Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Flyskrekk, hva skal jeg gjøre?


Slonken

Anbefalte innlegg

 

Edit: Du skriver at mange avganger og ankomster på Vigra er ganske ville. Forsåvidt kan jeg være enig i det; men en ting vil jeg understreke; jo hardere landingen er, jo sikrere er den når det landes i turbulente forhold eller kraftig vind.

 

Takk for en godt innlegg, og forstår hva du sier, men har landet på Vigra ifjor høst med skrik og hyl fra passasjerer pga turbulens, samme måned fløy jeg til Oslo med "fest setebeltet" på heeeeleee veien pga sinnsyk turbulens, de forsøkte å servere kaffi 1 gang, et under at ingen fikk hele kaffi kanna i fanget, dette har liksom ikke gjort meg tryggere. Du som kan litt om fly, hvorfor flyr man i det hele tatt i sånt vær, kan jo skremme livdritten av hvem som helst sånne opplevelser.

 

Og hva er det med Vigra som gjør det så jæ%&/ å lande/take off der i dårlig vær? En gang lettet vi lenge før vi hadde passert treminalbygget, snakker om spurv i storm. Hadde forresten blitt beroliget om kapteinen kunne si "slapp av folkens dette er bare forbigående og ikke farlig" når han ikke sier en dritt får jo fantasien fritt spillerom for diverse scener fra "hjelp vi flyr"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva med å høre på mp3 eller noe sånt, lukke øynene og bare lytte til musikken. Prøve stenge ute tanken om at du er på et fly.

6636498[/snapback]

Ikke lov å høre på takeoff eller landing.

 

Jeg har selv hatt flyskrekk, etter en kjip flyopplevelse som litt yngre med -kraftig- turbulens.

Gikk over etter noen turer, nå finnes jeg ikke redd. Det er jo egentlig bare veldig tåpelig.

Har ikke noe annet tips enn å hoppe ut i det, tenke på hvor forbanna trygt det er, og at om det skjer noe, så dauer du uansett momentant... xD

 

EDIT: De flyr om det faktisk er trygt å fly, altså, de har da peiling. De flyr faen ikke om det er fare for liv :|

Endret av FuglFøniks
Lenke til kommentar
hva med å høre på mp3 eller noe sånt, lukke øynene og bare lytte til musikken. Prøve stenge ute tanken om at du er på et fly.

6636498[/snapback]

Ikke lov å høre på takeoff eller landing.

 

Jeg har selv hatt flyskrekk, etter en kjip flyopplevelse som litt yngre med -kraftig- turbulens.

Gikk over etter noen turer, nå finnes jeg ikke redd. Det er jo egentlig bare veldig tåpelig.

Har ikke noe annet tips enn å hoppe ut i det, tenke på hvor forbanna trygt det er, og at om det skjer noe, så dauer du uansett momentant... xD

6643039[/snapback]

 

Det er det jeg også håpet på skulle skje, må huske på at jeg har flydd en drøssevis av ganger uten å være noe redd og etter at jeg fikk mer og mer angst for å fly (mye pga turbulens helvete) så har jeg flydd oftere faktisk, men uten at det blir bedre, heller verre...

Lenke til kommentar

http://www.helsenytt.no/artikler/flyskrekk.htm

http://www.nettpsykiateren.no/article.php?sid=28

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/05/25/260021.html

http://www.lommelegen.no/svar/svar7426.asp

http://www.hypnoseterapi.net/fly.html

 

Kanskje her kan vere noko brukbart? :) For øvrig kan eg berre bukke og skrape for innlegget til bfisk, som viser eit glimrande kunnskapsnivå når det gjeld flyging og flysikkerhet! :thumbup:

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Takk for en godt innlegg, og forstår hva du sier, men har landet på Vigra ifjor høst med skrik og hyl fra passasjerer pga turbulens, samme måned fløy jeg til Oslo med "fest setebeltet" på heeeeleee veien pga sinnsyk turbulens, de forsøkte å servere kaffi 1 gang, et under at ingen fikk hele kaffi kanna i fanget, dette har liksom ikke gjort meg tryggere. Du som kan litt om fly, hvorfor flyr man i det hele tatt i sånt vær, kan jo skremme livdritten av hvem som helst sånne opplevelser.

 

Og hva er det med Vigra som gjør det så jæ%&/ å lande/take off der i dårlig vær? En gang lettet vi lenge før vi hadde passert treminalbygget, snakker om spurv i storm. Hadde forresten blitt beroliget om kapteinen kunne si "slapp av folkens dette er bare forbigående og ikke farlig" når han ikke sier en dritt får jo fantasien fritt spillerom for diverse scener fra "hjelp vi flyr"

6643020[/snapback]

 

Ang. "fest setebeltet" skiltet som var på hele veien: var ikke det bra, da? Så var det ingen som forsøkte å reise seg, for så å ramle. Det er omtrent det værste som kan skje.

 

Og hvordan man flyr i slikt vær? Vel, egentlig er det ikke store forskjellen. Jeg har beskrevet avgang og landing, og bortsett fra det er gjerne eneste forskjellen at man flyr litt saktere (man har gjerne en "maximum turbulent air penetration speed"). Bortsett fra det er det ingen forskjell.

 

Og husk på at en 737 gjerne har en maks avgangsvekt på 60-70 tonn, har en nypris på rett under 400 millioner kroner og styres, sammen med svært avanserte datamaskiner, av 2 utdannede og kvalifiserte piloter. Igjen; hvis det er noe som helst som kan betviles i forhold til sikkerhet, hadde dere ikke tatt av :)

 

Edit: Angående Vigra, så ligger Vigra litt klønete til ute i havgapet ved Norsjøen. Derfor er det gjerne litt vind og vær der, men igjen, dette er sjeldent problemer for flyene. I noen ekstreme tilfeller må flyene gå til andre flyplasser, men dette er svært sjeldent. Og det viser bare at man ikke prøver seg på noe "macho".

 

Ålesund Vigra er også tjent med å ha 4 forskjellige instrument-innflyvinger, hvorav 1 såkalt "ILS", eller instrument-landingssystem, som ekstremt pålitelig informasjon om innflyvingen både i høyde (glidebane) og posisjon (localizer); dette systemet er radiobasert, kalibrert og fungerer svært godt; og er mye mer presist enn f.eks. GPS o.l.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

Når jeg skal gjøre ting jeg egentlig er redd for (og da snakker vi usaklige fobier), hjelper det veldig å føle at jeg gjør det på trass.

Si til deg selv: "HA! Jeg flyr, samma faen! Jeg driter i at jeg er redd!" Om ikke høydeskrekken min gikk fløyten på den måten, klarer jeg i hvert fall å mestre den skikkelig nå.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Hva er det du er redd for da?

 

Jeg derimot gleder meg som en liten unge hver gang jeg skal ut og fly :D

6636484[/snapback]

 

Er vel ikke redd for noe spesielt, føles bare som om det j&/(vligste du kan tenke deg uten at jeg vet hvorfor... tubulens gjør ikke akkurat saken bedre :no:

6636537[/snapback]

Tenbk hvor mye større sjanse det er på at du kresjer i bil..

Lenke til kommentar
Hva er det du er redd for da?

 

Jeg derimot gleder meg som en liten unge hver gang jeg skal ut og fly :D

6636484[/snapback]

 

Er vel ikke redd for noe spesielt, føles bare som om det j&/(vligste du kan tenke deg uten at jeg vet hvorfor... tubulens gjør ikke akkurat saken bedre :no:

6636537[/snapback]

Tenbk hvor mye større sjanse det er på at du kresjer i bil..

6643956[/snapback]

Å skape bilskrekk også? Nei.

Lenke til kommentar
Problem: Flyskrekk

 

Løsning: Hoppe ut av et fly i luften. (uten fallskjerm) du vil aldri mer ha flyskrekk) :thumbup:

6643595[/snapback]

 

 

Har faktisk tenkt tanken, for høyden er et problem for meg, men tror jeg ikke jeg fysisk ville klart å hoppe ut, kanskje om noen tvang meg... :cool:

Lenke til kommentar

Jeg vil råde deg til å lese nøye gjennom Avinor sin artikkel Er det trygt å fly?, samt alle dets undertema:

- Lyder i flyet

- Motorstopp

- Urolig flyging

- Inne i kabinen

- Mobiltelefon og andre spørsmål

- Tekniske forsinkelser

 

Her står det veldig mye interessant. Ta deg god tid og les godt gjennom, så kanskje det kan få deg til å endre syn på det å fly. Har lest gjennom alt selv, selv om jeg ikke har flyskrekk.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
  • 2 uker senere...

Morsomt å lese tilbake i tid og bli minnet på om at jeg hadde flyskrekk. Jeg er nå halvferdig med flygelederutdannelsen, og er over middels interessert i luftfart. Jeg kan love deg at luftfart er supertrygt og selv om ulykker skjer er sjangsen minimal.

 

Cagayan, om du har noen spørsmål når det gjelder luftfart som kan gjøre det enklere å hanske med flyskrekken, må du bare spørre enten her eller på pm. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...