Gå til innhold

Celeron D lansert på nytt


Anbefalte innlegg

Ikke så verst faktisk. Dvs. De yter nok en del dårligere på samme klokkefrekvens på grunn av bare 256kiB cache og 533FSB, men så har de også 64bit, noe ikke eldre prescotter ikke hadde. Alt i alt tror jeg du kan regne med 10-20% lavere ytelse ved samme klokkefrevkens. Det er også to nye modeller basert på "Cedar mill" med hele 512KiB cache, disse yter nærmere det en likt klokket Prescott P4 gjør. De heter Celeron 352 og 356. Legg merke til at de sies å overklokke ekstremt bra. 5GHz skal være innen rekkevidde med high-end luftkjøling + litt høyere spenning. Meget bra ytelse for bare 6-700kr. (Men med de nye prisene på godt overklokkbare Athlon64 og Pentium D 805 så spørs det om det er det optimale kjøpet likevel)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skulle ike forunde meg om man når 4,5GHz på de modellene jeg nevnte med standard kjøling og litt justering av spenninga, eller 3,7-4GHz med standard kjøler og standard spenning. Så et veldig dårlig kjøp er de neppe for 6-700kr.

 

Angående cache så er modellene med 256KiB cache ikke bundet på hender og føtter slik de med 128KiB en gang var. De med 256KiB yter faktisk tålig bra til å være en billigprosessor. De nye med 512KiB er ennå bedre. Det er jo like mye cache som den legendariske Pentium 4 "Northwood" selv om det er litt forskjeller på grunn av netburst1 vs. netburst2.

Lenke til kommentar
Det skulle ike forunde meg om man når 4,5GHz på de modellene jeg nevnte med standard kjøling og litt justering av spenninga, eller 3,7-4GHz med standard kjøler og standard spenning. Så et veldig dårlig kjøp er de neppe for 6-700kr.

6577670[/snapback]

Vil ikke det gå litt ut over levetiden på en prossesor om man tyner den så ekstremt?

 

På en annen side så spørs det om det er noe poeng som du sier. Du får jo en AMD Athlon 64 3500+ til 750 kr, og en X2 3800+ til 1200 kr. Ser da ikke noen grunn til legge 600 kr i en Celeron. Eller hva?

Lenke til kommentar
Vil ikke det gå litt ut over levetiden på en prossesor om man tyner den så ekstremt?

6579805[/snapback]

Tja, "alt" er farlig tilen viss grad. Selv det å kjøre en prosessor på orginal hastighet går ut over levetiden. Spørsmålet er om det går så mye ut over levetiden at det ikke er verd det. Jeg tror det skal ekstremt mye til å redusere levetiden til under f.eks 3 år. Da snakker vi om å kjøre prosessorer på 25% for høy spenning og 90'C idle. Altså ikke noe å bekymre seg for ved vanlige doser overklokking.
Lenke til kommentar

Ja levetiden blir kortere ved overklokking. Levetiden normalt er vel rundt 10 år, men det er få som bruker en cpu så lenge. Så kortere levetid er nok ikke noe serlig problem, siden du vil nok skaffe en ny innen da likevel. Men likevel så forekommer det at cpuene svikter uventet etter ei tid med overklokking.

 

En annne ting som er verdt å merke seg, er at du ved overklokking mister garanti osv.

Lenke til kommentar
Ja levetiden blir kortere ved overklokking. Levetiden normalt er vel rundt 10 år, men det er få som bruker en cpu så lenge. Så kortere levetid er nok ikke noe serlig problem, siden du vil nok skaffe en ny innen da likevel. Men likevel så forekommer det at cpuene svikter uventet etter ei tid med overklokking.

 

En annne ting som er verdt å merke seg, er at du ved overklokking mister garanti osv.

6581049[/snapback]

Ekstremoverklokking sliter veldig på utstyret, men det hindrer ikke noen å legge ut dette missbrukte utstyret for salg på bruktmarkedet. Synd for dem som tar over slikt utstyr som kan stoppe å fungere skikkelig hvert øyeblikk. Et annet problem er missbruk av garantiordninger, siden det dessverre er umulig for returavdelinger å avgjøre om feilen oppstod som følge av overklokking eller normal bruk. Det er med andre ord flere negative enn positive sider ved overklokking slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Ja levetiden blir kortere ved overklokking. Levetiden normalt er vel rundt 10 år, men det er få som bruker en cpu så lenge. Så kortere levetid er nok ikke noe serlig problem, siden du vil nok skaffe en ny innen da likevel. Men likevel så forekommer det at cpuene svikter uventet etter ei tid med overklokking.

 

En annne ting som er verdt å merke seg, er at du ved overklokking mister garanti osv.

6581049[/snapback]

Ekstremoverklokking sliter veldig på utstyret, men det hindrer ikke noen å legge ut dette missbrukte utstyret for salg på bruktmarkedet. Synd for dem som tar over slikt utstyr som kan stoppe å fungere skikkelig hvert øyeblikk. Et annet problem er missbruk av garantiordninger, siden det dessverre er umulig for returavdelinger å avgjøre om feilen oppstod som følge av overklokking eller normal bruk. Det er med andre ord flere negative enn positive sider ved overklokking slik jeg ser det.

6581190[/snapback]

Ja det er jeg fullt klar over. Blant annet derfor vil jeg selv ikke kjøpe brukt maskinvare.
Lenke til kommentar
Det er med andre ord flere negative enn positive sider ved overklokking slik jeg ser det.

6581190[/snapback]

Ikke for oss som driter i garantien og bare har det gøy...til hobbybruk selvfølgelig. Utstyr som skal brukes til "seriøse" ting går selvfølgelig på spec.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...