Gå til innhold

Jeg har fått uønsket mms-reklame


Anbefalte innlegg

Det dukket plutselig opp en reklame på mobilen min i dag. Jeg synes det var litt rart. Jeg har ikke bedt om noe reklame. Meldingen hadde "falck (gratis SMS, TV2)" som emne og var sendt fra 1963. Reklamen var for falck bilmedlemskap. Hvem er det som tror de har rett til å sende reklame på mobilen min? Og hvordan straffer jeg de skyldige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk også den reklamen der, irriterende. Ekstra irriterende er det at de må ha eksplisitt tillatelse til å sende slik reklame til epost og mobil.

 

Edit:

 

Fikk mail fra Folkelotto og hevdet det ikke var dem. Så holder på å finne ut litt mer info. Legger ut dette her så fort jeg finner noe.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Jeg fikk SMS, fra "gratis sms" som avsender. "Nå trenger du ikke lenger bekymre deg for uhell med bilen. Falck gir deg tre måneder gratis bilmedlemsskap. Fra veihjelp i hele Europa. Send GRATIS til 1963"

 

ANdre som fikk den samme? jeg fikk den i dag tidlig

 

Edit: Har for øvrig flere nummer, fikk kun SMS'en på det ene.

Endret av shaaland
Lenke til kommentar

Vel, jeg har ikke fått denne meldingen på noen av mine fem abonnement - hos forskjellige operatører. Så noe må dere ha gjort for å få reklamen... Det finnes alltid en fellesnevner, enten operatør, en tjeneste dere har kjøpt eller noe tilsvarende. Avsender må ta nummeret fra et eller annet sted, ikke fra løse lufta.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Vel,, jeg har 2 nummer fra netcom, ett fra telenor og ett fra tele2. Fikk den kun på det ene av mine nettcom nummer.

 

er medlem på eurobate med alle, de sender av og til reklame sms, men fikk kun reklame meldingen på mitt ene nummer, som allerede sagt.

Med nummeret jeg fikk reklame sms på er jeg også inmeldt i rosaindex (meldte meg inn der i går, så sjekka straks siden deres, de sier de ikke sender ut reklame).

 

kommer for øyeblikket ikke på noe mer jeg er meldt inn i.

Endret av shaaland
Lenke til kommentar

Øhh... Noen som har misforstått her... Fikk selv den meldingen, og det er fordi jeg har sykkelen min registrert i Falck-sykkelregister.

For de som ikke vet det, så er Falck (tidligere Falken) en redningstjeneste, lignede Viking og NAF.

 

Tviler faktisk sterkt på at Falck sender ut ulovelig reklame. Så enten du trur det eller ei, så har du nok takket ja til det en gang!

 

Skjønner forresten ikke hva som kan være så sinnsykt irriterende med en sms/mms... Har dere så mye å gjøre at dere går glipp av utrolig mye i løpet av de 10-15 sekundene det tar å lese den? Hvis man i det hele tatt gidder å lese den?? Har du tenkt over hvor lang tid du bruker på å irritere deg over det i denne tråden?

Lenke til kommentar
Øhh... Noen som har misforstått her... Fikk selv den meldingen, og det er fordi jeg har sykkelen min registrert i Falck-sykkelregister.

For de som ikke vet det, så er Falck (tidligere Falken) en redningstjeneste, lignede Viking og NAF.

 

Tviler faktisk sterkt på at Falck sender ut ulovelig reklame. Så enten du trur det eller ei, så har du nok takket ja til det en gang!

 

Skjønner forresten ikke hva som kan være så sinnsykt irriterende med en sms/mms... Har dere så mye å gjøre at dere går glipp av utrolig mye i løpet av de 10-15 sekundene det tar å lese den? Hvis man i det hele tatt gidder å lese den?? Har du tenkt over hvor lang tid du bruker på å irritere deg over det i denne tråden?

6720804[/snapback]

Fordi å sende reklame på SMS og MMS er ulovlig uten mottagers tillatelse. Dersom ikke dette blir tatt på alvor kommer mobiltelefonene til å bli like fulle av spam som inboxen på mailen. Jeg har ikke og har heller ikke hatt noe med falck å gjøre. Heller ikke dette folkelotto som har sendt ut meldingene. Jeg har ikke takket ja til reklame fra dem.

Lenke til kommentar
Øhh... Noen som har misforstått her... Fikk selv den meldingen, og det er fordi jeg har sykkelen min registrert i Falck-sykkelregister.

For de som ikke vet det, så er Falck (tidligere Falken) en redningstjeneste, lignede Viking og NAF.

 

Tviler faktisk sterkt på at Falck sender ut ulovelig reklame. Så enten du trur det eller ei, så har du nok takket ja til det en gang!

 

Skjønner forresten ikke hva som kan være så sinnsykt irriterende med en sms/mms... Har dere så mye å gjøre at dere går glipp av utrolig mye i løpet av de 10-15 sekundene det tar å lese den? Hvis man i det hele tatt gidder å lese den?? Har du tenkt over hvor lang tid du bruker på å irritere deg over det i denne tråden?

6720804[/snapback]

 

Da jeg er 15 år er det tvilsomt at jeg none gang har meldt bilen min inn i Falck (ja, vet det er tidligere falken), da jeg ikke har bil å aldri har eid en bil :)

 

Til ditt spørsmål; de har ikke lov å sende ut "spam" via SMS/MMS med mindre du selv har godtatt dette, som allerede sagt har jeg aldri meldt min "luft bil" inn i falck. Har aldri hatt noen som helst medlemskap hos dem, ikke engang med sykkel etc.

 

Og poenget er ikke hvor lang tid det tar event. å slette meldingen, tror min fortsatt ligger i innboksen. Poenget er prinsipp å regler som må overholdes. Når falck "har lov" til å sende spam, hvorfor skal ikke viking også begynne? Nei, regler er til for å overholdes. Spesielt regler som har med personvern å gjøre.

 

Ikke fatter jeg hvordan falck har numrene fra, de må ha fått dem fra noen, jeg har selv hemmelig nummer så at de har søkt opp et "vilkårlig" navn på nettet er i mitt tilfelle utelukket. :/ Dermed har noen ikke overholdt regler og gitt mitt nummer til en 3. part, i dette tilfellet falck, eller noen som reklamerer for falck

Endret av shaaland
Lenke til kommentar

Jeg er 100% sikker på at jeg ikke har gitt tillatelse til noen å sende meg reklame sms. Eneste jeg har gitt tillatelse til å sende meg informasjonssms er Lånekassen og Altinn.

 

Forresten er det NetCom jeg har, men tviler på at det er de som har solgt de nummerene.

 

Uansett så må de ha en eksplisitt tillatelse til dette.

Lenke til kommentar
Jeg er 100% sikker på at jeg ikke har gitt tillatelse til noen å sende meg reklame sms. Eneste jeg har gitt tillatelse til å sende meg informasjonssms er Lånekassen og Altinn.

 

Forresten er det NetCom jeg har, men tviler på at det er de som har solgt de nummerene.

 

Uansett så må de ha en eksplisitt tillatelse til dette.

6721761[/snapback]

 

Når jeg oppretter et nytt NetCom-abonnement i DOWE, er det et eget valg som må gjøres angående kundekontakt. Der kan man velge alt fra "send meg masse spam" til "la meg være i fred". Hva ble valgt da ditt abonnement ble opprettet?

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Jeg er selv medlem av folkelotto og tviler på at det er de som har sendt denne meldingen (noen som er litt kjappe med å dømme her kanksje). Jeg har ikke fått denne meldingen (og jeg er som sagt medlem). Samtidig sender folkelotto med avsender "folkelotto".

 

Det er mange aktører som sender ut reklame, og de aller fleste følger loven, noe som betyr at de kun sender til de man har et aktivt kundeforhold til eller til de som aktivt samtykker å få tilsendt reklame. Og om det er noen som har forbrudt seg mot dette er det greit å skyte riktig person....

 

Avsenderne så langt har vært "falck (gratis SMS, TV2)", "gratis sms" og "easycash". Sikker på at du ikke har registrert deg et sted du kan sende SMS gratis (TV2 f.eks). Easycash er forresten eid av et selskap som heter Incent, kanskje det er disse som står bak ustendelsen? La oss sjekke alle fakta før vi konkluderer med at noen har gjort noe galt og hvem det evt er.....

Lenke til kommentar

Nix har ikke registrert meg på noe slik gratis sms tøv opplegg.

 

 

Ser du linken litt oppe så går den til en side som heter Norsk Mobilreklame. I adressefeltet er det folkelotto samt at alle kontaktpersonene der har folkelotto i sin mail adresse.

 

snubbel: Der ble det nok la meg være i fred, he he. Ble NetCom kunde igjen for over to år siden.

 

Edit: Fikk mail der de ikke sa det var dem. Undersøker nå saken mer dyptgående.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Heisann. Såvidt jeg vet er du forpliktet til å motta reklame hvis du vil ha gratis sms fra TV2 Mobil, og dersom du er medlem av Easycash, får du jo penger for hver sms/mms du mottar. Det er jo ikke et så stort problem, bare meld deg ut eller avslutt smstjenesten :roll:

 

Dersom du ikke er medlem av noe gratis sms side eller reklametjeneste, er det jo litt merkelig... Ingen har lov til å sende reklame til en norsk mobil uten eiers samtykke.

Lenke til kommentar

Jeg har et Telenor-nummer, fikk også denne reklamen, så det er ikke NetCom som er synderen, for de som nevner det.

 

Jeg er registrert på EasyCash, men satte tjenesten på pause for lenge siden, og glemte å slå den på igjen, så penger ble det ikke på en stund.

 

Så tror ikke det er EasyCash selv som har sendt den ut som vanlig reklamemelding, må være noe spesialgreier som skjer for tiden hvis det er de som faktisk har sendt den.

 

Kjøpte jo ringetoner o.l. i ny og ne før i tiden i mine 3310-dager, men kan aldri huske å ha mottatt reklame på denne måten før nå.

 

Rare greier. Noen som finner ut noe? Ikke at jeg tok så mye skade av den, men blir jo spennende å se om noe løser seg. Kanskje alle som har fått den kan få erstatning? :D

Lenke til kommentar

I dag fikk jeg SMS-spam på mobilen min fra eurobate. Det har jeg fått før også uten at jeg har bedt om det.

 

Edit: etter å ha sendt IKKE faen jævla spammere til 1938 fikk jeg beskjed om at jeg "dessverre ikke lenger ville få gratis informasjon om eurobates tjenester".

Endret av premium
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei alle sammen.

 

Ser det er en diskusjon her ang mottakelsen av en reklame-MMS fra Falck.

 

Ansvarlig for utsendelsen er InCent Services AS. Denne MMS'en ble sendt til brukere av EasyCash.no og TV2 sin tjeneste Gratis SMS på deres WAP sider. Alle som har mottatt melding er registrert i en av disse tjenestene og dermed gitt sitt samtykke til å motta denne type meldinger.

 

Det er en utfordring å merke meldinger godt nok slik at det ikke skal være noen misforståelser rundt hvem som er avsender. Dette er noe vi jobber med fortløpende.

 

 

Hvis man ikke ønsker å være bruker av disse tjenestene kan man melde seg av på easycash.no eller på wap-sidene til TV2, samme sted som man meldte seg inn.

 

Håper dette svarer på spørsmålene deres. :)

 

Mvh

H. Østby

Marketing manager

InCent Servces AS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...