Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Struper Canal Digital for p2p/bittorrent bruk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke alle som klemmer Lyse sine sentraler heller..

 

Og Hastighet: 1.0 Gbps kan alle få som har Gigabit Ethernet i maskinen sin, reflekterer ikke nødvendigvis hastigheten ut i verden.

 

 

www.speedtest.net er en fin plass å begynne.

6936887[/snapback]

Seff vet jeg da at jeg ikke har 1 gbps mot nettet - har 6m/6m, med peering-særhet.

 

Speedtest:

47092698.png

 

Smoothwall:

red-month.png

(Yup, alle målingene stemmer overens (BT / windows / Smoothwall), er ikke feilavlesninger)

Lenke til kommentar
Jo men det sier vel noe om at leverandøren ville flytte trafikken til en senere tid på døgnet. Eneste grunnen til det er vel for å forhindre overbelastning av sentralene?

6937619[/snapback]

 

Hvis de vil forhindre overbelastning av sentralene så er det jo noe som heter å oppgradere.... i stedet for å redusere.

Lenke til kommentar
Jo men det sier vel noe om at leverandøren ville flytte trafikken til en senere tid på døgnet. Eneste grunnen til det er vel for å forhindre overbelastning av sentralene?

6937619[/snapback]

 

Hvis de vil forhindre overbelastning av sentralene så er det jo noe som heter å oppgradere.... i stedet for å redusere.

6937638[/snapback]

Ja, det er slik en ISP skal gjøre det. Men Canal Digital prøver vist en alternativ metode her :mad:

Lenke til kommentar

Det som er saklig i henold til begrensing av pnp er om Cd har lov til dette i forhold til kontrakten mellom ISP og forbruker.

At CD nevner ulovlig nedlasting som et påskudd er usakelig.Men,det vil i en del miljøer gi dem sympati.

Cd driver ut i fra lønsomhetsprinsippet.Det er opp til oss forbrukere som bestemmer om dette blir lønsomt for dem. :)

Lenke til kommentar

Det her var jo herlig...

 

Ja, da er det bare å nekte å betale en viss andel av neste regning da. Hvis de faktisk nekter deg å bruke båndbredden til det du har tenkt å bruke den til, en vesentlig andel av døgnet, så får du ikke det du betaler for. Så enkelt er det.

 

At Bittorrent-teknologien kan brukes til å laste materiale som kan være ulovlig er fullstendig irrelevant. Dette er å spekulere i folks privatliv. Man er uskyldig til det motsatte er bevist, så CD kan bare gi en lang faen i dette her.

Lenke til kommentar

Det som er så vanvittig morsomt her er at de faktisk har fått en førsteside på kanskje skandinavias største/populære hardware-nettside. Umåtelig dårlig reklame på deres vegne. Virkelig koser meg md å lese denne tråden, og samtidig vite at CD mister haugevis av potensielle kunder for hvert minutt som går.. Men sånn går det vel når man er en kontraktbryter.. What goes around, comes around.

Lenke til kommentar

Skummet gjennom topicen nå, og må si meg enig med de fleste sier her. Er vel blitt konstatert i at du skal ha linja du betaler for, klarer ikke ISP å levere den farta du betaler for er det deres problem - at det skal som kunde gå ut over deg selv at butikk har lovet mer enn de klarer er feil!

 

Men hvordan skal vi få gjort noe med det? Det beste ville selvsagt være å si opp, men av flere grunner er dette vanskelig. Jeg anbefaler dog de som er engasjert i dette å nedringe kundetelefonen til Canal Digital og spille forbannnet kunde, kanskje om det kommer mange nok...?

 

Kort sagt, dette er ELENDIG Canal Digital, dere har tapt meg som kunde.

Lenke til kommentar

Overrasker meg ikke akkurat da, er jo andre ISP'er som har testet ut shaping av nett før.

Personlig, så hadde jeg skiftet ISP TVERT om min ISP hadde gjort dette mot meg...!

 

ELENDIG av CD, jeg vet ivertfall hvilken ISP jeg IKKE skal ha..! :thumbdown:

 

Shaping er GRUSOMT..! Enn hvis jeg skal laste ned nyeste linuxversjon via torrent og må sitte med 30kb/sek fordi de skal shape trafikken.. ?? :mad:

Lenke til kommentar
Tommy, kan du forklare hvorfor man skal bruke slike instillinger som du annbefalte på bildet i utorent, på side 1 i tråden. Med unntak av krypteringen da, som sier seg selv.

6937899[/snapback]

Kjører "forced" for at Canal Digital struper BitTorrent (all P2P). Hadde de bare skulle vært mulighet for protokoll kryptering ville jeg bare satt den til "enable"

Lenke til kommentar
Tommy, kan du forklare hvorfor man skal bruke slike instillinger som du annbefalte på bildet i utorent, på side 1 i tråden. Med unntak av krypteringen da, som sier seg selv.

6937899[/snapback]

Kjører "forced" for at Canal Digital struper BitTorrent (all P2P). Hadde de bare skulle vært mulighet for protokoll kryptering ville jeg bare satt den til "enable"

6937926[/snapback]

Joda. Men for eksempel global maximum number of connections 450 istedenfor 800 som var default hos meg.

Lenke til kommentar

En ting som irriterer meg mest her, er at de struper det uten grunn, i stedet for å heller trafikkshape det. Det at ISP'er trafikkshaper er ille nok i seg selv, men da slipper man iallefall å gå glipp av store mengder båndbredde. Og dersom det er trafiskkshaping de har innført, så har CD ett kollosalt underdimensjonert nett i Oslo, ettersom man uansett ikke skal ha 1/10 av hastigheten selv om alle naboene dine skulle kjørt web-tv-streaming samtidig.

 

Hadde jeg vært CD-kunde, hadde jeg sett meg om etter en ny leverandør på flekken, nesten som jeg vurderer å ringe inn en klage, selv om jeg ikke er kunde der. BitTorrent brukes til langt mer enn kun piratkopiering, det er nesten som om en flyplass skulle nekte ett flyseskap å ha flygninger, selv om flyplassen er ubrukt i de tidsrommene, kun fotrdi statisktikken viser at det er større sjans for at de som flyr det med det selskapet prøver å smugle narkotika.

Lenke til kommentar

Jøss, egentlig er jeg ikke så overrasket over at CD velger å teste ut det her. Den norske infrastrukturen er rene korthuset, og nå er det i ferd med å falle sammen. ISPene velger å regelrett spekulere høyt i at alt for få utnytter linja gjennom å tilby høyere og høyere hastigheter samtidig som infrastrukturen forblir så og si den samme. Når flere og flere velger å utnytte linja krasjer alt sammen. Selv opplever jeg alt for ofte at SHDSL-linja sliter stygt, og ut fra traceroute er det spesifikke routere som sliter. Med andre ord kapasitetsproblemer i nettet i Norge.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Jøss, egentlig er jeg ikke så overrasket over at CD velger å teste ut det her. Den norske infrastrukturen er rene korthuset, og nå er det i ferd med å falle sammen. ISPene velger å regelrett spekulere høyt i at alt for få utnytter linja gjennom å tilby høyere og høyere hastigheter samtidig som infrastrukturen forblir så og si den samme. Når flere og flere velger å utnytte linja krasjer alt sammen. Selv opplever jeg alt for ofte at SHDSL-linja sliter stygt, og ut fra traceroute er det spesifikke routere som sliter. Med andre ord kapasitetsproblemer i nettet i Norge.

6938433[/snapback]

Da bør noe gjøres temmelig kjapt, enten at ISP'ene setter ned hastigheten igjen, noe som selvsagt vil føre til ramaskrik når de har satt dem opp i første omgang, eller så må enten de, eller staten, bygge mer på infrastrukturen. Det at vi har ett nett som holder på å bryte sammen kan påvirke store deler av bedriftsnorge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...