Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En sub, etter min mening, bør dekke fra 20-30hz (nedre grense) til 80-120 hz (øvre grense).

 

At elementet har frekvensgang opp til 3500hz gjør ingenting. Det betyr kun at den er i stand til å spille så høye frekvenser.

 

Du bør uansett dele av elemente oppad. Det holder med et 6db/o filter, dersom du ikke er ekstremt fintfølende. Da kan du kjøpe et 12db/o filter.

 

Så lenge det ikke er et enormt anlegg, så holder det også med passiv deling (filtere inni kassa)..

 

 

 

- Og husk at frekvensgangen som er oppgitt, er under idéelle forhold! Dvs med en "perfekt kasse" (uendelig baffel), noe du ALDRI NOENSINNE vil kunne oppnå (med mindre du har tenkt å ha elemtentet i en kasse på størrelse med en gymsal da :razz:) Så les spesifikasjoner med en klype salt :wink:

Lenke til kommentar

Okay, ganske fin diskusjon her. Vil gjerne legge til to ting (som kan godt vær feil):

 

1. Slik som jeg har forstått det, så kan de fleste høytalere sin membran gå ned til 0hz... en høytaler virker jo ved å dytte ut, eller trekke inn membranen som skjer ved at en elektromagnet får strøm gjennom spolen i en bestemt retning og skaper bevegelse i membranen. Altså, hvis strøm går kun 1 vei blir membranen presset ut, og vi har 0hz. når strømmen forrandrer retning 2 ganger i sekundet får vi 1hz (tenker jeg rett?) osv... enn raskere bevegelse, enn høyere hz. det er ikke slik at høytalere ikke gjør noe (ingen bevegelse) hvis de får lav hz.

 

Det store spørsmålet er hvor godt høytaleren kan spille disse lave frekvensene, og det går ut på kvaliteten (og størrelsen?) på høytaleren.

 

[slik har jeg alltid tenkt, men er dette feil? hvis ja, så si hva er rett!!!! :grin:]

 

2. Url'en under er til en mp3 med konstant lav hz. jeg tellte lydbølgene og det er ca 6hz. det er litt morsomt å se høtyaleren spille denne frekvensen! men pass på, hør gjennom mp3'en og se at det ikke er noen spikes med høy hz eller noe som kan ødelegge anlegget ditt. Spill gjennom mp3'en med lav volum først! testes på eget ansvar. (har gjort det selv på mine høytalere!) DRITBRA! (mine høytalere lager ikke noe særlig lyd...) http://home.no.net/blaa03/filer/6hz.mp3

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-24 16:05, skrev trollmannen:

F.eks en 12 tommer kommer seg fint under 30Hz. Større element = dypere bass.


 

Men vis du har over 12 tommer så ligger bare subben etter. den klarer ikke å henge med i musikken.. Det er bedre å kjøpe ein skikkelig 12".. Til minst 2000...

Lenke til kommentar

Litt off-topic menmen..

 

Det ble sakt at proffelementene koster 12000,- ++ Men hvor får en kjøpt slike element?

Er den heftigste serien til Rockford Fosgate oppskytt?

Altså den Rockford Fosgate RFR-3112 POWER HX²?http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=150

 

Det snakkes om at bassen skal føles, men greier denne subben å kjøre så det river baki nakken og i brystet?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-30 18:09, skrev Janicz:

l):



2. Url'en under er til en mp3 med konstant lav hz. jeg tellte lydbølgene og det er ca 6hz. det er litt morsomt å se høtyaleren spille denne frekvensen! men pass på, hør gjennom mp3'en og se at det ikke er noen spikes med høy hz eller noe som kan ødelegge anlegget ditt. Spill gjennom mp3'en med lav volum først! testes på eget ansvar. (har gjort det selv på mine høytalere!) DRITBRA! (mine høytalere lager ikke noe særlig lyd...)


 

Hei.

 

En kompis av meg som er fascinert av høytalere, sa til meg at det fins ingen høytalere/suber som spiller så lavt som 6hz. Sant eller usant? Jeg fikk i alle fall bare høre en klikkelyd når jeg skrudde opp volumet, men nå spilte jeg det riktignok på et logitech z-560 sett da.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-30 19:08, skrev Rosa Tanga:

Litt off-topic menmen..


Det ble sakt at proffelementene koster 12000,- ++ Men hvor får en kjøpt slike element?

Er den heftigste serien til Rockford Fosgate oppskytt?

Altså den Rockford Fosgate RFR-3112 POWER HX²?http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=150


Det snakkes om at bassen skal føles, men greier denne subben å kjøre så det river baki nakken og i brystet?


De største elemenyene til RF er IKKE oppskrytt. Her snakker vi 17,5kg, og muskler det skal en ganske rå forsterker til for å temme. De tåler 1000w RMS... Og da snakker vi ikke noe "Hai Tai" watt. Har selv sett nok av "Kicker" og "Cervin Vega" fans, som har våte drømmer etter å ha sett, hørt og tatt på disse.

 

... Bilradiospesialisten er ikke noe billig på disse elementene, prøv heller Autosound.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-31 17:01, skrev spoonhau:

Hei.


En kompis av meg som er fascinert av høytalere, sa til meg at det fins ingen høytalere/suber som spiller så lavt som 6hz. Sant eller usant? Jeg fikk i alle fall bare høre en klikkelyd når jeg skrudde opp volumet, men nå spilte jeg det riktignok på et logitech z-560 sett da.


 

De fleste forsterkere har et lavfrekvent filter, som hindrer så lave signaler. Trur at det stort sett ligger på ca 20Hz...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror ikke du vil hørre noe uansett når det er 6hz. Du må SE på høytaleren. Da ser du membranen bevege seg sakte ut og inn. Jeg vet ikke hvordan dette med ditt logitech sett er, men hvis høytalermembranen ikke er synlig (bygget inn i boks) så går det ikke.

 

du kan også prøve å ta en høytaler du har liggende og koble til et batteri. 1.5v eller 9v. Da spretter membranen ut og står der.

 

janicz

 

PS: jeg og er fasinert med høytaler!!! :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

De største elemenyene til RF er IKKE oppskrytt. Her snakker vi 17,5kg, og muskler det skal en ganske rå forsterker til for å temme. De tåler 1000w RMS... Og da snakker vi ikke noe "Hai Tai" watt. Har selv sett nok av "Kicker" og "Cervin Vega" fans, som har våte drømmer etter å ha sett, hørt og tatt på disse.


 

RF lager ikke proffelementer, de lager bilelementer. Det er en forskjell på det.

Synes det er rart at ikke det er oppgitt følsomhet, da dette er mye viktigere enn hvor mange watt elementet klarer. Husk at et element med 95dB følsomhet bare trenger halvparten av effekten til et element med 92dB følsomhet for å kunne spille like høyt.

 

Kan ta med at JBL sitt kraftigste basselement, JBL 2242, "bare" tåler 800Watt.

Vekt er 13,5 kilo. Bilde:

 

2242.gif

 

 

dcd10_14.gif

 

Et annet bilde som viser mellomtone og nedre mellomtone i JBL sin HLA serie.

 

 

Tar også med vekt på et element. Tyngre er ikke alltid bedre. Noen produsenter bruker andre materialer for å få elementene lettere, men like sterke. Man kan for eksempel gjøre dette ved å bytte ferittmagneten med en lettere (og dyrere) neodyniummagnet.

Lenke til kommentar

Skrev jo hvordan man kunne få elementene lettere...

 

Må jo også ta med at i PA verdenen, så er det bare lydkvalitet og lydtrykk som teller, når det gjelder bilelementer, så har det mye å si hvorden elementene ser ut (virker sånn på meg) med logo på støvhetta, lekker og forseggjort ramme/casting og ofte en overdimensjonert magnet med ofte en gummipakning rundt.(?)

 

 

JIIZUS - du har snart 6000meldinger jo...

 

Edit: tekst til Lura...

 

[ Denne Melding var redigert av: C. Alshus på 2002-11-11 00:23 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...