Gå til innhold

Profesjonelle lydkort fra Creative


Anbefalte innlegg

Creative's spill/surround-kort (Audigy/X-Fi) har fått gode resultater i sammenlignende tester, både mhp lydkvalitet og CPU-bruk. Konklusjonen blir vel derfor at alle konkurrentene har dårlige drivere.

 

Det er grunn til å være skeptisk til alle som utgir seg for å ha full oversikt over hva "musikkfolk" generelt foretrekker. Hverken Creative/EMU eller M-Audio lager helprofesjonelt studioutstyr, men begge lager gode løsninger for amatørstudio/preproduksjon mm.

6721999[/snapback]

 

 

Har satt sammen ca 10 musikkmaskiner.

Softwareutvikler innen musikk, og må derfor hjelpe folk over hele verden med driverproblem osv.

Følger med på KVR hver dag.

Creative kortene (Audigy osv videre) er bra til spill, ikke musikk. Asio driverene til disse kortene er ikke bra nok.

De ny emu kortene har veldig bra lyd. Driverene kan være litt trøblete.

 

gunnar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er grunn til å være skeptisk til alle som utgir seg for å ha full oversikt over hva "musikkfolk" generelt foretrekker.

6721999[/snapback]

Personlig oppfatter jeg slike utsagn som et dårlig forsøk på å undergrave andre personers troverdighet. Tror det er få her som utgir seg å ha full oversikt, men man må kunne anta at folk har erfaring (og også muligens forskjellig erfaring).

 

Min personlige mening (støttet opp av min erfaring ved eksempelvis disse to produsentene) er at M-Audio har langt mer stabile løsninger enn Creative. Vi kan godt diskutere andre produsenter også. :)

Lenke til kommentar
Min personlige mening (støttet opp av min erfaring ved eksempelvis disse to produsentene) er at M-Audio har langt mer stabile løsninger enn Creative. Vi kan godt diskutere andre produsenter også. :)

6722093[/snapback]

 

Som EMU for eksempel? Det er litt vanskelig å skjønne hva du og gunnare argumenterer for. At M-Audio er bedre enn Creative til musikkproduksjon er ikke noe å diskutere. Hvorvidt M-Audio er bedre eller mer stabilt enn EMU kan være noe å diskutere, men da må man ikke blande sammen Creative og EMU slik som dere gjør. Det er vidt forskjellige produkter det er snakk om, selv om Creative eier EMU.

 

Har selv brukt et EMU 1820 i to år uten problemer med stabilitet. En kompis hadde store problemer med å bruke et M-Audio 410 tilkoblet FW på PCI-kort. Kjøpte seg ny PC med FW på HK, da gikk det greit. Driverproblem...?

Lenke til kommentar
Det er vidt forskjellige produkter det er snakk om, selv om Creative eier EMU.

6722251[/snapback]

Forskjellige produkter, men stort sett like ustabile drivere. Der er linken.

Det finnes jo selvfølgelig unntak som bekrefter regelen. ;)

 

 

Har selv brukt et EMU 1820 i to år uten problemer med stabilitet. En kompis hadde store problemer med å bruke et M-Audio 410 tilkoblet FW på PCI-kort. Kjøpte seg ny PC med FW på HK, da gikk det greit. Driverproblem...?

Driverproblem, IRQ, andre inkompabiliteter mellom gammelt HK og FW-PCI kort, Windows-installasjon (ACPI vs Standard), etc. Og det er jo helt sikkert flere usikkerhetsmomenter.

 

 

Dessuten vil jo bruken av lydkortet være ganske avgjørende. Noen bruker den og den sequenseren med de og de plugin's i den og den kombinasjonen ved opptak og avspilling. Så som jeg prøver å si: Min erfaring er at det er bedre å bruke pengene på noe annet. Men som nevnt tidligere så er det jo alltid verdt å teste om Creative har fått det til igjen, men jeg har sluttet å bli skuffet når det skjærer seg. ;)

Lenke til kommentar
Det er vidt forskjellige produkter det er snakk om, selv om Creative eier EMU.

6722251[/snapback]

Forskjellige produkter, men stort sett like ustabile drivere. Der er linken.

Det finnes jo selvfølgelig unntak som bekrefter regelen. ;)

 

Driverproblem, IRQ, andre inkompabiliteter mellom gammelt HK og FW-PCI kort, Windows-installasjon (ACPI vs Standard), etc. Og det er jo helt sikkert flere usikkerhetsmomenter.

 

Dessuten vil jo bruken av lydkortet være ganske avgjørende. Noen bruker den og den sequenseren med de og de plugin's i den og den kombinasjonen ved opptak og avspilling.

 

Ja, jeg tror måten kortene blir brukt på har langt mer å si enn driverne. Amatør-plugins lastet ned fra f.eks KVRaudio forårsaker langt flere crash enn "ustabile" drivere. Driverne blir fort en syndebukk når man selv har klusset til systemet sitt... eller når softsynth-programmerere skal forklare hvorfor produktet deres får sequenseren til å crashe...

Lenke til kommentar

Ja, det er klart at diverse KVRaudio plugins skal ta sin del av skylden for ustabile systemer.

 

Men man kan heller ikke avskrive ustabile drivere uten videre. Jeg bruker ikke "amatør"-plugins, jeg liker dem sjeldent, og de har stort sett ett eller annet problem som kan knekke et oppsett ganske kjapt. Når alt fungerer skikkelig med ASIO/WDM-drivere fra M-Audio, Lynx, RME, etc, så burde det også fungere fint med drivere fra Creative.

Lenke til kommentar

Jeg har også satt opp en drøss maskiner.

Noen produkter har vært på markedet lenger enn andre og har av naturlige årsaker 'mer stabile' drivere.

Jeg har hatt trøbbel med E-MU, M-audio og lynx. Men ikke værre enn at med fikling så funker dem bra.

Så kan man jo spørre seg om det er mer inkompetente brukere som velger creative og dermed får mer trøbbel, en mer kompetente datakyndige som velger dyrere løsninger og fikser de fleste problemene selv (har peil og bedre komponenter i utgangspunktet).

Men jeg holder fortsatt på at emu kortene er suverent mest for penga.

Jeg har ingenting å utsette på driverne nå (utenom som sagt dårlig direct sound støtte). Jeg hadde kjempe trøbbel med M-audio på en maskin. Men med en del testing og rotering og bytting av andre komponenter så løste det seg også.

Ellers har m-audio alltid vært 'safe', med bra pris gode drivere men ingen spektakulær lyd.

Blir veldig jalla om man disser em-u fordi dem har et 'creative' merke over seg. emu kortene er dessuten veldig fleksible. Veldig bra mixer/routing muligheter. Så blir mye smak og behag dette.

Endret av filter69
Lenke til kommentar

Tar den om sammenblanding av Crative og EMU. Men det har nok vært forandringer på EMU fabrikken etter Creative tok over.

 

Er ikke enig I det om KVR plugins som skaper problem. Kjenner mange utviklere der, har vært betatester. Ikke mye problemer, kun i tidlige betaer. Men det er en fri verden. Dersom man heller vil bruke 3000 kr på en plugin, er det greit for meg.

 

Det er mest problemer med FLS (Fruity Loops). Det programmet har problemer med mange plugins.

 

Har fått med meg at noen av M-audio kortene med Firewire har hatt problem med drivere. Det gamle populære audiophile 24/96 har jeg aldri hørt noe galt om. Et sikkert valg for den som skal gå i gang med lydproduksjon. Stabilt og problemfritt. Men det er klart at de nye EMU kortene har mye bedre lyd.

 

Lurer selv å kjøpe EMU snart, da de fleste problemene kanskje er luket ut. Prisen er bra i forhold til lydkvalitet. Vet at folk var veldig forbannet på driverene når kortene ble lansert, så jeg har aldri forsøkt dem.

 

Hilsen gunnar

Lenke til kommentar

Disse lydkortene er oppført med 32 "bit rate" i prisguiden. Regner med det er oppløsningen på singalet (32bit per sample) det menes. Likevel er det galt da kortet har 24bit bit per sample. Egentlig er det litt rart at 32 er ett av valgene. Det finnes vel ingen lydkort som har så bra oppløsning (og SNR).

Lenke til kommentar

EMU 1616/1616M har 24-bits I/O og 32-bits DSP (prosessering). Flere sequencer-programmer bruker 32-bit samples eller mer for internprosessering, f.eks. Cubase SL/SE/SX3. Det innebærer bl.a. 32-bits prosessering når man kjører EMU-kortets DSP-effekter som VST-plugins i Cubase, noe som gir masse headroom og minimal risk for clipping på det prosesserte signalet.

Lenke til kommentar

Alt er 24 bit, de siste 8 bitene er enten 'dummy' data eller nyttig data om andre ting.

Altså en 32 bit wave fil er egentlig en 24 bit integer + 8 bit float wav.

Det er bare en standard å bruke 32 bit selv om man kunne spart en del plass etc om filer ble lagret som rene 24 bit.

Men når pc'en opererer lettere på 32 bit så har det bare blitt sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...