngste cognac i blenden er 20 år men den inneholder en del 50år og gjennomsnitt er hele 45 år. Feks mye bedre og rimeligere enn Bache Serenite, Bache Xo etc.

Prunier lukter som en moden frukthage, epler på høsten. Smaken følger lukt, med modne søte epler, tørket frukt, og mye olje Rancio som sitter på gane og tunge resten av kvelden, slutten er uendelig lang finish, med kanel og pepperkrydret smak fra fat. Løp og bestill før prisen øker...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Forumets mest undervurderte tråd. :)

 

Fikk endelig kjøpt meg en Chateau de Montifaud. Det er jo særdeles ufint mot de andre å komme med slik kvalitet til den prisen. Det er bare å innse, denne cognacen knuser alle mindre andre, selv om flere av dem ligger på nærmere doble prisen.

Lenke til kommentar

Forumets mest undervurderte tråd. :)

 

Fikk endelig kjøpt meg en Chateau de Montifaud. Det er jo særdeles ufint mot de andre å komme med slik kvalitet til den prisen. Det er bare å innse, denne cognacen knuser alle mindre andre, selv om flere av dem ligger på nærmere doble prisen.

 

Ja, helt enig :)

 

Beste konjakken i klassen pris/kvalitet/smak. Ren nytelse for "billig penger".

Lenke til kommentar

Jeg synes Remy Martin Vsop er god, er den som staar paa menyen imorgen, Neste gang jeg handler cognac tror jeg det blir en Godet XO excelense..

 

Godet xo var cognacen som ble servert i dronning Elisabeths jubileumsfødelsesdag.

 

Godet var også favoritten til gangsteren Al Capone som både drakk av lageret og smuglet det til sine klubber under forbudstiden.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg synes Remy Martin Vsop er god, er den som staar paa menyen imorgen, Neste gang jeg handler cognac tror jeg det blir en Godet XO excelense..

Ja enig, den er en klokkeklar nr 2, rett bak Montifaud for min del. Snart tom flaske faktisk.

 

Røk på en Martell medaillon vsop på forrige utenlandstur, men den var en gigantisk skuffelse. Som å svelge en biljardkule.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...