Gå til innhold

Jazztråd - jazzhjørne i HW-forumet


llefstad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...Fusion/Jazz-rock (Niacin, The Mars Volta?) og...
Haha, så genialt! Endeløs hammond-orgel kombinert med artige progressive trommer og riff. :D

Når det er sagt har jeg aldri sett på Mars Volta som noe jazz-aktig egentlig. Mer progressiv og eksperimentell rock.

 

Min anbefaling blir egentlig bare et skudd i blinde som håper på at du liker lystig instrumental-jazz med med litt fart og artige elementer. F.eks Lenni-Kalle Taipale Trio. Det finnes vel såvidt litt artig på Spotify fra Lenni-Kalle Taipale også. Ikke så helt ulikt Aaron Parks, men samtidig mer lystig.

Lenke til kommentar
Når det er sagt har jeg aldri sett på Mars Volta som noe jazz-aktig egentlig. Mer progressiv og eksperimentell rock.

Jazz-inspirert passer kanskje bedre. Det er en del jazz-aktige elementer i det, i hvert fall. Wikipedia lister faktisk opp Jazz fusion som en sjanger på dem.

 

Min anbefaling blir egentlig bare et skudd i blinde som håper på at du liker lystig instrumental-jazz med med litt fart og artige elementer. F.eks Lenni-Kalle Taipale Trio. Det finnes vel såvidt litt artig på Spotify fra Lenni-Kalle Taipale også. Ikke så helt ulikt Aaron Parks, men samtidig mer lystig.

Lystig er ikke helt min greie, men dette var allikevel interessant. Takk for tipset :)

 

Jeg har forøvrig funnet en ny favoritt siden sist. Christian Scott er en trompetist med et par album i samme gata som Aaron Parks, som kanskje ikke er så rart siden sistnevnte faktisk er pianist på albumet Anthem. Og på albumet Rewind That er en ex-trommis i Mars Volta med.

 

Ellers fortjener Portico Quartet å nevnes. Moderne jazz med det noe spesielle instrumentet hang i sentrum. Nydelig :) Jeg glemte også å nevne Esbjörn Svensson Trio forrige gang.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan anbefale norske Tord Gustavsen Trio, ligger på Spotify. Nydelig piano-jazz. En av få jazz-artister jeg faktisk kan lytte til i lengden.

Tord Gustavsen Ensemble vant jo spellemansprisen i jazz! Var på konsert med dem for to uker siden, herlig musikk!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PMxZbwCI

Å! Elsker at eg tydeligvis ikkje er den einaste som lyttar på Portico Quartet og Aaron Parks lenger :p (Anbefaler forresten Robert Glasper til dei som liker Aaron Parks)

 

Kva synst folk om den nye plata til Pat Metheny då? Sjølv synst eg at det låter ekstremt organisk tatt i betraktning at det er berre robotar.

Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent har vi ingen egen tråd dedikert til funk, ei soul. Regner med en del av dere jazzfolk også er fan av funk, så jeg tar meg friheten til å dele dette albumet med dere (les: dere som ikke allerede visste om det). Jeg oppdaget det så og si nettopp, men alikevel fikk jeg en slags nostalgifølelse av å høre på det! Her er det både jazz, funk, soul og groove så det holder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...