Gå til innhold

Tråden for cognac-elskere


Patience

Anbefalte innlegg

Ærede forummedlemmer.. Velkommen til

 

cognac-tråden.

 

post-25754-1157235308_thumb.jpg

 

Vi er sikkert flere som har ev viss forkjærlighet til å ta oss et glass konjakk iblant. Og med denne tråden vil jeg diskutere litt rundt hvilke merker som er best, og hvilke som er dårligst...

 

Jeg om mine omegn er Martell VSOP elskere. Det er i våre øyne noe av det beste du kan få av konjakk for en "billig" penge.

 

Norsk konjakk begynner jeg å bli misfornøyd med. Larsen, Braastad & co er i mine øyne piss på flaske.

 

 

Hva er dere andres erfaringer? Der av dere som er gamle nok til å ha lært dere å like konjakk..

 

..og gjerne konjakk som er så god at du slipper å skylle den ned med kaffe :-)

NB! Hvis du ikke drikker, eller ikke har noe å si i henhold til innhold i tråden, så ber jeg deg unnlate å svare..

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Anbefaler deg å smake på Delamain 1968 .-) Ca 160 kr for 4 cl. Men det er virkelig et greit referansepunkt for hva en god cognac skal være smaksmessig :)

6793050[/snapback]

 

Okidoki, hvordan smaker denne herligheten da?

 

Edit: Burde ikke denne vært postet i "mat og drikke" delen av forumet?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Når det gjelder Braastad, så synes jeg V.S.O.P smaker mye, MYE bedre enn X.O.

Har forøvrig en Hennesy Fine de Cognac stående her som smaker ganske godt til ett lystig lag. Den er heller ikke så verst dyr.

 

Patience: 2500 kroner er jo lommerusk for en flaske, eller hva? ... ;)

Kjøpte en flaske whisky til gamlingen til 50-årsdagen hans, og jeg synes 1800 var mye... *sukk* hehe.

Lenke til kommentar
Når det gjelder Braastad, så synes jeg V.S.O.P smaker mye, MYE bedre enn X.O.

Har forøvrig en Hennesy Fine de Cognac stående her som smaker ganske godt til ett lystig lag. Den er heller ikke så verst dyr.

 

Patience: 2500 kroner er jo lommerusk for en flaske, eller hva? ... ;)

Kjøpte en flaske whisky til gamlingen til 50-årsdagen hans, og jeg synes 1800 var mye... *sukk* hehe.

6796459[/snapback]

 

Kremt, jepp.. lommerusk *host* he he :-)

Lenke til kommentar

Jeg fant nettopp en flaske "Prince Hubert de Polignac V.S.O.P"-flaske i barskapet jeg ikke aner hvor kommer fra. Og det jeg lurer på er om den er noe god. Jeg vil ikke åpne den, da jeg sikkert skal gi den i gave eller noe uansett (med mindre dere mener jeg burde smake den). For alt jeg vet ken den være noe dit, men den var litt fancy innpakket.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Otard 1795 Extra 70 cl Kr. 1.963,- jeg får 1 liter for under 400 kr.

otard Xo Gold selges vistnok ikke i Norge den får jeg for ca 300 kr literen.

begge er å annbefale .

 

Så har jeg en slik sak stående:

 

Rémy Martin Louis Xiii 70 cl Kr. 9.850,-

 

Den har jeg fått i gave,den er kjøpt på svalbard og kostet vistnok mellom 2-3000 der :)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tid for å fortelle om noen av mine favoritter. For min del er tilsetninger fyfy, så jeg er kanskje litt forutinntatt når det kommer til produsenter. Her kommer det nå uansett noen linker, merk at jeg har ikke rangert etter hva jeg liker best, det er varierende hva slags cognac jeg har lyst på, samt at dagsform og setting har litt å si. Jeg bruker svært sjeldent kaffe ved siden av cognac, såframt ikke jeg er i ett selskap der de serverer noe Braastad (-skitt imho). Litt San Pellegrino eller ellers vann med kullsyre er førstevalget ved siden av en god cognac for min del!

 

A E Dor Vielle Réserve no 11

Har du vunnet i lotto? Veldig dyrt, men en av mine absolutte favoritter. Svært komplekst smaksbilde, en fylde og en ettersmak som jeg ikke har smakt maken til hos noen andre. Det finnes mange både dyrere og billigere enn denne, men ingen som passer mine smaksløker bedre, selvfølgelig i forhold til de jeg har smakt. Anbefales på det sterkeste!

 

A E Dor Rare Fine Champagne

Kan anses for å være VSOP'en til A E Dor, selv om de ikke bruker slike betegnelser for ofte. En prisverdig cognac som gir deg mye smak for pengene. Denne er blant mine favoritter fordi den er smaksrik, men ikke for dominant på smak, slik at man tar gjerne to litt tidlig på kvelden.

 

Brillet VSOP reserve Grand Cru

Til denne prisen vil jeg anse denne som ett funn. Bruker denne til de aller fleste situasjoner der man vil ha en "enkel" cognac. Byr på mildhet og ren smak. Førstevalget etter midnatt :)

 

Delamain Pale & Dry XO

Ren smak, samtidig som den byr på et utvidet smaksbilde i forhold til enklere kvaliteter. Ikke av de rimeligste, men verd prisen. Passer godt som avslutning på ett godt måltid. Lett å like.

 

J. Normandin-Mercier Petite Champagne

Ikke ofte man ser denne produsenten representert, noe jeg syns er forferdelig synd. De byr på mye smak som sitter en stund. Anbefales.

 

Ragnaud-Sabourin Alliance no 35

Når jeg virkelig skal kose meg blir det ett lite glass av denne. Svært kompleks og smaksrik cognac. Blant mine absolutte favoritter etter en bedre middag. Prisen byr kanskje på noen utfordringer, men jeg klarer å få skrapt sammen til noen flasker i året. Spesielt siden den har gått ned i pris fra over 1500,- for noen år tilbake. Bare ikke gi alle vennene dine en smak... ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...