Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Firstmile: Er dette seriøst?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

teknologi er for menneskeheten... ikke for lommeboka til store bedrifter..(tenker jeg på telenor...telenor har peil på og tjene penger. MEN de eier ikke moral)..og hvis noen har noen innsigelser mot dette kan du/dere gå og &/#(&/¤)"!"%&/# i ræva! peace

Endret av darapa
Lenke til kommentar

Det er tydelig at alle ikke helt skjønte hva jeg sa. Jeg sier at dere vil får høyere linkhastighet, men ikke høyere internett hastighet. Man setter opp utstyret slik at f.eks. 5-10Mbit/s er reservert streaming, 0.5Mbit/s er reservert ip-telefoni og 2Mbit/s er reservert internett. Dvs at du får f.eks. en 15Mbit/s link hjem, men bare 4Mbit/s av disse kan benyttes til Internettaksess.

 

Videre så er det igjen et inntrykk alle her sitter med at det er så vanvittig mye høyere hastigheter og billigere i alle land. I så fall vis meg eksempler på dette. Vis meg et land hvor de har så høye hastigheter til så lave priser og som er tilgjengelig for 70-80% av befolkningen. BBB har ikke noen særlig bred dekning.

 

Videre så må dere også huske på at kun 20-30% av de som har tilbud om bredbånd benytter seg av tilbudet. Er det da økonomisk forsvarlig at Telenor skal blåse av enda noen hundre millioner fordi 2-3% av disse 20% ønsker raskere internett?

 

Mvh,

 

G. Rimala

ZyXEL/Firstmile

Lenke til kommentar

Bostream i Sverige.

 

1Mbit for 298kr/mnd og 26Mbit til 398kr/mnd for alle i følgende byer:

- Stockholm

- Gøteborg

- Malmø

- Vesterås

- Helsingborg

- Umeå

- Jønkøping

- Linkøping

- (Bygges flere steder)

 

Det er en stor del av befolkningen, men som du sier: Ikke 70-80% av befolkningen.

Endret av CobraM
Lenke til kommentar

Bare så du ikke misforstår meg, Firstmile. Er enig i de aller fleste argumentene dine, men i uttalelser som at de som vil ha mer en 5Mbit kun vil ha det pga warez blir jeg irritert av. Skulle nesten tro norske ISP'er eksl. Lyse brukte det som et argument for å "kun" tilby ADSL rundt 1000/256kbit.

 

Men nok en gang. Stå på Firstmile! Jeg synes faktisk dere gjør en kjempejobb! :thumbup:

Lenke til kommentar
Bare så du ikke misforstår meg, Firstmile. Er enig i de aller fleste argumentene dine, men i uttalelser som at de som vil ha mer en 5Mbit kun vil ha det pga warez blir jeg irritert av. Skulle nesten tro norske ISP'er eksl. Lyse brukte det som et argument for å "kun" tilby ADSL rundt 1000/256kbit.

 

Men nok en gang. Stå på Firstmile! Jeg synes faktisk dere gjør en kjempejobb! :thumbup:

Hvor mye merker du forskjell på vg.no med 2mbit og 10mbit,,,,

 

det er vel egentlig pga warez (mp3.spill,filmer) å fildeling at folk ønsker seg høyere hastigheter???

 

er vel ikke såå nøye om vg lastes ned på 2sek eller 0,8 sek...

 

 

bare undrer... :hmm:

Endret av Spydz
Lenke til kommentar

nå er det på tide at slike som deg ovenfor forstår at det er faktisk GANSKE mange ting man kan drive med gratis på nettet som krever GANSKE mye båndbredde. for ikke å snakke om flere PC'r på nett samtidig. pluss det at man faktisk kan handle software over nett for så å laste det ned.

 

EDIT:

hva skal man med biler som går raskere enn 100km/t her i norge?

det er den absolutt høyeste lovlige hastigheten på norske veier. nesten samtlige biler her i Norge går over 100. og det er ikke en unnskyldning å si at man skal feriere i tyskland.

 

hva en person skal med 100Mbit/s er vel hans sak, og ikke din allikevel. det er idiotisk og forsvare norske ISP'r ved å si at "man har ikke bruk for slike hastigheter"

 

privat server-virksomhet er på ingen måte ulovlig i Norge. det burde dekke alle spørsmål om "hva skal du med så rask interenet?" greit, man kan spørre ut av nysgjerrighet, men ikke på en slik måte at man nekter for at raskere nett enn 5Mbit er nødvendig

Endret av Dimensionx
Lenke til kommentar
Bare så du ikke misforstår meg, Firstmile. Er enig i de aller fleste argumentene dine, men i uttalelser som at de som vil ha mer en 5Mbit kun vil ha det pga warez blir jeg irritert av. Skulle nesten tro norske ISP'er eksl. Lyse brukte det som et argument for å "kun" tilby ADSL rundt 1000/256kbit.

 

Men nok en gang. Stå på Firstmile! Jeg synes faktisk dere gjør en kjempejobb! :thumbup:

Hvor mye merker du forskjell på vg.no med 2mbit og 10mbit,,,,

 

det er vel egentlig pga warez (mp3.spill,filmer) å fildeling at folk ønsker seg høyere hastigheter???

 

er vel ikke såå nøye om vg lastes ned på 2sek eller 0,8 sek...

 

 

bare undrer... :hmm:

Streaming av tv, film?

Lenke til kommentar
Hvor mye merker du forskjell på vg.no med 2mbit og 10mbit,,,,

 

det er vel egentlig pga warez (mp3.spill,filmer) å fildeling at folk ønsker seg høyere hastigheter???

 

er vel ikke såå nøye om vg lastes ned på 2sek eller 0,8 sek...

 

 

bare undrer... :hmm:

Hvis du følger med på tråden slipper vi å ta opp det spørsmålet igjen...

 

Se her.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å lure på om dere troller nå eller ikke, men det er ikke mulig å tjene penger på internett (når dere ikke er villige til å betale for det). La oss nå si at f.eks. Firstmile skal tilby f.eks. VDSL/ADSL2+ og 15-20Mbit/s internettaksess. Hva skjer da? For det første blir det jo ramaskrik om dette koster over 1000,- kroner, men det er en annen sak.

Videre, alle storbrukere kommer til oss. Dette er ikke mange, det er en håndfull brukere. Vanlige brukere (og de fleste her bruker mer båndbredde enn "normalen") er ikke villige til å betale mye for denne hastigheten så de benytter seg ikke av tilbudet. De har heller ikke behov for det. Storbrukerene smekker opp servere o.l. og har har en snittbruk over langt over normalen (ellers hadde de ikke kjøpt tjenesten).

 

Hva medfører dette for vår del? Jo vi må bruke mye penger på en større internettlinje inn til oss, og denne økningen må ikke koste mer enn de inntektene vi får på inntektene av disse produktene noe som er vanskelig i seg selv men er mulig. Det er uansett ikke noen lønnsomhet i det og for en del ISPer krever det oppgradering av nettet som igjen koster mye mer enn det smaker.

 

Og igjen, når det gjelder streaming. Skal du ha bra kvalitet må du 4-5.5Mbit/s på streamen. Denne trafikken går ikke over internett men internt i nettet hos ISPen. (Streamingserverern står hos ISPen.) Man reserverer da denne båndbredden til dette, den går ikke på internett-"linja" i så måte. Dette er helt nødvendig og ganske logisk. Sitter du å ser på fotball EM skal du ikke miste bildet fordi poden begynner å laste ned HL2, derfor blir deler av linken reservert til forskjellig type trafikk. Det vil si at du har den samme internett-båndbredden om du ser på TV eller ikke.

 

Mvh,

 

G. Rimala

ZyXEL/Firstmile

Lenke til kommentar
Jeg begynner å lure på om dere troller nå eller ikke, men det er ikke mulig å tjene penger på internett (når dere ikke er villige til å betale for det). La oss nå si at f.eks. Firstmile skal tilby f.eks. VDSL/ADSL2+ og 15-20Mbit/s internettaksess. Hva skjer da? For det første blir det jo ramaskrik om dette koster over 1000,- kroner, men det er en annen sak.

Videre, alle storbrukere kommer til oss. Dette er ikke mange, det er en håndfull brukere. Vanlige brukere (og de fleste her bruker mer båndbredde enn "normalen") er ikke villige til å betale mye for denne hastigheten så de benytter seg ikke av tilbudet. De har heller ikke behov for det. Storbrukerene smekker opp servere o.l. og har har en snittbruk over langt over normalen (ellers hadde de ikke kjøpt tjenesten).

 

Hva medfører dette for vår del? Jo vi må bruke mye penger på en større internettlinje inn til oss, og denne økningen må ikke koste mer enn de inntektene vi får på inntektene av disse produktene noe som er vanskelig i seg selv men er mulig. Det er uansett ikke noen lønnsomhet i det og for en del ISPer krever det oppgradering av nettet som igjen koster mye mer enn det smaker.

 

Og igjen, når det gjelder streaming. Skal du ha bra kvalitet må du 4-5.5Mbit/s på streamen. Denne trafikken går ikke over internett men internt i nettet hos ISPen. (Streamingserverern står hos ISPen.) Man reserverer da denne båndbredden til dette, den går ikke på internett-"linja" i så måte. Dette er helt nødvendig og ganske logisk. Sitter du å ser på fotball EM skal du ikke miste bildet fordi poden begynner å laste ned HL2, derfor blir deler av linken reservert til forskjellig type trafikk. Det vil si at du har den samme internett-båndbredden om du ser på TV eller ikke.

 

Mvh,

 

G. Rimala

ZyXEL/Firstmile

Hmm... yes? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Bare så du ikke misforstår meg, Firstmile. Er enig i de aller fleste argumentene dine, men i uttalelser som at de som vil ha mer en 5Mbit kun vil ha det pga warez blir jeg irritert av. Skulle nesten tro norske ISP'er eksl. Lyse brukte det som et argument for å "kun" tilby ADSL rundt 1000/256kbit.

 

Men nok en gang. Stå på Firstmile! Jeg synes faktisk dere gjør en kjempejobb! :thumbup:

Hvor mye merker du forskjell på vg.no med 2mbit og 10mbit,,,,

 

det er vel egentlig pga warez (mp3.spill,filmer) å fildeling at folk ønsker seg høyere hastigheter???

 

er vel ikke såå nøye om vg lastes ned på 2sek eller 0,8 sek...

 

 

bare undrer... :hmm:

Streaming av tv, film?

funker fint med 2mbit... :D

 

nejja got yor point....

Lenke til kommentar
Videre, alle storbrukere kommer til oss. Dette er ikke mange,

Jeg så at dere oprinnelig hadde et VDSL-tibud, men at det nå er tatt bort. Traff dette tilbudet en viss målgruppe for godt??? :)

 

Fra spøk til alvor, det er vel kostnadskrevende brukere i begge ender av kurven; "Warezfolkene" i den ene enden og de som ringer support tre ganger daglig med OE-problemene sine i den andre enden.

 

 

-gumbie

Lenke til kommentar
Videre, alle storbrukere kommer til oss. Dette er ikke mange,

Jeg så at dere oprinnelig hadde et VDSL-tibud, men at det nå er tatt bort. Traff dette tilbudet en viss målgruppe for godt??? :)

 

Telenor endret VDSL kravene, så test utstyr som ikke er basert på DMT kan ikke stå i nettet lenger enn til mai 2005.

Og det er ikke lov å installere nytt VDSL utstyr som ikke er DMT basert.

Lenke til kommentar
Jeg begynner å lure på om dere troller nå eller ikke, men det er ikke mulig å tjene penger på internett (når dere ikke er villige til å betale for det). La oss nå si at f.eks. Firstmile skal tilby f.eks. VDSL/ADSL2+ og 15-20Mbit/s internettaksess. Hva skjer da? For det første blir det jo ramaskrik om dette koster over 1000,- kroner, men det er en annen sak.

Videre, alle storbrukere kommer til oss. Dette er ikke mange, det er en håndfull brukere. Vanlige brukere (og de fleste her bruker mer båndbredde enn "normalen") er ikke villige til å betale mye for denne hastigheten så de benytter seg ikke av tilbudet. De har heller ikke behov for det. Storbrukerene smekker opp servere o.l. og har har en snittbruk over langt over normalen (ellers hadde de ikke kjøpt tjenesten).

 

Hva medfører dette for vår del? Jo vi må bruke mye penger på en større internettlinje inn til oss, og denne økningen må ikke koste mer enn de inntektene vi får på inntektene av disse produktene noe som er vanskelig i seg selv men er mulig. Det er uansett ikke noen lønnsomhet i det og for en del ISPer krever det oppgradering av nettet som igjen koster mye mer enn det smaker.

 

Og igjen, når det gjelder streaming. Skal du ha bra kvalitet må du 4-5.5Mbit/s på streamen. Denne trafikken går ikke over internett men internt i nettet hos ISPen. (Streamingserverern står hos ISPen.) Man reserverer da denne båndbredden til dette, den går ikke på internett-"linja" i så måte. Dette er helt nødvendig og ganske logisk. Sitter du å ser på fotball EM skal du ikke miste bildet fordi poden begynner å laste ned HL2, derfor blir deler av linken reservert til forskjellig type trafikk. Det vil si at du har den samme internett-båndbredden om du ser på TV eller ikke.

 

Mvh,

 

G. Rimala

ZyXEL/Firstmile

tror dere på han ?. han sa til meg at jeg skule få vdsl får ca 15 månder siden. så skule dem skaffe utstyr til vdsl plus bare tull. og til slut måtte jeg ta adsl får liksom vente på utsyrer dems. da de skrudde opp krana på adsl sin man kunne få 8mbt og etter 6 månder skrude dem det ned til 4mbt ?. og når jeg spurte geir når er dere skal gi full linje på adsl. han sa at dem skule gjøre som ngt qutro det ble det ikke noe av ? og dette var før jule tider så jeg tok shdsl .BARE GUD VEIT NÅR DEM KOMMER MED ADSL2 det blir gøy å se (neste århundreshifte?)

 

ps når jeg ble kunde det var ikke måtte på han geir skule fixe for meg og hvis jeg trengte hjelp så skule jeg bare si fra jeg har prøvd å ringe han de siste 3 mådene uten han tar tlf GEIR DU MÅ SLUTTE Å SELGE PELSEN PÅ BJØRENE FØR BJØRENEN ER SKUTT

Endret av RAPTORR
Lenke til kommentar

og shdsl min hopper ut mange ganger pr dag. og dem forventer full pris over 1000kr

 

kjeltringer

 

jeg har mista den respekten jeg hadde får FM

 

det er 2 dammer der som går an å prate på FM med line supermenske :D og

 

linda det boss hene er ltt ;) streng

 

ENESTE BRA MENSKENE DER SOM HOLDER DET DEM SIER

 

line er super men ikke stress hene

 

og geir han skule vert en prins han lover gull og grønne skoger :no:

 

resten av apekatene :dribble: veit jeg ikke hehe

 

 

PS jeg har likt FM hele tiden man får knall bra support når linja de er sbail da

 

og jeg håper at jeg får bedre tilit til dem når dem kommer med adsl2

Endret av RAPTORR
Lenke til kommentar

Huff, RAPTORR. Det innlegget hadde virkelig vært et mareritt for en norsklærer. :)

 

Så til det jeg egentlig ville skrive:

2 megabit SDSL fra firstmile koster 800 kroner i måneden med 2 års bindingstid. Hvor god er link-stabiliteten på den linje? Hvor god er pingen til f.eks. Universitetet i Oslo om jeg bor i Oslo?

Jeg jobber på UiO og NextGenTel har et tilbud (498,- pr. mnd) som ligger langt under par i forhold til det jeg betaler. Håpløs service og noe ustabil leveranse til tider. Når forskjellen fra 2.4 megabit adsl til 2 megabit sdsl er 300 kroner, er jeg overbevist. Jeg har lyst på sdsl fordi jeg jobber mye over nettet.

Jeg spiller mye også. Er pakkestrømmen stabil hele døgnet?

 

Jeg har alle ISP-tjenester utenom linjeleveranse fra UiO, så Firstmile ser ut til å være et godt alternativ.

Lenke til kommentar

jeg har fått et sånn skrivekontrolprogram som jeg fikk i går så jeg forsker på det. jeg håper jeg blir bedre. og til deg som skal ha shdsl så hadde jeg venta til adsl2 kommer. den har bedre opplastning en shdsl og hvis du skal ha shdsl nå. så hadde jeg sjekka med firstmile. åsen sentralen din er og kobber ditt er

 

ps catsh har den beste pingen på shdsl men dyrt

Lenke til kommentar
Videre, alle storbrukere kommer til oss. Dette er ikke mange,

Jeg så at dere oprinnelig hadde et VDSL-tibud, men at det nå er tatt bort. Traff dette tilbudet en viss målgruppe for godt??? :)

 

Fra spøk til alvor, det er vel kostnadskrevende brukere i begge ender av kurven; "Warezfolkene" i den ene enden og de som ringer support tre ganger daglig med OE-problemene sine i den andre enden.

 

 

-gumbie

nei vdsl ustyr er dyrt og FM har grense på max 500m fra sentraalen så det løner seg ikke men ngt har 1500 fra sentralen på vdsl bedrift dem har bedre vdsl utsyr en FM

Endret av RAPTORR
Lenke til kommentar
Huff, RAPTORR. Det innlegget hadde virkelig vært et mareritt for en norsklærer. :)

 

Så til det jeg egentlig ville skrive:

2 megabit SDSL fra firstmile koster 800 kroner i måneden med 2 års bindingstid. Hvor god er link-stabiliteten på den linje? Hvor god er pingen til f.eks. Universitetet i Oslo om jeg bor i Oslo?

Jeg jobber på UiO og NextGenTel har et tilbud (498,- pr. mnd) som ligger langt under par i forhold til det jeg betaler. Håpløs service og noe ustabil leveranse til tider. Når forskjellen fra 2.4 megabit adsl til 2 megabit sdsl er 300 kroner, er jeg overbevist. Jeg har lyst på sdsl fordi jeg jobber mye over nettet.

Jeg spiller mye også. Er pakkestrømmen stabil hele døgnet?

 

Jeg har alle ISP-tjenester utenom linjeleveranse fra UiO, så Firstmile ser ut til å være et godt alternativ.

her er noe bedre og husk at når du få regning fra FM så kommer den over 1000kr jeg husker ikke akuratt jeg har liksom2.3mbt begge veier men i virkligheten har jeg 1900/1900 begge veier og jeg liger ca 650 fra sentralen og bor i oslo jeg skule hatt topp link jeg har ngt dem gir meg full link nesten 7mbt på adsl og du har dynamisk ip på fm men ikke her se på den linken http://www.directconnect.no/index.php?id=4 ps hvis jeg ikke FM FIXER linja mi snart. så tar jeg dem får dem. og dem har like bra ping som catsh og plus her får du bundling 4000/4000kbt

Endret av RAPTORR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...