Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Flyskrekk, hva skal jeg gjøre?


Slonken

Anbefalte innlegg

Flyr du alene? Av erfaring er det mye bedre å ha noen å fly med. Jeg har selv bittelitt flyskrekk, men tydeligvis ikke så mye som du. Tenk på at alle flyene holder god standard i Norge og sjekkes veldig grundig. Jeg har lest at flyene har en veldig grundig sjekk hver 12. måned, og enda grundigere (flyet demonteres og monteres igjen) hver 24. måned. Ellers har de jo rutinesjekk før hver flygning.

6636548[/snapback]

 

Jeg vet jo om de tinga der, har som sagt flydd masse men det er som å snakke fornuft til en alkoholiker, men det er som du sier, det er adskillig bedre når jeg flyr sammen med folk jeg kjenner. Kanskje jeg er redd for å dø alene?? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med å gjøre andre ting enn å fly?

Du må ikke fly..

Det går busser, tog og ferjer rundtom.

6636598[/snapback]

 

Har tatt bussen til oslo noen ganger, men det er såå siiinsykt kronglete, også betaler jobben reisene og legger opp programmene, gjerne med 0700 flyet til Oslo for så å gå rett på kurs kl 0900.

Lenke til kommentar

Det finnes flyskrekkkurs, for en ting.

 

Svarte på nesten den samme på et engelsk forum. Copypaste...

 

Great post! Not a (hired) pilot yet myself, but working on it. I defenitely see a lot of your fears as understandable; they are perfectly normal.

 

Even though the media often displays the darker corners of the business, rest assured that safety still is paramount. You mention a lot of cases that might occur; and these are reasons why thousands of flights worldwide are cancelled every day. "If ever in doubt, there's no doubt", meaning, if there's any question as to wheter the flight can be conducted safely, it will not be flown.

 

Rigourous maintenance programs are established, to ensure both inspections and preventive maintenance to be conducted in a proper fashion. "For every hour that a plane is in flight, maintenance crews spend roughly three-and-a-half hours working to maintain it" (boeing.com quote). Now, ask yourself how much work, in man-hours, needs to be accomplished every year on your car to keep it safe. For comparison, I have translated from a well-known airline web site, regarding a popular jet:

 

    * Once every 24 hours a "Daily check" is performed. It takes about 6 mechanic hours.

    * After each landing a "Pre-flight"-control is performed. This control is conducted by the captain away from the base, and by a mechanic at the home base.

    * Once a week a "Weekly check" is performed, and it requires about 12 mechanic hours.

    * About once every 7 weeks, – or within 600 hours in service – an "A-check" is performed. It requires about 250 mechanic hours.

    * Each 19 mothns – or within 6400 hours in service – a "C-check" is performed. It requires about 5.000 mechanic hours and grounds the airplane for about 8 days.

    * Each sixth year, a "D-check" is performed. The airplane is grounded for about 35 days, because this check requires 30.000 mechanic hours.

 

Does this mean that the aircraft is in "perfect" shape every time? Just like a car, nothing is ever perfect. But aircraft have definite rules and lists about what minimum conditions must be met to allow ample safety margins. While damage to seat upholstry, for instance, would not be reason to ground a flight, a malfunction in the interior emergency lights, would.

 

You have probably read it, but it's worth reempasizing: a key word in modern airliners is redundancy. So a computer fails - well, it's a good thing we have several of them on board, then! Allthough a bit more serious; same thing with the engines - if an engine fails, the airplane will still be able to fly. It would not be advisable to continue to the destination, as the margin of safety is reduced, but making a circuit to come back for a one-engine landing is perfectly safe, and is even being trained for on a regular basis in highly realistic simulators. Moreover there's several electrical generators and hydraulic systems; all of them able to control the airplane by them selves. So if one

 

Last, but not least, is the inheret human fear of falling. It is perfectly natural, maybe even healthy. Humans are used to being on the ground, and we know that stuff falls down on other stuff. However, airplanes have the inherent characteristic of flying; they will not simply fall out of the sky, unless you actively try really really hard.

 

Summa summarum; safety standards allow an extremely big margin of safety. Although every effort is made to prevents equipment malfunctions, nothing is fail safe. However, in the unlikely event that something fails, the airplane is not yet in a critical state. The margin of safety is reduced, and a precautionary landing is made, so that the flight can be terminated safely. This is often errouneusly referred to as "dramatic emergency landings" by media. Yes it is a big deal, no, no one is going to get hurt.

 

 

Happy landings and good luck with your pilot liscence. After getting used to being away from the ground, you will understand why the birds sing :-)

 

Edit: Du skriver at mange avganger og ankomster på Vigra er ganske ville. Forsåvidt kan jeg være enig i det; men en ting vil jeg understreke; jo hardere landingen er, jo sikrere er den når det landes i turbulente forhold eller kraftig vind. En landing går ut på å slutte å fly flyet; og da over en rullebane. Når flyet slutter å fly, vil det falle ned på rullebanen, og det er normalt da bare titalls centimeter over rullebanen.

 

I en myk landing går denne overgangen mer gradvis; og flyet har en del energi igjen. Dette er mer behagelig for passasjerene, og gjøres vanligvis på flotte dager. I en hard landing tar man nedi med mindre energi - ut vinduet synes det som flyet kommer ned mot rullebanen, glir lengre bortover en stund, og så "ramler" hardt ned. Da vet vi for sikkert at flyet ikke vil fly lengre, og man får bedre grep med dekkene på rullebanen, og vi trenger ikke å bekymre oss for å sprette, bli blåst rundtomkring, eller ha problemer med å holde oss på dekket.

 

Det samme med avganger; ved å holde flyet lengre på rullebanen, og så rotere (løfte nesa for å lette) mer aggresivt, har flyet mer energi, som gjør at om det kommer et vindkast eller liknende, er det ikke noe problem.

 

Og hva vær angår: De fleste moderne fly er utstyrt med autoland-systemer, som gjør at flyene kan lande seg selv. Ja - ikke bare finne flyplassen og fly en innflyving, men faktisk lande seg selv og holde seg midt på rullebanen, i selv de værste værforhold. Sammen med autobremssystemer som har antisladd og ABS, gjør dette at å fly i uvær er like trygt som å fly i finvær.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
Du får piller mot flyskrekk hos legen. Min mor har det. :)

6638391[/snapback]

er som oftest beroligende piller slik som valium, morfin o.l der dær. og det har han allerede prøvd.

 

du kunne jo prøve å spille så høy musikk at du tvinger deg selv til å fokusere på den? jeg vet en del om angst og vet hva slags følelse du har. det er umulig å vite hva man er redd for, og hvordan man skal få det til å forsvinne.

 

dog fins det terapi som jobben din sikkert dekker også.

 

drikke seg full?, passer dårlig når jeg tenker meg om.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Å fly som er så gøy? Jaja. Det er vel stort sett lite man kan gjøre hvis man har flyskrekk. Du kan jo prøve å gå å snakke med en psykolog om det. Det store spørsmålet er igrunnen hva denne flyskrekken skyldes av.

 

Om det er noe som ligger i underbevistheten kan en psykolog mulignes hjelpe deg. Er det noe som skyldes naturlig menneskelig instinkt er det nok få ting som kan hjelpe deg. Mennesket er ikke skapt for å fly, og det blir litt som med andre former for kjøring. Når man kjenner at kroppen sitter i ro samtidig som at man beveger seg er det noe som klikker et sted oppi hodet vårt og forteller oss at dette er galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...