Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Firstmile: Er dette seriøst?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For ordens skyld. Vi har aldri sagt at vi bygger ut enhver sentral med 20 interessenter eller mer. Vi har sagt at minimumskravet vårt er 20 bestillinger.

 

Mvh,

 

G. Rimala

Lurer bare på når dere skal få det nettet som allerede er satt opp til å fungere opp mot optimalt. Da tenker jeg bla på i Nes kommune, der absolute INGEN personer får det de skal ha i hastighet. Nesten ingen får svar på henvendelsene sine angående problemer o.l . Synes hele greia er blitt mer eller mindre useriøst. Dog skal det sies at hvis dere får nettet til å kjøre som det skal, blir det sikkert meget bra.

 

Synes bare at problemstillingen blir helt feil, når dere snakker om å lansere ADSL2 osv, når dere ikke engang klarer å holde den vanlige ADSL'en på et verdig nivå per dags dato.

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Jeg mener også at hele markedsføringen deres fra starten av var noe alá:

"Skaffer dere 20 stk eller flere personer så bygger vi ut sentralene fortløpene".

Derfor: Det å si at dere aldri har sagt at sentralene skal bygges ut stemmer ikke helt. Folk rundt om i landet gikk dør til dør aksjon for å skaffe 20 personer eller flere. Mange steder har det vært oppi 40-50 personer som er klare til å bestille.

Men her bygger dere ikke ut.....

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker helt feil, har Firstmile ikke på noe tidspunkt garantert at de skulle bygge ut noen sentraler. Det er vel heller ikke riktig at de gjorde noen særlig markedsføring av sine tjenester, det var snarere slik at ryktet om FM spredde seg som en løpeild på nettet, og de fikk en langt høyere respons enn ventet.

 

De ønsket å bygge ut sentraler der det ikke fantes noe annet tilbud. Dette har de jo også gjort sitt beste for å gjøre. De må imidlertidig forholde seg til vårt høyt "elskede" statsmonopol (ikke la dere lure til å tro at Telenor er noe annet en gode gamle televerket, bare uten de gamle forpliktelsene).

 

Telenor legger stort sett kjepper i hjulene for de fleste som prøver seg på deres forretningsområder. Se Telios problemer med å få portert telefonnummere, Telenor greier (les vil ikke) der ikke å overholde forpliktelser de er pålagt av teletilsynet. Ergo dette tar lengere tid. Har du ikke fasttelefon vil Telenor trenere din bestilling av ADSL, i mitt tilfelle kunne de ikke levere linjepar da de hevdet de var forpliktet til å kunne levere fasttelefoni. Noe de iflg seg selv ikke kunne gjøre hvis Firstmile fikk legge sin ADSL i "bunnen". Jeg måtte altså bestille fasttelefon før jeg kunne bestille ADSL, det var jo forøvrig en historie for seg selv det også :cry:

 

En fugl visket meg nylig i øret at på Fenstad sentralen forsynte Telenor seg nylig av halve båndbredden til Firstmile, fordi de trengte det til telefoni!!!!!!! Det passet forøvrig bra sammen med at de bygget ut ADSL selv. Dere får jo selv avgjøre om dette høres ut som en god forretningsmoral, også kan dere jo spørre dere selv om hvor det ble av den båndbredden de tidligere har brukt til telefoni :hmm:

 

At Firstmile begynte med å bygge ut et stamnett i Oslo er behørig forklart tidligere, jeg gidder ikke å skrive det nå, men når du holder til i Oslo er det enklere å teste ting der en i Gudbrandsdalen. FM trenger sikkert også noe inntekt for å overleve på sikt (vet ikke med dere andre, men jeg vil gjerne ha en ADSL leverandør som fremdeles lever neste år)

 

At FM ønsker å bygge ut ADSL2 er jo en selvfølge, du bygger jo ikke et nettverk med gammel teknologi når den nye ikke koster noe særlig ekstra.........*kremt* er det noen fra Telenor som leser dette?

*host* ISDN *host*

 

Hva angår Firstmile sitt trykk på Telenor. Zyxel eier Firstmile, Zyxel er også den største leverandøren av D-Slam'er til Telenor, de bør nok holde en sivilisert tone hvis de ønsker å fortsette å være det.

 

I forhold til informasjon skal jeg være enig i at FM kan bli endel bedre, men jeg synes også at det er bedre at de jobber for å levere et produkt en aat de bruker dagene til å skrive mailer og ringe til gud og hvermann for å forklare hvorfor de ikke kan få ADSL idag. (litt satt på spissen)

 

Jeg har bare en ting å si til FM: Stå på dere gjør en kjempejobb!

 

:thumbup:

 

PS! Jeg vet at denne tråden er lang, men ta dere bryet med å skumme igjennom. Hadde alle lest litt på tråden ville den bare vært ca 40 sider :roll:

Lenke til kommentar

FM lovte ikke umiddelbar utbygging av sentraler med 20 interessenter, men de gikk ganske langt i å forespeile en vesentlig høyere utbyggingstakt enn det de til nå har gjennomført.

Og ikke skyld kun på TN når det gjelder problemer selv om de er eksperter på å trenere og alltid å gjøre litt mindre og mye tregere enn de er pålagt.

 

FM søkte om, og fikk godkjent av TN, utbygging av en rekke sentraler i januar 2003. Hvor mange vet vel bare de to partene. Hvor stor prosentandel av disse er utbygd i dag? Kan FM svare på det?

Det BLE faktisk sagt at man kunne forvente ca 4-6 ukers ventetid fra søknad om utbygging av sentral ble godkjent til utbyggingen ville finne sted.

 

Hvorfor brukte FM masse tid og ressurser på kartlegging og søknader i områder fjernt fra de områdene de til nå, 17 mnd senere, har bygd ut hvis de hadde realistiske planer om utbyggingstakten. Hvorfor brukte de ikke heller ressursene på de områdene de visste var innenfor deres rekkevidde?

 

For å være helt ærlig tror jeg simpelthen planene var langt mer preget av ønsketenkning enn realisme i den fasen der DSL-hungrige fra utkant-Norge gikk mann av huse for å sanke interessenter til sin sentral.

Lenke til kommentar

For å oppklare noen punkter.

 

Vi sliter i Nes fordi vi ikke får nok kapasitet fra Telenor der. Vi ble fortalt (muntlig) at det var fiber i området men det var det ikke. Vi bestillte 2Mbit/s linker som TN er lovpålagt å levere, men har per idag kun fått levert under halvparten av de vi bestilte i september/oktober. Det er derfor ikke et teknisk problem i Nes men et leverings problem. Videre har TN senest sommeren 2003 sagt at Nes ikke sto i utbyggingsplanene deres frem t.o.m. 2004. TN har nå bygget ut 5 eller 6 av de 8 sentralene vi har bygget ut, om ikke mer. Strengt tatt kan ikke innbyggerene i Nes være voldsomt misfornøyd. TN, Bluecom, Tele2, og Tiscali er nå tilgjengelig der. De som har internett fra oss betaler ingen månedsavgift, altså gratis internett.

 

Når det er sagt er vi ikke fremmed for selvkritikk, tvert imot. I ettertid ser vi at vi var altfor tidlig ute med utbyggingen i Nes og det har tatt altfor lang tid. Selv om vi har hatt problemer med Telenor og andre underleverandører er det likevel vår feil og vårt ansvar at det har gått som det har gjort. Dette er et litt to-egget sverd. Vi har lært av dette og går ikke samme fellen igjen. Dvs at neste gang går det mye raskere. På en annen side har det dempet utbygging vår voldsomt i år. Jeg kommer tilbake til det senere.

 

I respons til andre poster her, noen punkter.

ZyXEL eier ikke lenger Firstmile.

ZyXEL har ikke levert en eneste DSLAM til Telenor. Det er Alcatel, Nokia og Siemens som er leverandører der. De leverer ATM DSLAMer, vi leverer IP-DSLAMer. Vi har derimot levert mange ADSL modem.

ZyXEL/Firstmile søkte på rundt 40-50 sentraler forrige runde. Det var vi rett og slett nødt til for at Telenor ikke skulle komme oss i forkjøpet på de sentralene vi hadde planer om å bygge ut, ref. utbygging i Nes. Vi hadde derfor ikke intensjoner om å bygge ut alle disse. Samt var det en del sentraler som ikke ble bygget ut da bestillingene ikke kom når det ble åpnet for dette.

Vi sa fra starten av at vi trengte 20 interessenter for å vurdere utbygging. Vi trengte 20 bestillinger for å bygge ut. Det var dermed ikke sagt at alle som møtte disse målsetningene ble bygget. Selv om det ble gitt inntrykk om noe annet var dette delvis media sin feil og delvis at vi ikke regnet med den enorme responsen vi mottok. Der vi lovet mest var på den midlertidige, provisoriske siden som eksisterte før media "oppdaget" det og en kort periode etter det.

Vi oppfordret heller ikke folk til dør-til-dør aksjoner og flyveblader i sitt lokalsamfunn. Her tok folk saken i egne hender. I flere tilfeller frarådet vi folk å gjøre dette også.

Til oritentering bygger vi fortsatt ut sentraler der det ikke bredbånd tilgjengelig og der vi får nok interessenter. Senest denne uken ble det bestemt å bygge ut to kundeinitierte sentraler.

Videre har lokale energiverk tatt over noe av rollen vår. Disse bygger ut i relativt stor skala i sine nærområder. Da det er økonomisk selvmord for oss å bygge ut en eller tre sentraler her og der, må utbygging planlegges i større grad da konkuransen er betraktelig sterkere. I år 2000 var det 13 ISPer. Idag er det rundt 150...

 

Jeg kommer ikke til å komme med så mange fremtidsplaner her, men kan nevne at det ansettes folk i Firstmile Norway AS, vi jobber med ny VDSL plattform, ADSL2+ plattform, TV over DSL, Video-on-Demand, IP-telefoni, mm. Resultatene av dette vil dere nok ikke se før jul tipper jeg.

 

Utskillingen og ansettelsene samt problemene i Nes har lagt en demper på utbyggingen vår så vi har først og fremst fokusert på utbygging av Oslo og omegn. Utbyggings tempoet har selvsagt vært fryktelig labert, men det har noe med både nevnte ting samt at det har vært en voldsom endring i markedet. Til tross for dette og minimal markedsføring og antall kunder (sett mot potensielle kunder som er tilgjengelig) har vi en sunn økonomi og vi taper ikke penger. Når vi ser at større aktører som Tiscali trekker seg ut av markedet pga konkurransen sier det litt om hva som skjer i Norge nå. Dette er ikke tiden for å øse ut penger i håp om å tjene dem inn om noen år. Det er nok av selskaper her i Norge, både store og små, som har gamblet og tapt på dette. Og det var på en tid hvor det var større muligheter for å lykkes. Vi har ingen planer om å gå i denne fellen. Tar utbyggingen lenger tid enn planlagt er det bedre enn å møte i Skifteretten.

 

Jeg opplever også en god del urealistiske krev og ønsker på forumet her. Folk etterlyser 10 og 100Mbit/s internett-tilgang og noen krever til og med at dette skal koste under 500kr. For å ta det første først, det går ikke an å tjene penger på internett-tilgang. Det eneste selskapet som har tjent inn utgiftene sine (om noen har klart det) er Catch. Jeg vet ikke om de er der ennå heller. Men dette tjener de stort sett inn på bedriftsmarkedet. Det er her pengene ligger. Og bedriftene som betaler mer, har mindre krav enn det dere som privatbrukere har. Takket være p2p er det heller ingen ISPer som er så sultene på levere høyere oppstrømshastigheter heller. En økning i oppstrømshastigheten er proporsjonal med økningen av trafikk i corenettet. Dvs at desto mer oppstrømshastighet som tilbys, desto større (internett)aksess inn i nettet må ISPen ha som vil si høyere utgifter og lavere inntjeninger. Den eneste grunnen (vel, 99.5%) til at privatkunder vil ha mer enn 5Mbit/s+ opp/ned internettaksess er for warez. Vis meg en ISP som vil bruke penger på at dere skal laste ned warez raskere og jeg skal vise dere en ISP som går konkurs. Så enkelt er det.

 

En del av dere sitter også og "syter" over at ISPene skal melke dere for penger før det og det tilbudet kommer. Dette er også litt dumt. Hvor mange ISPer tjener penger og hvor mange har tjent inn pengene de har investert? En ting dere skal være klar over er at ingen er så langt fremme på teknologi og planlegging som Telenor. Men de vet også å tjene penger. Telenor kunne tilbudt mange tjenester og teknologi for lenge siden og har planer for fremtidige tilbud klart allerede. Men når du har 60% av markedet er det ikke noe poeng i tilby noe før du må. Sånn er markedet og økonomien. Se f.eks. på VDSL prosjektet deres som går på tredje året nå er det vel? Med trippleplay...

 

Utviklingen i dag med høyere hastigheter er forbundet med at markedet skjønner at det ikke er penger å tjene på internettaksess. Nå er det tjenester og innhold det skal tjenes på. Så med disse høyere hastighetene kan dere ikke forvente høyere internettaksess. Den nye båndbredden vil bli brukt til videostreaming og video on demand. Siden jeg vet at noen vil krangle på dette, sier jeg det igjen; "Det går ikke an å tjene penger på internettaksess."

 

Dette ble jo nesten et foredrag, men jeg håper noen av dere innser at (mange av) dere ikke vil oppleve 100Mbit/s internettaksess til 295,- i måneden de første 10-15 årene...

 

Mvh,

 

G. Rimala

ZyXEL/Firstmile

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke husker helt feil, har Firstmile ikke på noe tidspunkt garantert at de skulle bygge ut noen sentraler. Det er vel heller ikke riktig at de gjorde noen særlig markedsføring av sine tjenester, det var snarere slik at ryktet om FM spredde seg som en løpeild på nettet, og de fikk en langt høyere respons enn ventet.

 

De ønsket å bygge ut sentraler der det ikke fantes noe annet tilbud. Dette har de jo også gjort sitt beste for å gjøre. De må imidlertidig forholde seg til vårt høyt "elskede" statsmonopol (ikke la dere lure til å tro at Telenor er noe annet en gode gamle televerket, bare uten de gamle forpliktelsene).

 

Telenor legger stort sett kjepper i hjulene for de fleste som prøver seg på deres forretningsområder. Se Telios problemer med å få portert telefonnummere, Telenor greier (les vil ikke) der ikke å overholde forpliktelser de er pålagt av teletilsynet. Ergo dette tar lengere tid. Har du ikke fasttelefon vil Telenor trenere din bestilling av ADSL, i mitt tilfelle kunne de ikke levere linjepar da de hevdet de var forpliktet til å kunne levere fasttelefoni. Noe de iflg seg selv ikke kunne gjøre hvis Firstmile fikk legge sin ADSL i "bunnen". Jeg måtte altså bestille fasttelefon før jeg kunne bestille ADSL, det var jo forøvrig en historie for seg selv det også  :cry:

 

En fugl visket meg nylig i øret at på Fenstad sentralen forsynte Telenor seg nylig av halve båndbredden til Firstmile, fordi de trengte det til telefoni!!!!!!! Det passet forøvrig bra sammen med at de bygget ut ADSL selv. Dere får jo selv avgjøre om dette høres ut som en god forretningsmoral, også kan dere jo spørre dere selv om hvor det ble av den båndbredden de tidligere har brukt til telefoni :hmm:

 

At Firstmile begynte med å bygge ut et stamnett i Oslo er behørig forklart tidligere, jeg gidder ikke å skrive det nå, men når du holder til i Oslo er det enklere å teste ting der en i Gudbrandsdalen. FM trenger sikkert også noe inntekt for å overleve på sikt (vet ikke med dere andre, men jeg vil gjerne ha en ADSL leverandør som fremdeles lever neste år)

 

At FM ønsker å bygge ut ADSL2 er jo en selvfølge, du bygger jo ikke et nettverk med gammel teknologi når den nye ikke koster noe særlig ekstra.........*kremt* er det noen fra Telenor som leser dette?

*host* ISDN *host*

 

Hva angår Firstmile sitt trykk på Telenor. Zyxel eier Firstmile, Zyxel er også den største leverandøren av D-Slam'er til Telenor, de bør nok holde en sivilisert tone hvis de ønsker å fortsette å være det.

 

I forhold til informasjon skal jeg være enig i at FM kan bli endel bedre, men jeg synes også at det er bedre at de jobber for å levere et produkt en aat de bruker dagene til å skrive mailer og ringe til gud og hvermann for å forklare hvorfor de ikke kan få ADSL idag. (litt satt på spissen)

 

Jeg har bare en ting å si til FM: Stå på dere gjør en kjempejobb!

 

:thumbup:

 

PS! Jeg vet at denne tråden er lang, men ta dere bryet med å skumme igjennom. Hadde alle lest litt på tråden ville den bare vært ca 40 sider :roll:

Samme her, fasttelefon er nå bestilt :(

Lurer på hvor lang tid de vil bruke på å levere det :mad:

Endret av jasco
Lenke til kommentar
Litt merkelig at svenskene klarer aa levere baade 10 og 100mbit

til overnevnt pris.

Tjener de penger på dette?

Hvis ikke så er det jo ingen mening i og tilby noe sånt, det er og blir tjenestene som ISP-er vil jobbe med i og med det er der det finnes penger og hente.

Lenke til kommentar
Litt merkelig at svenskene klarer aa levere baade 10 og 100mbit

til overnevnt pris.

Tjener de penger på dette?

Hvis ikke så er det jo ingen mening i og tilby noe sånt, det er og blir tjenestene som ISP-er vil jobbe med i og med det er der det finnes penger og hente.

Grunnen er vel at den svenske staten sponser noe mer enn den Norske?

Lenke til kommentar

Jasco, de brukte nesten 3 måneder på å levere telefonlinje til meg!!!!

 

Bredbandsbolaget ga seg vel i Norge etter å ha bygget ut et par borettslag i Oslo. Økonomien i det var ihvertfall veldig dårlig. Mulig de fremdeles er operative i Norge men de bygger ikke ut mer. Jeg tror også Sverige har en litt mer definert plan for utbygging av bredbånd og dermed skal det ikke forundre meg om de direkte eller indirekte gir økonomisk støtte.

Lenke til kommentar
Bredbandsbolaget ga seg vel i Norge etter å ha bygget ut et par borettslag i Oslo. Økonomien i det var ihvertfall veldig dårlig. Mulig de fremdeles er operative i Norge men de bygger ikke ut mer.

De var alt for tidlig ute, de hadde det samme i tankene som Lyse nå har suksess med over hele landet hvor det legges fiberspredenett.

Lenke til kommentar
Jeg tror også Sverige har en litt mer definert plan for utbygging av bredbånd og dermed skal det ikke forundre meg om de direkte eller indirekte gir økonomisk støtte.

Svenskene har brukt masse penger på BB-støtte men det jeg har sett av info om dette så dreier det seg ikke om og støtte i områder hvor det er et kommersielt grunnlag for utbygging.

Det at svenskene har noe større tilgang på raske linjer har nok mer med bosettningsmønster og at f.eks Bredbandsbolaget har lagt lista.

De som bor i byer i Norge får klage til e-verket eller til de som administrerer og avgjør hvilke løsninger som brukes for tilgang til internett og TV der de bor.

Lenke til kommentar
Jasco, de brukte nesten 3 måneder på å levere telefonlinje til meg!!!!

 

Bredbandsbolaget ga seg vel i Norge etter å ha bygget ut et par borettslag i Oslo. Økonomien i det var ihvertfall veldig dårlig. Mulig de fremdeles er operative i Norge men de bygger ikke ut mer.  Jeg tror også Sverige har en litt mer definert plan for utbygging av bredbånd og dermed skal det ikke forundre meg om de direkte eller indirekte gir økonomisk støtte.

Takk for at du ødela' dagen min :no:

 

On a side note... kompisen min fikk fasttelefon på dagen. De sa ca. en uke og jeg skulle få brev i posten... ja.. god gammeldags post... heh

Endret av jasco
Lenke til kommentar
Jeg opplever også en god del urealistiske krev og ønsker på forumet her. Folk etterlyser 10 og 100Mbit/s internett-tilgang og noen krever til og med at dette skal koste under 500kr.

 

Jeg er veldig ening med deg der, men Lyse Tele AS klarer det til ca 800kr(?) i mnd. Men tror/vet de får støtte av kommunene de bygger ut i da. Dessuten tjener de på at folk bestiller filmer og andre tjenester over fiber-nettverket.

 

Den eneste grunnen (vel, 99.5%) til at privatkunder vil ha mer enn 5Mbit/s+ opp/ned internettaksess er for warez. Vis meg en ISP som vil bruke penger på at dere skal laste ned warez raskere og jeg skal vise dere en ISP som går konkurs. Så enkelt er det.

 

Jeg tror ikke noen ISP-er bruker penger på at folk skal laste ned warez, men nok en gang må jeg nevne Lyse Tele AS. De tilbyr ikke så høye hastigheter for at folk skal laste ned warez, men enkelt og greit fordi folket som har disse hastighetene har mulighet til digital-TV med flere TV-kanaler og mulighet for å bestille filmer rett inn i stua til en pris på 40kr. Ikke nok med det leverer de IP-telefoni.

 

Det er sikkert mange muligheter til å utnytte 10Mbits-linjer på, men legger heller ikke skjul på at det kan bli misbrukt til p2p o.l.

Endret av CobraM
Lenke til kommentar
Jeg er veldig ening med deg der, men Lyse Tele AS klarer det til ca 800kr(?) i mnd. Men tror/vet de får støtte av kommunene de bygger ut i da.

De fleste slike prosjekter hvor man skal selge lyse-løsningen går nok på ordinære villkår uten noe støtte.

Jeg bor i en kommune hvor man skal bygge fiberspredenett med lyse som innholdsleverandør og det tar e-verket på egen regning som nok blir på en del titalls millioner.

Lenke til kommentar

Må bare si det, stå på firstmile, vet at det har vært mye rart i Telenor (kjenner sjefen for dette i networks :p )

Gleder meg til dere får opp radiolinkene, slik at jeg kommer opp...

 

PS! si ifra om telenor er vanskelige med disp så skal jeg legge "politisk" pres via jobben :laugh:

Lenke til kommentar
Må bare si det, stå på firstmile, vet at det har vært mye rart i Telenor (kjenner sjefen for dette i networks :p )

Gleder meg til dere får opp radiolinkene, slik at jeg kommer opp...

 

PS! si ifra om telenor er vanskelige med disp så skal jeg legge "politisk" pres via jobben :laugh:

Ja! De er fordømt vanskelig å ha med å gjøre og er hovedgrunnen til at jeg enda ikke har adsl etter 2mnd`er.

Lenke til kommentar

Det firstmile sa i en overnevnt post, om at 99,5% av grunnen til at folk vil ha mer en 5mbit+ begge veier er til warez, blir bare for dumt. Det sies at skal man kunne f.eks se tv med god digital kvalitet, kreves det 6mbit til dette. Kan komme på mange gode grunner til at 5mbit+ ikke nødvendigvis medfører til warez.

Firstmile skal virkelig ha for at de prøver å sette en mye høyere standard enn det de fleste andre ISP'er gjør.

Man kan samtidig spørre hvorfor vi må vente, vente, og atter vente på at man kan få ordntlig bredband. Synes det hele minner meg mer om hardware relatert, der det kommer et nytt skjermkort i måneden, eller f.eks en nyere windows, som folk bare må ha. Selvsagt skal de suge pengene ut av oss "rike" nordmenn.

Vet også at hadde ikke telenor vært det de er i dag, hadde sikkert hele strukturen vært bygd ut helt annerledes, og vi hadde sikkert kunne fått alá samme tilbud som våre söta bror. Synes det er meget betenkelig at telenor som sitter med så store kapitaler, bygger ut et ADSL nett, som knapt holder standarden i dagens teknologi. Hva skjer om 2-3 år??? jo da, må de mest sannsynlig oppgradere ALLE sentraler i hele landet, for likevell henge bare 1-2 år etter mange andre land.

Er møkk lei av de latterlige linjene vi har her i landet, og som vi atter må betale store summer for å få.

Derfor skal både Lyse, Bredbandsbolaget, & Firstmile virkelig ha ros for at de i det minste prøver.

 

Mvh

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...