Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til pc- eller stuebruk (les: hvor stort er rommet)?

 

Optimalt skal en sub dekke de aller dypeste frekvensene, men samtidig ikke kunne plasseres ved lytting, dvs i intervallet [0,120] Hz. En sub som effektivt går dypere enn ca 20Hz til en rimelig penge, er vanskelig å få tak i, tror jeg.

Lenke til kommentar

35 Hz er lavere enn de fleste innbiller seg, men en god subwoofer bør klare dypere enn det. Det sagt, så kan du ikke regne med å få stort lavere respons enn det fra billigere løsninger. De billige løsningene som påstår at de klarer det, gjør det gjerne under dårlige betingelser (stortavvik, høy forvrengning).

 

Det beste tipset for å finne en sub som passer er å teste, og aller helst i det rommet suben skal jobbe. Rommet kan nemlig påvirke mer enn oppgitt avvik i målekurven til suben, med litt uflaks kan rommet helt ødelegge en ellers bra sub.

 

Se blant annet:

 

http://www.diysubwoofers.org/projects/measure.htm

http://www.silcom.com/~aludwig/Room_acoustics.html

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-24 16:05, skrev trollmannen:

Kommer selvfølgelig an på størrelse, men som regel ikke over 150Hz.

F.eks en 12 tommer kommer seg fint under 30Hz. Større element = dypere bass.


 

du får 10" til å gå ned til omtrent 19Hz (yamaha)

 

et element som går til 20Hz er mer enn nok, fordi dine ører ikke kan høre noe dypere (hvis du har god hørsel klarer du å høre 20Hz)

Lenke til kommentar

Quote:

du får 10" til å gå ned til omtrent 19Hz (yamaha)


et element som går til 20Hz er mer enn nok, fordi dine ører ikke kan høre noe dypere (hvis du har god hørsel klarer du å høre 20Hz)


 

Som en annen her sa, 35Hz er dypere enn det de fleste tror. Og den Yamaha subben... det kan godt hende at den klarer å nå ned til 19Hz, men om det er følbart, det er vel en annen sak.

 

Endel litt durere subwoofere (over 10000 kroner) kan gå under 20Hz, men det er ikke bare subwooferen som spiller inn. DVD-spilleren og eventuelt forsterkeren må også klare å gå under 20Hz, og det er er det ikke alle som gjør. :wink: Da tipper jeg at frekvensene vil bli kuttet ved 20Hz og det ikke kommer noe lyd under dette punktet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-24 16:47, skrev GeCcO:

du får 10" til å gå ned til omtrent 19Hz (yamaha)


 

Ja, men den klarer ikke å reprodusere 19Hz særlig effektivt, typisk -6dB.

 

Quote:


et element som går til 20Hz er mer enn nok, fordi dine ører ikke kan høre noe dypere (hvis du har god hørsel klarer du å høre 20Hz)


 

Tull. Dypbass skal ikke høres, den skal føles.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-25 01:17, skrev RansoM:

Det stemmer, hadde selv en Stroker! 18" i hjemmekinoen min før.


 

Jesus! Det er et heftig element, gitt. Satt i en bil med to 15" Stroker i en bilanleggdemo i Stavanger.

RATM sparket godt. For ikke å snakke om Prodigy. Måtte ha dobbelt hørselvern. :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-25 01:20, skrev LarsC:


Jesus! Det er et heftig element, gitt. Satt i en bil med to 15" Stroker i en bilanleggdemo i Stavanger.

RATM sparket godt. For ikke å snakke om Prodigy. Måtte ha dobbelt hørselvern. :wink:


 

Prodigy duger bra på Stroker! Spesielt Mindfields og Smak my bitch up ble mye spilt :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-25 01:20, skrev LarsC:

Jesus! Det er et heftig element, gitt. Satt i en bil med to 15" Stroker i en bilanleggdemo i Stavanger.


 

Var det den som sto nede ved Hifi-klubben for en del tid tilbake?

Den var så godt lydisolert at man hørte nesten ikke noen ting utenfor, men inni... Verste jeg har hørt! Bassen sugde luften ut av lungene mine :grin:

Lenke til kommentar

Hvor høyt man deler en sub mot hovedhøyttalerne er avhengig av hvor dypt disse kan spille. (mine er nede 3 dB ved 23 hz så jeg trenger ikke sub) Lavest mulig deling er å foretrekke. 80 hz fungerer meget bra. Ideelt sett har jeg mest sans for store høyttalere som spiller helt i kjelleren. Andre parametre som er viktige ved valg av sub er følsomhet(hva er vitsen med en løsning som tåler 500 W, men ikke spiller før man kjøper en forsterker til flere månedslønner) Dette wattgreiene går meg forresten på nervene! Kasseløsningen gir også forskjellige typer bass. Delingen kan gjøres enten passivt eller aktivt. I dag har kvalitetssubber ofte innebygget forsterker som er spesialtilpasset for å styre elementet til optimale arbeidsbetingelser.

Lenke til kommentar

Du mener det ja. :grin: For jeg har en slik en. Men jeg kjøpte den ikke fordi den spiller høyt, men fordi den spilte bra, og jeg visste ikke hvor dypt den gikk. Til å være en 18 tommer flytter den ikke så mye luft(det er en lukket kasse). Men BagEnd har jo noen større subber også. Denne for eksempel som har 4 21-tommere og et kabinett på 1m3. :grin: :

 

 

http://ww2.bagend.com/bagend/bassault-rsm.jpg

 

 

Og siden jeg er den kverulanten jeg er, så er ikke Stroker så utrolig rå(OK, ganske da...). Den er og blir et amatørelement. Proffelementene koster opp til 12000kroner per stk. (Intense).

 

Edit: leif. :wink:

_________________

Statsautorisert kverulant!

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: C. Alshus på 2002-10-25 21:39 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: C. Alshus på 2002-10-27 02:03 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-24 16:05, skrev trollmannen:

Kommer selvfølgelig an på størrelse, men som regel ikke over 150Hz.

F.eks en 12 tommer kommer seg fint under 30Hz. Større element = dypere bass.


 

Not anymore, you got the Philips Woox Technology. lol

 

Noen som har prøvd ut sub'ene til Philips med Woox teknologien? Synes nå det høres litt ut som woox er "overskrytt". Er det så bra Philips skal ha det til?

 

En annen ting; ja, bassen skal føles! :grin:

 

 

Joachim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...